Single Speed hoek

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Die midlifecrisis ben ik al lang voorbij, maar ik heb toch heerlijk gefietst vandaag op mijn starre singlespeed.

Afbeelding

Drieluik Dorst , in totaal 40km uit en thuis........en dat terwijl ik geared of met de E-mtb het meestal na een rondje Vrachelen wel heb gezien op dat knikkerbaantje :winkie:

Is al 1001 gezegd hier, maar singlespeed (en star?) maakt het gewoon leuker. Ben ik zelf intussen ook weer achter.
Moeilijk uit te leggen als je het niet zelf hebt ervaren. Soort lekkere flow waarbij ik toch altijd weer alle klimmetjes omhoog stamp, veel vaker meetrap in bochtjes en beetje spinnend relax op de rechte stukjes. Ik hoef niet na te denken welke versnelling en ik rem eigenlijk ook veel minder.....je moet de vaart er in houden, anders ga je stuk op het volgende klimmetje.
Vreemd als ik me bedenk dat ik een E-mtb heb om weer wat vlotter te kunnen rijden ( en een stuk beter kan klimmen) , terwijl ik met de singlespeed uiteindelijk trager rijd, maar de grootste lol heb :~ ( maar dat geldt voor mij alleen op zo'n vrij vlak rondje natuurlijk )

Gaat trouwens best goed met flatpedals, maar ff meetrekken tijdens een zwaar klimmetje gaat natuurlijk niet. Staat tegenover dat niet vastzitten ook zo zijn voordelen heeft als je bijna van je fiets valt.
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Zo, de ss is binnen. Alleen nog maar een paar keer over het woonerfje gereden, dus kan er nog niet veel over zeggen.
Ik heb wel een vraag. Aan de drive site zit een kettingspanner en aan de non-drive site niet.
Nu begrijp ik waarom deze aan de drive site zit en dat dit gewoon is, maar kan iemand mij uitleggen waarom er aan de non-drive site er geen zit.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

dorretje schreef: wo 24 november 2021, 10:23 Zo, de ss is binnen. Alleen nog maar een paar keer over het woonerfje gereden, dus kan er nog niet veel over zeggen.
Ik heb wel een vraag. Aan de drive site zit een kettingspanner en aan de non-drive site niet.
Nu begrijp ik waarom deze aan de drive site zit en dat dit gewoon is, maar kan iemand mij uitleggen waarom er aan de non-drive site er geen zit.
Omdat je die niet nodig hebt (?) :-D grootste schuifkracht zit aan de rechterkant, links blijft op zijn plek door klemkracht QR.....tenminste bij mij werkt dat zo en goed genoeg.

Zonder plaatje kom je hier niet mee weg trouwens :winkie:
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Ok als er iemand een plaatje heeft met meer uitleg hou ik me aanbevolen.
Mijn Honzo had sliding dropouts en die had aan beide kanten een stelschroefje.

Monkeyrider, binnenkort anders maar eens een ss ritje op Vrachelen doen samen.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Aan de rechterkant trek je vol met de ketting je achterwiel naar voren, en zonder schroef loop je het risico je wiel dus scheef te trekken. Aan de remkant heb je die kracht niet en zit het wiel goed genoeg vast zonder schroef. Voor de symmetrie kan het mooi zijn om hem aan beide kanten te hebben, maar nodig is het niet.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Plaatje van je nieuwe singlespeed natuurlijk :-D welke heb jij gekocht?

NB Vrachelen is een goed plan ( als je heeeel langsaam singlespeed :winkie: ) ik app je :-q
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Foto!
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

dorretje schreef: wo 24 november 2021, 10:40 Ok als er iemand een plaatje heeft met meer uitleg hou ik me aanbevolen.
...
Het is hiet mountainbike.nl geen natuurkunde.nl :tong
Maar neem van ons aan dat het goed is zo.

Ander ding, als je remklauw bovenop de seatstay zit gemonteerd, dan wil je achteras aan die kant juist naar achteren als je hard remt...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

MonkeyRider schreef: wo 24 november 2021, 10:45 Plaatje van je nieuwe singlespeed natuurlijk :-D
asphaltdude schreef: wo 24 november 2021, 11:00Foto!
MonkeyRider schreef: wo 24 november 2021, 10:45 welke heb jij gekocht?
Surly Lowside. Ben niet zo van de foto’s nemen. Staat wel op de insta van Just Pedal
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Oranje, skinwall Maxxis, bmx stuur? Vet ding!
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Thnx, uiterlijk ben ik content mee, nu nog kijken of hij op de trails bevalt.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Is dit hier ook het SS leuterhoekje of mag er alleen technisch geluld worden?
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1406
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Als het maar singlespeed gerelateerd is denk ik. Grootse verhalen over hoe je gearies gepasseerd bent op een lastige beklimming vinden we hier zeker de moeite waard! :p
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Freekenstein schreef: do 2 december 2021, 18:21 Als het maar singlespeed gerelateerd is denk ik. Grootse verhalen over hoe je gearies gepasseerd bent op een lastige beklimming vinden we hier zeker de moeite waard! :p
Zover is het nog niet en ook niet mijn doelstelling overigens.
Vorige week ronde in de bossen van BoZ gedaan. Redelijk vlak gereden maar voelde het toch aardig in de beentjes.
Natuurlijk lang niet gefietst, dus de power is er ook niet, maar toch het idee dat ss wel flink wat inspanning vraagt.

Verder zie ik dat er best wat mensen posten dat ze pr’s rijden op een ss. Om eerlijk te zijn zie ik dat niet echt gebeuren, maar ik laat me graag verrassen natuurlijk.

Morgen maar weer eens een rondje blubber trappen. Kijken of ik de zwarte route BoZ alles boven kom.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik ben sowieso niet snel, maar niet eens veel langzamer op mijn singlespeed als op vergelijkbare geared bike ( ik rijd de KM zowel singlespeed als 1x11 gereden op mijn thuisrondje bij Dorst eo). Op de rechte stukken mis ik ss wat snelheid (als ik op zou schakelen), maar in bochtjes en klimmetjes ben ik wrsch wat sneller. Het voelt alleen veel dynamischer; ff zwaar er tegen aan bij klimmetjes/bochtjes en weer relaxed op toeren draaien op de rechte stukken. Daardoor vind ik het eigenlijk een stuk leuker en "sloop" ik mezelf makkelijker als geared of zelfs op de geveerde E-mtb op deze route. Meestal heb ik dan het geslinger door kombochtjes met versnellingen na 1 - 1.5 uur wel gezien en met de singlespeed hou ik het langer vol en heb meer lol. Is puur mijn beleving natuurlijk op een vrij specifiek vlak rondje....maar daar ben ik fan van singlespeed!
Plaats reactie