Irritant geluid inveren voorvork

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Jerome 2001
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: di 10 juli 2007, 15:59
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp 29er

Hallo techneuten,

Allereerst mijn complimenten voor dit informatieve forum! Heb al veel gelezen hier en ziehier mijn eerste vraag.

Sinds kort heb ik een probleem met mijn voorvork (Marzocchi Marathon Race). Wanneer ik over een paar kleine snelle hobbels rijdt hoor ik een hard tikkend geluid. Aanvankelijk leek het vanuit het balhoofd te komen, echter hier zit geen speling op. Inmiddels heb ik het balhoofdstel geheel vervangen, voorvork laten servicen (voor een aanzienlijk bedrag) en voorwiel gecontroleerd op losse spaken. Nu heb ik afgelopen weekend de vork weer losgehaald en getest door deze snel en kort in te drukken. Het lijkt toch uit de vork te komen :~ (ondanks dat deze pas geserviced is)
Nu is mijn vraag of iemand een idee heeft waar ik nog naar kan kijken? Of met de bon en vork terug naar de bikeshop?

Jerome
cisco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6335
Lid geworden op: vr 18 augustus 2006, 10:56

Ik zou gewoon terug gaan naar de bike shop en het daar na laten kijken.
A-j Plat Könt Proatn, mö-j ’t nich loatn!
A-j oolder wördt, wo'j wa wiezer mer nich altied verstaandiger
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2750
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Wanneer precies hoor je het tikken? Op het moment dat hij terugveert?
Als bijvoorbeeld stilstaat en je je stuur met je handen naar beneden drukt en opeens loslaat hoor je dan de tik in je voorvork?

Als dit zo is kan je proberen meer lucht in je negatieve air te doen. Bij mij hielp dat goed.
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Jerome 2001
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: di 10 juli 2007, 15:59
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp 29er

mtfuji schreef:Wanneer precies hoor je het tikken? Op het moment dat hij terugveert?
Als bijvoorbeeld stilstaat en je je stuur met je handen naar beneden drukt en opeens loslaat hoor je dan de tik in je voorvork?

Als dit zo is kan je proberen meer lucht in je negatieve air te doen. Bij mij hielp dat goed.
Bedankt voor de reacties.
Het geluid is alleen te horen bij het inveren. Ik heb al allerlei settings van de rebound geprobeerd maar tevergeefs. Hier kan het -denk ik- niet aan liggen.
Bij de servicebeurt heb ik ook nog aangegeven dat ze de vork moeten configureren (oppompen) naar mijn gewicht dus de neg air zou goed moeten zijn. Het geluid is trouwens moeilijker waar te nemen als ik de vork induw dan wanneer ik over hobbels fiets. Dus het zal wel moeilijk worden dit aan te tonen bij de bikeshop.
jnieuwelaar
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 514
Lid geworden op: do 26 oktober 2006, 10:56
Mijn mountainbike: merida matts sport 500

ja maar na een servicebeurt zou dit geluid niet waarneembaar moeten zijn. Ik zou het probleem bij hen voorleggen.
Jerome 2001
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: di 10 juli 2007, 15:59
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp 29er

Ik ben ondertussen met de vork naar de bikeshop gegaan. Na een rondje fietsen en stuiteren was het geluid weer goed te horen. De vork wordt onder garantie terug gestuurd naar het revisiebedrijf.
Ik zal nog even een bericht plaatsen wat het probleem is geweest (als het gefixed wordt)
klaus
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: do 7 juni 2007, 15:55

Ondertussen al langsgeweest bij je LBS? edit : niet goed gelezen, ik ben benieuwd naar je nieuwe vork!

Ik heb een gelijkaardig geluid bij mijn Fox 32 F100 RL. Als ik gewoon in stilstand loop te 'jumpen' op mijn vork, dan hoor ik niets. Als ik echter kasseien neem, of veel korte stenen na elkaar, dan hoor ik ook een kloppend geluid, idd alsof het balhoofd los zit. Als ik m'n vork volledig vastzet, dan is het geluid weg, dus balhoofdprobleem is het niet.

