kijkoperatie schouder

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

De orthopedisch chirurg heeft wat reparatiewerk aan mijn linkerschouder gedaan. Wat kraakbeen weer vastgezet, een scheurtje in een pees hersteld en idem in een spier.

Ben nu benieuwd naar ervaringen van anderen. De komende 6 weken mag ik niet zonder mitella lopen en kan ik niet zoveel. Maar hoe verliep het herstel van anderen? Wanner zat je weer helemaal lekker op de fiets?
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
VanBiLL.com
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 13:53
Mijn mountainbike: '15 Rose Mr Big 3 29er - '17 Speci Epic FSR Pro Carbon WC - '21 Speci Turbo Levo Expert Carbon AXS

Ai Bert, dan ben je nog niet jarig!

Ik heb zelf artrose aan mijn linker schouder door een zware crash in 2001. In 2003 is via een kijk operatie getracht het beetje kraakbeen wat nog heel was terug vast te zetten. Revalidatie van deze operatie neemt toch tot zeker 3 - 4 maanden in beslag voordat je echter weer (serieus) na kan denken over mtn biken. Het kan eerder, maar dan zal je je revalidatie eerder in de weg zitten dan bevorderen.

Eerst twee weken met mijn arm gefixeerd moeten slapen (want sommige bewegingen mogen absuluut niet). Vanaf dag 1 (passief) kleine oefeningen moeten doen. Na 4 weken samen met de fysio meer actief revalideren en langzaam kracht opbouwen door langzaam zwaardere oefeningen te doen. Bij mij was mijn schouder/arm na een dikke 3 maanden sterk genoeg om weer eens een stukje op de weg te biken (met de mtn bike - met de stadsfiets kan wel veel eerder). Ik heb mijn schouder de eerste 2 maanden nadat ik weer begonnen was met mountainbiken echt erg gevoeld: geen pijn maar meer intense vermoeidheid: en dat is ook niet lekker. Achteraf gezien toch waarschijnlijk te vroeg gestart. Intussen krachttraining (bij de fysio) blijven doen tot 7 maanden na de ingreep. Helaas door diverse complicaties (diverse ontstekingen, absessen en vorming van osteofyten) is het herstel van mijn schouder nooit meer goed gekomen. Mogelijk zijn mijn ervaringen hierdoor een beetje negatief gekleurd.

Revalidatie van je schouder is in mijn optiek nog niet het grootste probleem. De narcose was bijvoorbeeld in mijn geval een groter probleem. Niemand (sportartsen) konden er goed hun vinger op leggen maar het is een bekend fenomeen dat (top)sporters een lange tijd zeg maar uit balans kunnen zijn door een (volledige)narcose (in mijn geval toen ~2 uur) terwijl je in het dagelijks leven hiervan weinig merkt. Hopelijk hebben ze je lokaal kunnen verdoven maar gezien het je schouder is denk ik dat het een volledige narcose is geweest? Ik heb er van december 2003 tot het najaar 2005 eigenlijk veel last van gehad. Stofwisseling zonder aanleiding niet optimaal, heel sterk wisselende prestaties, moeilijke gewichtscontrole e.d. Echter zonder goede aanleiding is het vanaf najaar 2005 spontaan weer beter gegaan en was ik 2007 weer in mijn "oude" doen. Er is nooit een (medisch directe)aanleiding voor deze inzinking geweest maar mijn sport arts had dit al veel meer gezien dus ik heb het er altijd op gehouden dat de narcose me algemeen een behoorlijke tijd uit zeg maar balans heeft gehaald. Dat vond ik het aller ergste want hoe gezond ik ook leefde, ik kon er niets aan doen. Het is per definitie niet gezegd dat je hiervan ook last zal krijgen maar als je maar niet in je oude doen komt heb je bij deze mogelijk een "lead".

Helaas kwam uiteindelijk voor mijn schouder de hulp te laat en is het kraakbeen wat ik nog heb te ver gedegradeerd en sta intussen op de wachtlijst voor een kunstschouder (een resurfacing prothese): tegen het revalideren van die ingreep kijk ik pas echt op: minstens 1 jaar voordat ik (voorzichting) terug op de fiets mag en dan voorgoed alleen recreatief - einde wedstrijdsport. Zoals het er nu voorstaat zal dit najaar 2011 worden dus nog één keer de mooie marathons rijden in de Alpen en dan is het voor goed einde oefening... :((

Voor nu zou ik zeggen, doe rustig aan, doe regelmatig de oefeningen die je ongetwijfeld mee gekregen heb en heel veel succes met het revalideren en ik hoop dat ik je niet te veel ontmoedigd heb.

