inrijden nieuwe ketting

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
gilles2
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: di 10 januari 2006, 20:54

Een vraag: ca. 800 km geleden het ik middenblad, achtertandwielen en ketting vervangen (Sram, golden-link ketting, 'duurste' tandwielen (spider), het type nummer weet ik niet meer...)

nu heb ik het advies gehad om de slijtage van de ketting te meten (rolhoff) en als de rek meer dan 0,075 mm is een nieuwe ketting te monteren zodat de tandwielen langer meegaan.

Zo gezegd, zo gedaan. De rek van de oude ketting ligt tussen de 0,075 en 0,1 mm)

Gister fietsen in de modder op Dorst, wel rot omstandigheden natuurlijk:

ketting slaat bij aanzetten steeds een tandje over. Erg irritant fietsen, gaat tegen elk mechanisch gevoel is om hard door te fietsen. Dus in totaal ca. 30 km gefietst en het toen voor gezien gehouden.

Mijn vragen:
- is dit normaal, dat de ketting moet inlopen op 'oudere' maar toch nog wel goede tandwielen?
- hoe lang duurt het inlopen, en hoe kan ik het inlopen versnellen/vergemakkelijken?

Mijn rijstijl: vlot, maar wel beheerst schakelen, niet voluit in de klim een lichter verzet kiezen.
Os
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: ma 1 mei 2006, 09:51
Mijn mountainbike: Specialized StumpJumper FSR
Contacteer:

Maar heb je er nu een nieuwe ketting opgezet? Als je dat doet/gedaan hebt, vervang dan ook meteen de cassette te vervangen. Ze slijten op elkaar in.
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

Os schreef:Maar heb je er nu een nieuwe ketting opgezet? Als je dat doet/gedaan hebt, vervang dan ook meteen de cassette te vervangen. Ze slijten op elkaar in.
De topicstarter bedoelt te zeggen dat hij de ketting wil wisselen voordat
het geheel op elkaar is ingesleten. Daarvoor gebruikt hij een kettingcaliper.

@ gilles: na 800 km al zoveel slijtage is me wat vreemd. ik rij met wisselend dubbele
kettingen en nog verre van de 0,075 verwijderd, en dat na 2000 km!

het enige wat ik je kan aanraden is ofwel om toch ook de cassette te
vervangen, kennerlijk zijn de ketting en de cassette toch teveel op elkaar
ingesleten. Door nu te vervangen spaar je in ieder geval de voorbladen.
Andere optie is om de oude ketting er weer op te leggen , en alles op
te rijden. Afhankelijk van de slijtage van de voorbladen en een prijsafweging
kun je beslissen wat je doet.

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
gilles2
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: di 10 januari 2006, 20:54

de snelle slijtage heeft mogelijk te maken met het zand in dorst waar ik altijd fiets. zeker in de zomer is het erg mul, en blijft er flink wat aan je ketting kleven.

Zijn er ook mensen die ervaring hebben met het inlopen van een nieuwe ketting op, kennelijk al licht versleten tandwielen.

En dan ben ik vnl benieuwd naar het aantal kilmeter dat je moet rijden.


Ik zal vanavond wat fotoos van de tandwielen posten, die zien er nog goed uit naar mijn mening. Misschien hebben julie dat een andere kijk op...
Louis
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: zo 28 december 2003, 12:13
Mijn mountainbike: Santos SCC02
Contacteer:

Wat ik doe (en wat je hier ook veel leest) is na 300 km de ketting al vervangen en dan steeds wisselen. Ik rij sinds april met 2 kettingen (3 schijnt nog beter te zijn) De kettingen slijten dan evenveel in op elkaar en dan kan je langer met je tandwielen doen.
Succes ermee.
..../''''''\....../'''\.../''\...
gilles2
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: di 10 januari 2006, 20:54

@louis: heb je de rek van je ketting wel eens gemeten? ben benieuwd naar de waarden.

ik heb dus te laat gewisseld? ik heb namelijk wel 3 kettingen gekocht, maar ben er vanuit gegaan dat je tot 0,075 mm rek kon wisselen...
Cyb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: do 6 januari 2005, 22:19
Mijn mountainbike: Rose RM 29er : B1-Cyber : American Eagle SS

Inlopen is wel normaal. 800 Km is wel snel om alles al te moeten vervangen. Volgende keer misschien eerder ketting wisselen (meerdere kettingen) Ik rij zelf met 2 en heb er inmiddels 2800km mee gereden.
Erik
gilles2
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: di 10 januari 2006, 20:54

