Kleine weerstand in nieuwe naaf?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
ZIP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 368
Lid geworden op: do 4 maart 2004, 17:50
Mijn mountainbike: Canyon Exceed

He,

Ik heb net een nieuw setje wielen gekocht (Shimano XT FH-M770 naven, DT spaken, Exal MX19 velgen).
Nu voel ik bij het ronddraaien van het achterwiel (ik heb het wiel gewoon in m'n handen) op een bepaald punt een lichte weerstand in de naaf. Is dit normaal of niet?

Gr,

ZIP
"If you will it, Dude, it is no dream." Leb. 7:19
Japie916
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: ma 5 oktober 2009, 17:03
Mijn mountainbike: Een paar Kleintjes

De naaf staat net ietsje te strak afgesteld. Heeft Shimano meer last van. Ik geef nieuwe Shimano-naven altijd eerst een likje vet en stel ze goed af.
bike gummer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 27 januari 2010, 10:50
Mijn mountainbike: is een hele ruige

japie heeft gelijk, je moet gewoon de naaf een fractie losdraaie en wat vet erop, niet te los zetten, dan komt er speling op de naaf, dus kapotte lagers en al die shit
ZIP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 368
Lid geworden op: do 4 maart 2004, 17:50
Mijn mountainbike: Canyon Exceed

Hmm ik denk dat ik maar eens langs de fietsenmaker ga met dat wiel dan.

Of is het losdraaien (en weten tot hoever je moet draaien) makkelijk? Waar moet ik uberhaupt aan draaien?
"If you will it, Dude, it is no dream." Leb. 7:19
Ramon 73
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:33
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3

Het is heel makkelijk om een naaf opnieuw af te stellen, ALS je weet HOE en over het juiste gereedschap beschikt. Blijf er dus maar vanaf. Zonder kennis en conussleutels lukt het afstellen niet.
Als het echt een heel klein beetje weerstand is, laat het dan gewoon zitten. Een nieuwe conus/cup moet eerst even inlopen, met name de goedkopere serie. XT en hoger heeft daar niet echt mee te maken, al voorziet shimano die ook niet rijkelijk van vet. Na het inlopen schoonmaken, evt nieuwe kogeltjes, nieuw invetten, monteren en afstellen.
Gratis GPS topo kaarten? Kijk eens op:
OpenMtbMap en de weekly updates.

Never argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
Japie916
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: ma 5 oktober 2009, 17:03
Mijn mountainbike: Een paar Kleintjes

Ook XT-naven staan naar mijn smaak te strak als ze nieuw zijn. Ook zijn ze veel te schraal ingevet. Is mijn ervaring bij ons in de werkplaats althans.

Ik draai de conus altijd eerst los om vet in de naaf te spuiten, daarna goed afstellen en de naven lopen als een zonnetje.

Ik vind het een beetje zonde om nieuwe naven te strak in te laten lopen. Volgens mij maak je dan gelijk lichte schade.
Plaats reactie