Ketting valt eraf na 2 rondes terugtrappen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
jagermeister
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: di 20 januari 2009, 23:03
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 6.9

Vraagje:

Van sleutelen aan mijn fiets heb ik (nog) geen kaas gegeten, dus misschien een wat domme vraag...

Ik kom er net achter dat als ik mijn trappers een slag terugdraai, dat mijn ketting ietwat loskomt van het grote voorblad. Draai ik hem nog een slag terug, dan valt ie van het blad af. :~ De ketting staat in rechte lijn met het achtertandwiel waar ie op rust (zo'n beetje het middelste tandwiel). Hoe kan dit? Staat mijn voorderailleur dan verkeerd afgesteld, of ligt dit aan iets anders? En ja... ik weet dat ik vooruit moet trappen :lol:

Specs:

- Voorderailleur: Shimano Deore LX
- Achterderailleur: Shimano Deore XT

Overigens lijkt het wel of er een hele kleine slag in mijn voorblad zit.

Iemand heeft vast wel een idee hoe dit komt en wat ik er aan kan doen? :wink:
Diwwek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 337
Lid geworden op: zo 14 juli 2002, 12:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 900
Contacteer:

Klinkt mss dom, maar als ie goed uitgelijnd is en en er geen bramen op zitten, lijkt mij de enige optie dat de ketting niet goed gesmeerd is.
. .. ... .... ..... ......http://www.get-id.nl...... ..... .... ... .. .
jagermeister
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: di 20 januari 2009, 23:03
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 6.9

Diwwek schreef:Klinkt mss dom, maar als ie goed uitgelijnd is en en er geen bramen op zitten, lijkt mij de enige optie dat de ketting niet goed gesmeerd is.
Dat zou kunnen. Ik heb hem vorige week onder de douche gezet omdat ie nogal onder de bagger zat van een bike avontuur @ Groesbeek. Hierna heb ik de ketting met een doek drooggemaakt en met een spuitbus PTFE spray ingespoten. Wellicht dat ik veel te weinig heb gebruikt. Moeilijk in te schatten.
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

Wellicht een stroeve schakel in je ketting? En, hoe oud zijn je voorbladen? En waarom trap je überhaupt 2 omwentelingen achteruit? ;)

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
jagermeister
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: di 20 januari 2009, 23:03
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 6.9

shiverer schreef:Wellicht een stroeve schakel in je ketting? En, hoe oud zijn je voorbladen? En waarom trap je überhaupt 2 omwentelingen achteruit? ;)
Stroeve schakel zou ook nog kunnen. Zal van het weekend bij daglicht eens checken. Heb mijn fiets sinds september, dus vrij nieuw nog.

Ennuh.. ik trapte achteruit omdat mijn fiets binnen tegen de muur staat en hij dreeg om te vallen. FF achteruit trappen om de trapper weer goed te zetten...
Scaryhead
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1120
Lid geworden op: za 18 november 2006, 23:50
Mijn mountainbike: On One Inbred 29er
Contacteer:

Als je je ketting nog nooit goed gereinigd hebt, dan zou het goed kunnen dat de beschermings laag af fabriek er nog op zit. Dit kun je aan de ketting voelen, want dit plakt een beetje (soort dikke waslaag). Dit heb ik ook ooit gehad, en zorgde voor meerdere schakels die niet lekker vrij liepen. Het resultaat was identiek aan dat van jou.

Remedie is om de ketting in een bak met ontvetter, wasbenzine etc. te gooien. Even goed schoon schrobben, en daarna nabehandelen met afwasmiddel/warm water. Goed afdrogen met een schone doek en daarna behandelen met een goede kettingspray/wax/olie. PTFE (Teflon) spray heeft een te beperkte smerende werking.
Zelf gebruik ik Pro Gold-Pro Link Chain Lube. Maar er zijn legio andere smeermiddelen voorhanden die hier op het forum ruimschoots de aandacht hebben gehad. Iedereen heeft zo zijn eigen voorkeur.
velthorstm
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 21 januari 2009, 21:23

zou ook een verdraaide tand op je kettingblad kunnen zijn of een iets verdraaide schakel. lijkt me sterk zou eerst eens kijken naar je smering. maar als je de ketting er eerst eens oplegt en dan heel langzaam achteruit draait, waarbij je zelf goed naar het blad en de ketting kijkt waar hij eraf valt kun je zien waar het aan ligt.
timmos
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 844
Lid geworden op: za 15 september 2007, 22:18
Mijn mountainbike: Specialized demo 8

wanneer heb je gereden? met sneeuw? door kou kunnen schakels stroever worden (combinatie van zout/sneeuw enz)
daardoor kan de ketting niet vormen zoals hoort en kan die er snel aflopen ;)

Anders corrosie op een schakel? randjes haast niet ziet.

