tubeless banden of niet wat is het verschil??

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
scale
All rounder
All rounder
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 1 september 2008, 19:25
Mijn mountainbike: Scott scale 10/ Epic expert 29er

Hij liep langzaam leeg, na oppompen kon ik nog wel weer verder.
Weet niet hoe oud de banden zijn, en de evt aanwezige vloeistof,
Kan ik nu het beste de band eraf halen, en schoonmaken?
Nieuwe vloeistof erin en klaar.
JeroenK
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: wo 14 april 2004, 12:58

Verbazingwekkend dat iedereen het hier over sealant heeft...

De meest zorgenvrije combi is nog steeds UST, zeker in Nederland. Gebruik wielen voor UST (Mavic en Shimano) en banden voor UST (alle grote merken) en je hebt geen vloeistof nodig. Iemand hierboven riep dat DT ook UST wielen biedt; dat klopt niet: Hun systemen heb je altijd vloeistof voor nodig.

Rij je lek, haal het ventiel er uit, stop er een binnenband in, KLAAR. UST lijkt me de meest zinnige combi om mee te beginnen; kliederen met vloeistof kan altijd nog.


@Scale, UST banden zouden zonder vloeistof al dicht moeten zijn. Als er een gaatje in zit en de vloeistof dicht die niet (wel oppompen en schudden! De banddraad is moeilijk te bereiken. Zie de notubes site voor instructies), dan zou je de band kunnen plakken.
http://www.velozine.nl - offroad nieuws, reportages en testen
storm-biker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2750
Lid geworden op: do 25 oktober 2007, 17:01
Mijn mountainbike: Storm Kohilo / Storm Nanotech CX / Storm Samoen

Ja, maar de UST banden zijn veel zwaarder en daarom gaan we liever kliederen met vloeistof.
Born to ride a Storm.
tati
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4155
Lid geworden op: do 21 juli 2005, 22:39

storm-biker schreef:Ja, maar de UST banden zijn veel zwaarder en daarom gaan we liever kliederen met vloeistof.
Ligt eraan waar je gaat fietsen. In maart zitten er toch echt ust banden met veel latex in mijn banden onder de fiets. Maar die ondergrond is niet te vergelijken met nederland.
MOUNTAINBIKING
Because footbal, baseball, bowling & golf only require ONE BALL
roger77
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1298
Lid geworden op: vr 18 januari 2008, 22:22
Mijn mountainbike: kona hei hei deluxe 29r Giant Fathom 29er 1 2019

scale schreef:Hij liep langzaam leeg, na oppompen kon ik nog wel weer verder.
Weet niet hoe oud de banden zijn, en de evt aanwezige vloeistof,
Kan ik nu het beste de band eraf halen, en schoonmaken?
Nieuwe vloeistof erin en klaar.
Band erop leggen oppompen, emmertje water erbij en kijken waar er lucht uit komt. Dan net als een autoband en een binnenband gaan kijken of je het kunt plakken. Er kan namelijk een dusdanige groot gat of een grote scheur in zitten die de vloeistof niet kan dichten. Is de rest van de band (loopvlak, profiel, wangen) nog prima in orde dan is het een dure grap om meteen een nieuwe band te kopen. Dus eerst proberen te plakken. Succes ermee :-q
HAPPY TRAILS!
JeroenK
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: wo 14 april 2004, 12:58

storm-biker schreef:Ja, maar de UST banden zijn veel zwaarder en daarom gaan we liever kliederen met vloeistof.
Schwalbe Rocket Ron 2.25" UST: 580gr.

Normale 2.25 versie: 445gr. Dat is een verschil van 135gr.

- Een "normale" binnenband in de niet-UST versie en het geheel weegt al meer.
- Een latex binnenband van Michelin weegt misschien 15gr minder, dat ga je niet voelen.
- Een ultralight binnenband van <100gr rij je gegarandeerd lek mee.
- Een Stan's rimstrip weegt ca. 50gr. Minimaal 60ml sealant is aanbevolen. Dat zal ca. 60gr wegen. Winst: 25gr... ga je dat voelen?

Niet-UST banden in UST velgen gebruiken, kan ook nog. Daarmee vervalt het gewicht van de rimstrip. Als je die rimstrip niet gebruikt, heb je wel een stuk groter risico op 'burps' (banddraad komt los van de velgrand en de band verliest lucht).

Misschien bedoel je je opmerking ironisch, Storm-biker, maar het is een mooie aanleiding om het stress-vrije concept van UST eens aan te prijzen! Conclusie: Om het gewicht hoef je het niet te laten.
http://www.velozine.nl - offroad nieuws, reportages en testen
storm-biker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2750
Lid geworden op: do 25 oktober 2007, 17:01
Mijn mountainbike: Storm Kohilo / Storm Nanotech CX / Storm Samoen

Ik heb dan een ust velg dus geen rimstrip, dus die valt weg.
Het ligt er ook een beetje aan welke band je pakt, maar verschil is toch wel iets kleiner als ik dacht.
En Vredestein banden zijn niet allemaal in tubeless versie.
Born to ride a Storm.
JeroenK
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: wo 14 april 2004, 12:58

De Vredestein UST banden zijn wél loodzwaar, dus als dat je sponsor is, is het minder gunstig ;)
http://www.velozine.nl - offroad nieuws, reportages en testen
storm-biker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2750
Lid geworden op: do 25 oktober 2007, 17:01
Mijn mountainbike: Storm Kohilo / Storm Nanotech CX / Storm Samoen

Ik wist niet eens dat ze bestonden....op de o zo up to date website staan ze namelijk niet.
Vandaag trouwens voor het eerst zelf een band tubeless gemaakt.
Vredestein Black Panther op Mavic Crossmax Eduro.
Even oppompen zonder vloeistof, leeg laten lopen, randje los, No Flats erin, en weer oppompen.
Na een beetje schudden was hij meteen dicht.
Zoveel moeite was het niet.
Born to ride a Storm.
Biker-Sander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3044
Lid geworden op: di 20 februari 2007, 17:54
Mijn mountainbike: Is een met grote wielen!

