Single Speed hoek

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Alles voor wat aandacht, altijd hetzelfde met die singlespeeders :tong
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Gewoon een beetje interessant doen, meer is het niet. :D
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MJV
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 31 oktober 2016, 21:45

Hier de Kona ook maar eens wat liefde gegeven. Stiekem de fiets waar ik het meeste lol op beleef, maar "het is maar een singlespeed" dus tot voor kort zat er een zware en niet helemaal lekker tubelessrijdende wielset in. De WTB Laser DIsc single speed naaf had ik al tijden op zolder liggen, dus maar eens een set wielen van gespaakt i.c.m. DT Swiss X432 velgen. Vind zelf de combi met de XT voornaaf best geslaagd, naven lijken qua ontwerp erg op elkaar. Voorzien van een ouderwetse (zo kocht ik de fiets in 2015) dubbele Racing Ralph (2.25/2.35) combi. Erg blij mee, het rijdt als een zonnetje!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

:-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
The Drutz
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 806
Lid geworden op: di 28 juli 2009, 15:09
Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010 C, GT Peace 9R
Contacteer:

Omdat ik zoekende ben: Wat hebben jullie eigenlijk voor achternaaf in je singlespeed zitten??
"Righty tighty, lefty loosey."
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

The Drutz schreef: vr 20 augustus 2021, 08:39 Omdat ik zoekende ben: Wat hebben jullie eigenlijk voor achternaaf in je singlespeed zitten??
Ik heb in de ene een Hope Pro 4 Trials/SS, in de andere een Industry 9 Hydra SS, en nog eentje met een gewone DT 370 naaf.

Hope gaat al jaren mee, maar kwaliteitscontrole en vooral service vind ik slecht (enorm veel gedoe gehad met een nieuwe Hope naaf waarbij het lagerhuis buiten tolerantie zat). Maar goed, misschien ben ik een uitzondering en de naaf die ik nu heb is zeker 5 jaar oud en prima. Hiervoor ook een Pro 2 en Pro 2 Evo gehad. Alleen bij de Pro 2 brak de hub shell, dat scheen vaker voor te komen. Pro 4 met 88 aangrijpingspunten is fijn, maakt wel veel herrie. Weinig onderhoud nodig, ondanks dat er wel vrij makkelijk shit in de freehub komt door de gare seal heen. Alleen vanwege het servicegedoe voor mij geen Hope meer als ik nieuw koop.

Industry Nine ziet er fantastisch uit, afwerking is van een heel ander en veel hoger niveau dan bij Hope, en 690 aangrijpingspunten. Duurzaamheid van het ontwerp van de naaf zelf vind ik wel twijfelachtig. Na 6 maanden waren de freehub en drivering gaar (af en toe overslaan, ruimte waar de palletjes in zitten uitgelubberd). Wel fantastische service, meteen een nieuwe gekregen, maar moest wel de veertjes bijbuigen voor extra spanning, want ook de nieuwe begon hetzelfde te doen. Met bijgebogen veertjes maakt hij wel enorm veel lawaai. Tot nu toe doet ie het goed (weer 6 maanden), maar blijft voor mij een beetje een zorgenkindje met al die power die erop komt met SS (trials ook nog in mijn geval). Ik zou hem niet nog een keer kopen.

DT heeft veel te weinig aangrijpingspunten (18 geloof ik) om lekker te kunnen fietsen, dus die zit op mijn single speed downhill bike.

Het is heel jammer dat Chris King geen SS naaf meer maakt, die was perfect. Maar je kunt natuurlijk ook voor een gewone naaf gaan, iets minder puristisch, maar die wielen houden het ook wel en je kunt ze nog eens gebruiken in een andere fiets, mocht je ooit naar de dark side willen overlopen ;)
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Hier altijd gewone naven met spacerkitjes gebruikt, mede omdat ik in het verleden mijn SS-wielset gebruikte als reserveset voor mijn fiets met rammelaar aan het achterwiel.

Nu met de KM is het idee dat ik ooit nog een keer een rammelaar ga monteren (tijdelijk), dus ik moet nog wel de mogelijkheid hebben om een set van 11 van die kransjes te monteren, dus ik rij nog steeds met een HG body
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
The Drutz
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 806
Lid geworden op: di 28 juli 2009, 15:09
Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010 C, GT Peace 9R
Contacteer:

Heren bedankt voor de reactie. Zeker nog benieuwd wat andere gebruiken.

Ik wil wel echt een specifieke singelspeed naaf. De fiets kan toch geen versnellingen hebben en mijn andere fiets heeft een andere maat wielen.... Dus dan ga ik ook maar all in.

Het achterwiel dat er nu in zit, daar beginnen nu wat spaken te breken. Dus het is tijd om iets nieuws te spaken. Echter, de huidige naaf is ook gaar en aan het einde van zijn leven. Het is een simpele Formula naaf die ook volgens de expert niet meer te servicen is. Dus ik was aan het rond kijken wat er aan naven te koop is, maar ik kon nog niet veel vinden. Hope inderdaad en ik kwam een Surley naaf tegen. Dus vandaar mijn interesse vraag.
"Righty tighty, lefty loosey."
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ik heb een 2-tal Hope SS trails naven gebruikt, eentje in de Jones nu bij Maverick76, een oude Industry 9 "legacy" SS naaf met veel engagement points (maar geen 690 als de Hydra) en een DMR revolver SS. Allemaal zonder issues.

