Achterwiel loopt aan

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Bommel89
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 16 april 2010, 18:53
Mijn mountainbike: Cube

Hallo,

Ik heb me extra geregistreerd om een beetje meer te weten te komen over het hele mountainbike gebeuren. Onlangs mountainbike gekocht dus ik dacht ik ga hem even mooi schoonmaken.
Nadat ik het achterwiel er af heb gehaald wou ik deze dus weer monteren maar nu draait het achterwiel niet meer soepel! Als ik het achterwiel gewoon los in de ophanging leg draait ie lekker soepel maar zodra ik hem wil aandraaien gaat ie steeds stroever draaien.
Heeft iemand enig idee wat hiervoor de oplossing is en wat ik fout doe?

Sorry, voor de onduidelijkheid maar ik heb er helaas ook niet heel veel verstand van:P

Alvast bedankt!
Michon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3935
Lid geworden op: vr 13 februari 2004, 01:23
Mijn mountainbike: TREK Topfuel 9.9ssl @9,7kg Madone 6.9 Di2
Contacteer:

Iets meer info is wel gewenst en wellicht een foto'tje.
Soort remmen en naaf zijn bij zoiets handige dingen om te weten.
WE BELIEVE IN BIKES
Look at the penalty for failure dude!

Fifth edition "Weekend Warempage" participant!!!
Bommel89
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 16 april 2010, 18:53
Mijn mountainbike: Cube

Info dat ik je zo kan geven is dat het volledig Shimano Deore is afgemonteerd. Echter kan ik niet zien wat voor een naaf het is, kan geen naam of type vinden.

Zowel voor als achter schijfremmen en voor de duidelijkheid heb ik even een foto geplaatst.
Ik heb het idee alsof het frame tegen de naaf wordt gedrukt met het vastdraaien en dat die daarom stroef gaat.

Foto:

http://img59.imageshack.us/i/16042010232.jpg/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://img706.imageshack.us/i/16042010231.jpg/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://img682.imageshack.us/i/16042010230.jpg/" onclick="window.open(this.href);return false;
pee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: vr 12 juni 2009, 09:51
Mijn mountainbike: Cannondale Flash F1

de remblokjes staan toevallig niet tegen je schijf? je zet je snelspanner normaal handvast vast?
Talent is net als juni, het verschil tussen mei en juli
Bommel89
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 16 april 2010, 18:53
Mijn mountainbike: Cube

Ik heb de snelspanner handvast gezet en de schijf staat los van de blokjes alhoewel de tussenruimte minimaal is..
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

a) de band loopt tegen het frame aan
b) de remblokken lopen aan.
c) je hebt een deore-naaf die nog nooit uit elkaar is geweest en netjes is afgesteld.

a) en b) sluit je zelf al een beetje uit, of had je zelf kunnen zien. Rest vooralsnog optie c). Deore-naven worden standaard te strak afgesteld. Niet aangespannen door de snelspanner lopen ze goed tot zwaar, als je de snelspanner aanspant begint hij (nog) zwaarder te lopen. Bekijk de exploded view eens:

http://techdocs.shimano.com/media/techd ... 608927.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Als de moeren 9 en 11 te strak staan (te ver naar elkaar zijn toegedraaid), worden de kogellagers teveel afgekneld en lopen ze niet lekker meer. Afstellen van deze naven kun je opzich wel zelf, maar je met er wel een beetje gevoel en geduld voor hebben.

Je hebt sowieso een conussleutel nodig om de moer 9 of 11 vast te houden, om vervolgens één van de moeren 3 los te draaien. Één zijde van de as zou je in een bankschroef kunnen klemmen (makkelijk) of kunnen fixeren met een steeksleutel (lastiger). Als je in de bankschroef klemt, klem je af op een moer nummer 3. Door de conus (moer 9 of 11) wat losser te draaien met de conussleutel, creëer je wat meer ruimte voor het lager om vrij te draaien. Probleem is dat je zonder aangespannen snelspanner moet afstellen met een miniem tikje speling, die je er later "uittrekt" met de snelspanner. Als de afstelling helemaal goed is, kun je de moer 3 weer vastdraaien, terwijl je de conus steeds fixeert met de conussleutel.

Bedenk je dat beide zijden los willen draaien als de conus en moer 3 niet goed tegen elkaar aan gedraaid zijn.

Bedenk je ook dat wat jij handvast vind nèt te strak kan zijn. Helaas is dat niet op het forum voor te doen..

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
Bommel89
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 16 april 2010, 18:53
Mijn mountainbike: Cube

bedankt voor je heldere uitleg! Ik ga hier morgenmiddag even in verdiepen en zou ik je even op de hoogte houden..

super en bedankt alvast!
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

moeren 3 zijn overigens de borgmoeren, die je strak tegen de conussen aandraait. zo voorkom je dat de conussen weer losdraaien en je bij elke montage je naaf opnieuw moet afstellen ;) Als je de borgmoeren aandraait zonder de conussen te fixeren met een conussleutel, verdraaien de conussen ook weer. onderstaand een conussleutel:

Afbeelding

de tweede sleutel van boven is de conussleutel, eigenlijk een platte uitvoering van de steeksleutel.

Het blijft overigens een trial-error gebeuren. Afstellen op gevoel, wiel plaatsen, spanner aantrekken, kijken of je spelingsvrij bent en soepel loopt, tevreden zijn of opnieuw beginnen.

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
Bommel89
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 16 april 2010, 18:53
Mijn mountainbike: Cube

Het is helemaal gelukt! Hij draait zelfs iets soepeler..

Ik had de bouten toch te strak aangedraaid en heb ze nu iets losser gedraaid. 1ste keer teveel speling in het wiel en 2de poging precies goed.

Bedankt voor jullie uitleg en tijd!
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

You're welcome!

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
Mtb Wilhelm
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 23:37

Beste fietsliefhebbers,
in oktober 2019 kocht ik een gloednieuwe Cube C62 carbon, met Shimano Deore achteras, schijfrem en vrij moderne afwerking. Ook mijn achterwiel loopt aan en lijkt klein slag in het wiel te zitten.
Daarnaast kwam ik laatst thuis van een rit. Zat mijn hele achteras losgedraaid, terwijl ik het achterwiel er nooit eerder uit heb gehad. Nu heb ik drie vragen :
1) levert doorrijden met een los achterwiel schade op aan bijvoorbeeld as en derailleur?
2) hoe kan het achterwiel vanzelf losraken?
3) hoe repareer ik achterwiel dat ergens door aanloopt?
Wie kan mij helpen. Alvast bedankt voor je reactie. Vriendelijke groet! Ook een fanatieke fietser
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Terug naar de fietsenmaker lijkt mij het beste

Mooi dat je de zoekfunctie hebt gebruikt
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie