Welke dot vloeistof is beter 4 of 5.1

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
biker22051992
All rounder
All rounder
Berichten: 133
Lid geworden op: ma 13 augustus 2007, 09:29
Mijn mountainbike: Merida xc mission comp xc, vork rsh reba, afmontage XT 2008
Contacteer:

Mijn vraag is of er een verschil zit tussen welke dot vloeistof je moet nemen. Op mijn remmen ( avid juicy seven) staat dat er 4 en 5.1 in kan. Is er dan voorkeur voor een van de vloeistoffen is 4 slechter dan 5.1 of andersom of maakt het echt niks uit. Avid schrijft zelf avid hi peformance dot als beste aan, maar deze krijg je alleen bij het onluchting pakket en die vloeistof is nu op.

alvast bedankt.
You only can ride one bike at the time. It's still not a reason to have two or more.
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
Fanman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4554
Lid geworden op: ma 26 september 2005, 00:20
Mijn mountainbike: SC Blur LTc & Salsa El Mariachi
Contacteer:

Kan zover ik weet zonder probleem gemengd worden. Het verschil tussen 4 en 5.1 is de viscositeit. Het voordeel van 5.1 is dat het bij lagere temperaturen minder visceus is dan 4. Welke temperatuur dat is weet ik niet precies.
Work... the eight hours between bicycle rides.
biker22051992
All rounder
All rounder
Berichten: 133
Lid geworden op: ma 13 augustus 2007, 09:29
Mijn mountainbike: Merida xc mission comp xc, vork rsh reba, afmontage XT 2008
Contacteer:

zover ik begrijp vanuit de links is dat dot 5.1 een hoger temperatuur aan kan en. Dus als je veel afdaalt heb je minder snel kans op oververhitting van de vloeistof. Op de rem staat dat het er allebei in kan dus dat geeft ieder geval geen problemen op. Ik ga bij mijn volgende bestelling bij Rose dot 5.1 mee bestelen en dan kan ik mijn remmetjes weer even goed ontluchten ze zijn nou wat sponzig.

bedankt voor jullie reacties.

:-q
You only can ride one bike at the time. It's still not a reason to have two or more.
Fanman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4554
Lid geworden op: ma 26 september 2005, 00:20
Mijn mountainbike: SC Blur LTc & Salsa El Mariachi
Contacteer:

Ik heb ook nog even gegoogled en kwam het volgende nog tegen:
D.O.T. 5.1 remvloeistof is ontwikkeld voor zware belastingen

Hierdoor is het bij uitstek geschikt voor Rally en race auto's

Het kookpunt van D.O.T. 5.1 ligt namelijk hoger, en wel op 180 graden celcius

Hierdoor gaat D.O.T. 5.1 minder snel koken dan D.O.T 3 of 4
Door dit koken onstaan er dampbellen in de remvloeistof.
Deze dampbellen zijn in tegenstelling tot de remvloeistof samenpersbaar
Hierdoor gaat uw rempedaal "sponzig" aanvoelen
Door D.O.T. te gebruiken verlegt u dit kookpunt en het sponzige gevoel.
Work... the eight hours between bicycle rides.
ikkefietse?
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 705
Lid geworden op: di 5 juni 2007, 22:35
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp, Scott Scale 70
Contacteer:

Was er niet ook nog zoiets als minerale en synthetische remolie?
Ik weet dat je dot 3 en dot 4 niet mag mengen, omdat ze verschillend zijn. Je krijgt dan als het ware druppels van de 1 in de andere.
Misschien zinvol om even na te vragen of op te zoeken (mag je zelf doen; ben ik te lui voor). Als je van mineraal naar synthetisch gaat of omgekeerd moet echt alle oude remvloeistof er helemaal uit zijn. Ik heb me zelfs wijs laten maken dat je dan ook alle afdichtingen moet vervangen, maar ik weet niet of dat echt waar is.
Cars, motorcycles and metalworking => Visit Willy's website!
termi748
All rounder
All rounder
Berichten: 106
Lid geworden op: wo 22 februari 2006, 13:48
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper Expert

ikkefietse? schreef:Was er niet ook nog zoiets als minerale en synthetische remolie?
Ik weet dat je dot 3 en dot 4 niet mag mengen, omdat ze verschillend zijn. Je krijgt dan als het ware druppels van de 1 in de andere.
Misschien zinvol om even na te vragen of op te zoeken (mag je zelf doen; ben ik te lui voor). Als je van mineraal naar synthetisch gaat of omgekeerd moet echt alle oude remvloeistof er helemaal uit zijn. Ik heb me zelfs wijs laten maken dat je dan ook alle afdichtingen moet vervangen, maar ik weet niet of dat echt waar is.
Ja dat is echt waar, er blijft toch een beetje oude vloeistof op de rubber afdichtingen zitten.
No guts, No glory.
biker22051992
All rounder
All rounder
Berichten: 133
Lid geworden op: ma 13 augustus 2007, 09:29
Mijn mountainbike: Merida xc mission comp xc, vork rsh reba, afmontage XT 2008
Contacteer:

voor zover ik weet gebruikt shimano voor zijn remmen minerale vloeistof. En ik heb avid brakes en hier kan volgens de handleiding geen minerale vloeistof in alleen dot. Bij Rose versand hebben ze dot vloeistof die niet op silicone gebaseerd is en met elke ander vloeistof gemengd kan worden.
You only can ride one bike at the time. It's still not a reason to have two or more.
MXXL
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 587
Lid geworden op: wo 19 juli 2006, 09:53
Mijn mountainbike: Custom Specialized Chisel

Dot 3, 4 en 5.1 zijn mengbaar. Dot 5.0 is NIET mengbaar met 3, 4 en 5.1. DOT 5.0 mag wel in een 3, 4 of 5.1 systeem welke nog nooit gevuld is geweest.
Mijn grote trots: Anne
Mijn kleine trots: Inge

MXXL
tati
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4155
Lid geworden op: do 21 juli 2005, 22:39

5.1 kun je ook gewoon bij de automaterialenzaak halen. Waarschijnlijk nog goedkoper ook.
MOUNTAINBIKING
Because footbal, baseball, bowling & golf only require ONE BALL
Luc
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 689
Lid geworden op: vr 26 september 2003, 19:52

DOT 4 en 5.1 kan je best NIET mengen. Het is niet omdat je beide in een remsysteem mag gebruiken, dat ze ook mengbaar zijn. 5.1 is beter dan 4, met een hoger kookpunt en kan dus zwaarder belast worden.

DOT en minerale remvloeistof zijn ABSOLUUT NIET uitwisselbaar. Voor Shimano en Magura remmen mag je echt niets anders gebruiken dan minerale vloeistof, net zoals je bij remmen met DOT geen minerale vloeistof mag gebruiken.
Need some handbuilt wheels ... mail me luc.vanrutten@telenet.be
MXXL
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 587
Lid geworden op: wo 19 juli 2006, 09:53
Mijn mountainbike: Custom Specialized Chisel

Luc schreef:DOT 4 en 5.1 kan je best NIET mengen. Het is niet omdat je beide in een remsysteem mag gebruiken, dat ze ook mengbaar zijn. 5.1 is beter dan 4, met een hoger kookpunt en kan dus zwaarder belast worden.

DOT en minerale remvloeistof zijn ABSOLUUT NIET uitwisselbaar. Voor Shimano en Magura remmen mag je echt niets anders gebruiken dan minerale vloeistof, net zoals je bij remmen met DOT geen minerale vloeistof mag gebruiken.
Met de term mengbaar wordt vooral bedoeld dat je in een systeem waar eerst 4 inzat ook 5.1 kan doen.
Mijn grote trots: Anne
Mijn kleine trots: Inge

MXXL
Schorem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3943
Lid geworden op: ma 12 maart 2007, 13:16
Mijn mountainbike: Pantsman® 29-er
Contacteer:

Heeft er weleens iemand zijn DOT olie aan het koken gekregen op de fiets?
Remo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 423
Lid geworden op: zo 5 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: probeer ik iedere dag uit te laten.
Contacteer:

Schorem schreef:Heeft er weleens iemand zijn DOT olie aan het koken gekregen op de fiets?
Kleine schijven, redelijk gewicht van de fietser en een lange, steile afdaling in bv de Alpen, heeft wel eens tot dat resultaat geleid, ja.

Minerale olie en DOT olie moet je gewoon uit elkaar houden. Mijn vorige fietsenmaker heeft eens de fout gemaakt door minerale olie in mijn Hayes voorrem te gooien. Een ritje van een camping bovenaan de Gulpenerberg tot onderaan de Gulpenerberg en de olie liep langs mijn schijf.....

DOT 5.0 olie is ook iets compleet anders dan DOT 4 en 5.1. 5.0 vreet de pakkingen op van 4 en 5.1 en omgekeerd.

Je kunt wel zonder problemen overstappekn van 4 naar 5.1, alleen mengen moet je vermijden. Een beetje restvloeistof kan weinig kwaad.
When I do good, I feel good. When I do bad, I feel bad. And that's my religion.
biker22051992
All rounder
All rounder
Berichten: 133
Lid geworden op: ma 13 augustus 2007, 09:29
Mijn mountainbike: Merida xc mission comp xc, vork rsh reba, afmontage XT 2008
Contacteer:

Remo schreef:
Schorem schreef:Heeft er weleens iemand zijn DOT olie aan het koken gekregen op de fiets?
Kleine schijven, redelijk gewicht van de fietser en een lange, steile afdaling in bv de Alpen, heeft wel eens tot dat resultaat geleid, ja.

Minerale olie en DOT olie moet je gewoon uit elkaar houden. Mijn vorige fietsenmaker heeft eens de fout gemaakt door minerale olie in mijn Hayes voorrem te gooien. Een ritje van een camping bovenaan de Gulpenerberg tot onderaan de Gulpenerberg en de olie liep langs mijn schijf.....

DOT 5.0 olie is ook iets compleet anders dan DOT 4 en 5.1. 5.0 vreet de pakkingen op van 4 en 5.1 en omgekeerd.

Je kunt wel zonder problemen overstappekn van 4 naar 5.1, alleen mengen moet je vermijden. Een beetje restvloeistof kan weinig kwaad.
Ik was ook niet van plan de vloeistof met elkaar te mengen. Alleen bedoelen ze er volgens mij mee dat als er een ander merk vloeistof in de remmen zit je deze er niet eerst 100% hoeft uit te halen alvorens je de nieuwe er in doet.
You only can ride one bike at the time. It's still not a reason to have two or more.
Plaats reactie