beginner, zoveel vragen....

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
vedet
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 516
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 15:58
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 - Drössiger AMS 2 650b-plus

Ik heb altijd op de baan gereden en ga het nu ook eens op de ATB proberen, kwestie van variatie in het fietsen te brengen.
Nog altijd aan het oriënteren, Ik was eerst van plan om voor nieuw te gaan maar voor minder budget (+-1000) lijk ik toch 2de hand toch wel redelijk wat te vinden, dan kan er mss nog een weekske vakantie bij af .

Maar wat zijn nu de pijnpunten waar je bij occasies zeker attentie op moet hebben, wat qua vorken, dempers en schijfremmen etc heb ik nul de botten verstand. Maar ook voor het standaard onderhoud heb ik wel wat vraagjes.

volgende puntjes komen nu in mij op

Hoe merk je dat een vork aan revisie toe is bv?
ls de stand op de vork op "closed " staat, moet dat dan helemaal vast staan of is een speling nog normaal?

Hoe zie je aan de remschijven dat het niet meer in orde is?

Een tubeless band (ik veronderstel dat dat zonder binnenband is)...wat gebeurt er als ge plat rijdt...

Hoeveel kilo druk zet ik op zo'n bandje? ik weeg zo'n 100kg, bij mijnen koersfiets zet ik er toch zo'n 9 kilo op...ik kan me voorstellen dat dat in het bos niet nodig is.

Hoe zit dat met poetsen? mijne koersfiets spuit ik met zo'n pompspuit en een giert na elke rit af, beetje afdrogen met een vod over de ketting en ketting terug inolien. om de 2 maanden gaat de cassette uiteen en wordt helemaal proper gemaakt.
Hoe mag ik bv de remschijven etc proper maken? Moet ik speciale dingetjes in de gaten houden bij het proper maken?


Ja 't is al wat, alle input is van harte welkom, en ik zal wel met nog wat dingetjes afkomen.

alvast bedankt voor de moeite.
T.
You can't buy happiness, but you can buy a bike and that's pretty close!
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Ik begrijp uit je vraagstelling dat je wilt gaan voor een fully van rond 1000,-.
Controleren op speling is heel belangrijk. Vooral op de schanierpunten.
Als een vork op close staat is het mogelijk om toch nog iets te veren. In ieder geval bij Rock Shox en Fox.

Als je een MTB koopt en je gaat er mee de moder in, zal je toch wel even goed moeten schoonmaken. Je zal zien dat, als je even te laat bent, roest toch vrij snel verschijnt op oa ketting.

Ik weet niet wat je precies zoekt en je max budget is, maar de lengte van jezelf vermelden is misschien wel makkelijk. Hebben hier zat mensen nog leuke fietsen te koop staan....
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Hallo Vedet, welkom! Een zuiderbuur?

Zoals Mud al aangeeft, wat is je lengte? Voor € 1000,- staat hier momenteel best wel wat moois te koop, bijvoorbeeld deze hardtail Giant (wat een lekker ding is dat zeg!) of deze fully Cube.
Maar dit heb ik maar even uit de lucht gegrepen, om gericht te zoeken is het belangrijk dat je wat meer over jezelf post en waar / hoe vaak je wilt biken.

En alvast even wat antwoorden:
vedet schreef:Hoe merk je dat een vork aan revisie toe is bv?
Bijvoorbeeld overmatig vuile / vette binnenpoten, maar als je iets merkt ben je eigenlijk aan de late kant.
vedet schreef:ls de stand op de vork op "closed " staat, moet dat dan helemaal vast staan of is een speling nog normaal?
Is per type vork verschillend, hier moet ik Mud even corrigeren: Bij een Reba is de lockout niet hard maar bij mijn Fox 2009 RL is 'ie gelockt kneiterhard.
vedet schreef:Hoe zie je aan de remschijven dat het niet meer in orde is?
Duidelijk zichtbaar verschil in materiaal dikte van de schijf, gedeelte waar de blokjes 'remmen' mag best wel wat dunner zijn dan de rest maar niet overmatig. Opvallende groeven en krom is ook niet OK.
vedet schreef:Een tubeless band (ik veronderstel dat dat zonder binnenband is)...wat gebeurt er als ge plat rijdt...
In het veld? volgens mij een biba dr in en gaan met die bak.. Verder heb ik geen tubeles ervaring dus hoe ze dat gat dicht krijgen weet ik niet.
vedet schreef:Hoeveel kilo druk zet ik op zo'n bandje? ik weeg zo'n 100kg, bij mijnen koersfiets zet ik er toch zo'n 9 kilo op...ik kan me voorstellen dat dat in het bos niet nodig is.
Je bedoelt 9 bar :o ?! Zou ik met een MTB band niet doen, want die worden bij 5 bar al dikker dan je bedoeling is, als je velg dat uberhaupt al overleeft. Beetje afhankelijk van type / formaat band maar met jouw gewicht kom je uit in de buurt van 2 bar voor en 2,2 achter zou ik zeggen.
vedet schreef:Hoe zit dat met poetsen? mijne koersfiets spuit ik met zo'n pompspuit en een giert na elke rit af, beetje afdrogen met een vod over de ketting en ketting terug inolien. om de 2 maanden gaat de cassette uiteen en wordt helemaal proper gemaakt.
Hoe mag ik bv de remschijven etc proper maken? Moet ik speciale dingetjes in de gaten houden bij het proper maken?
Over dat onderwerp draaien hier pakweg 150topics die je mbv de zoekfunctie wel op kunt sporen, keywords schoonmaken, poetsen, smeren en meer van dat soort kreten leveren je vele hits op.

Succes!
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
vedet
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 516
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 15:58
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 - Drössiger AMS 2 650b-plus

Bedankt voor de info Jan Willem, na veel gelezen te hebben ben ik bijna zeker dat ik voor een hardtail ga, lijkt me meer dan voldoende voor de Ardennen en wat bosritjes in het vlaamse land.

Die Giant had ik al gezien, maar via via heb ik op oa Giant, scott ed bijna 55% korting, als ik voor een van die merken ga ga ik uiteraard wel voor nieuw.
You can't buy happiness, but you can buy a bike and that's pretty close!
Plaats reactie