De Hope en I9 hebben korte cassete bodes met splines als een cassette body. Ze zijn flexibel in de chain line en in de Jones heb ik ook ook nog met een "Jones modified" 7speed op de korte Hope SS body gereden.

De DMR Revolver heeft een schroefaansluiting met een Shimano freewheel, wil ik eigenlijk in mijn DirtJumper build gaan gebruiken als de chainline past. Dit weekeinde ga ik de naaf en crank samen monteren kijken of het uitlijnt.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Allemaal gewone naven gebruikt, op 1 na. Hope Pro 2 Evo, Hope pro 4, DT240, DT Hügi, en 2 Shimano's met spacerkitjes. De DT's met 18 aangrijppunten, niks mis mee als je dat gewend bent, maar meer is beter. Kwaliteit van DT ligt m.i hoger dan Hope, prijs van een naaf en de onderdelen ook.

Daarnaast een White Industries excentric naaf gehad. Liep heel mooi, maar het kettingspannen is onhandig als je maar 2 handen hebt zoals de meesten onder ons. Ook tandwielen met schroefdraad en die kunnen echt h*erig vast zitten.
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

The Drutz schreef: vr 20 augustus 2021, 10:23
Ik wil wel echt een specifieke singelspeed naaf. De fiets kan toch geen versnellingen hebben en mijn andere fiets heeft een andere maat wielen.... Dus dan ga ik ook maar all in.
Onyx? Direct of via Wheeltec bijvoorbeeld.

https://onyxrp.com/product-category/mtb-hubs/

viewtopic.php?f=4&t=130598
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

2x een White Industries gehad.
1 rechte en 1 ECC.
de rechte had constant problemen, de asdoppen kwamen los en dan waren de lagers weer gaar
De ECC was top.
Op de WI's schroef je BMX freewheels, dus je hebt de kwaliteit vd vrijloop zelf in de hand.
Een Novatec SS naaf gehad, die was te licht. De te dunne alu as flexte zoveel dat de lagers erg snel sleten (ook SKF) en doordat de as doorboog ging de vrijloop happen.
Toen een Hope Pro2Evo SS gekocht met inbusbouten.
1x kapotte lagers gehad, verder al 10 jaar probleemloos.
De Novatec zou je als een Hope kloon kunnen zien, maar net te licht uitgevoerd.
De Hope (en Novatec) hebben vrijloop met HG passing, maar wel smaller. Er past eventueel ook een deel van een cassette op, kan handig zijn als je je singlespeed tijdelijk wilt ombouwen tot vakantiefiets.
(moet je wel een derailleur oogje hebben op je singlespeed)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Schorem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3943
Lid geworden op: ma 12 maart 2007, 13:16
Mijn mountainbike: Pantsman® 29-er
Contacteer:

DT240S SS, al jaren in misbruik op meerdere fietsen. Nooit problemen mee gehad.
In een fiets een Chris-King SS, bevalt ook maar de DT's vind ik toch mooier draaien.
Schorem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3943
Lid geworden op: ma 12 maart 2007, 13:16
Mijn mountainbike: Pantsman® 29-er
Contacteer:

Eindelijk....
Na een zware barre tocht rondom Almere zou het NKSS2020 na 17:30 van start gaan.
Survival of the fittest pur sang. Strijd om de meest begeerde prijs van 2020.
Voor de gene die dat willen is er op locatie gelegenheid te eten.
Op het menu staan Pulled-Pork, vegatarische Pulled-Pork en Appeltaart.
We moeten echter wel enigszins rekening houden met de interesse hierin en hou rekening met extra kosten.
Graag vernemen we dit via de mail van je.
Onderweg naar de camping komen we langs diverse supermarkten, snackbarren, pizzeria's, Donnertenten.
Hopelijk heeft na deze titanenstrijd een ieder nog een sprankje energie om terug te fietsen naar de camping.(+/- 15km)
De verwachting is dat we pas rond 20:30 terug zullen keren op de camping.
Neem je bbq, bier en snaai mee, kunnen we gezellig natafelen.
Hou rekening met geringe kosten als deelnemer zaterdag en zondag.
In verband met privacy regels mag de camping geen gegevens door geven.
Daarom, zou een ieder die gereserveerd heeft mij een mailtje willen sturen met het volgende:
- Naam
- Aantal deelnemers zaterdag
- Aantal deelnemers zondag
- Aantal deelnemende kinderen
- Telefoonnummer
- Of je in de groepsapp wilt
NKSS20202021@gmail.com
Voor de vrijdag, neem je zwembroek mee voor Ride the Canal!
Blijf gezond en tot Almere!
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Kettingkwestie voor de single speeders: quick link of aan elkaar ponsen? In de trials wereld wordt altijd enorm gewaarschuwd voor het gebruik van quick links in een ketting. Ze zouden slapper zijn en sneller breken. Nu breken we bij trials inderdaad nog wel eens een ketting, gelukkig zelf maar een keertje meegemaakt. Gangbaar is om een nieuwe ketting gewoon aan elkaar te ponsen.

Ikzelf gebruik eigenlijk wel altijd de quick link, is tot nu toe niet misgegaan, maar bij elke nieuwe ketting twijfel ik weer. En nu weer tijd voor een nieuwe ketting. Dussss, wat vinden we hier, iemand kettingtheoretisch onderlegd? Zit er wat in, die theorie van slappere quick links? (natuurlijk alleen voor singlespeed, met een perfect rechte kettinglijn)
Plaats reactie