Gereedschap

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

kermit schreef: ma 15 augustus 2022, 10:09 Het valt me wel op dat ik op het forum erg vaak lees over kromme derailleurpatten, in dat geval komt zo'n richter natuurlijk wel van pas.
Maar ik zit inmiddels 40 jaar op sportieve fietsen (racefiets en vanaf 1989 ook mtb) en heb nog nooit een kromme derailleurpat gehad. Dus wat doen jullie allemaal met die dingen... :D
Fietsen :winkie:

Ik heb zelf geen padrichter maar als ik een nieuwe fiets of frame heb zoek ik er altijd een reservepadje bij. Soms zijn die vrij specifiek/niet snel te krijgen en een trip of vakantie kan aardig verpest worden als je de derailleur eraf rijdt Iwaarbij de pad hoort te breken, dat is de functie van zoń ding)

Koop gewoon wat je nodig hebt. Voor dingen die (nog) niet zelf aan je fiets wilt gaan doen heb je ook geen gereedschap nodig. Een goede pomp zoals gezegd, setje inbussleutels en een goede kabelkniptang zijn wel handig om te hebben. Vorkpomp in geval van luchtvering en verder gewoon aanschaffen wat je nodig denkt te hebben, bleedkitje voor de remmen etc.

Een werkstandaard is ook aan te bevelen, beter voor je rug. Ik sleutel op meerdere plekken en heb een inklapbare parktool, erg handig.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, net als George koop ik altijd een reservepatje bij een nieuw frame.
Want ondanks alles kan het wel eens krom gaan of afbreken
Een derailleur (die is dan ook vaak krom) kan je op iedere hoek vd straat kopen (bij wijze van), maar zo'n patje is vaak specifiek en moet besteld worden.

Dus hoewel het geen gereedschap is, moet het toch op je lijstje staan.
En je moet het ook altijd bij je hebben, zeker als je verder van huis gaat.
Zelf gelukkig pas 1x nodig gehad (en m'n derailleur was nog heel), maar bij anderen toch al een paar keer onderweg het patje vervangen. Ook al schakelt het dan niet meer perfect, het is toch wel fijn om gewoon verder te kunnen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Als je verder wilt kunnen is een extra quicklink en/of een paar kettingschakels en een kettingpons ook handig. Die laatste is ook wel een stukje gereedschap dat op je lijstje kan. Vanaf 11 speed gaan quicklinks overigens erg lastig met de blote hand open (leve de vooruitgang) en is ook daarvoor weer een specifiek tangetje op de markt.

Een 'complete' set zou ik overigens niet aanraden. Die zijn zelden of nooit compleet en up to date en meestal zwaar verouderd.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Nou koop ik nauwelijks nieuwe fietsen, maar tweedehands heb ik er volgens mij nog nooit één thuisgebracht die géén scheve derailleurpad had.
Vorsprung durch Pedantik.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Jij hebt vast nog nooit een mountainbike van mij overgenomen dan ;-)

Anyway, een pat-/padrichter kan zo z'n nut hebben maar ik zou 'm zelf niet bovenaan m'n lijstje van nog te kopen fietsgereedschap hebben staan. En ze zitten volgens mij ook niet in zo'n kant-en-klare-net-niet-koffer :D

Even uit m'n hoofd door mijn schuurtje gelopen en wat daar zoal aan gereedschap rondzwerft, kan best nog wat vergeten zijn.
Gereedschap voor hout e.d. laat ik even buiten beschouwing.


Ik zou zeggen, "fiets" er even doorheen en bedenk wat voor jouw situatie nuttig kan zijn :-D

Set inbussleutels (meerdere)
Set Torx sleutels (meerdere)
Kruiskop en platte schroevendraaiers in vele smaken
Heul veul bitjes :D
Diverse tangen
Hamers, kunststof en metaal
IJzerzaag klein en groot
Vijlen
Staalborstels
Pijpensnijder
Diverse momentsleutels (van 2Nm tot 130Nm)
Dopsleutelset(s)
Steek- en ringsleutels in vele smaken
Bahco’s in verschillende maten
Griptang
Bankschroef
Schuifmaat analoog en digitaal
Micrometer
Schroefdraad-tapset
Slagschroevendraaier
Pincet groot en klein
Telescopisch magneetgeval
Zaklamp

Werkstandaard
Cassette lockringsleutels voor Shimano en Campagnolo
Pignonafnemers (ja, ik fiets al vrij lang :D )
Sleutels voor schroefdraadbalhoofdstellen
Kettingzweep
Kettingponsen voor 7 t/m 12 speed kettingen
Tangetje voor sluitschakels
Sleutels voor HT2 en square taper trapassen en Campa trapassen met buitenliggende nokken
Cranktrekker voor square taper en Octalink/ISIS cranks
Sleutel voor Shimano STEPS lockring
Sleutel om crankboutjes(-moertjes) tegen te houden
Inslagtool voor stermoeren
In-/uitpers tool voor demperbushings
Inslagtool voor 34/35/36mm dust wipers
Tooltje om remleidingen te knippen en inserts in te persen
Demperpomp
Vloerpomp
Ontluchtingskit voor Shimano schijfremmen
Balhoofdcup uitdrijver
Balhoofdpers
Slagpijp voor vorkconussen
Pedaalsleutel
Sleutels voor Shimano en Look pedaalassen
Cup-/conussleutels in veel maten
Hope Pro2 naaf tools
Wielrichter
Centreerboog
Spaaksleutels
Spaakspanningsmeter
Nippelhouder
Nippeldriver
Steekas-adapters
Spaaklengte lineaal
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Koop iig geen troep van Wish of zo, want die begeeft het na 1 keer en dan moet je alsnog een goede set kopen. :winkie:
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

kermit schreef: ma 15 augustus 2022, 15:09 Jij hebt vast nog nooit een mountainbike van mij overgenomen dan ;-)

Anyway, een pat-/padrichter kan zo z'n nut hebben maar ik zou 'm zelf niet bovenaan m'n lijstje van nog te kopen fietsgereedschap hebben staan. En ze zitten volgens mij ook niet in zo'n kant-en-klare-net-niet-koffer :D
Zeker niet bovenaan inderdaad, maar voor de kosten is wel een handige tool. Handig voor een keer erbij. Zelfde als een quicklink-tang, waarbij een veter op zich ook prima werkt.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

MarkMeisner schreef: ma 15 augustus 2022, 15:16 Zelfde als een quicklink-tang, waarbij een veter op zich ook prima werkt.
Die vind ik echt super, nog nooit zo makkelijk m'n ketting erop en eraf gezet voor schoonmaken.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

kermit schreef: ma 15 augustus 2022, 13:10 ...
mijn fietsen zijn toch ook weleens omgevallen, ik heb (samen met TSTM! :D ) dwars door velden bezaaid met takken gereden
...
Zouden we nu nooit meer doen :tong
Maar de derailleurs en patjes hebben het overleefd.
Ik moest helemaal naar Spanje verhuizen om een patje te breken.
Gelukkig had ik de reserve in m'n rugzak en was de derailleur nog recht, dus na een kleine sleutelpauze kon ik verder :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Mark_EL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 235
Lid geworden op: do 9 september 2021, 07:51
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 8 / Canyon Torque AL

Ik neem nu ook altijd een extra padje mee maar ben nog altijd huiverig dat die nieuwe (ook nog in verpakking) ook niet 100% recht zal zijn :oops:
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Beter een 'net-niet-helemaal-rechte' pad dan een gebroken exemplaar, aan de eerste kun je nog prima een derailleur hangen. Bij twijfel monteer je het nieuwe exemplaar (en laat die zo nodig richten) en neem je de originele mee als reserve. Maar we dwalen af van de benodigde tools...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik zie wel dat ik een veter en een patrichter aan mijn lijstje van nog aan te schaffen tools moet toevoegen :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

kermit schreef: ma 15 augustus 2022, 12:36
Boogie schreef: ma 15 augustus 2022, 11:45 Ik lees niks over momentsleutels die bij de montage van een (nieuwe) fiets geadviseerd worden. Is het overrated om alles tot de precieze newtonmeter aan te draaien als je geen carbon hebt? Ik heb zelf altijd de neiging om dingen zo strak mogelijk aan te draaien, wat er vooral toe kan leiden dat je het zeshoekige profiel van de inbus kapot draait :winkie:
Als je de zeskant verrot draait heb je of sleutels van peperkoek of je bent bovengemiddeld lomp bezig ;-)
In dat geval kan het gebruiken van een momentsleutel zeker geen kwaad...

Op een fiets zitten boutjes die niet heel erg vast hoeven/mogen, zeker bij kwetsbare onderdelen als carbon sturen en zadelpennen iets om rekening mee te houden. Er zitten ook zaken op die juist wel erg vast moeten zoals lockringen van cassettes en bouten van sommige crankstellen. Dat bereik ga je niet in één momentsleutel vinden.

Momentsleutels zijn relatief wat duurder gereedschap en persoonlijk vind ik het kritischer werken met kwetsbare onderdelen, dus ik zou dan als eerste een momentsleutel kopen die daar geschikt voor is. Een laagste instelling vanaf 2~3Nm is dan fijn. Ik heb ook wel een (cheap-ass) momentsleutel voor de grotere aantrekkoppels, maar meestal zet ik de cassettelockring gewoon op gevoel vast.

Wera is een van de bekende kwaliteits-gereedschapmerken maar als je daar een momentsleutel van wilt ga je (dik) over de €100,- heen. Er zijn goedkopere alternatieven die het ook prima doen. Ik heb bijvoorbeeld deze gekocht en die bevalt me uitstekend:
Afbeelding
Met 2-25Nm een ideaal bereik voor werken aan fietsen.

Maar het kan ook nog goedkoper, ter indicatie:
https://www.bike-discount.de/de/drehmom ... 1&o=3&n=48

Het goedkoopst zijn de vooraf op een vast moment ingestelde sleuteltjes zoals die van Topeak. Werkt erg handig, ik heb zo'n 4Nm ding en daarmee zet ik altijd mijn sturen vast. Maar zodra je meer dan alleen op 4Nm wilt werken is een "echte" momentsleutel al snel rendabeler.
Van bovengelinkt Bike_Discount assortiment lijkt me dit ook een mooie optie en niet al te duur:
https://www.bike-discount.de/de/pro-dre ... el-2-15-nm
Afbeelding

Over het gebruik van momentsleutels is dit een interessant stukje, moet je nu wel of niet de schroefdraad smeren en wat voor invloed heeft dat op het daadwerkelijke aantrekkoppel:
https://www.bikeboosting.nl/index.php?tbo
Bedoel je dan niet een inbusbout van peperkoek? :winkie: Want die is blijkbaar zo zacht dat hij bij de minste kracht al vervormt. Het was een beetje overdreven voorbeeld, maar vroeg me wel oprecht af hoe dat zit. Heb geen carbon gelukkig, maar valt me ook op dat op veel plekken niet aangegeven wordt hoeveel NM aangeraden is. Ik neem aan dat daar ook geen universele waarden voor zijn (per onderdeel)?

Bij mn Canyon krijg ik momentsleutels (en voorvorkpomp) meegeleverd. Zal wel niet veel bijzonders zijn, maar genoeg om aardig in de buurt te komen van wat het moet zijn.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Momentsleutel, en dan doe je een likje vet op de bout en is het moment anders,
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Boogie schreef: ma 15 augustus 2022, 11:45 Ik lees niks over momentsleutels die bij de montage van een (nieuwe) fiets geadviseerd worden. Is het overrated om alles tot de precieze newtonmeter aan te draaien als je geen carbon hebt? Ik heb zelf altijd de neiging om dingen zo strak mogelijk aan te draaien, wat er vooral toe kan leiden dat je het zeshoekige profiel van de inbus kapot draait :winkie:
Onmisbaar in mijn ogen. Ik heb deze, en gebruik ‘m bij elke bout: https://www.bike24.com/p2417469.html?me ... ,5,185,191
Plaats reactie