32mm Fox RL 120 FIT "probleem"

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Bartdelien
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: do 27 mei 2010, 11:56
Mijn mountainbike: Canyon Nerve XC 7.0 2010

Hee iedereen,

Ik heb vandaag eindelijk mijn canyon af kunnen stellen maar het volgende doet zich voor met de voorvork:

Netjes de handleiding gelezen en ik weeg 75 kilo en heb de rebount op fabrieks instelling laten staan (12 kliks). Als ik de 75 kilo omreken naar lbs moest ik de vork oppompen tot 75 psi (beetje meer er in om dat je wat verliest met ventiel eraf draaien dus ik heb er 85a90 in gedaan) Maar nu komt het als ik met 75 psi ga fietsen is mijn vork voor bijna 75% ingeveert als ik gewoon fiets en raak dus de max van de vork bij een stoeprand :S

Is dit een probleem met de vork of... Ik heb hem nu opgepompt tot over de 110psi en nu is het al beter maar dit kan toch nooit de bedoeling zijn als er een gewichts tabel is.

Hopelijk heeft iemand een oplossing want ik wil morgen wel gaan fietsen voor het eerst :)

Bedankt alvast.

Gr Bart
Lekker door kachelen!
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

Probeer deze methode eens: [KLIK!]
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
GijsJUH
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1536
Lid geworden op: zo 30 september 2007, 20:03

Lees je de pomp niet per ongeluk verkeerd af? Meestal ervaar ik de 'standaard' van Fox al redelijk veilig (lees; wat aan de harde kant)...
Bartdelien
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: do 27 mei 2010, 11:56
Mijn mountainbike: Canyon Nerve XC 7.0 2010

GijsJUH schreef:Lees je de pomp niet per ongeluk verkeerd af? Meestal ervaar ik de 'standaard' van Fox al redelijk veilig (lees; wat aan de harde kant)...

Uuu nee de pomp geeft psi en Bar weer, pompje zat bij mijn canyon nerve XC. Maar ik heb dat Sag gedoe niet gedaan want daar kwam ik zosnel niet zo uit. Heb gewoon mijn gewicht omgerekend in lbs en aan de hand van hun tabel de psi erin gepompt
Lekker door kachelen!
JorisR6
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2395
Lid geworden op: zo 24 juli 2005, 22:11
Mijn mountainbike: Epic Elite

Je hebt vandaag je vork afgesteld?

Voordat je verder gaat met probleem zoeken:
1) Heb je voor het afstellen ermee gereden? Zo ja, hoe gedroeg de vork zich toen?
2) Heb je je pompje geprobeerd icm andere vork(en)? Denk dat je eerst uit moet sluiten dat je pompje niet goed werkt?

Het probleem dat je beschrijft lijkt me niet met de uitgaande demping (rebound) te maken te hebben. Het heeft dan geen zin om de rebound aan te passen. Enige wat je kunt doen is de preload in stappen (+ 5 PSI) verhogen totdat de werking naar wens is.

Als dat niet het gewenste effect heeft (of de druk wordt belachelijk hoog), dan zal je vork gecontroleerd moeten worden. Voldoende olie?
Duchenne Heroes 2007 | Trans Germany 2008 | Cape Epic 2009 | Transalp 2010 | Duchenne Heroes 2011 | Cape Pioneer Trek 2013 | Duchenne Heroes Italia 2013
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Misschien is de manometer van je pompje niet goed.
Dus toch maar aan "dat sag gedoe" beginnen.
Oftewel "sorry dat 't antwoord van Wicked jou niet aanstaat".
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Bartdelien
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: do 27 mei 2010, 11:56
Mijn mountainbike: Canyon Nerve XC 7.0 2010

ThaSingleTrackMastah schreef:Misschien is de manometer van je pompje niet goed.
Dus toch maar aan "dat sag gedoe" beginnen.
Oftewel "sorry dat 't antwoord van Wicked jou niet aanstaat".
Staat me wel aan :) heb het alleen nog nooit gedaan! Maar heb nu wat filmpjes gevonden en daar kom ik er wel mee uit.
En ik heb gereden met de vork maar met 75psi had ik zittend al meer dan 50% van de vork in gebruik! Toen ik ging fietsen en de stoeprand afreed raakte ik de max van de vork :S

@ JorisR6 : Heb maar 1 mountainbike en die is net 5dagen oud, vork is gecontroleerd voordat hij de fabriek in Koblenz heeft verlaten (er is op test gereden) dan zou ik toch aannemen als de vork niet goed is dat die persoon op mijn fiets dat ook wel had geconstateerd :)

Maar als ik straks terug ben uit de LDD dan zal ik eens aan de slag gaan met sag!

Bedankt allemaal!

Gr Bart
Lekker door kachelen!
Gebruikersavatar
two-one
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: di 27 februari 2007, 02:01
Mijn mountainbike: Van alles wat...

Dat moet wel een defecte manometer zijn, want een luchtveer met 75 psi erin kan jouw (statische) gewicht onmogelijk tot >50% induwen tenzij je er met je volle gewicht ophangt :)
Want ik neem aan dat hij niet gelijk leegloopt?
En er is trouwens geen "verlies aan het ventiel"... die *pssst* die je hoort bij ontkoppelen is slechts de druk uit de leiding die ontsnapt, niet uit het ventiel... die zit dan namelijk al dicht! Alleen bij het opnieuw aankoppelen van je pompje zal een beetje lucht uit de kamer je luchtslang op druk brengen, waardoor deze opeens 5psi lager lijkt te staan.
JorisR6
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2395
Lid geworden op: zo 24 juli 2005, 22:11
Mijn mountainbike: Epic Elite

Ben je er nog uitgekomen vandaag?

Vandaag zelf ook even aan de gang gegaan met een pompje op mijn fiets. Fox vork op voorgeschreven druk gezet en gekeken wat er gebeurt bij losdraaien. Zoals eerder geschreven verlies je dan ongeveer 5 psi.

Toen met de achterschokbreker aan de gang. Daar lukte het niet om snel los te schroeven (stelschroef rebound zit in de weg), waardoor ik iedere keer een 20-30 psi verloor. Dus vervolgens goed hard opgepompd en op sag ingesteld.
Duchenne Heroes 2007 | Trans Germany 2008 | Cape Epic 2009 | Transalp 2010 | Duchenne Heroes 2011 | Cape Pioneer Trek 2013 | Duchenne Heroes Italia 2013
Kootje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1213
Lid geworden op: zo 6 september 2009, 11:24

Er ontsnapt bij het losdraaien idd een hoeveelheid lucht. Die is echter niet uit je vork afkomstig, maar uit het slangetje van je pomp.
Pas als je de pomp er opnieuw op gaat zetten, verlies je die +/- 5 psi uit je vork, die gaat n.l. in je pomp zitten.
Lekker vies is niet bah...
JorisR6
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2395
Lid geworden op: zo 24 juli 2005, 22:11
Mijn mountainbike: Epic Elite

Waar gaan die andere 25 psi dan in zitten?
Duchenne Heroes 2007 | Trans Germany 2008 | Cape Epic 2009 | Transalp 2010 | Duchenne Heroes 2011 | Cape Pioneer Trek 2013 | Duchenne Heroes Italia 2013
Sjase
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1457
Lid geworden op: do 6 februari 2003, 19:24
Contacteer:

JorisR6 schreef:Waar gaan die andere 25 psi dan in zitten?
In een goede vorkpomp. Sommige vork/demperpompjes willen inderdaad nog weleens lucht laten ontsnappen bij het eraf draaien, doordat de druk kan ontsnappen voordat het ventiel van de vork/pomp volledig gesloten is. Dan gaat het inderdaad fout.

Zelf heb ik een zogenaamd tweeweg pompje (of hoe het ook mag heten) van BBB, waarbij je bij het loskoppelen eerst het ventiel van de vork/demper afsluit door het binnenste pennetje van de pompkop los te draaien en vervolgens pas de luchtdichte verbinding verbreekt door de pompkop van het ventiel af te schroeven. Werkt erg goed in ieder geval.
Plaats reactie