piepen/kraken van zadel of zadelpen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
zembla
All rounder
All rounder
Berichten: 72
Lid geworden op: do 17 september 2009, 16:43
Mijn mountainbike: specialized fsr

ik heb na een half uurtje fietsen dat mijn zadel of zadelpen gaat piepen/kraken.
mijn zadelpen zakt niet naar beneden en ik heb het zadel al vervangen.
zadelpen in gevet en de zadel bevestiging ook in gevet en zonder vet geprobeert maar zonder succes.
wie weet wat het probleem is :~
dirtbikertje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 310
Lid geworden op: za 10 februari 2007, 18:20

Verstandig lijkt me om de zadelpen eerst eens van vet te ontdoen.. je wilt tenslotte niet dat je zadelpen glibberig is, dit zorgt alleen maar dat hij eerder zakt. Misschien is het wel slim om carbonpasta te gebruiken om hem in te smeren (nadat je je frame schoon hebt gemaakt), dit werkt wrijvingsverhogend en zorgt er zowiezo voor dat je een niet zo hoog aandraaimoment hoeft te gebruiken op je zadelpenklem.

Grote kans is dat hij nu nog steeds piept. Probeer eens het frame grondig schoon te maken dmv een stuk kleren erin te draaien. Ook meteen slim om te kijken of het niet gewoon je zadelpen bouten zijn die je zadel vast maken die los zitten.

Voor mij lijkt het het meest voor de hand liggende dat er ergens zand bij betrokken is..
Gebruikersavatar
J2.0
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1990
Lid geworden op: wo 14 mei 2008, 13:13
Mijn mountainbike: haat asfalt!
Contacteer:

zembla schreef:ik heb na een half uurtje fietsen dat mijn zadel of zadelpen gaat piepen/kraken.
mijn zadelpen zakt niet naar beneden en ik heb het zadel al vervangen.
zadelpen in gevet en de zadel bevestiging ook in gevet en zonder vet geprobeert maar zonder succes.
wie weet wat het probleem is :~
idd wat DB zegt,
Niet invetten, maar met speciale pasta insmeren. Wel eerst goed schoonmaken. Dit was bij mij ook ooit het probleem!

Wat eventueel ook nog kan is de hoek van je zadel, dat die een beetje kraakt. een keer los en vastdraaien en Eventueel wat spray erop.

Succes!
Ik ben net een konijn... Dol op wortels!

http://www.lakebike24.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bestmtbroute.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ATBBikersracingteam.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
MTBnerd
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: wo 2 september 2009, 09:41
Mijn mountainbike: Cannondale F29 Carbon 3 2013

Had het probleem ook. Je moet je zadelpenklem wat harder aan draaien.
Go with the flow!
dirtbikertje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 310
Lid geworden op: za 10 februari 2007, 18:20

MTBnerd schreef:Had het probleem ook. Je moet je zadelpenklem wat harder aan draaien.
en zo je frame naar de ***** helpen? Als je je klem te hard aandraait gaat je zadelpenklem niet meer in de rondte klemmen maar gewoon buigen, waardoor je een scheur in je frame krijgt als je ermee rond gaat rijden ;)
Mudman76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: za 30 juli 2005, 21:01

Bij mij hetzelfde probleem, de bevestiging bovenin net onder het zadel, waar het bovendeel aan de buis geperst zit had speling gekregen en werd pas na een half uurtje fietsen merkbaar(door belasting denk ik). Was dus niet met aandraaien of invetten te verhelpen. Heb een nieuwe gekocht, weg probleem. Was overigens een zadelpen van specialized.
DAN MAAR KAPOT.....!!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

"Leuk" al die adviezen over carbonpasta, strakker aandraaien, of juist niet.
We weten niet eens over welke merk en type fiets en zadelpen het hier gaat !
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Richarddiego
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 687
Lid geworden op: di 1 juli 2008, 17:46
Mijn mountainbike: Trek 8500
Contacteer:

Geen carbonpasta, heb ik geprobeerd en kraakt als een gek als het een alu pen is tenminste.

