problemen met schijfremmen na flinke modder

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
bosmus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 275
Lid geworden op: wo 6 april 2005, 11:40
Mijn mountainbike: SCC02

vasquez schreef:
bosmus schreef:Wie of op z'n minst uit welke plaats?
Snel Tweewielers uit Utrecht.....

Begrijp me overigens niet verkeerd, het gaat me niet om de lullige 16 euro voor de remblokken of het feit dat ze slijten, het is mij meer de reactie waar men je mee wil afschepen :-{

"Imitatie beter dan origineel" en "origineel niet te verkrijgen in Nederland" is nou niet bepaald je klanten serieus nemen!
Nou 16 euries vind ik niet lullig voor 45km :-{ Als je hier regelmatig mee van doen hebt wordt dit toch een aardig kostenplaatje.
Erg goedkoop als je zo behandeld wordt door een zaak die zich specialist noemt en waar je de nodige euries al hebt achter gelaten.
Mijn maatje remde met formula's staal op staal na zo'n 150km's. Hij heeft z'n nieuwe bike daarop ingeruild voor een met magura HS33 velgremmen.
The hell with limits
If you can read this you're within range
ErikEngerd
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 565
Lid geworden op: wo 16 juli 2008, 16:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo 120 HPC EX 29
Contacteer:

bosmus schreef: Nou 16 euries vind ik niet lullig voor 45km :-{ Als je hier regelmatig mee van doen hebt wordt dit toch een aardig kostenplaatje.
Erg goedkoop als je zo behandeld wordt door een zaak die zich specialist noemt en waar je de nodige euries al hebt achter gelaten.
Mijn maatje remde met formula's staal op staal na zo'n 150km's. Hij heeft z'n nieuwe bike daarop ingeruild voor een met magura HS33 velgremmen.
Op zich geen gekke keuze. Het enige voordeel van schijfremmen is dat ze beter remmen. Voor de rest hebben schijfremmen alleen maar nadelen. Ik vind het een zeer kwetsbaar systeem. Op mijn vorige mountainbike had ik HS11 van Magura en daar heb ik drie jaar mee gefietst zonder ook maar enig onderhoud behalve dan om de (zeer lange) tijd remblokjes verwisselen. Bewust schoonmaken van de remmen deed ik ook nooit. Ontluchten of olie vervangen was ook nooit nodig (hoeft ook niet volgens Magura). Op mijn woonwerkfiets geldt hetzelfde, Magura HS33 met 9000km op de teller en nooit meer gedaan dan af en toe remblokjes vervangen.

Ik vind schijfremmen overigens wel prettiger fietsen. Met mijn magura's had ik bij langere afdalingen nooit echt het gevoel controle te hebben en moest ik ook meer kracht zetten om te remmen. Ook had je duidelijk minder remkracht bij nat weer. Tja.... wat we nodig hebben is ofwel een revolutie op schijfremmen gebied v.w.b. onderhoud of een revolutie voor velgremmen v.w.b. remkracht.
http://mountainhoppers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik doe veel aan recycling: ik ga fietsen, en daarna weer, en dan later nog een keer, enz.
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

De 16 euro is uiteraard zonde, vind het alleen erger dat ik als regelmatig terugkerende klant die koste noch moeite bespaard om zijn hobby te beoefenen niet echt serieus word genomen.

Dat modder en schijfremmen synoniem staat voor slijtage is een gegeven, een klacht vervolgens op deze manier afhandelen word ik niet blij van....

Werd me nog even doodleuk verteld dat de remmen op mijn Cube eigenlijk niet geschikt waren voor Nederlandse modderige winters.... tja, laat ik dat ding nou net (ook) gekocht hebben omdat ik in de winter niet op de racefiets wil zitten :~
Die remmen worden notabene ook standaard geleverd op hun Cube fietsen.