Misschien als pleister op de zere schouder: ik kan met een totaal kapotte schouder nog steeds prima wedstrijden als de Saltzkammergut trophy en Cristalp uitrijden dus er is altijd hoop!

Sterkte :-q
BiLL...
Met vlagen ben ik briljant, alleen nu is het windstil...
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Wie is er nog meer niet jarig? Volgens mij ben jij er ernstiger aan toe dan ik. Ik had met fietsen totaal geen last van m'n schouder, behalve als ik over mijn schouder achterom moest kijken. Verder vooral klachten tijdens zwemmen of handelingen als autogordels om doen, garagedeur dichtdoen of stokjes gooien voor de hond.

De operatie duurde twee uur, maar gelukkig mocht ik daarna nog dezelfde dag naar huis. Wel was ik álles vergeten dat ik bij vertrek uit het ziekenhuis als do's en don'ts had meegekregen. Dat kwam door de narcose zeiden ze.
Ik heb nu een immobilizer.

Afbeelding

Da's erg nuttig, want exorotatie (http://nl.wikipedia.org/wiki/Schouder) is voorlopig verboden.

Ik hoop dat ik per half december weer helemaal zonder die immobilizer mag lopen en dat ik bijv. door te zwemmen weer snel op de fiets zit. Ik had 'bijna' geen pijnklachten en nu heb ik helemaal geen pijn. Dus wie weet.

Als het goed begrijp, kan ik als ik dit doorstaan heb met succes de Salzkammergut en de Cristalp rijden? Lijkt me wel wat :-q
Succes met jouw herstel. Een kunstschouder lijkt me geen kattpis..
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
VanBiLL.com
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 13:53
Mijn mountainbike: '15 Rose Mr Big 3 29er - '17 Speci Epic FSR Pro Carbon WC - '21 Speci Turbo Levo Expert Carbon AXS

Nouja, ik bedoelde dat je met dit soort ingrepen meestal toch wel fiks moet revalideren: schouder is immers een van de meest onstabiele gewrichten die je in je lichaam hebt. Als je dan snel terug op de bike denkt te kunnen zitten ben je nog niet jarig (zo bedoelde ik dat). Maar het kan idd altijd erger...

Op slechte dagen rij ik dus niet pijnvrij en is het ook geen leuke sport: gelukkig heb ik intussen wel 24 jaar van de sport mogen genieten (hoewel me het wel een kapotte schouder opgeleverd heeft).

Ik heb destijds dezelfde immobilizer gebruikt en sterker nog, de eerste twee weken werd deze met klitteband op mijn buik/borst vastgelegd om te voorkomen dat ik dus exorotatie zou maken in mijn slaap (wat dus bad news is). Het is wel een stuk comfortabeler dan een traditionele mitella.

Wat vooral belangrijk is is rustig opbouwen, niet te snel op de bike willen zitten want geen pijn betekend nog helemaal niet "genezen". Zeker gezien het feit dat bij jou ook een pees hersteld is, dat heeft gewoon tijd nodig en dat moet je jezelf echt gunnen: heb je straks heel profijt van!

Om te eindigen: kunstschouder lijkt mij ook geen kattepis: daarom stel ik het sinds 2003 al uit: dan maar pijn (voorlopig).
Met vlagen ben ik briljant, alleen nu is het windstil...
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
babbel
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 22 januari 2010, 18:56

Ik had soortgelijke klachten en ben begin september geopereerd aan m'n schouder. Geen kijkoperatie maar een open operatie waarbij een stukje van het sleutelbeen is afgehaald, stukje schouderblad afgeschaafd, slijmbeurs verwijderd, bandje doorgeknipt, pees losgemaakt (zat verkleeft maar was niet kapot) en twee spieren gehecht. 4 weken immobilizer en veel pijn gehad de eerste paar weken.
Nu, 10 weken na de operatie, heb ik voor het eerst geprobeerd op m'n mountainbike te fietsen. Was nog niet zo'n succes. Steunen gaat nog niet goed. Ik hoop in het nieuwe jaar weer te kunnen fietsen.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Ik ben nu in week 4 na de operatie. Ik mag nu als ik in een rustige omgeving zit de immobilizer af doen en m'n arm een beetje draaien. Heel voorzichtig vanuit de uitgangspositie (hand op navel) naar buiten, maar niet verder dan 90 graden en de bovenarm moet strak langs m'n romp blijven. Of de arm weer een beetje strekken langs de romp en dat soort beweginkjes.