Rijdt je het hele seizoen met die BP's?
Op de 11 gaat het vanzelf.
tati
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4155
Lid geworden op: do 21 juli 2005, 22:39

storm-biker schreef:Ik wist niet eens dat ze bestonden....op de o zo up to date website staan ze namelijk niet.
Vandaag trouwens voor het eerst zelf een band tubeless gemaakt.
Vredestein Black Panther op Mavic Crossmax Eduro.
Even oppompen zonder vloeistof, leeg laten lopen, randje los, No Flats erin, en weer oppompen.
Na een beetje schudden was hij meteen dicht.
Zoveel moeite was het niet.
Heb je ook net een band uitgezocht welke ontwikkeld is met een schuin oog naar het tubeless maken. Zijn wel de gemakkelijkste banden om luchtdicht te krijgen.
MOUNTAINBIKING
Because footbal, baseball, bowling & golf only require ONE BALL
Menno916
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 518
Lid geworden op: di 2 januari 2007, 15:59
Mijn mountainbike: Pilot Primum / Giant Fathom
Contacteer:

Nu zie ik bij CRC dat deze sealant alleen werkt icm een schader of een "Joe's specific"presta ventiel. Nu heb ik redmetal3 wielen waar een presta ventiel bij zit. Kan ik hier de sealant in krijgen of moet ik aparte UST ventieltjes (Schrader) kopen? En waar kan ik deze krijgen.

Menno
(UST newbie :-))
Diwwek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 337
Lid geworden op: zo 14 juli 2002, 12:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 900
Contacteer:

Als je een recreatieve rijder bent zou ik sowieso niet met die latex rommel gaan rijden. Is alleen maar lastig met verwisselen en monteren enzo. Je zult wel minder vaak lek rijden dan met een normale binnenband.

Ik gebruik UST en ben nog nooit lekgereden. Wel es een minuscuul gaatje in de band maar ik heb nog nooit tijdens een rit hoeven pompen. Ik weeg 85 kilo en rij bij vlagen vrij pittig.

Als ik tijdens marathons mensen aan de kant zie staan zijn ze áltijd aan et hannesen met binnenbanden. Aangezien dat vaak na een kuil of scherpe rand is lijkt mij snakebite een van de belangrijkste redenen van lekke banden. UST is daar dé oplossing voor.

Nadeel van UST is het gewicht en de prijs. Tis maar net welke waarde je eraan hecht. Ik wil graag zorgeloos fietsen dus gebruik ik UST. Die paar minuten die ik later binnen kom door 100 gram extra gewicht zullen me een worst zijn na meer dan 5 uur fietsen. Daarentegen heb ik er de pest in om ook maar 1 band te verwisselen (en zeker als alles onder de modder zit).
. .. ... .... ..... ......http://www.get-id.nl...... ..... .... ... .. .
Menno916
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 518
Lid geworden op: di 2 januari 2007, 15:59
Mijn mountainbike: Pilot Primum / Giant Fathom
Contacteer:

Diwwek schreef:Als je een recreatieve rijder bent zou ik sowieso niet met die latex rommel gaan rijden. Is alleen maar lastig met verwisselen en monteren enzo. Je zult wel minder vaak lek rijden dan met een normale binnenband.

Ik gebruik UST en ben nog nooit lekgereden. Wel es een minuscuul gaatje in de band maar ik heb nog nooit tijdens een rit hoeven pompen. Ik weeg 85 kilo en rij bij vlagen vrij pittig.

Als ik tijdens marathons mensen aan de kant zie staan zijn ze áltijd aan et hannesen met binnenbanden. Aangezien dat vaak na een kuil of scherpe rand is lijkt mij snakebite een van de belangrijkste redenen van lekke banden. UST is daar dé oplossing voor.

Nadeel van UST is het gewicht en de prijs. Tis maar net welke waarde je eraan hecht. Ik wil graag zorgeloos fietsen dus gebruik ik UST. Die paar minuten die ik later binnen kom door 100 gram extra gewicht zullen me een worst zijn na meer dan 5 uur fietsen. Daarentegen heb ik er de pest in om ook maar 1 band te verwisselen (en zeker als alles onder de modder zit).
Het gaat me idd voornamelijk om het vookomen van lekke banden tijdens een marathon. Ik gebruik nu gewone binnenbanden op mn UST velgen maar wil daar komend seizoen vanaf stappen.

Enneh: NIET voor recreatieve rijders EN 5 minuten later binnenkomen?? Is dus wel voor recreatieve rijders en minder voor de wedstrijdrijders dan? Die kijken nl wel op elke seconde.
storm-biker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2750
Lid geworden op: do 25 oktober 2007, 17:01
Mijn mountainbike: Storm Kohilo / Storm Nanotech CX / Storm Samoen

Biker-Sander schreef:Rijdt je het hele seizoen met die BP's?
Vaak wel, maar ik pak ook wel eens Killer bee`s.
Born to ride a Storm.
Plaats reactie