Keer met een doek goed de ketting afdoen nakijken en opnieuw smeren ;)
jagermeister
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: di 20 januari 2009, 23:03
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 6.9

Mensen, ontzettend bedankt voor jullie reacties! Super! Hoop nuttige dingen die ik lees.

Ik heb het probleem echter al gevonden. Ik ging net toch maar ff goed kijken en toen zag ik dat 1 van de tanden op het grote blad, naast de ketting viel. Die tand staat zo scheef als een hoer... hoe dit nou weer gebeurd is, is mij een raadsel. Ik hoop dat ik hem ietwat kan terugbuigen, of is dat af te raden ivm de slijtage aan de ketting en daardoor aan de overige tandwielen?

Ik hoop niet dat ik meteen een hele nieuwe set tandwielen moet kopen. :-{
lenbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 296
Lid geworden op: za 9 februari 2008, 20:06
Mijn mountainbike: Trek 8500 2008

Eigenlijk vreemd dat je hier dan geen last van hebt gehad tijdens vooruit trappen :) Of had je dat niet meer geprobeerd ? Voorzichtig terugbuigen is mijn advies..
jagermeister
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: di 20 januari 2009, 23:03
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 6.9

lenbiker schreef:Eigenlijk vreemd dat je hier dan geen last van hebt gehad tijdens vooruit trappen :) Of had je dat niet meer geprobeerd ? Voorzichtig terugbuigen is mijn advies..
Nou, ik heb al een vermoeden wat er is gebeurd. Een vriend heeft afgelopen zaterdag mijn fiets even geleend om even thuis wat op te halen. We zaten in de kroeg en ik zag er eigenlijk geen kwaad in, dus gaf hem mijn fiets mee. Hij bleef op een gegeven moment wel erg lang weg en toen ie eindelijk terugkwam, zaten zijn handen onder het smeer. Hij had het erover dat de ketting er vanaf liep en dat hij de schakels amper uit elkaar kreeg. Het duurde een tijd voor ie hem 'los' had en hem er weer op kon leggen. Een bier of tig verder ben ik naar huis gefietst en heb toen niets gemerkt. Dat kwam vast door het bier.. :tong. Anyway, nadien heb ik er niet meer op gefietst.

Zou dit dan een chainsuck geweest zijn?

En hoe kan ik die tand het beste terugbuigen? Waarschijnlijk eerst het hele blad eraf en dan plat op de grond met een hamer het tandje terug tikken?

Overigens de laatste keer dat ik mijn fiets zomaar uitleen... :D
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

Ik vermoed een (zeer) ongelukkige schakelactie.

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
Dirty Daddy
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 16 januari 2009, 12:16
Mijn mountainbike: Be One Raw Carbon Orange 17"

En hoe kan ik die tand het beste terugbuigen? Waarschijnlijk eerst het hele blad eraf en dan plat op de grond met een hamer het tandje terug tikken?

Overigens de laatste keer dat ik mijn fiets zomaar uitleen... :D
Heb dit ooit ook eens voorgehad(grote kei tegen gekomen)....Heb toen blad eraf gehaald,alles goed gereinigd en daarna eerst verwarmd met de haardroger(Föhn in het correcte Nederlands geloof ik :D ) en dan terug getikt met de hamer op een andere metalen ondergrond(beetje zoals een smid werkt,moet nu niet direct een aambeeld zijn :D )...Daarna terug gemonteerd en geen last meer van gehad....
Een keer niet gevallen is een keer niet gereden...
MTB De Slijkfretters Westerlo
jagermeister
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: di 20 januari 2009, 23:03
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 6.9

Dirty Daddy schreef:
En hoe kan ik die tand het beste terugbuigen? Waarschijnlijk eerst het hele blad eraf en dan plat op de grond met een hamer het tandje terug tikken?

Overigens de laatste keer dat ik mijn fiets zomaar uitleen... :D
Heb dit ooit ook eens voorgehad(grote kei tegen gekomen)....Heb toen blad eraf gehaald,alles goed gereinigd en daarna eerst verwarmd met de haardroger(Föhn in het correcte Nederlands geloof ik :D ) en dan terug getikt met de hamer op een andere metalen ondergrond(beetje zoals een smid werkt,moet nu niet direct een aambeeld zijn :D )...Daarna terug gemonteerd en geen last meer van gehad....
Goede tip, thanks! Ik hoop dat het grote tandwiel gemakkelijk los te halen is en dat het niet één geheel met de crankset is. Het is een Truvativ Viking crank.
jagermeister
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: di 20 januari 2009, 23:03
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 6.9

Okay.. het is redelijk gefixt nu. Heb met een tang heel voorzichtig het tandje teruggebogen. Ketting valt er niet meer af.

Bedankt allen!
Plaats reactie