problemen met schijfremmen na flinke modder

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Jeroen Bike Comp schreef:Tja soms denk ik ook nog wel eens aan mijn oude trek 6500 ZX met velgremmen, weer of geen weer, nooit geen problemen met remmen, ...
Mwah, normaal houden velgremmen al niet echt over qua prestaties op het hellend vlak IMHO, dientengevolge is 'geen probleem met remmen' niet het eerste wat me te binnen schiet voor regenachtige omstandigheden...

Met Shimano XT's zelfs na een dag lang bikepark in de stromende regen met resin blokken (M07) nog steeds voering over. Betwijfel ten zeerste of a) V-brakes in die omstandigheden je ueberhaupt nog tot stilstand krijgen en b) of je dan nog blokken over had gehad. Met een BMX (alleen achter) op een gravelbaan ging er ook een set blokken door in een dagje fietsen...

Wat mij betreft ziet het er niet alleen puik uit, maar remt het tenminste ook...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Jeroen Bike Comp
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1076
Lid geworden op: di 4 november 2008, 21:34
Mijn mountainbike: Hoogerheide
Contacteer:

cheeta schreef:
Jeroen Bike Comp schreef:Tja soms denk ik ook nog wel eens aan mijn oude trek 6500 ZX met velgremmen, weer of geen weer, nooit geen problemen met remmen, ...
Mwah, normaal houden velgremmen al niet echt over qua prestaties op het hellend vlak IMHO, dientengevolge is 'geen probleem met remmen' niet het eerste wat me te binnen schiet voor regenachtige omstandigheden...

Met Shimano XT's zelfs na een dag lang bikepark in de stromende regen met resin blokken (M07) nog steeds voering over. Betwijfel ten zeerste of a) V-brakes in die omstandigheden je ueberhaupt nog tot stilstand krijgen en b) of je dan nog blokken over had gehad. Met een BMX (alleen achter) op een gravelbaan ging er ook een set blokken door in een dagje fietsen...

Wat mij betreft ziet het er niet alleen puik uit, maar remt het tenminste ook...
Schijfremmen remmen gewoon goed maar zodra de omstandigheden minder worden, zie je de remblokken gewoon wegslijten, althans bij mij, met een beetje pech zit je op het metaal (en remt er helemaal niets meer) en draai je de zaak helemaal in de soep, bij mij in ieder geval bijna gebeurt, schijf zelf is behoorlijk ingesleten. Met v-brakes heb ik dit probleem nooit gehad, remblokken gingen lang mee en bij regen remde ze mijn inziens nog voldoende. Jaren lang hebben (en nog steeds) hele hordes met v-brakes rond gereden, maken ze mij nu niet wijs dat V-brakes niet voldoen.
Hay que empezar a subir la montaña como un viejo para llegar a la cima como un joven

El CiclistA AmablE
ErikEngerd
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 565
Lid geworden op: wo 16 juli 2008, 16:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo 120 HPC EX 29
Contacteer:

Jeroen Bike Comp schreef:Tja soms denk ik ook nog wel eens aan mijn oude trek 6500 ZX met velgremmen, weer of geen weer, nooit geen problemen met remmen, gewoon lekker doorgaan en dwars door de plassen heen in plaats van er omheen. Waarom ben ik er ook ingetrapt, die schijfremmen :~ Omdat het er puik uitziet :evil:
Zodra ze velgremmen maken die ook goed remmen bij vochtigheid en waarmee je ook zonder kramp in je vingers een lange afdaling kan maken in de Ardennen ga ik ook weer terug. Voor wat betreft maintenance zijn velgremmen inderdaad onverslaanbaar, nu alleen de remkracht nog.
http://mountainhoppers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik doe veel aan recycling: ik ga fietsen, en daarna weer, en dan later nog een keer, enz.
P5ycho
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 415
Lid geworden op: wo 10 december 2003, 20:19
Mijn mountainbike: Duell
Contacteer:

Da's makkelijk. Avid Arch Supreme's icm ceramic coated rims. Ik vrees dat je dan meer uit geeft als aan discs alleen, en arch supreme's zijn nogal lastig te krijgen nog. Staat 1 setje op Ebay nu, als je het wilt proberen ;)

Zit net te kijken naar discbrakes als vervanging van mijn Avid Single Digit Ti's, maar ik ga wel twijfelen met deze verhalen.
Toch denk ik dat het een hoop te maken heeft met het facen van je mounts, uitlijnen, en de goede remtechniek gebruiken.
ErikEngerd
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 565
Lid geworden op: wo 16 juli 2008, 16:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo 120 HPC EX 29
Contacteer:

P5ycho schreef: Zit net te kijken naar discbrakes als vervanging van mijn Avid Single Digit Ti's, maar ik ga wel twijfelen met deze verhalen.
Toch denk ik dat het een hoop te maken heeft met het facen van je mounts, uitlijnen, en de goede remtechniek gebruiken.
Uitlijnen is natuurlijk belangrijk maar het allerbelangrijkste is onderhoud. Je moet je remmen echt goed schoonmaken als je (een aantal keer) modder hebt gehad. Ik spuit altijd de rotzooi ertussenuit bij het schoonmaken en eens in de zoveel tijd maak ik de pistons schoon met alcohol. Verder zijn schijfremmen wat meer gevoelig voor verontreinigingen. Heb net een periode achter de rug waarbij de remmen extreem veel lawaai begonnen te maken. De oorzaak heb ik niet gevonden maar na opschuren, schijven schoonmaken, en een ovensessie voor de remblokjes lijkt het piepen nu weg te zijn (definitieve test is morgen). Makkelijke oplossing zou zijn om er andere blokjes op te doen maar als rasechte Nederlander wil ik natuurlijk doorrijden totdat de blokjes echt versleten zijn.

