Loszittend handvat, iemand tips?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Roboer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 611
Lid geworden op: di 23 augustus 2005, 21:48
Contacteer:

Roboer schreef:Handvat eraf, electrotape om je stuur wikkelen. 1 desnoods 2 of 3 lagen. handvat natmaken van binnen en om de tape weer op je stuur schuiven.
Dit werkt gegarandeerd. Heb dit al meerdere malen toegepast.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

cheeta schreef:
Goofman schreef:Heeft iemand hier wellicht de gouden tip voor me?
Dingen eraf gooien en lock-on grips kopen...
De gouden tip, meteen al in de 1e post.
Waarom moet er dan nog een pagina vol geleuterd worden ?
Het is mooi weer, ga fietsen !
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

cheeta schreef:
daniel1975 schreef:Ik snap het allemaal niet zo goed: handvatten en stuur goed schoonmaken met een ontvetter (spiritus, tinner, wasbenzine, etc) en dan met een compressor monteren. Dan zijn lockons, ijzerdraadjes en weet-ik-veel-wat gewoon niet nodig.
Wanneer je ermee gaat toerfietsen misschien...

Wanneer je iets doet waarbij je er recht boven staat, seconde later erachter hangt, etc... (iets meer interactie met je stuur) zou ik op basis van >15 jaar ervaring (tot de lock-on) toch rustig willen stellen dat je het gewoon echt kan vergeten...

Haarlak heb ik overigens ook nooit op z'n wonderwerking kunnen betrappen.
Heerlijk toeren....

Afbeelding

De enige handvatten die bij mij begonnen te draaien waren de WCS Foam als ze lange tijd nat werden.
Bicycle, bicycle, bicycle
Goofman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1765
Lid geworden op: zo 13 april 2003, 20:55

Ben gisteren ook wezen toeren hoor. Was alleen af en toe FF irritant met dat draaiende handvat ;-)
Bedankt voor de tips allemaal. Wat mij betreft kan het topic dicht hoor...
Aan m'n fiets zal het niet liggen...
M@rleen
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 570
Lid geworden op: vr 25 april 2008, 17:11

Even een dikke kick geven :wink:

Heb dit probleem ook. Vraag me alleen af of bovengenoemde oplossingen mbt haarlak, blanke lak, tape en schoonmaken met ammoniak e.d. een negatieve invloed heeft op een carbonnen stuur? Kun je daar gewoon haarlak op spuiten zonder dat het carbon aangetast wordt?

Dacht toch maar even vragen voordat ik dit ga doen :-D
Thiesem
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 487
Lid geworden op: za 18 oktober 2008, 16:40
Mijn mountainbike: is sneller dan de berijder!!

Haarlak op een carbonnen stuur kan wel. Maar ik zou er niet met thinner of zoiets dergelijks aankomen. Thinner is sowieso niet echt het ideale middel voor het stuur (en gehele fiets). Dit tast de lak namelijk aan. Is jammer van je mooie fiets. Om even nog een opmerking op het bovenstaande te maken... ik gebruik altijd haarlak en de handvatten zitten altijd muurvast. Ook gewoon met goedkope haarlak. Ontvet je stuur en handvatten eens, spoel ze af met water en laat ze een paar uurtjes goed drogen. Daarna flink wat lak in het handvat spuiten (zodat het er eigenlijk haast weer uitloopt) en dan goed op het stuur draaiien. Dit moet zeker wel een paar uur drogen. Doe je dit niet dan blijft die soms minder goed vastzitten is mijn idee. Mocht je je handvat erg makkelijk over je stuur kunnen schuiven (ook met haarlak of iets dergelijks), dan is je handvat denk ik al net iets te ruim en kun je beter gewoon andere kopen.
Goofman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1765
Lid geworden op: zo 13 april 2003, 20:55

Ik heb intussen ook een carbon stuur icm dezelfe handvatten als toen ik het alu stuur nog had. Deze keer heb ik de handvatten gemonteerd zonder hulpmiddelen en zitten ze muurvast.

In het geval van M@rleen zou ik toch de isolatietape aan willen raden. Dat werkte uiteindlijk erg goed bij m'n alu stuur. In mijn geval had ik 2 laagjes tape gewikkeld (niet te veel of te breed wikkelen) en vervolgens de handvatten gemonteerd na ze aan de binnekant met wasbenzine besprenkeld te hebben. Een nachtje laten staan en de volgende ochtend zaten ze muurvast. Het voordeel van isolatietape is dat het absoluut geen kwaad kan icm met carbon.
Aan m'n fiets zal het niet liggen...
M@rleen
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 570
Lid geworden op: vr 25 april 2008, 17:11

ok, welke elctrotape/ isolatietape moet ik dan aan denken? Of maakt dat niet zoveel uit, als het stuur er maar 'dikker' door wordt zodat de handvatten beter klemmen?
cervus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1625
Lid geworden op: vr 23 september 2005, 20:23
Mijn mountainbike: BWO

Electro/isolatie tape werkt het fijnst. Ook als je nog wat wilt verwijderen.
Succes
MTBnerd
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: wo 2 september 2009, 09:41
Mijn mountainbike: Cannondale F29 Carbon 3 2013

Wij gebruiken altijd speciale handvatten spray. Vraag gewoon aan je lbs of hij wat van dat spray in je handvatten wil spuiten. Door die spray glijden ze zo op het stuur en na 2 dagen zitten ze muurvast.
Go with the flow!
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Even een heel oud topic een kick geven: haarlak werkte bij mij ook niet zonder meer. Ik denk dat dat kwam omdat mijn handvatten iets te wijd waren. Ik heb nu alligator tape gekocht. Zit ook een mooi ribbeltje in en kost geen drol. Lekker breed ook, zodat je zó klaar bent met wikkelen. Twee laagjes wikkelen, licht insprayen met haarlak omdat je anders de handvatten er niet terug op krijgt en ze zitten nu muurvast!
Afbeelding
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
liquid
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1333
Lid geworden op: vr 24 oktober 2003, 00:46
Mijn mountainbike: Spectral CF

8 jaar geleden is de beste tip al gegeven. Lock on grip. Handvaten met allerlei gedoe vastzetten is tot daar aan toe. Maar wat als het er weer af moet. Sta je weer een uur te kloten. Lock on 1 of 2 schroefjes los en hoppa. Al hebben de meeste remmen tegenwoordig een scharnier dis hoeven je handvatten er niet eens af. Vooruitgang is iets moois.
HAVE you gazed on naked grandeur where there's nothing else to gaze on,
Big mountains heaved to heaven, which the blinding sunsets blazon,
Black canyons where the rapids rip and roar?
And the wild is calling, calling . . . . let us go.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Mijn remmen hebben ook een scharnier en bovendien vond ik de handvatten die er nu op zitten best wel prettig en bovendien leuk om te zien...
Mochten ze nu weer gaan uitlubberen, dan komen er beslist lock-ons op.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Plaats reactie