Vorige week heb ik mijn Giant XTC (hardtail) ingeruild voor een Cube AMS (fully). Merk echter aanmerkelijk snelheidsverlies bij vlak terrein met kleine/korte hobbels (zoals een ruig grasveld etc). Alsof de rem erop gaat! Heb het idee dat dit met de juiste demperinstellingen op te lossen is. Kan dat zoveel uitmaken? Ervaringen? Tips voor afstellingen (met name relatie tussen voor en achter)?
Demper voor = RS Duke SL met (regelbare air-preload, regelbare rebound en lockout). Achtervering Manitoe Radium L (regelbare air-preload, regelbare rebound en lockout).
Thanks!
Snelheidsverlies door demperinstelling?
- Wicked DJ
- Reporter/Moderator
- Berichten: 21094
- Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
- Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
- Contacteer:
Heb je last van snelheidsverlies t.o.v. je hardtail, of merk je een veranderende rijstijl t.o.v. het normale gevoel met de fiets?
(m.a.w.: is het wennen aan een fully, of heeft het alleen met de vering van doen?)
Ik zou je rebound wat sneller zetten (in het algemeen)
(m.a.w.: is het wennen aan een fully, of heeft het alleen met de vering van doen?)
Ik zou je rebound wat sneller zetten (in het algemeen)
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
-
- Extreme Biker
- Berichten: 863
- Lid geworden op: wo 24 augustus 2005, 22:53
- Mijn mountainbike: Cannondale F500, Scalpel 63, Scalpel 80
Kan een wereld van verschil maken. Ik zou zeggen speel eens wat met de instellingen en probeer vooral in het begin je andere bike te immiteren, gezien die goed ging....
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2021
- Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
- Mijn mountainbike: Kona Manomano
zelfde banden, wielen?
- The Flying V
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 9492
- Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
- Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9
Denk dat een deel van je "verlies" niet op te lossen is, eenmaal het voordeel van een hardtail..
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
-
- Genius
- Berichten: 3747
- Lid geworden op: wo 5 juni 2002, 02:00
- Mijn mountainbike: FS + SS en nog een paar
- Contacteer:
Op een biljartlaken wel ja, hij geeft aan dat er hobbels zijn. Een foellie voelt wel langzamer, terwijl hij ondertussen sneller is. Maar als het je zo niet bevalt moet je idd zowieso wat aan de demperinstellingen doen.The Flying V schreef:Denk dat een deel van je "verlies" niet op te lossen is, eenmaal het voordeel van een hardtail..
- The Flying V
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 9492
- Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
- Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9
met kleine/korte hobbels (zoals een ruig grasveld etc).
Een hardtail met voorvering en niet te harde banden blijven het daaropBrum schreef:Op een biljartlaken wel ja, hij geeft aan dat er hobbels zijn. Een foellie voelt wel langzamer, terwijl hij ondertussen sneller is. Maar als het je zo niet bevalt moet je idd zowieso wat aan de demperinstellingen doen.
ook perfect doen en zullen geheid sneller zijn. Feit is dat je sneller uit je
zadel moet komen en dus meer actieve houding moet aannemen.
Maar idd, gewoon met de instellingen klote tot het goed bevalt. Zit weinig
anders op.
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1530
- Lid geworden op: wo 14 september 2005, 14:14
- Mijn mountainbike: Specialized Epic Marathon
Zal volgens mij ook aan het gewicht liggen. Een fully is wat zwaarder vooruit te krijgen op t vlakke. De extra kg tellen extra door. Weet dit zelf uit ervaring. Heb mijn fully 2kg lichter gemaakt (koste een vermogen) maar is goed te merken. Vooral de sprint en het op gang houden is een stuk lichter. Ook de instelling is van belang maar wel een persoonlijke zaak.
Het is en blijft ploeteren.
Ik heb zelf ook een nieuwe demper Rock Shox 2.1 maar kan eigenlijk weinig terug vinden tot tot hoe ver je kan gaan met spelen van de instellingen.
Ik begreep dat je als je zit op de fiets dat je demper voor 1 kwart ingeveerd mag zijn.
Ook op mijn frame kan ik deze in 3 standen zetten maar zou zo niet weten welke stand het best is voor xc.
Heeft een van jullie misschien nog een paar nuttige tips?
Ik begreep dat je als je zit op de fiets dat je demper voor 1 kwart ingeveerd mag zijn.
Ook op mijn frame kan ik deze in 3 standen zetten maar zou zo niet weten welke stand het best is voor xc.
Heeft een van jullie misschien nog een paar nuttige tips?
- Wicked DJ
- Reporter/Moderator
- Berichten: 21094
- Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
- Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
- Contacteer:
En nog immer geen enkele reactie van de topicstarter...
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
- SvdV
- Mountainbike Junk
- Berichten: 172
- Lid geworden op: zo 1 februari 2004, 09:55
- Mijn mountainbike: Merida Big Nine CF XT & Scott Spark RC900
Bedankt voor de reacties!
Ik had idd mijn eigen wielen/banden meegenomen naar de nieuwe fiets, dus dat was niet het probleem. Heb inmiddels uitgevonden dat de achterdemper hogere druk nodig had (heb nu max 20% 'sag'). Met de achterdemper actief en voordemper locked is er geen snelheidsverlies meer (in tegendeel!), maar bij een actieve voorvoork is het echt helemaal niets op bepaald terein. Daar valt niet tegen te trappen, wat een energieverlies...Heb al met druk en rebound lopen rommelen. Ben bang dat het neerkomt op veren vervangen om een wezenlijk andere karakteristiek te krijgen. Zolang het dus geen ruig grasveld (of grasdijkje etc) is, is het rijden op deze fiets wel een feest. Heb inmiddels de juiste zithouding gevonden waardoor de basissnelheid wel weer terug is. Ofwel: Geen spijt van de switch naar fully: Wat een comfort en controle!
Ik had idd mijn eigen wielen/banden meegenomen naar de nieuwe fiets, dus dat was niet het probleem. Heb inmiddels uitgevonden dat de achterdemper hogere druk nodig had (heb nu max 20% 'sag'). Met de achterdemper actief en voordemper locked is er geen snelheidsverlies meer (in tegendeel!), maar bij een actieve voorvoork is het echt helemaal niets op bepaald terein. Daar valt niet tegen te trappen, wat een energieverlies...Heb al met druk en rebound lopen rommelen. Ben bang dat het neerkomt op veren vervangen om een wezenlijk andere karakteristiek te krijgen. Zolang het dus geen ruig grasveld (of grasdijkje etc) is, is het rijden op deze fiets wel een feest. Heb inmiddels de juiste zithouding gevonden waardoor de basissnelheid wel weer terug is. Ofwel: Geen spijt van de switch naar fully: Wat een comfort en controle!
- ultimateme
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4816
- Lid geworden op: wo 29 september 2004, 20:08
- Mijn mountainbike: Canyon Exceed CFR
rs duke, stond al in startpost