Banden op druk brengen.

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Nick ST
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: di 7 februari 2012, 17:46
Mijn mountainbike: Sprinter regatta

Mischien een domme vraag , maar ik ben pas begonnen met mtb'en , en nog eigenlijk niet van de verharde weg afgeweest.

komt mede door dat ik mijn banden op 3.8 bar heb staan , nu is t mijn vraag eigenlijk , hoe brengen jullie je banden op druk , ik bedoel , ik heb thuis geen fietspomp met meter , en geen verloopstuk voor auto ventiel , ben ik die eigenlijk wel "verplicht" om te hebben ?

of moet ik constant naar de benzinepomp fietsen om de druk te veranderen of is er een goede middenweg voor bospaadjes en asfalt kwa banden druk? en is 2 bar goed om door t bos te fietsen?

ik ben echt een newbie nog , hopelijk hebben jullie goed advies

alvast bedankt
ras8176
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: di 16 maart 2010, 23:29
Mijn mountainbike: scott spark 920
Contacteer:

ja 2,1 bar is voldoende voor grip in het bos.....
Maar hangt ook af van je gewicht.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Je zult toch een pomp moeten kopen anders kom je een keer voor een grote teleurstelling te staan en kun je niet even snel een bandje verwisselen.
Op druk zetten kan ook op het gevoel. Je moet de band in kunnen drukken. Hoeveel, moet je zelf maar ervaren.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
liegebeest
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 9 november 2007, 13:32
Mijn mountainbike: Surly

Bij de action heb je voor bijna niks een pomp met meter. Nu moet je die in absolute zin wantrouwen, maar je kan wel een wegdruk en bosdruk voor jezelf daarmee handhaven.
Gebruikersavatar
Axium
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3348
Lid geworden op: vr 19 november 2010, 17:07
Mijn mountainbike: Merida TFS Matts XT-Edition(RS SID/BRm775)

het maakt ook niet zoveel uit of je manometer klopt, als je maar elke keer dezelfde gebruikt.

na een tijdje kun je wel goed inschatten wat voor druk je ongeveer hebt door even in je banden te knijpen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Let er dan ook op dat je een pomp neemt die voor beide ventielsoorten geschikt is. De meesten zijn dat wel, maar niet allemaal. Anders even een verloopnippel kopen bij de Halfords of de fietsenwinkel om de hoek, kosten ook niet veel.

2 bar is een mooi uitgangspunt voor in het terrein.
Rij je veel asfalt en terrein tijdens dezelfde rit zul je ergens een compromis moeten sluiten ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
FoFo
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: di 16 augustus 2011, 16:29
Mijn mountainbike: Trek 6500

Nu wil ik stiekem even inhaken op dit topic, wel met een vrag over het oppompen.

Zijn er verloopnippels voor frans naar auto?
En kan het kwaad als je vouwen ziet in de buitenband of zit ik dan te laag met mn druk?
Het rijdt opzich wel fijn, maar als ik die vouwen zie ben ik bang dat ik een keer naar huis moet lopen.
Proud member of http://www.ATBbikers.nl
Gebruikersavatar
Axium
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3348
Lid geworden op: vr 19 november 2010, 17:07
Mijn mountainbike: Merida TFS Matts XT-Edition(RS SID/BRm775)

dan kun je het beste eentje kopen voor frans->hollands, en eentje voor hollands->auto. als je die bij elkaar houd kun je echt alle pompen gebruiken.

teveel vervormen van de wang van een buitenband zal de levensduur niet ten goede doen.
Geewee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 17 januari 2012, 21:02
Mijn mountainbike: heeft 2 wielen en een stuur...

FoFo schreef:Nu wil ik stiekem even inhaken op dit topic, wel met een vrag over het oppompen.

Zijn er verloopnippels voor frans naar auto?
En kan het kwaad als je vouwen ziet in de buitenband of zit ik dan te laag met mn druk?
Het rijdt opzich wel fijn, maar als ik die vouwen zie ben ik bang dat ik een keer naar huis moet lopen.
Wat is je banden druk die je gebruikt en hoeveel weeg jij?

Als je een verloopstuk bedoeld van een presta ventiel naar een schrader ventiel ja dat is er zeker. :-q
Niet twijfelen... Doen!!
zwaantje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2230
Lid geworden op: wo 16 juni 2010, 15:51
Mijn mountainbike: Trek
Contacteer:

Een pomp hoort wel in de uitrusting van een fietser, de meesten hebben er ook een. Ik heb dan ook een voor onderweg(in combinatie met een reparatie set en binnenband) voor noodgevallen. Banden spanning is persoonlijk en afhankelijk van het terrein.
Ik heb in het verleden dat er net voor de start van een tocht dat ze aan me vroegen of ik een pomp bij me had.
Het is maar een mening wat ik geef.

Geef mij maar rekenwerk in taal ben ik slecht in.
FoFo
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: di 16 augustus 2011, 16:29
Mijn mountainbike: Trek 6500

Wat is je banden druk die je gebruikt en hoeveel weeg jij?
Wat de bandendruk is weet ik nog niet omdat ik slechts autoventielen op druk kan brengen. Nu is het slechts op gevoel maar wanneer ik ga zitten en stuur, trap of rem zie ik vouwen in de buitenband.

Voor heb ik nobby nic peformance en achter maxxis ardent

Er wordt aangegeven dat het niet goed is voor de levensduur.
Wordt hiermee de kans op een klapband vergroot of de kans op lekrijden.

Nu zit er ongeveer 2 bar in (geleende popmpje vertrouw ik stiekem niet ;) )
Ik weeg 70 kilo dus dacht dat ik qua druk wel goed zat.
Proud member of http://www.ATBbikers.nl
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Als je met twee bar al echte vouwen ziet ontstaan, moet je óf je weegschaal wantrouwen, óf je pomp. Ik gok op het laatste.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Schorem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3943
Lid geworden op: ma 12 maart 2007, 13:16
Mijn mountainbike: Pantsman® 29-er
Contacteer:

Wat iedereen vergeet te melden; als je een verloopventiel gebruikt klopt je meter niet meer.
Althans, je meter meet de druk tussen je verloopventiel en je ventiel.
Geewee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 17 januari 2012, 21:02
Mijn mountainbike: heeft 2 wielen en een stuur...

Het zal eerder 1 bar zijn denk ik als je vouwen op de wang van de band ziet. :winkie:
Misschien moet je toch maar eens investeren in een pomp met meter,zo veel kost dat niet hoor.
En voor nu kun je eens aan het tankstation je band op 2 bar bar gaan zetten,de vouwen zullen wel weg zijn.

Sucses ermee
Niet twijfelen... Doen!!
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Schorem schreef:Wat iedereen vergeet te melden; als je een verloopventiel gebruikt klopt je meter niet meer.
Althans, je meter meet de druk tussen je verloopventiel en je ventiel.
?? Dat lijkt me niet voor alle verloopventielen waar. IIG bij het verloopstuk van auto/schrader naar frans/presta dat ik heb maakt dat geen barst uit. Het is gewoon een dikker buisje, de drukval van pomp naar band verandert er niet door.
Give me little bits of / more than I can take
Plaats reactie