Marlin 5 upgrade

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
BaronVonVaderham
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 17 augustus 2022, 17:28

Hoi allemaal,

Een tijdje terug was er een post over het upgraden van een Marlin 7 (zie hier de originele post: viewtopic.php?f=9&t=148329&sid=128492bc ... 3&start=15 )Ik heb zelf een Marlin 5, met dezelfde achternaaf (formula dc22, 135/5 QR) maar met een 2x8 shimano Altus setup.
Ik ben niet zo blij met die groep en wil ook iets beters, liefst ook 1x12.
ipv een gehele SRAM NX setup (ik heb gehoord dat die niet geweldig is), dacht ik aan een 11-51T cassette (kan sram of sunrace zijn, hoewel sunrace me vandaag meegedeeld heeft dat hun 12x cassettes niet op deze naar passen), en een sram gx 12x derailleur en shifter.
Ik begrijp dat ik dan ook best een nieuw crank en bottom bracket kan nemen.

Kan iemand mij een crank en BB aanraden, liefst zodat ik de juiste chainline heb. Ik gebruik de fiets niet alleen voor MTB’en, maar ook voor woon werk, dus het liefst gebruik ik een 38 of 40T crank tandwiel. Ik weet echter niet of dat mogelijk is.

Ik vraag me ook af of ik een derailleur hanger nodig heb voor zo’n cassette en derailleur
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

De vraag is of het de moeite is dat aan te pakken.

Ook de wielen en de vork zijn zwaar onder de maat en beïnvloeden het rijgedrag in zeer grote mate. Die vervangen voor iets dat 'goed genoeg' is zou al snel op €500,- komen (€200 voor wielen, €300 voor een vork). Schakeldelen er bij en je zit al op pakweg €800,-. En dan heb je best een aardige fiets. Dus het kan, maar je kunt je ook afvragen of je de Trek niet moet verkopen en dat geld bij de €800 leggen en iets van pakweg €1.200,- kopen.


Goed, het andere antwoord: iedere derailleur past op jouw frame, daar hoef je niets aan te veranderen. Met cassette-body's ben ik het even kwijt, maar volgens mij was de stap van 7 naar 8-speed de verandering en is de body daarna gelijk gebleven (op de nieuwe 11-sp racefiets standaard na dan). Dus een 11/12-sp cassette met hg opname gaat passen. Dus niet per se nieuwe wielen.

Als je met een groter blad wilt rijden dan moet er inderdaad een andere crank op en dat zal ook een andere passing zijn op de trapas, dus die moet ook vernieuwd worden. Je zult een los blad moeten scoren, want (goedkope) mtb-cranks worden niet geleverd met zo een groot blad.
Kettinglijn maakt niet zo heel veel uit, paar millimeter naar links of rechts gaat het verschil niet maken.

Ik zou 12-sp overslaan en gaan voor een 11-sp Shimano Deore groep of zo iets. Betaalbaar en zeer goed functionerend!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Upgraden moet je doen omdat je het leuk vindt, of om de kosten te spreiden.
Als je al plannen hebt voor een andere bike kan je beter al je geld op een hoop gooien en het in de nieuwe fiets steken.
Mits die leverbaar is natuurlijk.
Want zo heb je nog een reden om je fiets te upgraden, er is niets nieuws te koop.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Of je het de investering waard vindt kun je alleen zelf bepalen, daar bemoei ik me even niet mee ;-)
Hoe ver wil je daarin gaan, want er zijn meerdere scenario's. Alleen de drivetrain, ook de vork, wel of geen wielen en vergeet dan ook de remmen niet... er komt een moment dat een andere fiets financieel gezien de betere optie is.

Maar puur praktisch gezien: als je een 38 of zelfs 40 blad als enige voorblad hebt ga je serieus inleveren op je lichtste versnelling. Afhankelijk van je gebruik kan dat een probleem worden, ik zie mezelf iig geen pittige klim halen met zo'n voorblad (ook niet met 50 achterop).

In plaats van je Altus 2x8 zou je ook een hoogwaardiger setup met twee voorbladen kunnen overwegen. Een nette gebruikte XT derailleur, shifter en crank op de kop tikken en dan een nieuwe 10-speed cassette en ketting erbij bijvoorbeeld. Dan heb je een groot voorblad voor je wegkilometers en behoud ook een licht verzetje voor de pittige klims in het terrein (2x11 kan overigens ook).
Wil je toch naar een enkel voorblad zou ik -net als Lars- een 1x11 overwegen, kost minder dan 12-speed en doet er functioneel meestal niet voor onder. Maar wat je ook doet, bekijk even goed of je met je nieuwe drivetrain een voldoende licht en voldoende zwaar verzet hebt voor jouw soort gebruik.

www.ritzelrechner.de is heel handig daarvoor, gewoon je huidige setup invoeren en de overbrengingen vergelijken met wat je overweegt aan te schaffen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie