Single Speed hoek

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Omdat het winter wordt en mijn fully dan wat meer te lijden heeft en gewoon omdat ik zin heb in een n+1 projectje, wil ik een single speed gaan bouwen om mijn lokale vlakke rondjes te rijden in de omgeving van Deventer.

Ik heb nog een Sonder Signal Ti frame liggen en wil daar wat leuks van maken zonder al te veel te investeren.

De kosten zullen voornamelijk bestaan uit een 29 inch boost wielset en een 130 mm voorvork. Daarnaast nog een crankset, maar mogelijk upgrade ik m’n Hightower crankset naar carbon en is dat ook weer opgelost. De rest heb ik nog wel liggen.

355 pagina’s is best veel om allemaal door te nemen en op waarde te schatten, ook heb ik al het nodige gegoogled maar natuurlijk blijven er wat vragen.

Verhouding beginnen met 2:1 oftewel 32-16

Steekas, niet verstelbaar. Wat is hier beter, verende of niet verende spanner? En enkele of dubbele pully?

Wielset, normale boost set, maar net als bij gewone fiets 25-30 mm velg breedte of is er reden om smaller te gaan (of breder)?

Voorvork, ik wil toch wel verend. Ben 53 jaar en wil het lijf wel een beetje ontzien, of wordt het allemaal heel erg veel leuker met een starre vork?

Ketting, gewoon 3/32 of is 1/8 echt een veel betere keus?

Tot zover mijn vragen, maar ik heb natuurlijk nog geen meter gefietst, dus als het zover is zullen er echt wel wat nieuwe vragen komen. Mocht iemand nog een leuke wielset of voorvork weten dan houd ik me aanbevolen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
fonzie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1611
Lid geworden op: zo 2 februari 2003, 18:29
Mijn mountainbike: een stalen

32-16 lijkt me best pittig om te beginnen veehouding 2-1 plus 2 is misschien betere start voor een 29er dus 32:18
Here’s to alcohol: the cause of, and solution to, all of life’s problems.” –Homer Simpson
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Voor vlakke rondjes zou ik wel met 2:1 beginnen. Ik ben niet bijster in vorm en kom net Nijmegen rond met 34x18.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

suravida schreef: di 15 september 2020, 19:04 Voor vlakke rondjes zou ik wel met 2:1 beginnen. Ik ben niet bijster in vorm en kom net Nijmegen rond met 34x18.
Ik zal voor ik iets koop ook wel eerst een rondje proberen op de gewone mtb met 16 achter. En dan natuurlijk de verleiding weerstaan om te schakelen. Dat lijkt me best lastig😉
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Punaise op je shifter plakken ;-)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een verende vork kan, maar 130mm is wel erg veel omdat je op de singlespeed regelmatig moet stoempen.
80 of 100mm is beter.

Als ketting is een 7 of 8 speed prima.
Een echte singlespeed ketting moet precies recht lopen, dus weer die kettinglijn.

Als spanner kan je een oude racefiets derailleur gebruiken, of een Rohloff spanner. Die met enkele wieltjes werken niet allemaal even goed.
Bij een enkele kan je het beste een model kopen met een rol (Rollenlager) ipv een tandwiel.
Stiller, en de ketting blijft op zn plek.

2:1 was voor 26" wielen, bij 29" kies je achter beter 1 tandje lichter, dus 32:17 (of 34:18)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

ThaSingleTrackMastah schreef: di 15 september 2020, 20:45 Een verende vork kan, maar 130mm is wel erg veel omdat je op de singlespeed regelmatig moet stoempen.
80 of 100mm is beter.

Als ketting is een 7 of 8 speed prima.
Een echte singlespeed ketting moet precies recht lopen, dus weer die kettinglijn.

Als spanner kan je een oude racefiets derailleur gebruiken, of een Rohloff spanner. Die met enkele wieltjes werken niet allemaal even goed.
Bij een enkele kan je het beste een model kopen met een rol (Rollenlager) ipv een tandwiel.
Stiller, en de ketting blijft op zn plek.

2:1 was voor 26" wielen, bij 29" kies je achter beter 1 tandje lichter, dus 32:17 (of 34:18)
👍

Met mijn frame kan ik eventueel naar 120mm maar minder dan komt mijn bb wel erg laag. Wellicht kan ik hem wat progressiever maken om de effectieve veerweg wat te beperken.

Ik had me niet gerealiseerd dat dat 2:1 bij 26” was. Maar eerst maar eens proberen op de gewone mtb of ik het daarmee red. De rondjes zijn hier best vlak en snel en geen echte klimmetjes.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Stoempen gaat met mijn 140mm Pike beter dan verwacht, dus ik zou het eerst eens proberen met de 130mm die je hebt. Maakt de afdalingen weer leuker. :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Er zijn geen echte klimmetjes, ik vermoed dat er dan ook geen echte afdalinkjes zijn :D
Maar als de geo voor 130mm bedoeld is zullen de meeste starre vorken sowieso te kort zijn.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Misschien komt een Surly Krampus vork in de buurt qua A-C lengte?
Everybody bought a new bike!
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Sonder Ti SS, mooi wark :-q

Met 2:1 doe ik al jaren vlakke rondjes op de 29er SS. Rolt beter door dan 26"
Voor Nijmegen met 550 HM op 30km heb ik plus 1 gestoken

Ik heb altijd starre vorken in mijn SS, en ook een paar geared bikes.
Star is star en nooit echt comfortabel, wat Suravida zegt, eerst rijden.

En ik heb een On One Doofer liggen die stuur ik je voor verzendkosten op.
Single pully met kunststof rol, stuur maar een PB als het je iets lijkt

Enjoy!!
Laatst gewijzigd door Heckler40 op di 22 september 2020, 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

On One Doofer is een kopie van het Rennen Rollenlager.
Fijne kettingspanner :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Heckler40 schreef: di 22 september 2020, 11:42 Sonder Ti SS, mooi wark :-q

Met 2:1 doe ik al jaren vlakke rondjes op de 29er SS. Rolt beter door dan 26"
Voor Nijmegen met 550 HM op 30km heb ik plus 1 gestoken

Ik heb altijd starre vorken in mijn SS, en ook een paar geared bikes.
Star is star en nooit echt comfortabel, wat Suravida zegt, eerst rijden.

En ik heb een On One Doofer liggen die stuur ik je voor verzendkosten op.
Single pully met kunststof rol, stuur maar een PB als het je iets lijkt

Enjoy!!
Ik heb je bericht helaas gemist.
Bedankt voor je aanbod voor de Doofer, maar ik heb inmiddels een spanner besteld... de Doofer. Dat lag een beetje voor de hand aangezien ik al een bestelling bij Planet X moest doen omdat ze "mijn" zadel voor een hele scherpe prijs in de aanbieding hadden.

Ik heb de meeste spullen binnen, maar het wachten is nog even op de naven, dan de spaken bestellen en bouwen maar :D
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Nice weer een mooie singlespeed op komst. :-q Qua verhouding reed ik altijd 1:2, sinds kort ook 1:2+1 ( wordt ook een dagje ouder )

Ben sinds kort dus weer op de SS aan t rijden in Nijmegen, dacht dat de nieuwe routes daar minder geschikt voor waren en omdat ik een Kona Hei Hei 120 mm fully had, stond de Salsa een beetje zielig te verstoffen.
Maar een paar weken geleden toch maar de stoute 5/10's aangetrokken en paars en rood Nijmegen gedaan. Wat een lol had ik weer.
En omdat het weer binnenkort alweer wat modder in het eten gooit ga ik deze weer vaker gebruiken.
Ik miste de veerweg ook helemaal niet, star stuurt zo lekker strak.
De dropper miste ik wel, daar heb ik nu een mooie Gravity Turbo voor aangeschaft, van het weekend maar eens testen...
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Vanavond heb ik mijn locale rondje Deventer gefietst met 32/16 en (de verleiding weerstaan om te schakelen😉) om te kijken of dat een beetje ging.

Mijn beste gemiddelde snelheid was tot dusver 22,1 km/h en vanavond... 23,2!
Gewoon vet sneller en dat single speed!

Nergens had ik het moeilijk behalve in de snelle verbindingsstukken waar ik 100 rpm moest trappen om 27 km/h te halen.

Nog een beetje meer oefenen met een hoge cadans en dan komt het wel goed denk ik.
Wel heb ik een oval voorblad gemonteerd. Is dat nadelig om een hoge cadans te trappen?

Ik fiets op flats maar dat lijkt geen probleem, mijn voeten blijven altijd prima op de pedalen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Plaats reactie