De Orthopeed heeft uitgelegd dat ik erg voorzichtig moet doen. Als ik de arm van de romp af naar buiten beweeg, maak ik alles wat hij gemaakt heeft in éen keer stuk. Met moed, beleid en trouw moet het goed gaan en mag ik over drie á vier weken weer zonder de immobilizer over straat. Daarna maar eerst eens op de stadsfiets wat rondjes rijden en pas als dat goed gaat het bos weer eens in.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
babbel
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 22 januari 2010, 18:56

Ik ben ook direct op de stadsfiets gestapt nadat de immobilizer af mocht. Het stuur vastpakken was al lastig, je moet dan je arm naar voren bewegen en dat viel niet mee na al die weken weinig bewegen. Maar het was wel lekker om weer op de fiets te stappen i.p.v. alles lopend te doen!

Ik mocht wel af en toe mijn arm laten hangen en dan heen en weer pendelen, en de elleboog strekken. Dat is wel belangrijk anders wordt het helemaal stijf.
Nu zijn de spieren nog erg slap. Over 4 weken mag ik misschien weer een beetje op kracht gaan trainen.

Sterke, die laatste weken in je "tuigje"!
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Ik fiets nu al kleine stukjes op de stadfiets. Van hier naar MacDo en vanaf daar een lift van Haaans. Je leert wel een ontiegelijke hekel aan de NS te krijgen: drie keer geprobeerd met de trein te reizen en twee keer gewoon geen treinverkeer.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
VanBiLL.com
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 13:53
Mijn mountainbike: '15 Rose Mr Big 3 29er - '17 Speci Epic FSR Pro Carbon WC - '21 Speci Turbo Levo Expert Carbon AXS

Hoe gaat het momenteel met je herstel? Al verbetering?
Met vlagen ben ik briljant, alleen nu is het windstil...
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Hik tegen de laatste loodjes in de laatste week aan en tel de dagen af. Met de bevroren sneeuwresten is zelfs wandelen op dit moment geen pretje. Volgende week mag ik naar de orthopeed, nog 7 nachtjes slapen... De schouder is wel redelijk verkrampt. Hoop dat ik vanaf volgende week die onhandige immobilizer af mag.

Openbaar Vervoer is gelukkig helemaal winterklaar en winterhard en dus kan ik ondanks dat ik niet kan autorijden zomaar overal zonder noemenswaardige vertraging komen.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

vanochtend bij de orthopeed geweest. De kl*te immobilizer hoeft niet meer om. Nu werken aan herstel van beweeglijkheid en kracht.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
babbel
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 22 januari 2010, 18:56

Zo, dat is mooi! Bij mij komt de kracht en beweeglijkheid langzaam terug (fysio en zwemmen)
Ik heb helaas wel een ontsteking aan de bicepspees, dat doet het herstel geen goed.
Rustig aan die eerste paar weken zonder immobilizer!
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Hoe ziet jouw herstelprogramma eruit, Babbel? En waar ben je over de schreef gegaan? Wat doe je voor zwemtraining? Baantjes, schoolslag, borstcrawl, rugslag, zwemplank, pull buoy?
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Kane
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: zo 17 september 2006, 21:10

WHaaaaaat 6 weken in de imobilizer............ wow, is dat geen recept voor een "frozen sholder" ? ik moest zsm zonder kunnen, anders zit alles vast en raak je snel kracht kwijt............
Lees graag je herstel route............ waar woont je huis? ik heb nog een fysio die "alleen" schouders behandelt en hij is erg goed kan ik zeggen......... hij zit in almere.........
Good luck,
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Het werden uiteindelijk 7 weken, maar na drie weken mocht ik dat kloteding al gedeeltelijk afdoen. De orthopeed was duidelijk: hij kon de reparatie maar éen keer doen. Voor een tweede reparatie was geen ruimte en als ik m'n arm van het lichaam af zou strekken, zou door het hefboomeffect op de schouder, alles wat hij gerepareerd had in éen keer los zijn. Daar wordt je wel voorzichtig van.

Inmiddels ben ik een ruime week verder. Ik kan weer stadsfietsen en vanavond mag ik voor het eerst weer naar het zwembad. De fysiotherapeut is net als ik ook lid van de zwemclub en we gaan samen te water. Ik geloof dat ik hier in Veenendaal wel onder goede begeleiding sta.

Gelukkig geen reden om naar Almere te gaan, al zouden m'n daar wonende broer en zus het geen probleem vinden als ik eens wat vaker langs zou komen.
Gelukkig ook geen bevroren schouder.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Plaats reactie