Voor de liefhebbers een artikel 'Why you should convert your enduro bike to single speed' van iemand die op onderzoek naar mountainbiken gepromoveerd is:
https://www.mtbphd.com/post/2018/09/21/ ... ngle-speed
Single Speed hoek
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4056
- Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
- Contacteer:
Ik, en mijn routes, hebben.bij lange na niet het niveau van dat artikel, maar ik herken het wel.
Focus ligt toch op flow. Ik rem bv veel minder ss en kom vaak korte steile klimmetjes op die ik met versnellingen nog wel eens mis. Trap ook vaker mee in de bochten............maar volgens mij is dat hier in het topic al door vele "believers"...en al vele jaren gezegd
Focus ligt toch op flow. Ik rem bv veel minder ss en kom vaak korte steile klimmetjes op die ik met versnellingen nog wel eens mis. Trap ook vaker mee in de bochten............maar volgens mij is dat hier in het topic al door vele "believers"...en al vele jaren gezegd
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4056
- Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
- Contacteer:
Ik ben wel een beetje van mijn idee afgestapt dat een singlespeed dan ook gelijk maar modder/tractor/plus banden moest hebben.
Een oude Raceking-Xking combi ging eigenlijk al goed. Ik heb er nu nieuwe 2.25/2.35 Rekon Race op liggen en voor de winter Rekon 2.4 voor en dat lijkt meer dan genoeg.
Een oude Raceking-Xking combi ging eigenlijk al goed. Ik heb er nu nieuwe 2.25/2.35 Rekon Race op liggen en voor de winter Rekon 2.4 voor en dat lijkt meer dan genoeg.
- dorretje
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1747
- Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
- Mijn mountainbike: Staal
Ik heb 27.5 Recon + banden er op. De + voor het comfort en de Recon leek me een prima gemiddeld bandje.
Wellicht dat ik in de zomer als het allemaal wat muller is nog een wat snellere + band monteer, maar voor nu ben ik tevreden. Tot nu iig genoeg grip in de modder.
Wellicht dat ik in de zomer als het allemaal wat muller is nog een wat snellere + band monteer, maar voor nu ben ik tevreden. Tot nu iig genoeg grip in de modder.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
http://www.mellowbikers.nl
- dorretje
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1747
- Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
- Mijn mountainbike: Staal
Is er al een datum en plaats voor het NK SS?
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
http://www.mellowbikers.nl
- asphaltdude
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3363
- Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
- Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
- Contacteer:
En belangrijker: wat voor verzet moet ik steken?
Everybody bought a new bike!
-
- Extreme Biker
- Berichten: 700
- Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00
- dorretje
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1747
- Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
- Mijn mountainbike: Staal
Ah, dan weet ik het verzet, nu nog een datum en dan kan ik gaan trainen
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
http://www.mellowbikers.nl
-
- Pro Biker
- Berichten: 1398
- Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
- Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter
Trainen?? Bier drinken heet dat. Trainen is een vies woord
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92
"NO"
vrijwilliger Mountainbike Museum
"NO"
vrijwilliger Mountainbike Museum
-
- Pro Biker
- Berichten: 1266
- Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
- Mijn mountainbike: Star en single speed
Zo is dat, al dat rare cassette gedoeWillem Altes schreef: ↑do 2 december 2021, 23:49 Voor de liefhebbers een artikel 'Why you should convert your enduro bike to single speed' van iemand die op onderzoek naar mountainbiken gepromoveerd is:
https://www.mtbphd.com/post/2018/09/21/ ... ngle-speed
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Zo is dat.
Wat er niet op zit / aan hangt kan niet kapot.
Verder heb je met 12-speed 11x de mogelijkheid de verkeerde versnelling te kiezen, tegen 1x bij singlespeed
Wat er niet op zit / aan hangt kan niet kapot.
Verder heb je met 12-speed 11x de mogelijkheid de verkeerde versnelling te kiezen, tegen 1x bij singlespeed
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4056
- Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
- Contacteer:
Dan ook nog ff die vering zooi erafThaSingleTrackMastah schreef: ↑di 7 december 2021, 11:43 Zo is dat.
Wat er niet op zit / aan hangt kan niet kapot.
- FreedomRanger
- Mountainbike Junk
- Berichten: 349
- Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
- Mijn mountainbike: rijdt prima!
Erg nieuwsgierig geworden naar SS terreinraggen door jullie enthousiaste posts. Vandaag dus maar eens heel bewust in de gaten gehouden welke kransjes ik van mijn cassette het meest gebruik en ook een tijdje met alleen de 17T en de 15T gereden.
Ter informatie: ik rijd op een Stumpjumper fully van 2008 met 26" wielen, 32T kettingblad en een 11-34T cassette (11, 13, 15, 17, 20, 22, 26, 30, 34). Was all eerder tot de conclusie gekomen dat een voorderailleur zwaar overschat wordt en ben dus al van 3x9 naar 1x9 gegaan.
Met 32/15 kom ik op mijn thuisroute Schaarsbergen niet overal boven. Met de 32/17 ben ik op vlakke stukken aan het malen als een op hol geslagen betonmixer. Een combi van 32/16 zal dan het juiste recept te zijn om mee te beginnen, alhoewel ik denk dat ook met een 16T het nog veel toeren maken is op het vlakke.
Ben er ook wel uit dat een fully zeker niet het beste frame voor een SS is. Om op dit moment een geschikte fiets vinden voor een SS project, gaat (gezien het aanbod op marktplaats) helaas niet meevallen ...
Ter informatie: ik rijd op een Stumpjumper fully van 2008 met 26" wielen, 32T kettingblad en een 11-34T cassette (11, 13, 15, 17, 20, 22, 26, 30, 34). Was all eerder tot de conclusie gekomen dat een voorderailleur zwaar overschat wordt en ben dus al van 3x9 naar 1x9 gegaan.
Met 32/15 kom ik op mijn thuisroute Schaarsbergen niet overal boven. Met de 32/17 ben ik op vlakke stukken aan het malen als een op hol geslagen betonmixer. Een combi van 32/16 zal dan het juiste recept te zijn om mee te beginnen, alhoewel ik denk dat ook met een 16T het nog veel toeren maken is op het vlakke.
Ben er ook wel uit dat een fully zeker niet het beste frame voor een SS is. Om op dit moment een geschikte fiets vinden voor een SS project, gaat (gezien het aanbod op marktplaats) helaas niet meevallen ...
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
Een 'echte' singlespeed aandrijving is een stukje efficiënter dan een schakel setup, dat maakt mede dat het zo lekker rijdt. De kettinglijn is perfect, de tanden zijn groter en de ketting pakt er meer maar vooral de kettingspanning is een stuk hoger. Met een singlespeed kun dus snel, ehm, versnellen als je eenmaal op gang bent. Vaak kun je ook een tandje meer draaien dan je op een schakelfiets zou doen.32-16 is een goed uitgangspunt maar ik reed 34-16 met een 26" en daarmee kwam ik (geholpen door een meer dan redelijke vorm indertijd) vrijwel overal boven. Als ik een klim niet haalde was het merendeel van de geschakelden ook aan de wandel.
Het helpt wel enorm als je goed hoge rpm's kunt trappen. Ik vermoed dat dit één van de dingen is die maakt of singlespeeden je ligt of niet. Dat en dat het ook gewoon erg praktisch is. Een singlespeed is een ideale winterfiets en de wet van Bontrager is er niet op van toepassing, ze zijn strong, cheap and light
Het helpt wel enorm als je goed hoge rpm's kunt trappen. Ik vermoed dat dit één van de dingen is die maakt of singlespeeden je ligt of niet. Dat en dat het ook gewoon erg praktisch is. Een singlespeed is een ideale winterfiets en de wet van Bontrager is er niet op van toepassing, ze zijn strong, cheap and light