Aangezien ik nog maar 140 km heb op die fiets, zou het alleszins niet van slijtage mogen zijn, en voor gebruik is de fiets inclusief vering volledig nagekeken en aangepast indien nodig.
EscaperNPL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 265
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 11:30
Mijn mountainbike: staat al te lang stil - KLEIN "Dark Storm" Palomino
Contacteer:

Ik heb ook ooit een vork gehad die een tikkend geluid maakte en ook bij de club was er iemand die er last van had.

Hierbij was het dat de veer in de poot bij het inveren wat knikte en zo tegen de buitenkant van de poot kwam en zo tikken door gaf.
Dit is bij mij opgelost met een binneband om de veer heen en bij mijn collega biker met een nieuwe ring om de veer, deze was gescheurd.

Ik weet niet of de MMR ook een veer heeft. :oops:
Jerome 2001
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: di 10 juli 2007, 15:59
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp 29er

Vandaag eindelijk contact gehad met de bikeshop! Het bedrijf - waarnaar de vork is opgestuurd voor revisie- heeft alles weer vervangen. Bij terugkomst van de vork heeft de bikeshop nog een keer gecontroleerd... nog steeds getik. Toevallig was er een vertegenwoordiger op bezoek in de winkel en hebben ze dit geval aan hem voorgelegd. Het schijnt dus vaker voor te komen bij bepaalde typen Marzocchi (lees net dat Fox dit ook kent).
Om een lang verhaal kort te maken, mijn vork wordt nu opgestuurd naar de fabriek in Duitsland waar hij weer onderzocht wordt. Wordt dus nog vervolgd...

Gelukkig een leenvork van de shop gekregen :-q om de tijd te overbruggen.
AE 890
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 323
Lid geworden op: do 26 april 2007, 10:26
Mijn mountainbike: American Eagle lightning 890 en een giant ATX zonder vering

En met die leenvork ook problemen=
>American eagle is just a lifestyle<
Jerome 2001
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: di 10 juli 2007, 15:59
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp 29er

AE 890 schreef:En met die leenvork ook problemen=
Ben zaterdag wezen fietsen met de leenvork (Rock Shox Judy) en totaal geen geluid te horen. De Marzocchi is dus echt de boosdoener!
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Ik heb ook een Marzocchi Marathon Race (2005) en die tikt ook bij het inveren (echter niet altijd). In mijn geval ging uiteindelijk de lockout/TST kapot, deze is onder garantie gerepareerd. Maar het tikje is er volgens mij nog, dus weet niet of het hier iets mee te maken heeft.

Enfin, tijdens het fietsen merk ik het eerlijk gezegd niet dus ik stoor me er niet zo aan ;-)

Wel zit er sinds de reparatie speling op de vorkpoten, maar dat is weer een ander verhaal. Voor mij wordt de volgende vork iig geen Marzocchi meer...
Jerome 2001
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: di 10 juli 2007, 15:59
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp 29er

Vandaag de fiets weer opgehaald bij Bikelife, heb de Marzocchi weer erop zitten! Alles is netjes onder garantie verholpen :-q .
Voor zover ik weet zijn er nieuwe bussen in de vork geperst (niet echt een klusje voor beun de haas) omdat de oude bussen wat speling kregen. Schijnt vaker voor te komen bij bepaalde series van Marzocchi.
We zullen het morgen gaan zien of het daadwerkelijk verholpen is!
BeeTee
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 24 juli 2006, 11:07
Mijn mountainbike: Cannondale Prophet 1000 SL & Cannondale F800
Contacteer:

Jerome 2001 schreef:We zullen het morgen gaan zien of het daadwerkelijk verholpen is!
En?
Motto: Gewoon gaan!

Huidige Bikes: Cannondale Prophet SL, Cannondale F800
Vorige Bikes: Panasonic 2500, Kona Kikapu, Alubike Dropper, Cube LTD Team
Alles voor je Garmin GPS! - coursemapper.com
Jerome 2001
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: di 10 juli 2007, 15:59
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp 29er

BeeTee schreef:
Jerome 2001 schreef:We zullen het morgen gaan zien of het daadwerkelijk verholpen is!
En?
Het is helemaal verholpen nu, geen gerammel meer met inveren. ben weer tevreden!! :-q
Plaats reactie