Een klant "afschepen" met dergelijke antwoorden getuigd mijn inziens van een zekere arogantie, op zich prima maar ik besteed mijn euro's dan liever ergens anders.
w8
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 396
Lid geworden op: di 30 januari 2007, 21:18
Mijn mountainbike: Gazelle W6, AM classic disc 2009, Rotor Q-rings

ErikEngerd schreef:
Op zich geen gekke keuze. Het enige voordeel van schijfremmen is dat ze beter remmen. Voor de rest hebben schijfremmen alleen maar nadelen. Ik vind het een zeer kwetsbaar systeem.
Nog een voordeel is dat je je velg niet aan gort remt, een wielsetje is een stukkie duurder dan remblokjes :)

( en geloof me, die slijten harder dan je denkt...)
ErikEngerd
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 565
Lid geworden op: wo 16 juli 2008, 16:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo 120 HPC EX 29
Contacteer:

w8 schreef:
ErikEngerd schreef:
Op zich geen gekke keuze. Het enige voordeel van schijfremmen is dat ze beter remmen. Voor de rest hebben schijfremmen alleen maar nadelen. Ik vind het een zeer kwetsbaar systeem.
Nog een voordeel is dat je je velg niet aan gort remt, een wielsetje is een stukkie duurder dan remblokjes :)

( en geloof me, die slijten harder dan je denkt...)
Ik ben het niet helemaal eens met die redenering. Om te beginnen slijten alleen je velgen en hoef je dus niet volledig nieuwe wielen te kopen. Verder slijten die velgen helemaal zo snel niet; heb bijv. 3 jaar zonder problemen met velgremmen gemountainbiked. Velgen varieren in prijs van 20-50 EUR waarbij de 50 EUR al echt voor high end velgen is. Een low end velg is dus ongeveer even duur als een paar remblokjes en een high end komt overeen met 2-3 paar remblokjes.

De echte kosten van een wiel zitten hem in de naven die al gauw op kunnen lopen tot zo'n 300 EUR, maar die hoef je niet te vervangen. De volgende stap is dat je zelf je velg vervangt en zo blijven die kosten dus laag. Verder kan je vele remblokjes verslijten voordat je velg vervangen moet worden (als je dat al meemaakt).
http://mountainhoppers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik doe veel aan recycling: ik ga fietsen, en daarna weer, en dan later nog een keer, enz.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Nou,

Wanneer is no tubes ztr velgen moet aanschaffen en om moet laten spaken en richten met nieuwe alu nippels dan ben ik toch wel een beetje meer kwijt dan een paar tientjes.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Jeroen Bike Comp
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1076
Lid geworden op: di 4 november 2008, 21:34
Mijn mountainbike: Hoogerheide
Contacteer:

Maar even inhaken. Ik had afgelopen weekend na een leuke tocht van 2 uur in de regen en modder last van een aanlopende achter schijfrem. Ik heb de zaak losgehaald en bleek 1 van de remblokken (binnenkant) volledige versleten te zijn tot dik in het metaal, de andere was nog prima in orde. Toen ik de remblokken eruit had gehaald en de zaak goed schoon had gemaakt heb ik de binnenste zuiger teruggeduwd omdat deze uitstak. Daarna de remhandel bedient, ik zie dat zowel de binneste zuiger als de buitenste naar buiten wordt geduwd maar als ik de remhandel loslaat gaat de buitenste zuiger weer in zijn geheel naar binnen de binnenste zuiger blijft echter staan en komt na het opnieuw bedienen van de remhandel steeds verder naar buiten, mij leek dit niet normaal. Ik heb een vertegenwoordiger van Shimano er naar laten kijken en deze vertelde mij dat dit normaal is. Nu ik er nieuwe remblokken in heb gezet blijft de binnenste lichtjes aanlopen, tot op heden heb ik hier nooit last van gehad. Is dit normaal? Het betreft een Deore 2009 remklauw, identiek aan de LX/SLX remklauw.
Hay que empezar a subir la montaña como un viejo para llegar a la cima como un joven

El CiclistA AmablE
RonD
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 381
Lid geworden op: zo 22 februari 2009, 00:06
Mijn mountainbike: Scott
Contacteer:

Volgens mij moeten de zuigers gewoon goed worden schoongemakt zodat ze weer soepel in gaan. er zit gewoon vuil tussen.
http://www.mtbtilburg.nl/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
volvosurfer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 609
Lid geworden op: zo 17 augustus 2008, 10:57
Mijn mountainbike: staat in de garage
Contacteer:

Gaat de zuiger ook niet terug als je de blokken terugplaatst met het veertje?
Assumption is the mother of all fuckups.
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

Was alweer vergeten dat ik hier gereageerd had....

In navolging van mijn vorige post : liep een week of 4 geleden weer bij dezelfde LBS binnen met een vraag over mijn Epic. Winkelpersoneel vond de fiets blijkbaar wel interessant want werd ineens als een koning behandeld en geholpen door 3 medewerkers tegelijk!

Na een tijdje werd me gevraagd, "hey was jij niet degene met gezeur met remblokken" ehhm ja, vorig jaar ja!
Ja, vervelend he, hebben hier nog wel een gratis setje EBC blokken voor je, kun je testen op je andere fiets, we zijn raaaazend benieuwd of dit beter gaat!

Tja, wat moet ik zeggen, toen ik binnenkwam met mn Cube Reaction zagen ze me niet eens staan en moest ik maar stoppen met "zeuren", weet niet wat ik hiervan moet denken :~



Ben overigens destijds weer teruggegaan naar de originele Hayes remblokken, deze houden het een stuk beter uit in de regen en modder :-q
fianke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 554
Lid geworden op: di 18 maart 2003, 18:42
Mijn mountainbike: Liteville 301 MK14
Contacteer:

Als we dan toch oude koeien uit de sloot halen...;). Ik ben aan het einde van 2008 overgestapt van de Formula Oro's naar Shimano Saint met Metal remblokken. In die tijd zeker 3 tochten gefietst die het einde gemaakt hadden aan het leven van Oro remblokken van welk fabrikaat dan ook. De Shimano metal remblokken hebben na deze tochten nog meer voering dat de Oro blokken nieuw. Overigens zijn alleen de klauwen vervangen, ik rij nog steeds met Formula schijven.
http://www.fianke.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeroen Bike Comp
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1076
Lid geworden op: di 4 november 2008, 21:34
Mijn mountainbike: Hoogerheide
Contacteer:

RonD schreef:Volgens mij moeten de zuigers gewoon goed worden schoongemakt zodat ze weer soepel in gaan. er zit gewoon vuil tussen.
Ik heb de zuiger minimaal 10 x schoongemaakt, ontvet met wasbenzine en daarna met remolie ingevet en vervolgens teruggedrukt, meer kan ik denk ik niet meer doen.

Het veertje drukt de zuiger iets terug, zeg maar minimaal want de remvoering blijft de schijf raken waardoor je een slepend geluid hoort. Het is niet zo dat ze zwaar aanlopen. Ik heb er nu Shimano M06 metal remblokken ingezet.
Hay que empezar a subir la montaña como un viejo para llegar a la cima como un joven

El CiclistA AmablE
markdr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 178
Lid geworden op: di 3 maart 2009, 22:37

..
Laatst gewijzigd door markdr op vr 29 mei 2009, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
w8
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 396
Lid geworden op: di 30 januari 2007, 21:18
Mijn mountainbike: Gazelle W6, AM classic disc 2009, Rotor Q-rings

Nah, valt wel mee. De remkracht van schijven is subliem.
Op "normale" redelijk droge parcours zal je heel lang met je blokken doen, mits je remmen goed staan afgesteld.
Uitzondering is extreme blubber, die gaat tussen je blokken en je schijf zitten waardoor je blokken slijten. Vervolgens rem je, dus komt er weer ruimte tussen blokken en schijf, waar de eerst volgende modderplas....etc.etc.

Maar dan moeten de omstandigheden wel heel beroerd zijn hoor, verder scheelt t uiteindelijk je velg, die rem je iig niet aan gort.

Het is me 1 keer gebeurt, een complete set weg in zo'n "shit had ik maar in m'n bed blijven liggen" marathon, verder doe ik denk ik 1500 km met een setje.
Jeroen Bike Comp
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1076
Lid geworden op: di 4 november 2008, 21:34
Mijn mountainbike: Hoogerheide
Contacteer:

Tja soms denk ik ook nog wel eens aan mijn oude trek 6500 ZX met velgremmen, weer of geen weer, nooit geen problemen met remmen, gewoon lekker doorgaan en dwars door de plassen heen in plaats van er omheen. Waarom ben ik er ook ingetrapt, die schijfremmen :~ Omdat het er puik uitziet :evil:
Hay que empezar a subir la montaña como un viejo para llegar a la cima como un joven

El CiclistA AmablE
Plaats reactie