Onderhoudsinterval Fox voorvork

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
tati
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4155
Lid geworden op: do 21 juli 2005, 22:39

bramdr schreef:
Capablanca schreef:Misschien een beetje naief, maar ik heb wat informatie en filmpjes opgezocht op internet, en daaruit krijg ik de indruk dat het met het juiste materiaal niet zo heel moeilijk moet zijn om zelf het onderhoud op je vork te doen.

Zo verschrikkelijk ingewikkeld is zo'n vork nu ook weer niet (is mijn indruk), en je kunt heel makkelijk aan vervangende onderdelen komen.

Ik ben wel benieuwd of er members zijn die dit eens geprobeerd hebben, en van een koude kermis zijn thuisgekomen, want ik twijfel nog wel.

Kameraad van mij heeft zijn fox eens open gedaan toen ik erbij was.
Is idd niet zo moeilijk, dus in principe als je de juiste tools hebt en een goede handleiding kan het zelf gedaan worden.
Als je het goed wilt doen, dan moet je eigenlijk ook een caliber hebben om te controleren of de glijlagers niet ingesleten zijn.
Verder stelt het bij een RL niet veel voor. Heb ook al een keer een terralogic gereanimeerd en dat is toch iets meer opletten.
MOUNTAINBIKING
Because footbal, baseball, bowling & golf only require ONE BALL
RagR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 690
Lid geworden op: wo 2 september 2009, 10:53
Mijn mountainbike: Nog steeds een echte Gary Fisher Superfly Carbon 29

Ik gebruik om de zoveel km ook de deospray. Altijd weer fijn om te zien hoeveel vuil er dan nog van je veerpoot afkomt. Daarnaast kan ik wel zeggen dat mijn veerpoten er nog steeds toppie uitzien na >2000km. Helemaal glad en glimmend! Ik vind het prima spul en gebruik het al zo'n 2 jaar.
Raggen!
tati
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4155
Lid geworden op: do 21 juli 2005, 22:39

RagR schreef:Ik gebruik om de zoveel km ook de deospray. Altijd weer fijn om te zien hoeveel vuil er dan nog van je veerpoot afkomt. Daarnaast kan ik wel zeggen dat mijn veerpoten er nog steeds toppie uitzien na >2000km. Helemaal glad en glimmend! Ik vind het prima spul en gebruik het al zo'n 2 jaar.
tja, dat mag ook wel na nog maar 2000km.
MOUNTAINBIKING
Because footbal, baseball, bowling & golf only require ONE BALL
RagR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 690
Lid geworden op: wo 2 september 2009, 10:53
Mijn mountainbike: Nog steeds een echte Gary Fisher Superfly Carbon 29

zei ik 2000? gaat wel naar de 4000 eigenlijk. Mss nog steeds weinig in de ogen van sommigen, maar toch, nog steeds een net vorkje :-D
Raggen!
Gebruikersavatar
Gerard Butter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: do 4 oktober 2007, 22:12
Mijn mountainbike: Merida Misson Elite / Scott Spark Expert
Contacteer:

Ik gebruik al jaren siliconenspray aan de buiten zijde. Alleen maar om het aanhechten van het vuil te voorkomen, zodat de vuil afstrijker ( bovenste lip van de vork seal ) zijn werk goed kan doen!En ik geloof niet in het smeren van de foam ringen zonder de vork open te maken! Second best is dan inderdaad de vork even op z`n kop zetten.
Voordeel is dat er weer olie in de foam ringen trekt. Nadeel daar van is dat het niet de juiste olie is! Maar een mix van vorkolie en de speciale vork smeerolie. Dus beter maar open maken!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts
RagR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 690
Lid geworden op: wo 2 september 2009, 10:53
Mijn mountainbike: Nog steeds een echte Gary Fisher Superfly Carbon 29

Weet iemand een fm in het midden van het land die zelf Foxen servicet?

En als je 'm opstuurt, wat kost zo'n geintje dan?
Raggen!
Os
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: ma 1 mei 2006, 09:51
Mijn mountainbike: Specialized StumpJumper FSR
Contacteer:

RagR schreef:Weet iemand een fm in het midden van het land die zelf Foxen servicet?

En als je 'm opstuurt, wat kost zo'n geintje dan?
Rijwielpaleis Bilthoven schijnt het te doen (van horen zeggen).
Opsturen naar Sabma voor een servicebeurt kostte mij laatst 198 euro incl. uit- en inbouwen door lbs en opsturen....(waarvan 150 euro voor Sabma)
Als je een adresje hebt hou ik me aanbevolen, zoveel geld aan onderhoud uitgeven aan een (hele) dure vork vind ik van de gekken.
RagR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 690
Lid geworden op: wo 2 september 2009, 10:53
Mijn mountainbike: Nog steeds een echte Gary Fisher Superfly Carbon 29

Os schreef:Rijwielpaleis Bilthoven schijnt het te doen (van horen zeggen).
Ah, daar ben ik toevallig volgende week ivm mijn racert. Zal 's informeren. Ik had intussen ook al gehoord €150. Is toch errug veel geld. En als je dat dan ook nog elk jaar moet laten doen... Kun je bij wijze van spreken beter 5 jaar doorrijden, netjes zelf onderhouden en dan een nieuwe kopen. (Natuurlijk afhankelijk van de km's, maar in mijn geval zou het passen) Hoewel zo'n vork nmm wel langer mee zal gaan ook.
Raggen!
RagR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 690
Lid geworden op: wo 2 september 2009, 10:53
Mijn mountainbike: Nog steeds een echte Gary Fisher Superfly Carbon 29

RagR schreef:
Os schreef:Rijwielpaleis Bilthoven schijnt het te doen (van horen zeggen).
(zit ik nu mezelf te quoten...?)

Anyway. Even navraag gedaan bij RWP toen ik daar met mijn asfaltmachine was. Klopt. Zij servicen zelf Foxen. Volledige revisie ( seals en olie ect ) komt op € 89.50. En in principe geldt 'socchus' brengen 'smiddugs' klaar. Wel ff afspraak maken of course.
Raggen!
Cubie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1137
Lid geworden op: ma 25 juni 2007, 21:08
Mijn mountainbike: Orbea Wild H30 2023
Contacteer:

Heb gisteren een afspraak gemaakt met een LBS in het Oosten. Zij servicen zelf en bestellen dan onderdelen bij Fox/Sabma begreep ik, kosten ca. 90 Euro. Ik moet de vork dan wel zelf demonteren.
Lijkt mij in ieder geval makkelijker dan opsturen naar Sabma en de vork een week of 2 kwijt te zijn. Ik verwacht nu: donderdag brengen, vrijdag service, zaterdag ophalen en zondag er weer mee het bos in.
jsmits
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 26 juni 2009, 19:37
Mijn mountainbike: Stumpjumper FSR Expert '10

Cubie schreef:Heb gisteren een afspraak gemaakt met een LBS in het Oosten. Zij servicen zelf en bestellen dan onderdelen bij Fox/Sabma begreep ik, kosten ca. 90 Euro. Ik moet de vork dan wel zelf demonteren.
Lijkt mij in ieder geval makkelijker dan opsturen naar Sabma en de vork een week of 2 kwijt te zijn. Ik verwacht nu: donderdag brengen, vrijdag service, zaterdag ophalen en zondag er weer mee het bos in.
Interessant. Welke LBS is dit?
RagR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 690
Lid geworden op: wo 2 september 2009, 10:53
Mijn mountainbike: Nog steeds een echte Gary Fisher Superfly Carbon 29

Cubie schreef:... met een LBS in het Oosten ...
Ja, waarom zo vaag? Zit ie in Ho Chi Minh City? :lol:
Raggen!
joske77
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: zo 2 augustus 2009, 11:57
Mijn mountainbike: Nicolai Argon RoCC '11

ik heb de mijne vandaag terug gehaald bij mijn FM (kerkhofs in Peer, belgie)
Hij doet dit onderhoud zelf voor een goeie 80€
+ evt kosten van de te vervangen onderdelen.
Ik heb nu een dikke 5000km gedaan op 2 jaar.
Nog nooit echt zware condities gehad, wel veel modder enzo, maar hoofdzakelijk toertochten en af en toe een stevige wegrit.

gevoel aan de vork is nu wel beter, lijkt me ook normaal :-)
Cubie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1137
Lid geworden op: ma 25 juni 2007, 21:08
Mijn mountainbike: Orbea Wild H30 2023
Contacteer:

jsmits schreef:
Cubie schreef:Heb gisteren een afspraak gemaakt met een LBS in het Oosten. Zij servicen zelf en bestellen dan onderdelen bij Fox/Sabma begreep ik, kosten ca. 90 Euro. Ik moet de vork dan wel zelf demonteren.
Lijkt mij in ieder geval makkelijker dan opsturen naar Sabma en de vork een week of 2 kwijt te zijn. Ik verwacht nu: donderdag brengen, vrijdag service, zaterdag ophalen en zondag er weer mee het bos in.
Interessant. Welke LBS is dit?
Niet in het hele verre Oosten, maar iets dichterbij: Kokkiebikes in Lemelerveld.
Sk4rloC
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 21 maart 2010, 21:20
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR Expert 2008

Wil mijn vork binnenkort naar Monique's Bikeshop in Eindhoven brengen. Zij vragen €65,- voor een onderhoudsbeurt en daar komt nog €40,- bovenop als de keerringen vervangen moeten worden. Lijkt me een redelijke prijs, toch? Zijn er hier toevallig mensen met ervaring met deze LBS?
- Assumption is the mother of all fuck ups -
Plaats reactie