@cyb: hoe lang zou het inlopen moeten duren? gewoon nog een keer mee gaan mountainbiken en hopen op betere tijden, of nu een nieuwe cassette monteren en zo een ketting besparen?
gilles2
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: di 10 januari 2006, 20:54

zie ook de fotoos. Tandwielen zien er toch netje uit, geen kromme scherpe puntjes. Voorbladen: grote blad goed gebruikt, middenblad 800 km oud en nog goed

http://www.pinkbike.com/photo/?op=list& ... rid=149387
Brum
Genius
Genius
Berichten: 3747
Lid geworden op: wo 5 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: FS + SS en nog een paar
Contacteer:

gilles2 schreef:zie ook de fotoos. Tandwielen zien er toch netje uit, geen kromme scherpe puntjes. Voorbladen: grote blad goed gebruikt, middenblad 800 km oud en nog goed

http://www.pinkbike.com/photo/?op=list& ... rid=149387
Hoe oud is je grote blad dan? En slaat hij alleen op het grote blad door of ook op het middelblad? En wat voor ketting is het? Je cassette is iig niet de duurste die er is, dat is van SRAM dat rooie geval. Misschien dat je grote blad je ketting toch teveel versleten heeft, aangezien die ouder is als de rest van het spul. Mocht het doorschieten niet verbeteren, dan gewoon deze set afrijden. Volgende keer ALLES tegelijk vervangen en daarna kettingen wisselen, maar dan zou ik het rouleren van kettingen toch liever doen als één ketting kort rijden en daarna een splinternieuwe erop leggen. Met rouleren spreid je de slijtage toch wat meer uit, dat zou IMHO iig de optie zijn waarmee je het langste met je spul doet. En één tip van mij: gebruik liever 2-3 goedkope (PC59, weetikhoezetegenwoordigheten) als één dure ketting, die zijn qua slijtage maar marginaal beter als hun goedkopere broertjes.
Cyb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: do 6 januari 2005, 22:19
Mijn mountainbike: Rose RM 29er : B1-Cyber : American Eagle SS

Duurde bij mij een 100km . Daarna spul afgereden en op het nieuwe spul met 2 kettingen gaan rouleren. Tja, dat inslijten hangt een beetje af van ouderdom cassette, weersomstandigheden, modder, zand e.d. Mocht je hier voor kiezen, maak er dan door de week een paar tochtjes mee. Tijdens een toertocht, zal je je er meer aan ergeren.
Btw zien je tandwielen en cassette er nog behoorlijk goed uit.
Die goedkope kettingen is een goede tip :-q
Erik
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

Voortaan beter een foto loodrecht (haaks) op de tandwielen maken.

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
gilles2
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: di 10 januari 2006, 20:54

@brum: het grote blad is een ca 3000 km oud.

@brum: doorslaan op zowel grote als middenblad. ik denk dat achter doorslaan het probleem is. Vreemd vind ik dat er geen verschil qua doorslaan is in combi groot voor-groot achter en midden voor-klein achter. ik zou verwachten dat klein achter sneller zou doorslaan.

@brum: ketting is ook van sram, met zo'n link-geval ding. Ik dacht, net als bij de cassette de duurste, maar misschien is het dus 1 niveautje lager. cassette achter is met een spider...

@brum: ik rijd voornamelijk op het middenblad, dat even oud is als de ketting en achtertandwielen.

ik overweeg om

1 een nieuwe achtercassette te kopen, en daar twee kettingen op te gebruiken (1 splinter nieuw en 1 die er nu 30 km op heeft gelegen.

OF

2 om de oude ketting weer te monteren en het setje (inc voorbladen) op te rijden, als haal ik dan niet de optimale levenduur uit cassette en midden-voorblad.

het blijft lastig, helemaal als je niet te veel geld wilt uitgeven.

Dus mijn laatste vraag: wat zouden jullie doen, optie 1 of 2?
Cyb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: do 6 januari 2005, 22:19
Mijn mountainbike: Rose RM 29er : B1-Cyber : American Eagle SS

Dan zou ik de oude ketting monteren en het spul oprijden. Nieuwe cassette heb je dan toch nodig, 1 nieuwe ketting heb je al en waarschijnlijk hoef je, gezien je vnl middenblad gebruik, alleen een nieuw middenblad te hebben. (b.v. goedkoop stalen deore blad)
Erik
gilles2
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: di 10 januari 2006, 20:54

ok, aansluitend op de vorige posts:
ik heb nieuwe tandwielen en ketting gekocht (SRAM redspider en pc 990). Vanmiddag fietsen in dorst, en tsja... mijn ketting slaat over. ongeveer 1 keer per rondje, erg weinig dus. Maar misschien heb ik dus een ander probleem dat overslaan van tandwielen veroorzaakt.

- kettinglijn? ik rijd meestal middenblad, en 6-7-8 ste achtertandwiel.
- veer van derailleur arm? het is een sram x7 uit 2001, wel oud maar zoveel fiets ik niet
- nwe derailleurwieltjes?
- afstelling achterderailleur? volgens mij helemaal goed, schalelt snel op en af, geen geratel oid

wat anders? wie heeft er suggesties om te gaan troubleshooten?
Plaats reactie