Montagepasta, werkt super. :-q
Qua Patet Orbis
http://www.atbbikers.nl" target="_blank
zembla
All rounder
All rounder
Berichten: 72
Lid geworden op: do 17 september 2009, 16:43
Mijn mountainbike: specialized fsr

het is een specialized dus een andere zadelpen maar eens proberen want wat mudman76 zegt is het met aandraaien of invetten niet te verhelpen toch bedankt voor alle tips :-q
bikebug
All rounder
All rounder
Berichten: 107
Lid geworden op: ma 20 juli 2009, 16:29
Mijn mountainbike: Opgeleukte Decathlon
Contacteer:

zembla schreef:ik heb na een half uurtje fietsen
Als het de verbinding frame/pen is zou je verwachten dat het steeds kraakt. Dat 'na een half uurtje' doet vermoeden dat de opwarming door je achterste er mee te maken heeft. M.a.w. dat het (inderdaad) aan je zadel ligt.

Is het erger als je bonen hebt gegeten?
signer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 15 oktober 2007, 16:01
Mijn mountainbike: CUBE STEREO - BITCHBIKE (no name)

bikebug schreef:
zembla schreef:ik heb na een half uurtje fietsen

Is het erger als je bonen hebt gegeten?
De oplossing in dit geval :winkie: :winkie: :winkie: :winkie: een zadel met een gat erin :lol: :lol:
SnelleJonge
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2056
Lid geworden op: di 27 december 2005, 18:11

Richarddiego schreef:Geen carbonpasta, heb ik geprobeerd en kraakt als een gek als het een alu pen is tenminste.
Montagepasta, werkt super. :-q
Hetzelfde probleem gehad met mijn alum wcs pen in mijn Trek 8000. Carbonpasta alleen kraakt inderdaad als een gek. Heb carbonpasta met shimano montage vet gemengt, en dat werkt super :-q Het strakker aandraaien moet je idd voorzichtig mee zijn, ik heb mijn Hope klem daarmee al naar de klote geholpen. Gewoon met een momentsleutel aandraaien, met een max. volgens mij van 8Nm.
wildwilly
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 29 december 2008, 13:21
Mijn mountainbike: Trek Fuel 98

Richarddiego schreef:Geen carbonpasta, heb ik geprobeerd en kraakt als een gek als het een alu pen is tenminste.

Montagepasta, werkt super. :-q
NOOIT maar dan ook NOOIT VET , carbonpasta , montagepasta gebruiken voor een zadelpen, dit is een deel dat niet draait of beweegt, montagepasta wordt op den duur hard en werkt dan als een kit, je pen zit muurvast!!

Alleen maar zuurvrije vaseline gebruiken
Walter
Genius
Genius
Berichten: 1838
Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
Contacteer:

Zuurvrij vaseline glijdt anders ook heel lekker :lol:
Ramon 73
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:33
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3

wildwilly schreef:
Richarddiego schreef:Geen carbonpasta, heb ik geprobeerd en kraakt als een gek als het een alu pen is tenminste.

Montagepasta, werkt super. :-q
NOOIT maar dan ook NOOIT VET , carbonpasta , montagepasta gebruiken voor een zadelpen, dit is een deel dat niet draait of beweegt, montagepasta wordt op den duur hard en werkt dan als een kit, je pen zit muurvast!!

Alleen maar zuurvrije vaseline gebruiken
Montagepasta (althans, ik heb het dan over kopervet) is net bedacht om niet hard te worden. En mijn 10 jaar ervaring daarmee bewijst dat ook. Ik gebruik dan wel alleen molykote vet.
Gratis GPS topo kaarten? Kijk eens op:
OpenMtbMap en de weekly updates.

Never argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
Plaats reactie