problemen met schijfremmen na flinke modder

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
RonD
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 381
Lid geworden op: zo 22 februari 2009, 00:06
Mijn mountainbike: Scott
Contacteer:

Ik was mijn fiets (en de wielen) met een emmer warm water, een beetje afwasmiddel erin en een grote borstel. Daarna afspoelen met de tuinslang. werkt prima.
En inderdaad niets op de remblokken smeren of doen.
http://www.mtbtilburg.nl/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Michiel_Focus
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 3 april 2009, 10:10

RonD schreef:Ik was mijn fiets (en de wielen) met een emmer warm water, een beetje afwasmiddel erin en een grote borstel. Daarna afspoelen met de tuinslang. werkt prima.
En inderdaad niets op de remblokken smeren of doen.
Ik ook, echter spuit ik soms de remmen even schoon met wat remreiniger.
markdr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 178
Lid geworden op: di 3 maart 2009, 22:37

.
Laatst gewijzigd door markdr op vr 29 mei 2009, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Markio75
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: di 4 november 2008, 13:41
Mijn mountainbike: Cannondale F1 Lefty
Contacteer:

ALs je de auto remreiniger gebruikt en dat zou op je remblokken komen is er niets aan de hand. Werk zelf bij een auto dealer ( verkoop..dus mocht je nog wat willen in deze economische crissis dan graag een PB ) ik heb de monteurs gevraagd, wat dit remreiniger doet..het maakt schoon en ontvet en heeft een zelf drogende werking..
Kijk zelf maar eens ..spuit het ergens op...en eentijdje later voelt het droog en niet vettig aan.
Bovendien is het verrekte makkelijke, alle vet, smeer en oude troep verdwijnt super snel...

Suc6 ermee
When you stick your head in the sand, one thing is for sure, you'll get your rear kicked.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Werkt idd prima, maar voor fietsen heb je allerlei speciaal spul nodig, zegt men.
Want op onze fietsen zit natuurlijk heel bijzonder materiaal, dat alleen behandeld mag worden met speciale producten in piepkleine flesjes met gigantische prijskaartjes.
Dus allemaal naar de automaterialen handel zou ik zeggen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Markio75
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: di 4 november 2008, 13:41
Mijn mountainbike: Cannondale F1 Lefty
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef:Werkt idd prima, maar voor fietsen heb je allerlei speciaal spul nodig, zegt men.
Want op onze fietsen zit natuurlijk heel bijzonder materiaal, dat alleen behandeld mag worden met speciale producten in piepkleine flesjes met gigantische prijskaartjes.
Dus allemaal naar de automaterialen handel zou ik zeggen.

Zou ik ook maar doen en vragen korting :D ....als je kijkt wat je betaalt voor 300ml remreiniger in de winkel, of een speciaal schoonmaakmiddeltje voor je speciale lak, ik heb het nu te koop voor € 3,-- (incl. korting) voor 500ML ( remreiniger ) excl. verzend kosten.
When you stick your head in the sand, one thing is for sure, you'll get your rear kicked.
Ramon 73
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:33
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3

Voor schijfremmen gewoon de pads eruit halen de interne zuigers goed met afwasmiddel of Dasty ontvetter inspuiten.
Dat ff laten inwerken en met een borsteltje goed schoonborstelen en schoonspuiten met water. Laten drogen (doekje, droogblazen,fohnen) en de zuigers met WD40 of ballistol (http://www.ballistol.de" target="_blank) inspuiten en terugduwen met kunststof bandelichter. Brakepads op zijn plek zetten, wiel erin en weer op spanning brengen.
Voor padmontage controleren op slijtage.
Gratis GPS topo kaarten? Kijk eens op:
OpenMtbMap en de weekly updates.

Never argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
markdr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 178
Lid geworden op: di 3 maart 2009, 22:37

