Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
the-edge60
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 26 oktober 2009, 16:31
Mijn mountainbike: Scott Scale 900 rc 2016 ENVE

Vergeef mij als deze vraag als is eerder is gesteld, maar kon uit de vele info die er ovr staat niet zo gauw iets over vinden maar:

Ik heb afgelopen vrijdag een setje no ni's gekocht in de breedte 2.1 en die op mijn trek 8500 gemonteerd. Vol goede moed begon ik zondag aan de tocht in Ossendrecht. Ik voelde al direct dat deze banden erg zwaar rolde tov de originele Bontrager banden in de breedte 2.0. Kon ik de 2 tochten ervoor die ik met deze fiets had gereden nog gemiddelde's halen van 25.5 over 55 km kwam ik nu niet vooruit. Toegegeven deze tocht was veel zwaarder maar het voelde alsof ik constant door de stroop reed. Nu hadden daar wel meer mensen last van. In de bochten waren de no ni's echt fantastisch hoor. Maar ik reed ze met een druk van ongeveer 3.5 bar, veel te hard denk ik. Nu heb ik ergens gelezen dat bij een druk van 2.0 ofzo de rolweerstand ook afneemt???? Ik weeg ongeveer 72 kilo en kan redelijk lekker fietsen en sturen door een lange "cariere" motorcross. Om goed door de bochten te komen heb ik deze banden dan ook niet echt nodig. Mijn bevinding is dan ook dat voor toertochten in west brabant deze banden echt over killed zijn en heel erg zwaar lopen. Of komt dat door de te hoge bandenspanning die ik had? Ik heb ze er nu weer fagehaald en monteer ze wel weer is als ik naar Bergeschoek ga ofzo

Graag zou ik iets meer willen weten over de rolweerstand tov de bandenspanning?? Bvd
Laatst gewijzigd door George op vr 11 december 2009, 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Dit topic dient voor reviews, niet voor vragen.
Its better to burn out, than to fade away......

[bUnbranded Ventoux Racing Team[/b]
Tsjemp
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: ma 5 oktober 2009, 12:16

Bontrager XDX (Tubeless Ready), 29 X 2.25 en 26 X 2.2

Druk voor ong. 1,7 en achter rond 2,0
Allround band die mij mits niet te hard goed bevalt.

Ritchy z-max 2.1

Prima alround band voor niet te veel geld. Goede grip en lage rolweerstand.
26+29=69
Drob
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: di 9 september 2008, 21:28
Mijn mountainbike: Specialized Enduro FSR 2003; Cannondale Trail SL3

-Bontrager jones xr 26 x 2,25: (met biba)

Deze banden de hele zomer door gebruikt.
Grip is goed bij droge ondergrond, rolweerstand is iets hoger dan gemiddeld (denk ik). Slijten niet echt hard, verder pas na halfjaar een lekke band opgelopen
Banden zijn erg goedkoop rond de € 25,- te vinden.
Bij nat weer vielen ze erg tegen, de banden lossen niet goed, ook bij rondje Noordwijk door nat weer bleef alles plakken. Dus voor in de zomer lekkere band voor die prijs,
Home is where we start from (T.S. Eliot)
D.run
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2169
Lid geworden op: do 22 maart 2007, 18:47
Mijn mountainbike: Specialized Carve

Voor: Continental Mountainking 2.4 Achter: Continental Race King 2.2 (de goedkoopste versies).

Mountainking 2.4
Rij hem alleen als voorband, aangezien die achter erg hard slijt.
Erg fijne band met heel veel grip, vooral niet te veel lucht in doen(max. 2bar) om lekker veel grip te houden. Je voelt er goed wat de band gaat doen, rolt niet over de noppen heen.

Rolweerstand is redelijk, maar kan uiteraard veel minder zijn.

Race king 2.2
Gebruik hem nu in de winter als achterband, maar wel van plan om van de zomer hem ook als voorband te monteren.

Erg snelle, ronde band. Rolweerstand is erg goed, erg veel grip (bij 1.8bar) en ook in wat modderige omstandigheden zeker niet verkeerd.

Reed hiervoor met voor en achter nobby nic, maar heb met de Mountainking 2.4 en race king 2.2 meer grip en lichtere rolweerstand :-D



* heb ook een tijdje met voor en achter mountainking 2.4 rond gereden. In de modder houden ze goed grip, en lopen ze niet vol, wat de nobby nic van een maat van mij wel deed. Dat werd onderhand een complete slick.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik rijd een race/marathonfully in Zuid-Limburg, Voerstreek e.o.. Weeg 68kg. Alle banden 2,25 breed, ongeveer 1,9 bar:

Nobby Nick 2,25:
Voor en achter prima in herfst en winter, als het hier nat, modderig en glibberig is. Steil bergop en bergaf, bochten: nooit problemen. Zeer lekbestendig. Ook prima voor ruige zomerritten.

Rocket Ron 2,25:
In het natte seizoen duidelijk minder tractie en controle dan de Noni's, ideaal in lente en zomer, zowel voor als achter. Racing Ralph achter als het droog is kan ook, maar steil bergop en bergaf geven Rocket Ron's meer zekerheid, meer reserve, meer tractie.

Schwalbe Racing Ralph 2,25:
Ongeveer even snel als de Rocket Ron, op makkelijke vlakke droge parcours prima. Misschien iets minder rolweerstand dan de Rocket Ron's, echter wel wat zwaarder (en lekbestendiger) dan een Rocket Ron.
Wordt al snel 'Sliding Ralph' als het wat natter wordt. Alleen geschikt als achterband.

2.1 uitvoeringen ook geprobeerd: zijn misschien lichter, maar op een fully waarmee je hogere snelheden haalt (op downhills, maar ook op het ruigere vlakke) vind ik 2,25 banden meer comfort, rust en controle bieden.

Michelin XCR Mud (oude XLS):
Fijne alrounder vergelijkbaar met Nobby Nick. Valt echter smaller. Herfst en winter.
Laatst gewijzigd door aurelius op vr 15 januari 2010, 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
horzel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: za 3 mei 2008, 10:22
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper 2012 fsr expert carbon EVO 26 Specialized Stumpjumper 2014 comp carbon 29

Ik weet niet of ik de vraag hier mag stellen of dat ik een nieuw topic moet openen maar mijn vraag is of er fietsers zijn die ( misschien naar aanleiding van de afgelopen periode ijs en sneeuw) ervaring hebben met speciale ijs/sneeuw banden?
Tommi
All rounder
All rounder
Berichten: 97
Lid geworden op: do 7 september 2006, 00:08
Mijn mountainbike: 2 x iDworx Power Rohler, 1 x hardtail, 1 x rigid

horzel schreef:Ik weet niet of ik de vraag hier mag stellen of dat ik een nieuw topic moet openen maar mijn vraag is of er fietsers zijn die ( misschien naar aanleiding van de afgelopen periode ijs en sneeuw) ervaring hebben met speciale ijs/sneeuw banden?
Geen ervaring mee, maar de Conti Spike Claw zou een optie kunnen zijn, als het weer zo koud en glibberig wordt als afgelopen week.

On Topic:

Continental Traffic 26x2.1, ca. 18 euro/stuk
Dik 6000km mee gereden onder alle omstandigheden, kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst lek heb gereden, super! Ik weet de bandenspanning niet, maar ik gok op een goeie 3 bar, het is belangrijk dat hij snel en soepel rijdt op asfalt, ik gebruik m'n bike elke dag ca. 25km op asfalt voor woon/werkverkeer.
pro's:
1. rolt zeer soepel
2. zeer lekbestendig
3. loopt geruisloos
4. goede allround capaciteiten
5. reflectie leverbaar.
cons:
1. geen geweldige modderband. (sneeuw ook niet :tong )
2. moeite met natte, gladde stenen.
3. relatief zwaar (840gr.)

Bontrager Jones ACX, 26x2.2"
Ca. 200 km gebruikt in sneeuwcondities, beviel prima door wijde verspreiding van de noppen. Liep niet dicht met sneeuw.
Zeer hoge rolweerstand, zodra de sneeuw weg was weer m'n Conti's gemonteerd

Specialized FatBoy 26x1,25"
Zeer snelle slick, scheelt me ca. 2km/h gemiddeld t.o.v. de Traffics.
pro's:
1. loopt zeer licht.
2. voldoende grip in de regen.
3. redelijk lekbestendig, mits keihard opgepompt.
4. door doorlopend rond loopvlak kun je bochten nemen zoals met een racefiets, heerlijk stuurgedrag.

cons:
1. lastig te monteren, heeft de neiging om van de velg te komen, dus 3x controleren bij montage.
2. door ontbreken van profiel extreem veel spray bij nat weer en andere vuiligheid.

Ik hoop dat jullie er iets aan hebben!

Tom
If you can't make any power without a turbo, buy a V8
petah
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: do 12 mei 2005, 17:57
Mijn mountainbike: Giant Reign 3

Schwalbe Black Jack 26x2.25 (voorband)

Een goede middenmoot voor een all-mountain bike. Grof profiel zorgt voor eindeloos veel grip, ook in natte, modderige en zelfs besneeuwde omstandigheden. Ik rij de band eigenlijk altijd op 2.0 bar, maar ben nog zoekende naar de ideale druk. Rolweerstand? Tja, volgens mij heeft een band, of echt veel grip, of een lage rolweerstand.

Schwalbe Black Smart Sam 26x2.25 (achterband)

Heerlijke band! Eigenlijk meer een XC band, maar ook prima te gebruiken als all-mountain als je de brede versie neemt. In tegenstelling tot de voorband rolt deze wel heerlijk door, maar hier betaal je wel de prijs voor als je te hard een bocht in duikt (minder grip als de voorband).

Voordeel van deze combi is dat je heerlijk de bocht in kan rammen. Als er een wiel uitbreekt is het toch altijd de achterkant :-q In vergelijking met de Ralph Racings die ik op mijn vorige bike had is het wel inleveren qua 'doorlopen', maar dit wordt weer helemaal goed gemaakt door de gigantische grip en het feit dat de banden niet zo achterlijk snel slijten. Voor de prijs hoef je ze niet te laten liggen.


Greetinx Peter
- Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving -
..........................- Band of Bikers - ..........................
DrGonzo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 313
Lid geworden op: ma 14 augustus 2006, 00:46
Mijn mountainbike: Titus Racer-X Exogrid - Niner EMD
Contacteer:

Geax Mezcal 1.9 (TNT) : snelle wedstrijdband, ideaal voor de droge maanden maar biedt bij lage druk (1.8bar) nog onverwacht veel grip in glibberige omstandigheden, de beste band op gras volgens mijn ervaring, prijsgunstig, mijn inziens minder rolweerstand dan een RaRa maar minsteens evenveel grip ondanks de kleine noppen, heeft maar één nadeel : bij het nemen van scherpe bochten op asfalt/beton durven de zijdelingse noppen de controle verliezen.

Geax Barro Mountain (Marathon) 2.1 (TNT): My alltime favorite, met deze band sla je nooit een slecht figuur, als je niet zeker ben van de omstandigheden gewoon voor de BM gaan! Zeer sterke prestaties ook in de modder. Is enkel wat zwaar lopend op droge hardpack's vandaar de logische wissel met de Mezcal's tijdens deze periode. Nadeel: lastig te monteren op ZTR velgen.

Continental Mountain King 2.0 (Tubeless): Gebruikt voor de Ardennen marathons, kan op alle ondergrond goed( update : behalve op gladde sneeuwpistes, door zijn grote en wijd openstaande noppen te weinig contactoppervlak met de grond in deze omstandigheden) , is zeer betrouwbaar op boomwortels en rotsen en is in tubeless uitvoering bombproof! Rij er minder graag op asfalt mee door de breed uit elkaar staande noppen. Is meer een bandje voor all mountain dan XC. In bagger kies ik liever voor een andere band.

Maxxis Larsen 1.9 (LUST): Supersmal deze band, eerder 1.8. Technisch bandje, weinig rolweerstand, stuurt haarscherp en heeft nog voldoende grip bij glibberige omstandigheden (een aanrader op rotsachtige ondergrond). Comfort is wat beperkt door het luchtvolume vandaar dat ik ze gebruik op de fully. In echte bagger slippen ze vol waardoor het lijkt dat je met een traktorband zonder grip onderweg bent.

Maxxis Medusa 1.8 : De ultieme modderband, smal en tonnen grip. Bolt ook goed op harde ondergrond. Echter is deze zeer smal en onbetrouwbaar in bochtenwerk. Met deze band moet je niet langs de slijk proberen de rijden maar er dwars door, pas dan rendeert hij optimaal. Rijdt slecht in gras!

Momenteel aan het testen : Michelin Dry² voor hardpack op de hardtail en combi Maxxis Larsen 2.0 LUST / Crossmark 2.1 LUST op de fully voor allround.
Laatst gewijzigd door DrGonzo op do 24 juni 2010, 09:32, 3 keer totaal gewijzigd.
MuddyMart
All rounder
All rounder
Berichten: 75
Lid geworden op: za 23 januari 2010, 00:51
Mijn mountainbike: American Eagle Big Bear 20 y.o., Canyon Nerve XC

Schwalbe Nobby Nick 2.25: Heel veel grip in modder en hard zand, zoekerig in los zand. Rolweerstand is matig. Meenemen naar modder en zand, thuislaten voor harde ondergronden.

Conti mountain king 2.2 SS: Veel grip op alle ondergronden, maar slijt snel.

Vredenstein black panther: zeer goed bollende band met een goede slijtvastheid. Recent ontdekt: op ijs waardeloos (au :-{ ).
Mijn bescheidenheid is legendarisch.
Gebruikersavatar
like.dirt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 18:30
Mijn mountainbike: Cannondale scalpel 3 bbq 2017 / F29 carbon 2 2013
Contacteer:

Weet iemand of de nieuwe Sammy slick van Shwalbe al ergens te krijgen is. Lijkt mijn een goede en snelle voor,voor weing rolweerstand en goede noppen voor de bochten. Ze lijken veel op Furious Fred maar met iets grovere noppen.
Ik heb ze op de beurs gezien,maar nog nergens in de winkel.
Met 1 poot kun je zeker fietsen !!!
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

Alleen reviews graag!

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
L3X
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 826
Lid geworden op: zo 13 augustus 2006, 15:03
Mijn mountainbike: S-Works Stumpjumper & Epic

Heeft er al iemand met de Specialized Renegade gereden? Best benieuwd naar.

Voor de reviews:

Continental Race King Supersonic 2.2: een van de fijnste banden die ik tot nu toe geprobeerd heb. Rolt super licht en heeft meer dan voldoende grip. In allerlei omstandigheden mee gereden, van zomers weer tot regen en sneeuw maar ze stellen me eigenlijk nooit teleur. In de zomer ook in Luxemburg mee gereden, in de dikke klei-achtige modder die daar ligt toch wat minder grip en had de band het moeilijk. Heb hem 1x lek gereden op een pad met een bult losse stenen, aan de andere kant heeft hij Luxemburg prima doorstaan en daar ligt het vol met steen. Overall dik tevreden dus!

Schwalbe Nobby Nic 2.1: omdat een van mn Race Kings een scheur in de zijkant weer een NN gemonteerd. Loopt erg zwaar maar heeft wel behoorlijke grip. In de modder viel hij me zwaar tegen, liep niet fatsoenlijk leeg. Ik zie geen reden om deze band te gebruiken, zwaar overhyped in mijn optiek omdat er veel betere alternatieven zijn.
Laatst gewijzigd door L3X op vr 12 maart 2010, 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
nomad030
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 859
Lid geworden op: wo 16 augustus 2006, 16:07
Mijn mountainbike: Fatmodul SX01

L3X schreef:
Voor de reviews:

Continental Race King Supersonic 2.2: een van de fijnste banden die ik tot nu toe geprobeerd heb. Rolt super ligt en heeft meer dan voldoende grip. In allerlei omstandigheden mee gereden, van zomers weer tot regen en sneeuw maar ze stellen me eigenlijk nooit teleur. In de zomer ook in Luxemburg mee gereden, in de dikke klei-achtige modder die daar ligt toch wat minder grip en had de band het moeilijk. Heb hem 1x lek gereden op een pad met een bult losse stenen, aan de andere kant heeft hij Luxemburg prima doorstaan en daar ligt het vol met steen. Overall dik tevreden dus!
Hier sluit ik me bij aan, hele fijne band onder vrijwel alle omstandigheden. Tijdens de Bart Brentjens kwam ik er achter dat hij niet gemaakt is voor die natte kleverige loss-blubber: alle grip verdwenen en onderuit op een vlak recht stuk.
Er zijn vele paden naar de top van de berg, maar het uitzicht is altijd hetzelfde.
pascallos
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 743
Lid geworden op: vr 26 september 2008, 23:03
Mijn mountainbike: Wisselen regelmatig
Contacteer:

Schwalbe Sammy Slick
Deze band is voor 2010 nieuw in het assortiment van Schwalbe. Inmiddels heb ik er flink wat kilometers mee gereden onder verschillende omstandigheden en terreinen. De eerste indruk van de band bij het openmaken van de verpakking was erg goed, hiervoor had ik de Furious Fred maar ik reed er te vaak mee lek. Deze band heeft een RaceGuard anti-leklaag en dat kun je voelen. Hierdoor is de band met 490 gram wel 195 gram zwaarder dan de Furious Fred in 26x2.1, maar heeft hij nog een relatief laag gewicht. De 26x2.1 is overigens de enige uitvoering van de Sammy Slick.

De Sammy Slick is een band die vooral mensen aan zal spreken die een soortgelijke band zoeken als de Furious Fred, maar kiezen voor meer lekbestendigheid en gewicht. De band is vooral in te zetten op terrein met een droge, liefst harde ondergrond, hoewel een zachte ondergrond ook tot de mogelijkheden behoord. Nat terrein is een no-go voor deze band omdat je dan totaal geen grip hebt. Daarnaast is het een ideale band voor op het asfalt omdat de band super licht rolt over de weg. Natte omstandigheden op asfalt zijn geen probleem omdat de band daar voldoende grip voor heeft en door de buitenste noppen ook in bochten stabiel op de weg blijft liggen.

Voordelen:
- Rolt heel licht
- Lekbestendig
- Breed inzetbaar bij droge omstandigheden
- Met 33.90 adviesprijs relatief goedkoop
- Vouwband

Nadelen:
- Bij natte omstandigheden niet betrouwbaar wat grip betreft (m.u.v. asfalt)
- Misschien aan de zware kant voor de Weightweenies met 495 gram

Eindoordeel
Een superband voor terrein met een harde/zachte maar niet natte ondergrond, hierdoor ook zeer geschikt voor op de weg. Door de noppenstructuur toch nog heel veel grip en heel weinig rolweerstand mits je niet de modderige condities opzoekt.
http://www.bidonhoudershop.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie