Steekas -> Wiel eruit halen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

De 2 imbusjes aan de zijkant van je adapter, net ff voldoende los zodat je de rem incl. adapter zo weg kun draaien. Zou ze niet OP je adapter loshalen dan moet je de hele rem weer opnieuw richten.
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Br@NiE
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 8 september 2003, 10:31
Mijn mountainbike: Cannondale 2013 F29 Alloy 1

Mijn dank is groot! Het is gelukt!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Maar bij een Lefty hoeft je wiel er toch niet uit om de (binnen)band te kunnen wisselen? ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MR Scalpel
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: za 27 oktober 2012, 22:50
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 2013

Haha scherp;)

Voor deze achteras zit ik ook nog met een probleem die x 12 asdie in de achteras zit bij de scalpel is hol
En hier kun je een qr as doorheen schuiven. Waarom ?? Nou ik wil graag zo af en toe onze kinderkar Chariot CX2 achter de fiets hangen.
En dan moet ik een aanhanger koppeling op de achteras vast zetten. Chariot is nog niet zover dat ze voor een x12 as een oplossing hebben. Maar op zicht zou een qr as werken. Maar probleem is dat hij minimaal 180 mm lang moet zijn en waar vind ik die nou ?
“I'd like to wear a rainbow every day, and tell the world that everything is o.k. But I'll try to carry off a little darkness on my back. Until things are brighter, I'm the Man in Black.”
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Waarom doe je er geen draadeind doorheen?
MR Scalpel
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: za 27 oktober 2012, 22:50
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 2013

Heb ik ook al aan gedacht maar vind de kwaliteit van de draadeinden niet te vergelijken met een steekas en heb toch mijn kids in het karretje zitten dan wil je toch geen concessies doen aan kwaliteit.
En ik heb geen idee waar je bv 8.8 of hoger kunt kopen
“I'd like to wear a rainbow every day, and tell the world that everything is o.k. But I'll try to carry off a little darkness on my back. Until things are brighter, I'm the Man in Black.”
Highlighter
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: di 2 maart 2021, 13:08

Ik stuit nu ook op een probleem met de steekas. De Inbus is helemaal los gedraaid, maar ik kan hem er niet uit trekken. Het geheel zie ik draaien; heb ook geprobeerd een deel vast te houden met een moersleutel, maar toen brak ik de inbussleutel. Iemand een idee, doe ik iets fout?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat is te weinig info :-)
Elk frame heeft zowat z'n eigen type steekas, dus zonder plaatje is vanaf hier moeilijk te zeggen wat er mis is.

Plaatjes laten zien:
- foto op een hostingsite uploaden (bijvoorbeeld Postimage: https://postimages.org/ )
- link naar de foto (niet naar de pagina maar naar de foto zelf!) kopieëren en hier in je post plakken.
- als de link nog niet tussen [IMG] tags staat kun je dat doen door de link te selecteren en op het landschap-symbooltje boven je post te klikken.
- let op, je kunt niet linken naar foto's op je eigen computer of foto's op een account waar een wachtwoord voor vereist is
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Highlighter
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: di 2 maart 2021, 13:08

Het is inderdaad onduidelijk zo. Gaat om een Cube reaction pro 2018. Zie onderstaande foto’s.

Foto 2: Inbusgat waar ik aan draai
Foto 1: Andere kant van het wiel, waar een moersleutel op lijkt te kunnen wat ik heb geprobeerd;
Foto 3: Kant van het wiel aan de inbuskant

Probleem is dat ik eindeloos blijf draaien met inbus, zonder dat ik hem er uit kan trekken.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Wat je hier ziet is geen onderdeel van de steekas maar van de as die in je naaf zit (en waar de steekas doorheen gaat). Als je daaraan gaat draaien komt er iets van je as los, misschien komt er speling op je wiellager, dat weet ik zo niet. Het stuk schroefdraad dat je ziet is wel je steekas.
Afbeelding

Je moet inderdaad met een inbus de as losdraaien en dan zou hij er zo uit te trekken moeten zijn. Eventueel vanaf de andere kant met een passend "staafje" er tegenaan kloppen om 'm te helpen. Met beleid uiteraard.

Misschien zit hij bovengemiddeld vast omdat hij droog gemonteerd is en er vocht bij gekomen is?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De inbus op foto 2 moet er uit.
Die zit aan de andere kant in het frame of in een dop of moer.

Op foto 1 zie ik dat de as wel uit het frame komt, maar niet door de naaf verder naar links kan.
Ik denk dat de as krom is en in de naaf vast klemt.

Ik denk dat je er goed aan doet dit door een prof. op te laten lossen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Highlighter
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: di 2 maart 2021, 13:08

Bedankt voor jullie snelle reacties. Ik ga inderdaad maar even langs de fietsenmaker.
Plaats reactie