.
Laatst gewijzigd door markdr op vr 29 mei 2009, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
ErikEngerd
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 565
Lid geworden op: wo 16 juli 2008, 16:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo 120 HPC EX 29
Contacteer:

markdr schreef:
ErikEngerd schreef:Als ik jouw verhaal goed begrijp is de enige die "sorry" moet zeggen Hayes omdat ze schijfremmen verkopen die blijkbaar niet goed zijn.
Ik kom er nog even op terug. Ik heb er over gebeld met BikeRight in Gemert, de importeur van Hayes en enkele andere meer inferieure merken. De eerste keer dat ik ze belde (toen ik nog niet wist wat er precies met het caliper aan de hand was) wilde de technische man daar mij niet helpen, hij verwees me alleen maar door naar de lijst van 'geselecteerde' dealers; die zouden mij advies kunnen geven. Twee van die dealers gebeld, die me adviseerden om 2 sets nieuwe pistons en ringen te bestellen (ik meen voor € 40 per set). Uiteindelijk dus de oorzaak van de sticky pistons zelf ontdekt en verholpen. Het leek mij goed om toch even bij BikeRight na te vragen of zij dit probleem ook kenden. Dezelfde technische man zei dat dat niet kon, en dat de beste remedie was om het aluminium van de calipers "minder te eten te geven, dan worden ze niet vanzelf dikker". Mooi staaltje van oerhollandse klant-onvriendelijkheid. Gewoon niet willen luisteren naar een serieuze klacht.
Het is natuurlijk puur commercieel. Bij Hayes kennen ze het probleem vast wel alleen weten ze ook dat het veel geld kost om het probleem te corrigeren en actief zullen ze het nooit doen. Die zgn "technische mensen" bij fietsenwinkels weten vaak ook niet de details. Meestal verkopen ze volledig geassembleerde fietsen en bij serieuse problemen vervangen ze gewoon de problematische onderdelen. Tijd om zich erin te verdiepen hebben ze vaak niet omdat ze "productie" moeten draaien.
http://mountainhoppers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik doe veel aan recycling: ik ga fietsen, en daarna weer, en dan later nog een keer, enz.
markdr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 178
Lid geworden op: di 3 maart 2009, 22:37

.
Laatst gewijzigd door markdr op vr 29 mei 2009, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
stevo87
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3249
Lid geworden op: ma 19 februari 2007, 17:19
Contacteer:

Markio75 schreef:ALs je de auto remreiniger gebruikt en dat zou op je remblokken komen is er niets aan de hand.
Daar ben ik het niet mee eens... Als ik Motip remreiniger of een andere remreiniger op mijn blokken (magura orgineel, shimano orgineel, swiss stop en koolstop) en schijven spuit dan kan ik dus mijn remblokken vervangen omdat ze dan gewoon he-le-maal niet meer remmen. Ze maken dan ook het geluid van een vrachtwagen die tot stilstand moet komen. Mijn lbs zeggen zeiden ook tegen mij om nooit geen remreiniger of iets dergelijks op je blokken te spuiten of ermee in contact te laten komen.
Ramon 73 schreef: en de zuigers met WD40 of ballistol (http://www.ballistol.de" target="_blank) inspuiten en terugduwen met kunststof bandelichter.
Wd40 en Brunox Turbo spray zijn een oplosmiddel/contact spray. Je hebt kans dat o-ringen dan gaan uitlebberen en gaan lekken. Kan per type remfabrikant anders zijn maar ik spuit het iig niet meer op mijn shimano remklauw.
markdr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 178
Lid geworden op: di 3 maart 2009, 22:37

..
Laatst gewijzigd door markdr op vr 29 mei 2009, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
stevo87
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3249
Lid geworden op: ma 19 februari 2007, 17:19
Contacteer:

Ik zeg alleen maar wat mijn ervaring is met remreiniger op remblokken. Ik kijk er mee uit kan ik je zeggen, maar straks niet aankomen dat ik je niet gewaarschuwt heb ;)
RonD
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 381
Lid geworden op: zo 22 februari 2009, 00:06
Mijn mountainbike: Scott
Contacteer:

Als je iets wil gebruiken gebruik dan geen brunox tubo maar brunox deo, dat is eigenlijk voor je vorkpoten kan voor rubbers en afdichtingen dus geen kwaad.
http://www.mtbtilburg.nl/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ramon 73
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:33
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3

Ik heb op Giant MPH en Hope remblokjes gezeten met remmenreiniger, dat werkte prima. Geen problemen achteraf met zacht geworden remblokjes.
De Caliper zou ik ook niet schoonmaken met remmenreiniger, sowieso dat iemand dat wil is nogal vreemd. Remmenreiniger is aceton en tast bijna zeker de pakkingen en keerringen aan. De Caliper gewoon schoonmaken met afwasmiddel en water. Daarna droogblazen en een beetje wd-40, ballistol of remolie aan de zuigers doen. Zuigers terugduwen en blokjes er weer in zetten. Klaar!
Gratis GPS topo kaarten? Kijk eens op:
OpenMtbMap en de weekly updates.

Never argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
Plaats reactie