Houdbaarheid helm

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jelle1707
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2096
Lid geworden op: vr 26 juni 2009, 17:26
Mijn mountainbike: Trek X-Caliber 9

Juistem, dat is duidelijk. En nu mezelf niet laten overhalen tot het kopen van een aanbieding.. Gewoon netjes naar de datum kijken :-q
RubenSi
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: do 2 september 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Specialized Crave

Ik kijk voor de gein even naar de sticker in mijn helm: productie datum 2003...
Marino
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: di 20 juli 2010, 14:03

Hmm, die van mij productiedatum 1999, in 2005 gekocht... :-{
Tijd voor een nieuwe.
Sunnyboy
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1348
Lid geworden op: zo 16 april 2006, 12:09
Mijn mountainbike: BergjeOp, BergjeAf

Ook maar 's gaan kijken in m'n helm.
Sticker is waarschijnlijk door het zweten verdwenen.
M'n ordner erbij gepakt en blijkt dat de aankoop van mei 2006 is.
Alpina Torro MTB Carbon mt. 52-57, indertijd aangeschaft voor 45 euro bij B&B Radsport. (http://www.radparts.de" onclick="window.open(this.href);return false;)
Leuk om weer wat nieuws uit te gaan zoeken :-q :tong
Alpina bevalt mij prima, ga daar maar eens voor een opvolger kijken.
Bedankt voor het lezen, hou het leuk en Let's Ride!
Thiesem
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 487
Lid geworden op: za 18 oktober 2008, 16:40
Mijn mountainbike: is sneller dan de berijder!!

Sunnyboy, je hebt op een oud topic gereageerd, maar wel één die niet geheel onbelangrijk is. Ik denk dat er veel mensen zijn die inderdaad een 'te oude' helm in gebruik hebben;. Ook die van mij zal nu zo'n 4-5 jaar zijn (Bell). Verder zie of merk ik er ook niets aan, maar dit topic zet me wel even aan het denken. De verkopers willen uiteraard ook gewoon blijven verkopen en dus aankaarten om per 3 jaar een nieuwe helm te kopen. Jammer dat er geen onderzsoek te vinden is over de houdbaarheid van het materiaal...?! Misschien stiekem toch maar eens naar iets nieuws kijken. Kost een paar cent, maar ook zeker wel weer zo leuk om te doen en met wat nieuws thuis te komen ;D!
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Jelle1707 schreef:Dus om het even op te sommen:

-5 jaar oude helm waarvan 1 jaar mee gefietst.
-1x gevallen waarvan ik niet geheel meer weet of ik daadwerkelijk op mijn hoofd terecht kwam
-Af en toe thuis een ongelukje waarbij die valt.

Dit concludeert in een nieuwe helm?
Zolang je niet valt kun je je er geen buil aan vallen. :winkie:
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
willem269
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: za 7 februari 2009, 16:43
Mijn mountainbike: Trek 8500, LX afmontage

Even een update, voor wat die waard is. Het blijft toch altijd een actueel onderwerp. Engelse tekst afkomstig van http://www.livestrong.com" onclick="window.open(this.href);return false; en gedateerd december 2010.

According to the Bicycle Helmet Safety Institute, there is some speculation that the lifespan recommendations provided by bicycle helmet manufacturers are too short, and may be in place partially as a marketing ploy to persuade consumers to purchase helmets more frequently than necessary. On the other hand, technological advances make it possible for companies to make better, safer helmets, and updating your helmet every five years or so is a smart idea regardless of whether the materials actually need to be replaced.

Kort vertaald, het Amerikaanse Fietshelmveiligheidsinstituut zegt dat de aanbevelingen van fietshelmfabrikanten wat betreft de vervangingstermijn (meestal stellen ze drie jaar) te kort zou zijn en meer een marketinginstrument. Aan andere kant is het zo dat technische ontwikelingen fabrikanten in staat stellen steeds betere en veiligere helmen te maken zodat het mede vanuit dat standpunt een goed idee is om een helm elke vijf jaar te vervangen.

Verder vond ik nog wat Duitse en Oostenrijkse aanbevelingen waarbij de gemiddelde conclusie was dat 5 à 6 jaar wel zo ongeveer de limiet was.
Gebruikersavatar
vin100
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 561
Lid geworden op: do 24 november 2011, 10:21
Mijn mountainbike: Transition Sentinel, Nordest Bardino, Genesis Longitude

wat mij niet helemaal duidelijk is, is of die 5-6 jaar die je de limiet noemt gebaseerd is op de aankoop datum of op de productiedatum. Daar kan natuurlijk best een verschil in zitten...
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

He het helmtopic word weer gereanimeerd.
Laat je niet gek maken, je bent tenslotte niet op je hoofd gevallen??
Data en marketingpraatjes daar gelaten je helm gewoon goed controleren voor gebruik.
Zie je mankementen dan gewoon een leuke nieuwe halen.
Het blijft piepschuim met een leuk kleurtje om de denktank te beschermen.
Meeste helmen halen niet eens 5 a 6 jaar omdat er steeds modieuzere op de markt verschijnen.
Ben er zelf ook gevoelig voor.
Dat een helm ineens minder bescherming bied nadat de houdbaarheidsdatum is verstreken is lariekoek.
Het is geen melk of zo.
Verhalen over invloed van zonlicht berusten ook op theoretisch gezwam.
De ene biker rijdt meer uren dan de ander dus.........
mvdlans
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 872
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 13:58
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer sxc70 2009, (Titus Moto-Lite 2005. Kona Kula deluxe 2005)
Contacteer:

