Plaatjes Eggbeater sl

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Guust
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 455
Lid geworden op: wo 8 april 2009, 09:19
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9.8 SL

Beste Bikegenoten,

Vandaag heb ik eggbeater Sl pedalen en plaatjes meegekregen. Ik heb al wel de zoekfunctie gebruikt, maar kan weinig duidelijk krijgen op de volgende vraag (voor mijn doen):

Ik lees in verschillende topic's dat je de plaatjes op twee manieren kan monteren, zo dat je er minder snel uitklikt, dendert, schiet of dergelijk. maar ook zo dat je er makkelijk uitklikt. Ik zou graag de eerste optie willen, dus mijn vraag word dan hoe moet ik ze monteren.

Ik dank u voor u moeite,

Guust
(c)
soriyu
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 21 november 2008, 13:34

is dat niet gewoon 180 graden draaien?
Guust
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 455
Lid geworden op: wo 8 april 2009, 09:19
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9.8 SL

ja, maar hoe moet het 'pinnetje' wat op een zijde van het plaatje zitten. Naar vooren of achteren.
(c)
stummel
All rounder
All rounder
Berichten: 88
Lid geworden op: za 30 augustus 2008, 23:00
Mijn mountainbike: Scott Scale Expert 29er, Scott Scale 30, GT Backwoods
Contacteer:

GijsJUH
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1536
Lid geworden op: zo 30 september 2007, 20:03

Hoe het precies zit voor de uitklik hoek durf ik zo niet te zeggen. Een tip die ik wel heb; Koop er ook shoe shields bij! Zonder de metalen shoe shields worden de zolen van je schoenen opgegeten, en dat zal vast je bedoeling niet zijn :tong
Guust
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 455
Lid geworden op: wo 8 april 2009, 09:19
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9.8 SL

@ Stummel:

Ja en Nee.

Dus ik moet hem zo monteren dat ik pas bij 20 graden uitklik en dan de 'stand' heb zodat ik niet eruitklik bij een afdaling?

Maar dan wil ik weten (ik kan het uit het filmpje niet opmaken) welke kan boven??

@ Gijsjuh, zijn dat dezelde dingen als op de volgende link. (dan gaat het om die zwarte dingen)

afbeelding
(c)
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Zo moeilijk lijkt het me toch niet, er is geen voor/achterkant van de cleats (ze zijn symmetrisch), alleen een linker/rechter met verschillende draaihoek voor uitklikken afhankelijk welke je onder je linker- of rechterschoen monteert: cleatsetup_eggbeater

Ik draai zelf meestal mijn voet naar naar binnen, dus heb de cleat met 2 rondjes onder mijn linkerschoen zitten zodat de hoek naar binnen 15 graden is.
Ik heb ook het idee dat de veren van mijn pedalen soepeler zijn geworden, ik klik steeds makkelijker uit (zelfs met nieuwe plaatjes), maar nooit ongewenst. Ik ga ze steeds meer waarderen :-q
GijsJUH
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1536
Lid geworden op: zo 30 september 2007, 20:03

Guust schreef:@ Gijsjuh, zijn dat dezelde dingen als op de volgende link. (dan gaat het om die zwarte dingen)
Lezen blijkt een hele kunst... Ik heb het over METALEN shoe shields... Beetje kijk en zoekwerk laat dan duidelijk zien dat er standaard plastic bij zit, en dat de metalen los in de handel te verkrijgen zijn. Mag aannemen dat je zelf wel een webshop of LBS weet waar je het vandaan kan halen. Succes met zoeken :-q
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

GijsJUH heeft gelijk. Zeker met carbon zolen kunnen de eggbeaters zicht ontpoppen als sole-eaters :winkie:

Wat Gijs bedoelt zijn deze; http://www.bike-components.de/products/ ... elds-.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Guust
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 455
Lid geworden op: wo 8 april 2009, 09:19
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9.8 SL

Ik weet vorlopig voldoende.

Dank u allen
(c)
JoopA
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 1 december 2010, 10:27

Weet iemand of die beschermplaatjes ook zonder carbon zolen van nut zijn?
Bij de link van bike-components staat namelijk dat het speciaal voor carbon zolen is.
thx
HotSnail
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3209
Lid geworden op: zo 17 april 2005, 17:25
Mijn mountainbike: Iron Horse MKIII; OnOne 456; Commencal Supreme MiniDH (in opbouw)
Contacteer:

ja. plaatjes zijn erg handig. Linker en rechter plaatje kan je herkennen aan de stippen die er op staan, aan de hand daarvan worden ze ook in de gebruiksaanwijzing geïdentificeerd (een van de twee heeft twee stippen).
Als het goed is zit de gebruiksaanwijzing in de doos, maar we zijn mannen hè ;-)
Don't believe the hype!
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Met mijn Shimano schoenen (MW80 en SH-M076, beide geen carbon zool) totaal geen last van invretende pedalen. Heb dus ook geen aparte beschermplaatjes.
Guruman
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 9 juni 2021, 15:22

11 jaar later...

Nu staat op de crankbrothers site onder bijv "Doubleshot technical documents"' hoe je 15 of 20 graden instelt. Het een plaatje staat een R. Monteer deze onder de rechterschoen: 15 graden. Monteer je het plaatje met R onder de linkerschoen: 20 graden.

Vandaag crankbrothers double shot 3 geprobeerd ( voor het eerst clipless) en dat ging prima. Voor mij als beginnend mtb' er wel oké om te kunnen wisselen van flat naar clipless
Plaats reactie