Racefiets/ Mountainbike

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Bettina
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: za 6 juni 2015, 05:54

Ik had kort geleden op een racefiets gereden. Die trapt een stuk lichter dan mijn mountainbike.
Maar mijn mountainbike zit weer beter dan deze racefiets. Op een racefiets zit ik te ver in elkaar gebogen en moet ik mijn hoofd te ver omhoog buigen om vooruit te kunnen kijken.
Nu dacht ik:
Een racefiets met een mountainbikestuur.
Dus:
Een racefiets om lichter te trappen met de zit van een mountainbike.

Ik fiets nauwelijks meer op onverharde wegen en ben benieuwd of iemand daar ervaring mee heeft of zinvol advies kan geven.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Ze noemen dat vaak Fitnessbike, verschillende merken hebben dat wel in hun programma. Of je zet (semi) slick's
Of straat banden op je mountainbike, dat is wel een stuk goedkoper.

Je kan ook eens hier kijken;
viewtopic.php?f=4&t=154729
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Bettina
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: za 6 juni 2015, 05:54

Azurri,

Bedankt voor jouw advies!
Ik ga beginnen met slicks en ben benieuwd hoeveel mijn MTB lichter mee gaat trappen.
De looks spelen voor mij geen rol meer.
Belangrijk is voor mij dat mijn MTB lichter trapt.
Freediamond87
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C

Indien mogelijk je vering locken en je banden oppompen tot 3 bar helpt ook. In combinatie met de slicks of wegbanden zoals hiervoor al genoemd.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Maar dan kom je er achter dat het " verzet " op een MtB anders is dan een kromme sturen fiets , dus wil je niet als een omaatje fietsen zal dat dan ook moeten aanpassen ...., is genoeg over gediscussieerd :-D

viewtopic.php?f=4&t=154729
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Bettina
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: za 6 juni 2015, 05:54

Snelle Buffer,

Ik ben ook een omaatje.
Oma van één kleinkind
Omaatje vanwege lichaamslengte 1.62 meter.
:D :D :D
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

:winkie:

Het makkelijkste om te proberen is een stuurpen die met een flinke hoek omhoog wijst op je racefiets.
Je stuur komt dan +- 5cm hoger
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Er lopen hier wel meer topics over een mtb geschikter maken voor weggebruik.
Daar kun je vrij ver in gaan, of het juist heel beperkt houden tot alleen maar een paar snellere bandjes monteren.

Als je de fiets compleet gaat verbouwen kan het een betere optie zijn om hem te verkopen en meteen een fiets te kopen die biedt wat je zoekt. Fitnessbike is inderdaad de term die vaak voor "racefietsen met een plat stuur" wordt gebruikt.

Als je ook nog af en toe wat terrein mee wilt kunnen pikken zou ik in elk geval niet voor al te smalle banden kiezen. Sommige fitnessbikes vallen dan af, omdat er niet breder dan een racebandje in past.

Zomaar wat zaken om over na te denken:
- Een mtb heeft doorgaans grotere stappen tussen de versnellingen, op straat is dat minder fijn. Dan wil je juist bij elke snelheid een fijn traptempo aan kunnen houden, dus relatief kleine stapjes.
- (Voor)vering weegt extra en vraagt onderhoud, als je alleen wegen en makkelijke paden rijdt kun je prima zonder.
- Een flatbar geeft minder mogelijkheden om van houding te veranderen dan een dropbar, (inner) barends geven die mogelijkheid weer wel.
- In het terrein ben je gebaat bij een breed stuur voor optimale controle, op straat vang je er erg veel wind mee en is iets smaller wellicht fijner. Bovendien combineren barends beter met een niet superbreed stuur.
- Blijf je alleen op straat kun je slicks overwegen, wil je toch af en toe een stuk het bos in zou ik wel wat profiel willen (een snel xc-bandje bijvoorbeeld, Conti Raceking beviel mij wel goed voor dat gebruik).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Bettina
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: za 6 juni 2015, 05:54

Bedankt voor de reacties!
Ik heb eerst maar twee Conti-Raceking banden 29 x 2.0 besteld.
Ik ben benieuwd hoeveel verschil dat maakt.

