Voorblad setup 48/36/26 of 44/32/22

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
RDZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 731
Lid geworden op: vr 22 juli 2005, 01:05
Mijn mountainbike: LVV

Heb hier op gezocht maar kon weinig vinden.

Vroeg me af of er snelheidswinst te behalen is met een 48/36/26. Zowel op de weg als offroad.
  • Materiaal:
    Hollowtech II crank.
    XT voorderrailleur die volgens de specs 48 tanden aan kan.
    9 speed 11-27 of 11-34 cassette.
Heeft iemand dit uitgeprobeerd en wat waren je ervaringen? Was het sneller of viel het juist tegen in het moeilijkere begaanbare terrein?

Edit: Tandwielverhoudingen gecorrigeerd. Thanx @George. :-q
Laatst gewijzigd door RDZ op vr 4 juli 2008, 21:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Idske
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 567
Lid geworden op: wo 29 augustus 2007, 09:24
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail
Contacteer:

Vroeger hadden de xtr cranks bijna altijd 26-36-46 ik vond het niks, moest veelste snel van je grote blad af...
Bikes: Canyon Lux Trail - Canyon Grizl - Cube Agree SL
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Sneller gaan? Harder trappen -> hoger rpm. Rijd je veel 44-11? Ik niet maar ik rijd met de mtb vrijwel uitsluitend in het bos. Als je veel op de weg rijd kan ik me er iets bij voorstellen. Een 23 blad bestaat volgens mij niet maar 24/26 en 28 wel. Zoals Idske al aangeeft was vroegâh idd. 48/46-36-26 standaard. Shimano levert volgens mij nog steeds cranksets met die setup voor trekkingbikes ed.

Als je geen groter voorblad nodige hebt maar alleen met de versnellingsverhoudingen in de knoop komt kan ik me ook voorstellen dat je alleen het middenblad aanpast. Je kunt naar een 34 en dan blijf je nog binnen het (voorgeschreven) bereik van de voorderailleur. Als je groter gaat moet je eigenlijk ook het kleine blad aanpassen.

Altijd leuk om mee te experimenteren :-q
kajhpc
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1017
Lid geworden op: vr 18 april 2008, 10:49

Ik heb een mtb met een 48 buitenblad. Natuurlijk is daar meer snelheid mee te behalen. Vooral op de weg met keiharde slicks. In het terrein is het te zwaar voor mij, en ik fiets niet weinig, 12000+ op de racert. Ik kan er wel off road mee fietsen, maar de ketting ligt dan behoorlijk scheef. 48 wordt volgens mij wel gebruikt op cyclocrossfietsen, die toch aardig wat lichter zijn dan de gemiddelde MTB. Is een 46 geen optie? Met 48 maak je de stapjes tussen de zwaarste verzetten groter, wat je vooral in het terrein merkt.
Maar je wordt er wel sterk van:D
storm-biker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2750
Lid geworden op: do 25 oktober 2007, 17:01
Mijn mountainbike: Storm Kohilo / Storm Nanotech CX / Storm Samoen

Zoals hierboven al genoemt werd:
Rijd jij veel op 44-11?
Anders heb je er toch niks aan.
Born to ride a Storm.
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1744
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Gister had ik toevallig net niet genoeg aan 44x11, maar ik zat dan ook achter een auto, op weg naar huis.

Ik rijd op 't moment met 22/36/44 en 11-23.
Bevalt prima, al is en blijft een 22T granny onzinnig klein.
Hier ga ik een 26T voor in de plaats monteren denk ik...
Deze setup gaat binnekort ook in de Ardennen getest worden, kijken of m'n kuiten ontploffen :tong

Maar sneller ga je er niet door fietsen hoor, dat moet je zelf doen.
Andere kettingbladen/cassettes zorgen ervoor dat je met een betere ketting lijn kan rijden, of makkelijker kan schakelen, of kleinere/grotere stapjes verkrijgt tussen de versnellingen.
En het kan je max. snelheid verhogen, maar met 44x11 is 60kmpu nog te goed te doen...
Het is hier geen ponykamp!
Diwwek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 337
Lid geworden op: zo 14 juli 2002, 12:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 900
Contacteer:

Succes met je 26 voor/23 achter in de Ardennen!
. .. ... .... ..... ......http://www.get-id.nl...... ..... .... ... .. .
RDZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 731
Lid geworden op: vr 22 juli 2005, 01:05
Mijn mountainbike: LVV

Dank jullie voor de reacties. :-q

Nog wat informatie over gevonden voor de geinteresseerden. Schijnt dat eén van de redenen dat de bladen kleiner zijn geworden is vanwege de ground clearance in ieder geval volgens een artikel in wikipedia. Las in een artikel dat cyclocross tegenwoordig ook op 44 rijden, als ik het goed begreep, heb nog een cyclocross fiets proberen te vinden om dat te bevestigen. Maar helemaal niet thuis in die, overigens geweldige, sport.

(Kan helaas niet de bronnen terug vinden want de zoektermen vergeten...)


46/34/26 zou inderdaad een idee zijn. Behalve dat ik zeer gehecht ben geraakt aan de 32. Een tijdje geleden gefietst op een 34 en dat lag me niet (Kan ook tussen de oortjes zitten).

Misschien een optie is om Hollowtech II cranks te wisselen. Dus 1 met 44/32/22 en 1 met 48/36/26. Het lijkt me dan het beste om elke keer de achtercassette en ketting te wisselen. Echter ik weet niet hoe met de slijtage van de as of lagers zit.
R1Phrankey
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 627
Lid geworden op: wo 7 november 2007, 20:24
Mijn mountainbike: Canyon Lux

Ik heb nu een cassette 12-27 en 44/32/22, maar rijdt niet vaak met 44. Twijfel er zelfs over om als voorbladen de combi 42/32/22 te doen, lijkt me veel aangenamer een blad met 42 tanden, dan wordt dat ook wat vaker gebruikt.
Mijn andere fietsje: ........ een S-Works Tarmac SL7, en een SL8 :-D
Gebruikersavatar
The Flying V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9492
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9

Diwwek schreef:Succes met je 26 voor/23 achter in de Ardennen!
Dat is bijna een 1:1 verhouding.

Met 32/32 als minimaal verzet kom ik prima vooruit in de Ardennen.

Zit zelf al een tijdje te denken om voor van een 44 af te stappen en naar een kleiner blad te gaan met achter een race cassette. 44-11 is een leuk verzet, maar als je puur naar tijd winst kijkt pak je meer op plekken waar je niet 44-11 kan rijden. Dan liever een geleidelijker verzet.
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1744
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Idd, moet lukken met zo'n verzet.
Ik klim zelf ook liever staand de berg op, met een licht verzet naar boven trappelen ben ik simpelweg niet goed in. Duurt me ook te lang, scheelt zomaar een uur op een lange klim.
Mijn starre fiets klimt bovendien als 'n raket, dat scheelt ook al.

En anders heb ik m'n fully ook mee, met 22-32-44 x 12-32.
RDZ schreef:Misschien een optie is om Hollowtech II cranks te wisselen. Dus 1 met 44/32/22 en 1 met 48/36/26. Het lijkt me dan het beste om elke keer de achtercassette en ketting te wisselen. Echter ik weet niet hoe met de slijtage van de as of lagers zit.
Houd wel rekening met het feit dat niet zomaar alle kettingbladen passen, de granny kan in sommige gevallen bij 26t al tegen het frame aanzitten bijv.
Bovendien moet je bij het wisselen van de tandwielen ook je voorderailleur weer helemaal opnieuw afstellen, en dat valt soms best tegen met afwijkende kettingbladgrootten.
Het is hier geen ponykamp!
RDZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 731
Lid geworden op: vr 22 juli 2005, 01:05
Mijn mountainbike: LVV

Qprs schreef: Bovendien moet je bij het wisselen van de tandwielen ook je voorderailleur weer helemaal opnieuw afstellen, en dat valt soms best tegen met afwijkende kettingbladgrootten.
Dank, had ik helemaal niet aan gedacht.
Qprs schreef: Houd wel rekening met het feit dat niet zomaar alle kettingbladen passen, de granny kan in sommige gevallen bij 26t al tegen het frame aanzitten bijv.
Goed punt. Had van de week even snel gekeken en dat gaat krap worden als het al past.

Ook het punt van een 42 lijkt me mogelijk een goede. Hier kwam ik zelf van de week ook op. Misschien een 48/42/32 setup. Alleen zou dan inderdaad de bladen moeten passen ten opzichte van het frame. Ook zouden de bladen een crank nodig hebben om op te passen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7393
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Het ontgaat me echt even wat het voordeel van een dergelijke setup zou moeten zijn. Zitten de voorbladen niet te dicht op elkaar, waardoor je in de bruikbare range (waarbij 1-5 en 3-4 twijfelachtig qua bruikbaarheid) meerdere keren hetzelfde verzet hebt zitten?

Afbeelding
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
two-one
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: di 27 februari 2007, 02:01
Mijn mountainbike: Van alles wat...

Ik had voor mijn nieuwe LX groepset ook zitten nadenken over een 48/36/26 crankstel, maar deze werden helaas niet in groepsets meegeleverd.
Als het echter over een hogere asfalt topsnelheid gaat, dan heb je nog een paar andere opties... je kan grotere wielen nemen, grotere banden (heb ik gedaan... Cityjet 1.5 -> Smart Sam 2.1), of idd wat sneller trappen :)
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2468
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Op vlakke snelle paden en de weg is er zeker winst te halen imho.

Ik heb een jaar ervaring met een 46-34 Duo Cyclocross crankstel op de Heckler, zowel met 11-32 en 12-27. Ook dat laatste beviel goed, kleine spread maar altijd een goede cadans, en ik hoefde rond Assen niet snel van de grote plaat af. Ik heb ook de 24 uur's race vanvorig jaar ermee gedaan (met 11-32) en dat was af en toe wel afzien op de korte klimmetjes. Maar ik hoefde er nooit af en het hield me scherp zullen we maar zeggen ;-) .

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Plaats reactie