hansdegebruiker schreef:Dat een helm ineens minder bescherming bied nadat de houdbaarheidsdatum is verstreken is lariekoek.
Het is geen melk of zo.
Verhalen over invloed van zonlicht berusten ook op theoretisch gezwam.
De ene biker rijdt meer uren dan de ander dus.........
Sorry Hans maar nou moet jij ook geen lariekoek verkopen... :wink: Op de eerste pagina kan je lezen dat er weekmakers in plastics zitten die de boel felxibel houden (en er voor zorgen dat die harde buitenschaal de klap op vangt ipv breekt). Hoe ouder de helm, hoe brosser het plastic. Dat dit niet gebeurt in een week na de verjaring is duidelijk. Fabrikanten houden natuurlijk wel een veiligheidsmarge aan.
Alle kunstsstoffen gaan er ook echt wel aan als je ze maar lang genoeg blootstelt aan uv straling. Of je daar in Nederland nou last van hebt is een tweede. Hier in het zuiden hang ik nooit de natte canyoningspullen op in de zon (touwen, neopreenpakken en gordels), dan kan je het na twee jaar weg gooien. Na een seizoen zie je al kleurverschil op een nieuw pak.

Een helm is een van de belangrijkste onderdelen van het mtb-en. Waarom zou je daar op bezuinigen als je wel bereid bent 2000 euro voor een fiets neer te tellen? De inzet is immers geen gebroken poot maar erger als het mis gaat.
Super biken (van XC tot Enduro) in de Zuid Franse Hautes Alpes rondom Gap? Stuur een PB'tje.
"To make a mountain of your life is just a choice"
mtbfool
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1399
Lid geworden op: zo 18 maart 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Superior XC 829 en Corratec TZ 100 mm fully 650B
Contacteer:

Gemiddeld is een helm 3 jaar goed als je hem gebruikt en koop dan een nieuwe,advies van de fabrikanten staat er niet voor niets.( is geen verkooppraatje zoals sommigen beweren)
Zowiezo moet je geen risico nemen voor pak em beet 75-150 euro in 3 jaar voor een nieuwe helm.
Zoals al gezegd zijn er veel mensen die klauwen geld uitgeven aan een nieuwe fiets maar de safety first jaren achtereen vergeten.
Krijg in de shop heel veel helmen voor de crashgarantie en weet wat een valpartij aan schade aan kan richten.

Grtz; mtbfool
260 KM vaste route rondom helmond is dat genoeg????
Corratec TZ 650B fully op alle fronten beter dan me oude fully.
Superior XC 829 custom als streetrace bike en race bike.
jvandijk1962@gmail.com
https://www.offroadbikers.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
willem269
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: za 7 februari 2009, 16:43
Mijn mountainbike: Trek 8500, LX afmontage

Dan hebben dus het Amerikaanse Fietshelmen Veiligheids Instituut en verschillende Duitse en Oostenrijkse onderzoeksorganisaties het mis, dat een helm bij normaal gebruik en zonder stuiterpartijen het zeker vijf jaar uithoudt? Zie een post of wat hiervoor.
huibm
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: vr 15 juli 2011, 09:17

nou, verdien de kost met denken, dus als het aan mij ligt is elke paar jaar een andere helm geen verkeerde bezuiniging. Los van de verkooppraatjes, bij twijfel nieuwe helm op mijn hoofd
RuudHuijbers
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 15 augustus 2012, 11:02

Het is misschien al een oud topic, maar het blijft zeker actueel. Ik ben namelijk nog redelijk nieuw met het mountainbiken, heb een paar keer de oude mountainbike van mijn vader uitgeprobeerd (zonder helm) en dat was me wel bevallen. Nu dus zelf maar nieuwe mountainbike gekocht en nu dus ook maar op zoek naar outfit en helm.

Nou heb ik eerst alle reacties in dit topic gelezen voor ik bij de lbs langs ging. En zoals ik begrijp heeft de helm het meeste te lijden van UV-straling en hitte (muv het gebruik natuurlijk) wat ik met een beetje logisch verstand ook wel kan begrijpen gezien het materiaal. Nou liggen er bij de lbs verschillende helmen met een productiedatum van 2-3 jaar geleden. Deze hebben altijd achteraan in de winkel gelegen (dus uit de zon), en ik kan me dus niet voorstellen dat ze veel geleden hebben. Ik snap dat natuurlijk het beste is om een helm te kopen met een zo recent mogelijke productiedatum, maar deze helmen kunnen toch ook nooit slecht zijn?

Ik heb het idee dat iedereen (inclusief de fabrikanten) echt harde beweringen mijdt en liever op safe speelt. Zo zijn de fabrikanten heel specifiek als het gaat om garantie, maar zeggen alleen dat een helm om de drie jaar vervangen moet worden (drie jaar na productie of drie jaar gebruik?). Op zich zeer begrijpelijk dat niemand het risico wil nemen, en waarschijnlijk ga ik zelf ook maar op zoek naar een nieuwere helm. Maar er zullen toch wel onderzoeken naar gedaan worden? Ik kan me niet voorstellen dat zoiets belangrijks als een helm niet uitgebreid onderzocht wordt.
cannon-F1-paul
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 25 september 2009, 20:49

Ik zou zeggen, luister naar je eigen gezonde verstand en koop op gewoon weer eens een lekkere frisse nieuwe helm! Gooi de oude vooral weg heb je ook niet de verleiding op hem weer op te zetten :winkie:
Nu Tomac Type X
Plaats reactie