Ik ben er nog niet uit wat mijn volgende stap wordt.
Het liefst wil ik mijn bestaande mtb aanpassen.

Het advies van ThaSingleTrackMastah met die hoge stuurpenhoek zal ik ook in overweging nemen.

Van fitnessbikes had ik ook nog nooit gehoord. Azurri en Kermit bedankt voor deze tip!
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Succes met de geplande veranderingen,👍
Hopelijk geven ze je het gewenste resultaat.
Ps. Ik heb jaren op de weg gefietst op een Mtb met smalle wegbandjes een groter voorblad en wegcassette.
Zelfs een keer de tour versie (150km) van de Amstel Gold mee gefietst voordat ik een racefiets aangeschaft heb.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Bettina
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: za 6 juni 2015, 05:54

Azurri,

Dank je!
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Uitgaande van de openingspost, zou ik in dit geval toch pleiten voor een fitnessbike, of eigenlijk zelfs een comfortracer, eventueel met omgekeerde stuurpen. (Dat rechte stuurtje van een fitnessbike ga je gauw zat zijn, als je wat meer fietst.)

Je gaat een heuse MTB nooit zo lichtvoetig als een echte wegfiets krijgen, daar is-ie gewoon niet voor gebouwd. Daarmee loop je het risico steeds meer (prijzige) aanpassingen door te voeren, om uiteindelijk toch nooit je doel te bereiken.
Vorsprung durch Pedantik.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Vergeet niet dat de meer aerodynamische positie van een racefiets ook bijdraagt aan het snellere of 'lichtere' gevoel van een racefiets. Zeker ook door je meer gestrekte positie als je bijvoorbeeld op de remhendels leunt of onder in de stuurbocht zit (een krom stuur heb je alleen na een valpartij). Echter, je gaf al aan dat je dat minder prettig vindt. Je zou op een racefiets dan weer kunnen kiezen voor een iets kortere stuurpen.

Ik denk dat de wat lichter lopende bandjes die je iets harder op pompt al veel gaat uitmaken. Race King's zijn prima hiervoor.

De hoge stuurpenhoek draagt zeker bij aan het comfort voor omaatjes :winkie: echter je boet wel in op de aerodynamica, waardoor je juist dat lichtere gevoel weer iets verliest. Meer in verhouding tot de kortere stuurpen op een racefiets.

Het blijft een compromis, daarom op zit soort momenten grijp ik altijd terug op de N+1 regel als het gaat om fiets bezit :-q
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Flatbar of dropbar blijft persoonlijk. Ik heb met beide heel wat km's gemaakt maar word toch nooit echt blij van een dropbar, ook met andere sturen heb ik heel wat (weg) km's gemaakt en dat beviel prima dus...

Een beetje experimenteren met de fiets die je al hebt is mijn ogen altijd een goed idee en met een paar aanpassingen kun je met een mtb ook op de weg prima uit de voeten mits je niet verwacht met dezelfde inspanning racefiets snelheden te halen. Ergens heb ik de indruk dat dit in dit geval niet het doel is ;)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Houd het volgende even goed in de gaten, lijkt tegenstrijdig, maar beide zijn waar.
Alien schreef: za 20 augustus 2022, 07:58Je gaat een heuse MTB nooit zo lichtvoetig als een echte wegfiets krijgen, daar is-ie gewoon niet voor gebouwd. Daarmee loop je het risico steeds meer (prijzige) aanpassingen door te voeren, om uiteindelijk toch nooit je doel te bereiken.
En
George schreef: za 20 augustus 2022, 08:29 Een beetje experimenteren met de fiets die je al hebt is mijn ogen altijd een goed idee en met een paar aanpassingen kun je met een mtb ook op de weg prima uit de voeten mits je niet verwacht met dezelfde inspanning racefiets snelheden te halen. Ergens heb ik de indruk dat dit in dit geval niet het doel is ;)
Ik zou eerder de racefiets aanpassen aan je MTB houding, dan je MTB aanpassen aan racefiets gebruik.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie