Ketting

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Harpwood
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: di 24 februari 2009, 19:40
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert Carbon 29er 2012

Ik heb een nieuwe ketting nodig.
Nu zit ik te twijfelen tussen een Wipperman of een KMC ketting. Wipperman schijnt ontzettend goede kwali te zijn. Daar zit geen speling tussen de schakels zoals bij Shimano en Sram. KMC weet ik niets van alleen dat ze ligt zijn.
Graag wat info of ervaringen van de betweters.


Prettige feestdagen, lekker biken met de kerst, weer eens wat anders dan uitbuiken op de bank.
groeten Harpwood
Rock That Bike
LTS Biker
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1432
Lid geworden op: ma 7 juli 2003, 22:16
Mijn mountainbike: GT LTS 1, Trek 9900 Pro Issue, GT RTS, GT Zaskar, Batavus Buster, GT Avalanche
Contacteer:

Harpwood schreef:KMC weet ik niets van alleen dat ze ligt zijn.
Graag wat info of ervaringen van de betweters.
Wat zijn ze?????

KMC hoeft niet per definitie licht te zijn, alleen de SL versies. Naar mijn weten maakt KMC de kettingen voor Shimano.
IK had vroeger een duidelijke voorkeur voor Sachs kettingen, later SRAM (voorheen dus Sachs) maar nu heb ik niet echt meer een voorkeur. De SRAM kettingen zijn nog steeds goed en ik merk verder geen verschil met Shimano, SRAM, KMC of Wippermann.
(Alle kettingen die ik gebruikte lagen wel in het gelijke segment)
Wonky
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 393
Lid geworden op: zo 19 april 2009, 16:30
Mijn mountainbike: Cube AMS Pro 100 K18 2008

KMC kettingen en Shimano kettingen zijn hetzelfde, komen namelijk uit dezelfde fabriek. Om het gewicht van je ketting zou ik me niet zo veel zorgen maken, ontloopt elkaar niet zo veel. Wel heb ik gemerkt dat de zinc-plated kettingen wat minder snel roesten dan de goedkopere PBS kettingen.
Je kan beter over je fiets lullen dan over je lul fietsen .....
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Dat bepaalde merken uit dezelfde fabriek komen wil helemaal niet zeggen dat ze hetzelfde of van dezelfde kwaltiteit zijn. Het is maar net wat een bepaald merk laat maken.

Bijna alle wasmiddelen komen uit dezelfde fabriek maar ze hebben toch elk zijn eigen kenmerken en verschillen.


Mijn ervaring is dat Shimano en KMC niet dezelfde ketting is en ook niet van dezelfde kwaliteit zijn.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
storm-biker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2750
Lid geworden op: do 25 oktober 2007, 17:01
Mijn mountainbike: Storm Kohilo / Storm Nanotech CX / Storm Samoen

Wonky schreef:KMC kettingen en Shimano kettingen zijn hetzelfde, komen namelijk uit dezelfde fabriek. Om het gewicht van je ketting zou ik me niet zo veel zorgen maken, ontloopt elkaar niet zo veel. Wel heb ik gemerkt dat de zinc-plated kettingen wat minder snel roesten dan de goedkopere PBS kettingen.
Zijn inderdaad verschillend!
Born to ride a Storm.
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

Om even een aantal fabels uit de wereld te helpen:
KMC maakt een aantal kettingen voor Shimano, maar niet alle kettingen.
Zoals gezegd snijdt de veelgehoorde opmerking "product X wordt in dezelfde fabriek gemaakt als product Y" geen hout.

Om weer even terug te gaan naar de oorspronkelijke vraag.
De Connex kettingen van Wipperman zijn niet zo fantastisch als de topicstarter gehoord heeft. Ik ben dan ook oprecht benieuwd waar die stelling vandaan komt. En als kettingen geen speling hebben (met name zijdelingse), dan schakelen ze ook een stuk lastiger. 'geen speling' is erg lastig bij een derailleurketting, evenals 'overmatige speling' ;)

Over KMC lees je veel dat ze klaarblijkelijk sneller slijten, maar alle kettingen slijten dus het is maar net wat je verwachtingen daarover zijn. Zelf gebruik ik liever KMC dan Shimano kettingen, maar heb ik geen sterke voorkeur voor het een boven het ander.

Als het er op aankomt bij mij: 1. KMC 2. SRAM 3. Shimano en liever geen Connex ketting van Wippermann.
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
peerke1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 16 september 2009, 12:15
Mijn mountainbike: Canyon Lux..Giant Revolt gravelbike en Giant TCR recert

bij mij idem KMC SRAM en daarna pas SHIMANO.
Canyon Lux alp/fen kleur.. Giant Revolt gravelbike..Giant TCR advanced recert
tati
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4155
Lid geworden op: do 21 juli 2005, 22:39

Al ooit een campa record ketting overwogen met een kmc snelsluiter?
Op de racefiets gaat al het campa spul een stuk langer mee als sram en shimano.
Na er een aantal goede verhalen er over gehoord te hebben ga ik het van de zomer iig proberen als ik mijn nieuwe aandrijflijn erop gooi.
MOUNTAINBIKING
Because footbal, baseball, bowling & golf only require ONE BALL
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

Ik zie geen (of nauwelijks) verschil tussen een 991 SRAM ketting en een XTR ketting, behalve de prijs. KMC kettingen (althans, de topmodellen) vind ik te duur en ik verwacht niet dat die het prijsverschil kunnen waarmaken. Gevoelsmatig heb ik het idee dat Shimano's beter schakelen en iets roestbestendiger zijn (en daarmee beter schoon te maken). Zover ik weet zijn KMC kettingen "out of the box" een fractie langer dan de concurrenten, met een minder slijtage op de tandwielen in de startfase als gevolg en minder kettingverlenging. Dat lijkt ook te rijmen met de test uit de Bike & Trekking van recent. Daarin had KMC over de eerste X-kilometer (ik meen 500) de minste slijtage (lees: verlenging).

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
olly
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 43
Lid geworden op: za 11 februari 2006, 22:44
Mijn mountainbike: Cube

gewoon een shimano nemen (als je met shimano rijdt),
in onze "Hollandse" modder slijt alles even hard, sonde van je dure KMC of Wipperman
SCRene
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 423
Lid geworden op: di 29 september 2009, 12:53
Mijn mountainbike: Is nooit klaar.

afgelopen week een XTR ketting besteld voor 19 Euro , niet te veel om eens te testen. Nu rij ik met de XT ketting dus veel verschil zal ik niet gaan merken wellicht. Op de racer rij ik met de KMC kettingen , en zijn erg goed zeker qua geluidsloos schakelen icm met een goede cassette.

Ik denk dat voor subliem schakelen alle onderdelen wel een belangrijke schakel :wink: zijn , zoals ketting - derailleur wieltjes - veer van de derailleur - kabels - shifters.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

SCRene schreef:afgelopen week een XTR ketting besteld voor 19 Euro , niet te veel om eens te testen. Nu rij ik met de XT ketting dus veel verschil zal ik niet gaan merken wellicht. .

Toch denk ik dat je gaat merken dat de XTR ketting beduidend minder snel slijt.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

byorka schreef:
SCRene schreef:afgelopen week een XTR ketting besteld voor 19 Euro , niet te veel om eens te testen. Nu rij ik met de XT ketting dus veel verschil zal ik niet gaan merken wellicht. .

Toch denk ik dat je gaat merken dat de XTR ketting beduidend minder snel slijt.
Ik denk het niet. In mijn ervaring althans geen significant verschil. De hoogwaardiger afwerking zorgt wel voor betere roestwering van XTR, en dus makkelijker schoonmaken.

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
P I M
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1244
Lid geworden op: vr 21 december 2007, 18:57
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Carbon 3

Wat betreft schoonmaken van XT t.o.v. XTR ben ik het volledig met shiverer eens. Op de XTR ketting hecht de troep minder. Voor die 4 euro prijsverschil zou ik het niet laten... (ik had een XTR voor 17 euro).
peerke1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 16 september 2009, 12:15
Mijn mountainbike: Canyon Lux..Giant Revolt gravelbike en Giant TCR recert

olly schreef:gewoon een shimano nemen (als je met shimano rijdt),
in onze "Hollandse" modder slijt alles even hard, sonde van je dure KMC of Wipperman
Weet niet waar jij je kettingen haalt,maar waar ik ze haal is een vergelijkbare KMC
goedkoper als een shimano. :D
Canyon Lux alp/fen kleur.. Giant Revolt gravelbike..Giant TCR advanced recert
Plaats reactie