gescheurde naaf

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
koendio
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 672
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 16:48
Mijn mountainbike: Canyon Grizl CF SL 7/ specialized Diverge
Contacteer:

Onlangs tijdens het vervangen van mijn lagers het volgende ontdekt. Ik heb geen idee hoe het gekomen is. Ik weet wel dat ik onlangs mertke dat er meer speling op het wiel kwam (vandaar vervangen van de lagers)
Het gaat om een DTswiss Hugi 240 naaf.
Afbeelding
Volgens de LBS geen garantie omdat de naaf al ouder dan 2 jaar is.
Ermee fietsen gaat niet, omdat er speling op het wiel zit. De scheur loopt door het midden van de naaf (daar waar 240 staat). Iemand anders al een keer zoiets meegemaakt?
Ik zal dit weekend proberen gedetailleerdere foto's te maken.
groeten Koen
Het leuke aan klimmen is dat er een afdaling volgt!!! (als je in het dal begint tenminste)
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

2 jaar garantie? Een naaf hoort niet na 2 jaar te breken, en ik denk dat je best wel eens wat coulance van DT kunt verwachten. Ik vind dat je LBS dit gewoon op hoort te nemen met DT, en kijken of er wat te regelen valt.

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
Pim!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 161
Lid geworden op: za 22 september 2007, 09:31

Van een DT naaf zou je dit niet verwachten. Al heb ik zelf een Ksyrium Elite naaf gebroken, met mijn 66 kilo...
Ben het met Shiverer eens, ik zou vragen of je LBS contact met DT op neemt. Of ze er iets mee doen hangt wel af hoeveel ouder dan 2 jaar je naaf is.
Luc
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 689
Lid geworden op: vr 26 september 2003, 19:52

Hij zou het op zijn minst eens kunnen proberen want dit is een vreemde scheur voor een naaf.
Need some handbuilt wheels ... mail me luc.vanrutten@telenet.be
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Garantie houdt niet op na twee jaar. Je hebt wettelijk gezien te maken met de verwachte technische levensduur. Als je die gemakshalve op 5 jaar stelt, wat voor een topproduct als DT niet vreemd is, kun je een voorstel doen cq. verwachten dat DT 3/5 van de kosten voor een nieuwe voor z'n rekening neemt en jij 2/5. Voor de montagekosten van de LBS geldt het zelfde. Een LBS wil nog wel eens zielig doen en vertellen dat hij zijn kosten niet van de fabrikant vergoed krijgt, maar voor hem geldt de zelfde kostenverdeling. Je hebt immers met hem een koopovereenkomst gesloten en ook aan hem betaald, waardoor de LBS ook verantwoordelijk is voor de afhandeling van de garantie.

Werktuigbouwkundigen en mettalurgen kunnen overigens aan de aard van een scheur goed zien, hoe die ontstaan is. Mijn broer is WTB-er en heeft me ooit goed kunnen helpen bij de analyse van een framescheur bij de zadelstrop. Leverde wel een nieuw frame op.

Afbeelding

op de oops-pagina van Marten "m-gineering" Gerritsen staan nog veel meer van dit soort fraaie voorbeelden: http://www.m-gineering.nl/oops.htm
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
JeroenK
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: wo 14 april 2004, 12:58

Inderdaad. Je hebt alleen te maken met de verkoper.

Als die het wiel heeft gemaakt (of als compleet wiel heeft verkocht), en altijd heeft onderhouden sta je helemaal sterk. Als je hem zelf hebt ingespaakt of een andere LBS, dan zou ik als LBS niet zo snel garantie geven! Wie garandeert dat de spaakspanning nooit te hoog is geweest?

Wat DT zegt of doet, doet er niet toe.
http://www.velozine.nl - offroad nieuws, reportages en testen
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zoiets is al eens gepasseerd op dit forum.
Toen was het volgens mij de DT naaf van Japs (Jasper uit Belgie) die op een soortgelijke manier gescheurd was.
Geen idee hoe dat uiteindelijk is afgelopen...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
mtbfool
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1399
Lid geworden op: zo 18 maart 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Superior XC 829 en Corratec TZ 100 mm fully 650B
Contacteer:

Makkelijkste is ff bellen naar Guru sport in belgie.
Deze zijn importeur en dan weet je ook gelijk iets meer.

grtz;mtbfool
260 KM vaste route rondom helmond is dat genoeg????
Corratec TZ 650B fully op alle fronten beter dan me oude fully.
Superior XC 829 custom als streetrace bike en race bike.
jvandijk1962@gmail.com
https://www.offroadbikers.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Meekull
All rounder
All rounder
Berichten: 74
Lid geworden op: di 14 oktober 2008, 23:14
Mijn mountainbike: Merida Carbon FLX Team "Disc"

@ Koendio

ik heb eventueel nog een een gebruikte hugi 240 naaf voor je liggen, lagers voel je iets lopen maar verder een prima naaf, khoef er geen hoofdprijs voor te hebben.

groeten Michael
Joey
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: za 15 april 2006, 00:29

ook al zal DT dat niet toegeven, is het wel een bekend probleem - ik heb het zelfde meegemaakt...
Het heeft o.a. te maken met de stampprocess van de naafbody - zogenoemde 2D-forging.
Ideaal zou een 3-D forging zijn - het verschil is dat de krachtlijnen in het aluminium dan radiaal verlopen (bij de huidige naven verlopen ze axiaal - daarom ook de scheur in asrichting), en de naaf veel beter de trekkrachten van de spaken aankan.

Ik had mijn naaf al 4 jaaren in gebruik, toen ze thuis met een harde knal "goodbye" zei.
301
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: za 6 september 2008, 20:56
Mijn mountainbike: Cannondale Rush Carbon

Oorzaak is waarschijnlijk te hoog rijders gewicht, op een wiel met een totaal verkeerde spaakspanning.
"Een echte Drent drinkt niet allent"
Joey
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: za 15 april 2006, 00:29

301 schreef:Oorzaak is waarschijnlijk te hoog rijders gewicht, op een wiel met een totaal verkeerde spaakspanning.
...en die waarschijnlijkheid is behoorlijk kleiner, dan de pot met reeds gebroken DT naven, die ik al gezien heb...
koendio
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 672
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 16:48
Mijn mountainbike: Canyon Grizl CF SL 7/ specialized Diverge
Contacteer:

301 schreef:Oorzaak is waarschijnlijk te hoog rijders gewicht, op een wiel met een totaal verkeerde spaakspanning.
Waar haal jij die wijsheid vandaan?
Het leuke aan klimmen is dat er een afdaling volgt!!! (als je in het dal begint tenminste)
AlexSvW
All rounder
All rounder
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 30 juli 2007, 15:24
Mijn mountainbike: KTM Team Issue / Rotwild RFC 03

Ik heb hetzelfde gehad. Bij mij was de naaf alleen nog geen jaar oud. De naaf is vervangen onder garantie.
Ik weeg 78kg en het was een DT Swiss wiel set dus als de spaak spanning niet goed was was dit ook hun probleem.
Ik zou zeker contact opnemen met DT Swiss want het is een bekend probleem.
Afbeelding
AlexSvW
All rounder
All rounder
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 30 juli 2007, 15:24
Mijn mountainbike: KTM Team Issue / Rotwild RFC 03

Je kan ook hier kijken voor de foto http://www.pinkbike.com/photo/2765944/" target="_blank
Plaats reactie