Single Speed hoek

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

32:15 is ook best zwaar. Zeker als het een 29" is.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

Nee, geen 29, wel een 27.5+. Qua wielomtrek dus niet heel veel verschil. Kon er op de meeste stukken wel aardig tempo in houden. Was pas de eerste keer en heb nog een 16 tandwiel liggen mocht het toch te zwaar blijken. Zie mezelf er echter geen bijvoorbeeld Amerongen of Leersum mee rijden.....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

2:1, dus 32:16 is een ongeschreven regel voor 26" wielen.
Jouw 27+ is bijna 10% meer, dus dat zou je moeten compenseren door bijv 32:17 te kiezen.
Jij hebt 32:15 gekozen, precies de andere kant op.
Nu kan het natuurlijk zo zijn dat je de bovenbenen van een olympisch kampioen baawielrennen hebt.
Maar normale mensen rijden lekkerder met een iets lichter verzet ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Niet iedereen draait even makkelijk hoge rpm’s maar ik rijdt alles met 34/18 (29er). Ook vlak kan ik daarmee uit er voeten en Amerongen, Leersum ed. is geen probleem.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

LV/HV is zo’n beetje mijn thuisrondje en echt perfect voor singlespeed imho
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

balboa schreef: di 20 april 2021, 09:51 Lekker man. Den Treek met een singlespeed lijkt me nog best een uitdaging op sommige stukken. Gisteren voor het eerst met een singlespeed (32/15) Hoge Vuursche gedaan. Vond het hier en daar nog best wel even beuken om overal fietsend boven te komen. Je gaat er wel heel anders van fietsen. De verrassing was compleet toen ik bij de auto op Strava keek en overal pr's zag. Dat had ik niet verwacht.
leuk dat je er zoveel schik van hebt :winkie:

Inderdaad is het een heel andere manier van fietsen; op de juiste momenten vaart maken en heel veel staand klimmen :-q
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

George schreef: di 20 april 2021, 12:49 LV/HV is zo’n beetje mijn thuisrondje en echt perfect voor singlespeed imho
Ik moet er echt een keer naartoe :-q hopelijk ook voor bejaarden haalbaar ;-)
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hilco schreef: di 20 april 2021, 18:29
George schreef: di 20 april 2021, 12:49 LV/HV is zo’n beetje mijn thuisrondje en echt perfect voor singlespeed imho
Ik moet er echt een keer naartoe :-q hopelijk ook voor bejaarden haalbaar ;-)
Ja hoor, met 16:32 geen probleem :winkie:
Hooguit duurt het rondje dan een volle dag
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

George schreef: di 20 april 2021, 12:47 Niet iedereen draait even makkelijk hoge rpm’s maar ik rijdt alles met 34/18 (29er). Ook vlak kan ik daarmee uit er voeten en Amerongen, Leersum ed. is geen probleem.
Ik reed met 36:19 in NL en 36:20 in buitenland. 29" wielen.
Grotere kransjes rollen mooier en slijten minder. Ook het achterwiel blijft beter op zn plek met een groter voorblad.

De laatste tijd bleef de singlespeed in de schuur en heb ik er 1x10 van gemaakt, als boodschappenfiets, compleet met bagagedrager en fietstassen.
I plead guilty.
Misschien toch maar weer eens terug naar singlespeed bouwen, omdat de boodscbappen in de praktijk toch met de auto worden gedaan...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

het blijft gewoon leuk speeltje om je af en toe ff lekker moe te maken ..............

32:17 is voor mij redelijk te doen , maar ben er nog niet mee op amerongen 2.0 geweest .....
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

ThaSingleTrackMastah schreef: di 20 april 2021, 10:51 2:1, dus 32:16 is een ongeschreven regel voor 26" wielen.
Jouw 27+ is bijna 10% meer, dus dat zou je moeten compenseren door bijv 32:17 te kiezen.
Jij hebt 32:15 gekozen, precies de andere kant op.
Nu kan het natuurlijk zo zijn dat je de bovenbenen van een olympisch kampioen baawielrennen hebt.
Maar normale mensen rijden lekkerder met een iets lichter verzet ;)
Normale mensen.......definieer normaal 8) Ik ben echt een noob wat singlespeed betreft. Gewoon zo’n setje besteld en kijken of het wat is. Was m’n eerste ritje in het bos op een singlespeed. Voor HV/LV zou ik niet 123 behoefte hebben aan een lichter verzet. Zoals gezegd zie ik mezelf Amerongen er nog niet op doen, maar zeg nooit nooit :wink:

Echter, als iemand toevallig nog een 17 heeft liggen voor een mooi prijsje, houd ik me aanbevolen.
Gebruikersavatar
Globe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1735
Lid geworden op: do 30 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Krampus. What Else? Well, A Karate Monkey SS and a Gary Fisher Ferrous Scrap Edition

balboa schreef: wo 21 april 2021, 00:18

Normale mensen.......definieer normaal 8) Ik ben echt een noob wat singlespeed betreft. Gewoon zo’n setje besteld en kijken of het wat is. Was m’n eerste ritje in het bos op een singlespeed. Voor HV/LV zou ik niet 123 behoefte hebben aan een lichter verzet. Zoals gezegd zie ik mezelf Amerongen er nog niet op doen, maar zeg nooit nooit :wink:

Echter, als iemand toevallig nog een 17 heeft liggen voor een mooi prijsje, houd ik me aanbevolen.
Het mooie van een te zwaar verzet is dat je er enorme dorst van krijgt.
Het mooie van een te licht verzet is dat je er enorme dorst van krijgt.

Dus het goede verzet halveert de zin in bier.

Dan maar te licht of te zwaar...
Ride & Smile.

- No ladies. This ain't green nailpolish on my bike. And will you please stop throwing panties at me? -
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Het goede verzet is afwisselend te zwaar en te licht, toch? :bier:

Door Corona en het Suezkanaal is het bijna onmogelijk om aan cassettes te komen, dus singlespeeden is nog nuttiger dan voorheen.
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Globe schreef:Het mooie van een te zwaar verzet is dat je er enorme dorst van krijgt.
Het mooie van een te licht verzet is dat je er enorme dorst van krijgt.

Dus het goede verzet halveert de zin in bier.

Dan maar te licht of te zwaar...
asphaltdude schreef: wo 21 april 2021, 15:00 Het goede verzet is afwisselend te zwaar en te licht, toch? :bier:
Nu vallen de puzzelstukjes samen :roll:
Door Corona en het Suezkanaal is het bijna onmogelijk om aan cassettes te komen, dus singlespeeden is nog nuttiger dan voorheen.
En het kan geen toeval zijn dat Corona ook bier is.

Nu vallen er nog meer puzzelstukjes samen :-D
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Damn, betrapt, het is inderdaad een samenzwering. One gear to rule them all...
Plaats reactie