Single Speed hoek

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, dat is grappig.
Toen ik singlespeed reed zag ik vaak dat iemand die voor mij reed opschakelde...en juist langzamer ging rijden.
Die zwaardere versnelling voelt beter/sneller, maar is blijkbaar minder efficient.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

En vergeet niet het bergop fietsen, meeste schakelen dan terug en gaan in een slakkengangetje omhoog peddelen. Met de SS moet je gewoon snelheid houden en doorstoempen :winkie:

Meeste PR's haal ik ook op de singlespeed ( niet dat dat belangrijk is maar wel opvallend )
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Michiel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1357
Lid geworden op: do 17 april 2003, 09:25
Mijn mountainbike: is gejat

Grappig hè. Met versnellingen ben ik ook langzamer. Ze zouden ze eigenlijk verlangzameringen moet noemen. Maar ja, dat verkoopt natuurlijk niet.
Es gibt keine Stelle in der Bibel, in der es heißt, du sollst das Gaspedal nicht bis zum Anschlag durchtreten!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

:D :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Als je SS niet sneller bent heb je uitdagender trails nodig :winkie:

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Of je moet je verzet aanpassen :bier:
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Rilson schreef: vr 2 oktober 2020, 13:55 Of je moet je verzet aanpassen :bier:
Jij rijdt zeker nog gewoon 2:1 op je 29er Nijmegen rond, of is het intussen nog een tandje zwaarder ?? ( meen ik me te herinneren :D )
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

MonkeyRider schreef: vr 2 oktober 2020, 17:31
Rilson schreef: vr 2 oktober 2020, 13:55 Of je moet je verzet aanpassen :bier:
Jij rijdt zeker nog gewoon 2:1 op je 29er Nijmegen rond, of is het intussen nog een tandje zwaarder ?? ( meen ik me te herinneren :D )
Nee ben inmiddels wat ouder geworden, tandje lichter :winkie:
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Ik ben ruim een jaar aan het mountainbiken en heb tot dusver niet erg getraind op cadans, maar hoger dan 100 rpm kom ik niet gedurende langere stukken.
Ik ben 195 / 97 kilo en fiets met een 175 crank, oval voorblad en flats.

Wat voor een cadans halen jullie op langere stukken?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

vlakke stuken zijn juist om te herstellen ...tempo ietsje terug hartslag laten zakken, zuurstof pompen en dan weer naar boven ...

laat de "helden "hun winst maar halen op het vlakke :lol:
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hoge cadans moet je ook trainen, en grote zware benen kunnen nu eenmaal minder snel rond dan kleine lichte beentjes.
Dus wellicht is 100rpm voor jou heel netjes.

Verder is het singlespeed verzet dat je hebt gekozen (in het algemeen, niet per se jouw verzet) natuurlijk niet heel erg breed inzetbaar.
En uiteraard heb je gekozen voor off road, dus op het fietspad ga je geen records breken.
Maar dat is geen probleem.
Juist op de singlespeed heb je een prima excuus. Om af en toe rustig aan te doen, of om af en toe af te stappen.
(Hoewel dat laatste steeds minder gebeurt)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Mijn ervaring is dat de meeste singlespeeders juist flink doorrijden, soms moet dat ook wel. NK singlespeed heeft nooit iemand getraind en iedereen gaat het rustig aan doen to er iemand 'start' roept :lol: Het hangt ook van het terrein af natuurlijk, op de UHR is het harder werken dan op LV/HV bijvoorbeeld. Ik meet mijn cadans eigenlijk nooit maar toen ik jaren geleden eens een keuring deed bleek dat mijn standaard rustig peddel tempo al op 110rpm zat. Dat helpt ;)
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

George schreef: ma 5 oktober 2020, 11:20 NK singlespeed heeft nooit iemand getraind en iedereen gaat het rustig aan doen to er iemand 'start' roept :lol:
Trainen is een vies woord.
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Cadans hou ik ook nooit bij, als ik te snel rond moet en mijn benen het niet meer kunnen bijbenen ga ik wel langzamer rijden. :winkie:
Nu moet ik zeggen dat mijn thuisrondje ( rood / paars Nijmegen / Groesbeek ) weinig vlakke paden heeft.
Gister bijvoorbeeld op 30,15 km 430 HM weggetrapt.

Soms is het op de singletrack met klimmen wel even zwaar, als je moet inhouden voor een op lagere snelheid klimmende collega. Maar dan moet ik me maar aanpassen, staand wat rustiger proberen te volgen.
Ik merk wel dat mijn conditie weer met sprongen vooruit gaat. Vind het in deze tijd van het jaar altijd weer de meest ideale fiets. Inmiddels een dropper gemonteerd, die miste ik meer dan vering en gears.
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Misschien moet ik mn singlespeed ook weer in ere herstellen.
Trainen is dan misschien een vies woord, maar als ik terugkijk was singlespeed erg goed voor mn conditie.
Blijkbaar werd er tijdens een vrijblijvend rondje singlespeed meer getraind dan alleen de bierspier :bier:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie