nieuwe ketting + cassette plaatsen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
cubeltdke
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 27 mei 2011, 18:44

na aardig wat kilometers in modder begint men ketting over te slaan tijd voor een nieuwe ketting + cassette lijkt me .
ik dacht aan de volgende dingen te kopen
- http://www.bike-discount.de/shop/a32020 ... r=pdbasket" onclick="window.open(this.href);return false;
- http://www.bike-discount.de/shop/a33581 ... r=pdbasket" onclick="window.open(this.href);return false;
- http://www.bike-discount.de/shop/a10861 ... r=pdbasket" onclick="window.open(this.href);return false;
- http://www.bike-discount.de/shop/a517/c ... r=pdbasket" onclick="window.open(this.href);return false;
- http://www.bike-discount.de/shop/a2069/ ... r=pdbasket" onclick="window.open(this.href);return false;
zie ik iets over het hoofd ?
is het misschien handig om de sram 10 speed ketting http://www.bike-discount.de/shop/a37873 ... r=pdbasket" onclick="window.open(this.href);return false; te kopen met powerlock ?
of is deze kwalitatief minder met de slx ketting en is deze wel compatibel met de slx cassette
mvg
tekkie2009
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 1 januari 2010, 20:01
Mijn mountainbike: Scott genius 10 RC carbon

Vraag , wat heb je nu voor aandrijf lijn ?

Hoe ga je de nieuwe ketting schoonmaken / smeren ?

Persoonlijk vind ik de powerlink , het ding heeft meerdere namen, afhankelijk van producent, heb zelf voorkeur voor die van KMC, zeer makkelijk en voorkomt het gebruik van een ketting pons, handig is wel een tang om die makkelijk los te halen uit ervaring
Life is what you make it, celebrate it.. (talk Talk )
maw geniet van het leven , het duurt maar even ..
Tom.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 6 april 2008, 15:43

Kettingpons heb je wel nodig om de ketting op maat te maken, dus wel handig om mee te bestellen.

Mijn ervaring is trouwens dat de powerlinks van SRAM zeer gemakkelijk zonder tang los kunnen. Hoe dat bij KMC zit weet ik niet. Als je zo'n ding bestelt is een reserve altijd handig, en voor die anderhalve euro hoef je het niet te laten.
cubeltdke
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 27 mei 2011, 18:44

mijn aandrijf lijn momenteel:
10 speed cassette slx
10 speed ketting slx
slx voorderri
slx shifters
xt achter derri
m552 no name crank 10 speed
wat zijn jullie bevindingen shimano vs sram kettingen ?
Tom.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 6 april 2008, 15:43

Belangrijkste om naar te kijken is naar mijn mening de anti-roest-'coating' (verchroomd ofzo). Een echt slechte ketting heb ik nog nooit meegemaakt eigenlijk. Handig om te weten is dat op shimano kettingen ook gewoon een powerlinkje past.
tekkie2009
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 1 januari 2010, 20:01
Mijn mountainbike: Scott genius 10 RC carbon

Voor wat betreft anti roest coating, goede ervaringen met de een hier niet genoemde KMC ketting, een stukje hiervan vorig jaar buiten gehangen, en op de fiets in gebruik, en niet of nauwelijks roest in meer dan een jaar, in weer wind, ijzel en sneeuw gebruikt, dit in tegenstelling tot de yumeya xtr ketting die nu wel iets begint te vertonen en veel jonger is
Life is what you make it, celebrate it.. (talk Talk )
maw geniet van het leven , het duurt maar even ..
cubeltdke
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 27 mei 2011, 18:44

maar het bovenstaande moet allemaal perfect combineerbaar zijn
en hoef je je derri terug af te regelen na vervangen ketting + cassette
en moet je je ketting inkorten of past die vanzelf recht uit het doosje
mvg
SanderD
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: za 21 februari 2009, 14:07
Mijn mountainbike: s-works stumpy FSR '09 & s-works ht M5 '09

ketting en cassette kunnen gemixt worden, sram en shimano (en kmc-ketting). combi van merk maakt niet uit.
de derri hoeft normaal gesproken niet op nieuw afgesteld te worden na vervangen van cassette en derri.
de ketting is altijd te lang, dus inkorten (daarom handig om een kettingpons te hebben).
ook voor onderweg bij breuk, dan is een powerlink of "missing link" ook handig voor de reparatie.
Gebruikersavatar
Axium
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3348
Lid geworden op: vr 19 november 2010, 17:07
Mijn mountainbike: Merida TFS Matts XT-Edition(RS SID/BRm775)

je hebt wel in de gaten dat die 3e link geen complete kettingpons is?
cubeltdke
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 27 mei 2011, 18:44

Axium schreef:je hebt wel in de gaten dat die 3e link geen complete kettingpons is?
nee :-?
verklaar u nader :o ?
Tom.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 6 april 2008, 15:43

Ik zie het ook nu pas. Dat grijze krijg je er niet bij, het is alleen dat zwarte gedeelte.
cubeltdke
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 27 mei 2011, 18:44

gisteren alles bij hopmans gaan halen .
gisteren ook alles gemonteerd , alles lijkt goed gemonteerd schakelt terug supper
maar nu zit er een zoem in de ketting percies , ze trilt en dit op alle voorbladen
is dit omdat ze nog nieuw is ? en zo nog min of meer ingereden moet worden?
Tom.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 6 april 2008, 15:43

Continu? Of alleen op bepaalde delen van de ketting?
Is de link soepel?
cubeltdke
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 27 mei 2011, 18:44

alle links zijn soepel dus ik zou het echt niet weten .
het is zo niet echt regelmatig het is onwillikeurig dat de ketting precies trilt of zoemt
Tom.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 6 april 2008, 15:43

Wat heb je precies allemaal gemonteerd? Zit de cassette bijvoorbeeld goed vast? Loopt de ketting op de juiste manier over de achterderailleur? Draaien die wieltjes ook soepel?

En trillen, kan nog iets bedenken: heb je je achterwiel goed teruggezet? Staat dat echt recht en zit het stevig vast?
Plaats reactie