Nieuwe voorvork maar welke?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Haico1966
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 25 oktober 2010, 22:59
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp
Contacteer:

Hoi.. Ik ben Haico Vos 44 jaar en ben in de eerste instantie gaan mountainbiken om meer beweging te hebben i.v.m. overgewicht.. nu ben ik al een tijdje verder en heb sinds kort een nieuwe Cube LTD Comp 2010 gekocht en ik begin het nu echt erg leuk te vinden...
Nou ben ik al aardig aan het upgraden zo ben ik alle SLX componenten (Shifters, voor derrie) al aan het vervangen door XT componenten en alle Easton EA 30 componenten (Zadelpen, stem, stuur) aan het vervangen door Ritchey WCS componenten, maar nu ben ik bij de voorvork aan gekomen... ik weeg 98 kg (1.74 mtr) en rij voornamelijk weg km en éénmaal per week een paar rondjes Dorst of Drunese Duinen.. Mijn huidige vork is een RockShox Dart 3 maar dat is het toch allemaal net niet... met een budget van pak 'm beet 400 euro wat zou ik dan het beste kunnen nemen???

Ik kijk uit naar jullie adviezen en ik weet dat ik beter een gebruikte bike had kunnen kopen die voorzien was van al het goede spul maar ik heb deze fiets nou eenmaal en nu maak ik 'm ook helemaal naar mijn zin!!

Alvast bedankt.

vr. gr. Haico Vos
Laatst gewijzigd door Wicked DJ op vr 12 november 2010, 23:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: 1 vraagteken in je topictitel is wel genoeg ;)
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7386
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Mijn keuze zou een Reba zijn: genoeg instel mogelijkheden, kan behoorlijk wat 'misbruik' aan en super prijs-kwaliteit-verhouding (vanaf ~250 nieuw online). Als alternatief een SID (lichter dan Reba) of een Fox F-serie RLC, al wordt dat even zoeken om die binnen je budget te vinden.

Vorkpomp meebestellen (onmisbaar) en voor al die vorken geldt dat je bereid moet zijn serieus tijd in de afstelling moet steken om het beste eruit te halen.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Haico1966 schreef:...en ik weet dat ik beter een gebruikte bike had kunnen kopen die voorzien was van al het goede spul maar ik heb deze fiets nou eenmaal en nu maak ik 'm ook helemaal naar mijn zin!!...
Onzin, nieuw kopen is leuk, en daarna upgraden ook. Als je een tweedehands had gekocht had je gewenst dat je een nieuwe had genomen.

Vwb je vork, zou ik meegaan met wat al gezegd is. Mocht je een tussenoplossing willen proberen: kijk eens naar een Suntour (ja, ik vloek in de kerk ook) Epicon RLD. Prima ding voor weinig geld, 100 mm luchtvering en remote lock-out. Echt zo gek nog niet. Het haalt het niet bij een Reba, maar je kunt je er geen buil aan vallen.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
adirem
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1165
Lid geworden op: vr 28 december 2007, 21:59
Mijn mountainbike: On-One carbon race 29er
Contacteer:

+1 voor de reba. Deze is zeer allround inzetbaar en indien gewenst ook naar een andere veerweg in te stellen (dus andere rij-eigenschappen). Uitstekende vork voor dat geld.
wie zijn fiets poetst, kan hem ook weer vies maken
mtbfool
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1399
Lid geworden op: zo 18 maart 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Superior XC 829 en Corratec TZ 100 mm fully 650B
Contacteer:

Manitou Minute of een Manitou Drake elite in 100 mm uitvoering.
Goede vorken en wat minder stug dan een Reba.
Epicon van Suntour is ook een goede vork.
Suntour en Manitou worden een beetje te veel ondergesneeuwd door iedereen die altijd gelijk rock shox of fox roepen.

Grtz; mtbfool
260 KM vaste route rondom helmond is dat genoeg????
Corratec TZ 650B fully op alle fronten beter dan me oude fully.
Superior XC 829 custom als streetrace bike en race bike.
jvandijk1962@gmail.com
https://www.offroadbikers.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

JAAAAAAAA!!!! Erkenning van de Epicon, halleluja! :winkie:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Scottmaster
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 239
Lid geworden op: do 13 augustus 2009, 13:56
Mijn mountainbike: Scott Scale 60

Voor 6 tientjes meer dan jouw budget koop je ook een Magura Menja XC100.
Fantastische voorvork! Licht, stijf en onderhoudsvriendelijk.

Overigens vind ik wel dat je veel geld uitgeeft voor een geveerde vork als je er toch nauwelijks mee de bossen in gaat. Heb je al een starre carbonvork overwogen? die heb je ook wel in die prijsklasse, volgens mij.
falen is niet het vallen zelf, falen is het niet meer opstaan
Haico1966
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 25 oktober 2010, 22:59
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp
Contacteer:

Als ik dit zo lees allemaal zou ik het beste voor een Rockshox Reba kunnen gaan... die heb ik bij fietssportief al voor 239 euro en zetten 'm voor dat geld nog op mijn fiets ook!!! En dat een vork wat stug is lijkt me voor mij niet zo'n probleem ik weeg zo tegen de honderd kilo...

Bedankt mensen.... mochten er nog sugesties zijn ik sta er voor open hoor!!!

Gr Haico Vos
Gebruikersavatar
speedrider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1575
Lid geworden op: do 13 mei 2004, 01:12

Als je voor € 239,- een nieuwe REBA inclusief montage in je bike kunt krijgen moet je niet twijfelen. Voor dat geld kom je waarschijnlijk niet een betere en nieuwe vork tegen. Suc6
Life is short.....................enjoy it!!!
Eautje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: vr 23 februari 2007, 14:53
Mijn mountainbike: Scott Scale 50 (2007)
Contacteer:

Ik heb deze vandaag binnen gekregen:

299,00 voor de SID Race:
http://www.fietssportiefonderdelen.nl/i ... plock.html
_Erik_
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 785
Lid geworden op: za 6 november 2010, 17:50

Voor dat geld zou ik zeker voor een RS Reba gaan. Dat de vork stug is heeft te maken met de afstelling van de vork. Als je hier geen ervaring mee hebt zou ik bij fietssportief vragen of ze je hier mee op weg kunnen helpen.
Gebruikersavatar
Corke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 956
Lid geworden op: do 19 februari 2009, 16:59
Mijn mountainbike: SingleBe Onyx

Als je toch gaat upgraden, en ook naar het gewicht wil kijken, is met een budget van 400 euro een RS sid race ook een goede optie. Voor 375 bij fietssportief verkrijgbaar.
debill71
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:40

Kapitein Iglo schreef:JAAAAAAAA!!!! Erkenning van de Epicon, halleluja! :winkie:
Ik heb gisteren voor het eerst met de nieuwe epicon rld gereden. :-q . Bevalt goed maar kan niet vergelijken met andere vorken. Ik had er een manitou axel inzitten. Ik lees wel op diverse sites dat Marzochi bijvoorbeeld van de suntour fabriek komt? Vork is trouwens wel mooi afgewerkt en ik heb er best veel goeds over gelezen voor ik hem besteld heb.
Tomac Diplomat 29er
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Ik zou ook voor een reba gaan. Heb hem zelf ook en bevalt mij ook erg goed. Ondanks mijn overgewicht is deze vork toch goed in te stellen. Ik ga toch nog wel iets over jouw gewicht en lengte heen. Ik zou alleen wel een poplock er bij bestellen. is echt ideaal...

Sid is trouwens ook erg goed....
Laatst gewijzigd door Wicked DJ op zo 14 november 2010, 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: @ mud mate ; graag je laatste post bijwerken i.p.v. een nieuwe post aan te maken.
debill71
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:40

Let bij de sid wel even hier op. Misschien wel alleen bij 2009 versie maar misschien handig de topic even te volgen.

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... =9&t=58885" onclick="window.open(this.href);return false;
Tomac Diplomat 29er
Plaats reactie