BIj mij was onderhoud ook de oorzaak zelfs van een probleem. N.l. het iets te agressief terugduwen van de pistons heeft bij mij zelfs een lekkage veroorzaakt (met vervanging van caliper tot uiteindelijke gevolg). Dat terugduwen ging moeilijk omdat ik een sticky piston had en dat kwam weer omdat ik niet genoeg onderhoud had gepleegd.

Ik denk wel dat als je het juiste onderhoud pleegt je er toch niet zoveel werk aan hebt.
http://mountainhoppers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik doe veel aan recycling: ik ga fietsen, en daarna weer, en dan later nog een keer, enz.
RonD
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 381
Lid geworden op: zo 22 februari 2009, 00:06
Mijn mountainbike: Scott
Contacteer:

Wat een fopperij, die schijremmen! Ik had dus beter naar die oude wijze fietsenmaker moeten luisteren.
verbazend commentaar en totaal mee oneens (die oude wijze fietsenmaker kijkt zeker ook nog zwart/wit tv)....schijfremmen doen het zo veel beter dan velgremmen. En slijtage? Ik rij marathons en verbruik per 3 maanden 1 setje. Valt dus alemaal reuze mee. En ik blijf echt NIET in mijn bed liggen omdat het regent en mijn blokjes dan wel eens zouden kunne slijten. Ik ben geen jongetje. :wink:
http://www.mtbtilburg.nl/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
ErikEngerd
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 565
Lid geworden op: wo 16 juli 2008, 16:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo 120 HPC EX 29
Contacteer:

RonD schreef:
Wat een fopperij, die schijremmen! Ik had dus beter naar die oude wijze fietsenmaker moeten luisteren.
verbazend commentaar en totaal mee oneens (die oude wijze fietsenmaker kijkt zeker ook nog zwart/wit tv)....schijfremmen doen het zo veel beter dan velgremmen. En slijtage? Ik rij marathons en verbruik per 3 maanden 1 setje. Valt dus alemaal reuze mee. En ik blijf echt NIET in mijn bed liggen omdat het regent en mijn blokjes dan wel eens zouden kunne slijten. Ik ben geen jongetje. :wink:
Er gaat inderdaad niets boven een mountainbike met terugtraprem

http://www.2dehands.nl/kembul-gustav-24 ... elkumbikes" target="_blank

en inderdaad alleen maar te krijgen voor jongetjes... :lol:

En... mijn remmen hebben het vandaag 67km lang weer gedaan zoals vanouds. Joepie!!!!
Ook zitten die blokjes er al op sinds 29 november 2008 en ik fiets met weer of geen weer. Heb inderdaad wel eens in 1 tocht de remblokjes versleten maar dat was allemaal terug te voeren op achterstallig onderhoud (sticky pistons bijv.).
http://mountainhoppers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik doe veel aan recycling: ik ga fietsen, en daarna weer, en dan later nog een keer, enz.
markdr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 178
Lid geworden op: di 3 maart 2009, 22:37

.
Laatst gewijzigd door markdr op vr 29 mei 2009, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
markdr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 178
Lid geworden op: di 3 maart 2009, 22:37

.
Laatst gewijzigd door markdr op vr 29 mei 2009, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
ErikEngerd
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 565
Lid geworden op: wo 16 juli 2008, 16:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo 120 HPC EX 29
Contacteer:

markdr schreef:Vanochtend rondje Drunense Duinen gedaan. Remmen werken perfect: geen herrie, geen slepende blokken. Operatie geslaagd. Nu nog even afwachten hoe lang de blokken meegaan, en dan volgt een officieel "sorry" voor al diegenen die zich blijkbaar beledigd voelden door mijn kwalificatie van hydro's.
Als ik jouw verhaal goed begrijp is de enige die "sorry" moet zeggen Hayes omdat ze schijfremmen verkopen die blijkbaar niet goed zijn.
http://mountainhoppers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik doe veel aan recycling: ik ga fietsen, en daarna weer, en dan later nog een keer, enz.
markdr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 178
Lid geworden op: di 3 maart 2009, 22:37

.
Laatst gewijzigd door markdr op vr 29 mei 2009, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Guust
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 455
Lid geworden op: wo 8 april 2009, 09:19
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9.8 SL

heb even een vraagje:

als je je bike schoonmaakt moet je dan de schijfremmen loshalen of mag je deze gewoon meewassen?
en...

heb de eerste paar pagina's doorgelezen en de laatse 3, maar kan het nergens vinden -kan dat ik erover heengelezen heb- wat nou de beste remblokjes zijn (ik ga niet rijden met slechtweer, wel door zand, wil de MTB wel graag op de weg gebruiken aangezien ik 'tegen' de bossen van Dorst aanwoon, dus een stukkie moet fietsen)
(c)
markdr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 178
Lid geworden op: di 3 maart 2009, 22:37

.
Laatst gewijzigd door markdr op vr 29 mei 2009, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Nyong@MaAstricht
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: vr 25 april 2008, 12:20
Mijn mountainbike: Koga Miyata X-Runner
Contacteer:

schoonmaken met aceton heb ik als tip gekregen van lokale lbs... moet ik het dan gewoon met een doekje schoonmaken en paar drubbels in remblokje doen?
Pimp je fiets zo goed mogelijk swa
markdr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 178
Lid geworden op: di 3 maart 2009, 22:37

.
Laatst gewijzigd door markdr op vr 29 mei 2009, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie