problemen met schijfremmen na flinke modder

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Nyong@MaAstricht
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: vr 25 april 2008, 12:20
Mijn mountainbike: Koga Miyata X-Runner
Contacteer:

Mijn schijfremmen werken nog steeds niet tot het maximale. Ik kan wel remmen maar niet slippen..:( Echt vervelend!

Is het ook goed als ik Rapid Cleaner gebruik? Komt uit een buis en moet dus worden gespoten.
Pimp je fiets zo goed mogelijk swa
Ramon 73
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:33
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3

Nyong@MaAstricht schreef:Mijn schijfremmen werken nog steeds niet tot het maximale. Ik kan wel remmen maar niet slippen..:( Echt vervelend!
Slippen geeft ook niet eens de maximale vertraging. Bij maximale vertraging draait je wiel nog steeds rond, maar wordt dan tegengehouden door de remblokken.
Nyong@MaAstricht schreef: Is het ook goed als ik Rapid Cleaner gebruik? Komt uit een buis en moet dus worden gespoten.
Wat is dat voor spul? Je zou beter de wielen uit de fiets halen, de blokjes uit de remmen en dan blokjes en schijven afzonderlijk schoonmaken.
Een beetje spul tussen de brakepads/op de remmen spuiten in de hoop dat dat alles voldoende reinigt, is ijdele hoop. Dat gaat dus 300% zeker NIET werken.


Als je schermnaam slaat op je woonplaats, PM me dan maar. Mss kan ik je in levende lijve helpen.
Gratis GPS topo kaarten? Kijk eens op:
OpenMtbMap en de weekly updates.

Never argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
Ramon 73
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:33
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3

Nog even mijn punt samenvatten.
- Remmenreinger KUN je gebruiken om de brakepads en schijven te ontvetten. Pad en schijven los met een doekje met remmenreiniger schoonmaken.
- Remmenreiniger is niet geschikt om in de calipers te spuiten of deze mee schoon te maken
- Remmenreiniger in de buurt van wielassen is OOK GEEN goed idee.
- Calipers van binnen gewoon met afwasmiddel, Dasty of bikewash inspuiten, borstelen en goed uitspoelen. Daarna calipers smeren met WD-40. brunox deo of ballistol, desnoods teflonspray. Brakepads pas terug zetten NA het smeren en gangbaar maken calipers.
Gratis GPS topo kaarten? Kijk eens op:
OpenMtbMap en de weekly updates.

Never argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
Ramon 73
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:33
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3

markdr schreef:
Nyong@MaAstricht schreef:schoonmaken met aceton heb ik als tip gekregen van lokale lbs... moet ik het dan gewoon met een doekje schoonmaken en paar drubbels in remblokje doen?
nee nee, je mag niets op het remblokje doen. daar mag alleen water op komen.
Het remblokje in aceton weken lijkt me ook niet geweldig, maar gewoon afvegen met aceton ( niet TE nat maken) moet geen probleem opleveren. Maar dat het remblokje met niks anders in aanraking mag komen dan water, da's behoorlijk overdreven. Zelfs rubberen velgremblokken poets ik met remmenreiniger (op een doekje, niet te nat maken en 2-3x vegen) en dat geeft geen enkel probleem.
Gratis GPS topo kaarten? Kijk eens op:
OpenMtbMap en de weekly updates.

Never argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
Nyong@MaAstricht
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: vr 25 april 2008, 12:20
Mijn mountainbike: Koga Miyata X-Runner
Contacteer:

pm:)
Pimp je fiets zo goed mogelijk swa
Markio75
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: di 4 november 2008, 13:41
Mijn mountainbike: Cannondale F1 Lefty
Contacteer:

@MARKDR,RAMON72 & STEVO87

Remreiniger> enorm vluchtig, ontvet,reinigt en laat een hele dunne filmlaag ( beschermlaag )achter. De Filmlaag is na een paar keer de remmen laten aanslepen verdwenen.
NADEEL> spuit dit niet op een lager of iets dergelijks. Het vreet het vet weg....dus niet doen...
Piepende remmen is het gevolg van de filmlaag.

WD40> het middel om los zittende moeren,bouten en dergelijke los te krijgen, tevens geschikt voor kortstondig smeermiddel. Maar om het te gebruiken als oplosmiddel???? WD40 is een smeer middel/ beschermmiddel ( niet voor lange duur )

Markdr heeft wat betreft gelijk gebruik dat niet om je remmen mee in te smeren, je krijgt dan o.a. piepende remmen net als een vrachtauto maar ik denk ook dat je de remmen van die vrachtauto van dicht bij gaat zien omdat je met OLIE op je remmen niet kan stoppen.

Bovenstaande eigenschappen van de producten staan overigens gewoon op het internet etc.... en oja ook op de verpakking...Dus eerst zelf lezen en als je het vetrouwt koop je het en op je eigen gevoel afgaan..
When you stick your head in the sand, one thing is for sure, you'll get your rear kicked.
Ramon 73
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:33
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3

Markio75 schreef:@MARKDR,RAMON72 & STEVO87

Remreiniger> enorm vluchtig, ontvet,reinigt en laat een hele dunne filmlaag ( beschermlaag )achter.
Sommige soorten mss wel, maar die ik gebruik zeker niet. Gewoon de goedkoopste soort bij de automaterialenzaak, gewoon Motip.
Op mijn oude werk gebruikten we daar ooit 10 bussen per maand van en hadden het heus wel gemerkt als die Motip reiniger een laagje achterliet.
Gratis GPS topo kaarten? Kijk eens op:
OpenMtbMap en de weekly updates.

Never argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
FoFo
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: di 16 augustus 2011, 16:29
Mijn mountainbike: Trek 6500

In plaats van een nieuw topic te openen haak ik even hier op in.
Ik zoek namelijk een oplossing de schijfremmen "vrij" te houden van modder.

Afgelopen week een motorcrosser gezien met een mooie bescherming voor zijn schijfrem. Even googlen en jawel gevonden.
Afbeelding

IK ben redelijk handig en ik zou een soortgelijke beschermer kunnen maken die perfect op mijn bike past. Van carbon en epoxy.
Zo voorkom ik opspattend water en modder op de schijf.

Met een klein kapje eventueel de bovenkant van de caliper afdekken. (Spleet waar remblokken ingaan).

Ik ben me ervan bewust dat een schijf af moet kunnen koelen maar.... Ik ga niet naar bergen/heuvels als het slecht weer is en hier in brabant zijn er niet veel plekken waar ik mijn remmen heel heet stook.

Wat is jullie mening, gaat dit werken, is het de moeite waard.
Proud member of http://www.ATBbikers.nl
Gebruikersavatar
terunky
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2057
Lid geworden op: do 7 oktober 2010, 17:56
Mijn mountainbike: is van hout

ik wou net zoiets dergelijks posten, een soort stuk plastic die over de schijf gaat. het is er dus wel, voor nederland lijkt het me het geen probleem met de koeling, ga je naar het buitenland zal het toch wel te heet worden. ik ga zelf ook eens iets dergelijks maken speciaal voor de winter en blubber periodes :-q
26'er rulezz !!
Gijs88
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: za 25 januari 2020, 23:47

Hoi

Ik heb laats een dag gemountainbiket
En mijn achterste rem moet ik ineens veel verder in duwen voor hij echt remt! heeft iemand een idee hoe dit komt?
En ik ben opzoek naar nieuwe blokjes voor m’n schijfremmen maar ik heb geen flouw idee welke ik het beste kan hebben.
Heeft iemand nog goede suggesties?

Groet Gijs
bob.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 21:21
Mijn mountainbike: Radon Jealous & Transition Patrol

Gijs88 schreef: vr 31 januari 2020, 10:54 Hoi

Ik heb laats een dag gemountainbiket
En mijn achterste rem moet ik ineens veel verder in duwen voor hij echt remt! heeft iemand een idee hoe dit komt?
En ik ben opzoek naar nieuwe blokjes voor m’n schijfremmen maar ik heb geen flouw idee welke ik het beste kan hebben.
Heeft iemand nog goede suggesties?

Groet Gijs
Buiten 't feit om dat je een enorm oud topic kicked..
Heb je toevallig Shimano remmen uit de M6/7/8000 serie? Die hebben nogal eens last van een 'variabel' drukpunt
Gijs88
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: za 25 januari 2020, 23:47

Geen idee m’n ik heb een Bulls copperhead 3 uit 2014 volgens mij zitten de originelen blokjes er nog op maar ik weet het niet zeker
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het zou dus kunnen dat je lucht in het systeem hebt, zoals Bob al aangeeft. Opnieuw ontluchten zou dan kunnen helpen.

Of je blokjes zijn flink versleten en je hebt nieuwe nodig.

Als je er weinig kijk op hebt, kun je het beste toch even langs een fietsenmaker gaan. Neem er dan wel 1 die meer met mountainbikes doet.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

1. Wat voor remmen heb je? Volgens mij zijn het Deore M615 maar de code staat aan de binnenkant (wielzijde) van de remklauw.

2. Lucht in het systeem: sponzig gevoel op het moment dat de blokken contact maken (en je dus echt lucht aan het comprimeren bent)....
Remblokken op: meer slag maar wel "hard" op het moment dat de blokken de schijf pakken, kun je ook gewoon aan de remblokjes zien.


Edoch, er zijn M615's die problemen hebben met een lekkage in de calipers:
https://singletrackworld.com/forum/topi ... -calipers/

Het is niet dat de olie eruit spuit (nauwelijks te vinden), typisch neemt je slag ook langzaam toe en ontluchten helpt een paar dagen. Enige wat alleen echt helpt is om de caliper in z'n geheel te vervangen. Vergelijkbare M6000 caliper kun je er zo aanschroeven (ca. 25 EUR incl. nieuwe remblokken en zelfde type remblokken, misschien dat het met een MT500 of MT400 nog wat goedkoper kan maar geen idee welke blokken daar in gaan). Moet je wel een ontluchtingssetje hebben (zijn er al voor ~3 EUR in China) en minerale olie..
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Plaats reactie