Rubber voorvork gescheurd

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Le Mark
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1795
Lid geworden op: do 6 oktober 2005, 20:20
Mijn mountainbike: Mountainbike? Wat is een mountainbike?
Contacteer:

Oei!

Ik heb bij een valletje die zwarte beschermrubber links op mijn voorvork gescheurt!!(Goedkope vork) Kan ik die er gewoon afhalen en af en toe mijn vorkje uit elkaar halen en alles schoonmaken en in olien? Het is niet met lucht etc. gewoon een veer..

Het gaat om dit kreng!

Afbeelding
"´prut·ser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en knoeierig werkt => broddelaar, knoeier"
detonate
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 6 april 2005, 15:12
Mijn mountainbike: Oow is Dat Zo??
Contacteer:

ach jah als je het steeds schoonmaakt na iedere tocht kan er weinig gebeuren.

vooral bij het stuk waar de buis je vork in gaat
w00t
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

Je kan de rubbers gewoon verwijderen (wordt de vork meestal niet veel fraaier van overigens). Maar het uit elkaar halen lijkt me voor deze vork wat 'overdone'.

Schoonmaken van de poten is dan wel weer een goede actie van de Pearle.
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

...en een beetje siliconenspray erop :D
Le Mark
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1795
Lid geworden op: do 6 oktober 2005, 20:20
Mijn mountainbike: Mountainbike? Wat is een mountainbike?
Contacteer:

Ja, dus het kan gewoon? :P Bij dees ziet het er heel vaag uit, want de veer zit bij bovenin in plaats van in de vorkbuis :o :o Maar wel gaaf! ik zag in een ander topic dat het niet goed voor je vork is.. Maar met een probleem zit ik nu toch wel want hij is van beneden tot half gescheurd en sluit toch niet meer af, hij gaat loshangen..

Ik post wel fotootje binnenkort!

Dank u :-q
"´prut·ser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en knoeierig werkt => broddelaar, knoeier"
CrazyCarrot
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7294
Lid geworden op: do 19 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Ja, mijn eigen!
Contacteer:

Wicked DJ schreef: Schoonmaken van de poten is dan wel weer een goede actie van de Pearle.
Zorg er vooral voor dat er geen zand op blijft zitten.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Le Mark schreef:Ja, dus het kan gewoon? :P Bij dees ziet het er heel vaag uit, want de veer zit bij bovenin in plaats van in de vorkbuis :o :o Maar wel gaaf! ik zag in een ander topic dat het niet goed voor je vork is.. Maar met een probleem zit ik nu toch wel want hij is van beneden tot half gescheurd en sluit toch niet meer af, hij gaat loshangen..

Ik post wel fotootje binnenkort!

Dank u :-q
Het gedeelte over de veer volg ik niet helemaal :~ Voor de goede orde: Vroegah hadden (zo'n beetje) alle vorken beschermrubbers op de poten, over het nut is lang en breed gediscussieerd. Het is in ieder geval belangrijk dat je geen krassen op je vorkpoten krijgt want dan ga je lekkage krijgen. Die rubbers zitten er natuurlijk niet voor niets, waarschijnlijk is de kwaliteit van de coating op de vorkpoten en de seals niet zo goed. Het bijft een budgetvork. Aan de andere kant: Aan een kapot rubber heb je niets ( :D ) en deze vork zal toch geen jaren mee gaan. Mochten er in de loop der tijd beschadigingen optreden heb je een goed excuus om een nieuwe te kopen (en als ik me goed herinner was je al op zoek). Er af dus met die dingen!
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

Zit er in die Suntour vorken überhaupt olie ? Ik meen dat het gewoon een vork is met veren, dus dan is het krassen van de vorkpoten al helemaal geen issue.

En btw: deze vork is ook van vroegâh ;)
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Echt vroegah waren er geen verende vorken :D Heeft die Suntour elastomeertjes dan? Dat zal leuk zijn geweest in de winter!
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

George schreef: Heeft die Suntour elastomeertjes dan?
Zei ik dat dan? 8)

Het is volgens mij een vork met alleen veren of een elastomeer/veer combinatie. (weet er het fijne niet meer van)
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Wicked DJ schreef:
George schreef: Heeft die Suntour elastomeertjes dan?
Zei ik dat dan? 8)

Het is volgens mij een vork met alleen veren of een elastomeer/veer combinatie. (weet er het fijne niet meer van)
Ik dus ook niet, vandaar het vraagteken. Erg lastig om goede info over goedkope voorvorken te vinden, laat staan aanwijzingen voor service. Ik heb ooit een RS Judy gehad waarvan de verkoper had gezegd dat er elastomeren inzaten. Toen de vork zomers veel te slap was, dacht ik dus aan te zachte elastomeertjes. Haal ik de vork open, is het gewoon een veer/olie vork (met een gebroken veer). Al doende leert men...
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

@ George (en off topic) : Ik wist niet dat jij zo'n oldschooler was :lol: Een Judy ... dat is lang geleden :)
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

Die rubbers samen met de vork weggooiien is ook een optie.
Zo'n fiets verdient beter :wink:
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Wicked DJ schreef:@ George (en off topic) : Ik wist niet dat jij zo'n oldschooler was :lol: Een Judy ... dat is lang geleden :)
Het was er een uit '98, dat is toch niet zo oud? (Maw. ik ben toch nog niet oud :() Er zaten wel beschermrubbers op en ik heb ze altijd braaf laten zitten.
Het waren ook wel erg lelijke vorkpoten. Ik heb met die vork in 2003 nog op de Great Divide Mountainbike Route gefietst (daarover later meer)
en dat was haar zwanenzang. Volgens mij had Rockshox tot en met 2004 nog Judy's op de markt, maar ik kan me een jaartje vergissen (de leeftijd, he :D )
Le Mark
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1795
Lid geworden op: do 6 oktober 2005, 20:20
Mijn mountainbike: Mountainbike? Wat is een mountainbike?
Contacteer:

RobSter schreef:Die rubbers samen met de vork weggooiien is ook een optie.
Zo'n fiets verdient beter :wink:
Weet je dat wel zeker? Het is een Warp hoor :tong


Volgens mij zit er geen olie ofzo in, en de rubbers zijn er al vanaf! De veer zit over de vorkpoten heen, dus je ziet de veer gewoon zitten! Ik vind het opzich wel ruig uitzien :-D Fotootje komt eraan! :wink:
"´prut·ser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en knoeierig werkt => broddelaar, knoeier"
Plaats reactie