MTB route bij Zandvoort |

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Harry!
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: di 13 november 2007, 15:48
Mijn mountainbike: Felt nine 1

Ik heb nu al van verschillende mensen gehoord dat er concrete plannen zijn voor een vaste MTB route bij Zandvoort.

Weet iemand hier meer van? Waar precies? Lengte parcours? en op welke termijn?
Niels Veldhoven
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 24 maart 2008, 17:44
Mijn mountainbike: Scott USA Pro Racing

He dat klinkt in ieder geval interessant!
Ik ben ook benieuwd!
VENI, VIDI, FIETSIE

Mijn Scott's!
TDMarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 169
Lid geworden op: vr 2 januari 2004, 08:23
Mijn mountainbike: Canyon XC9
Contacteer:

Harry! schreef:Ik heb nu al van verschillende mensen gehoord dat er concrete plannen zijn voor een vaste MTB route bij Zandvoort.

Weet iemand hier meer van? Waar precies? Lengte parcours? en op welke termijn?
Zou niet weten waar:

Zuiden: Er is wel discussie over een gewoon fietspad door/langs de waterleidingduinen, maar als ik al zie wat dat voor protestbewegingen losmaakt bij de altijd en immer alleenrecht eisende wandelbeweging, dan kan je dat gebied zeker uitsluiten.

Noorden en Oosten: Nationaal Park Zuid Kennemerland. Heeft recent (helaas) nogmaals besloten dat MTB-en buiten het park dient plaats te vinden.

Westen: strand is verboden voor fietsers.

Enige mogelijkheid lijken mij verder de paden rond het circuit of een openstelling van het wandelpad tussen Zandvoort en Langevelderslag (eigendom Staatsbosbeheer).
....only dead fish go with the flow....
Harry!
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: di 13 november 2007, 15:48
Mijn mountainbike: Felt nine 1

TDMarc schreef:
Harry! schreef:Ik heb nu al van verschillende mensen gehoord dat er concrete plannen zijn voor een vaste MTB route bij Zandvoort.

Weet iemand hier meer van? Waar precies? Lengte parcours? en op welke termijn?
Zou niet weten waar:

Zuiden: Er is wel discussie over een gewoon fietspad door/langs de waterleidingduinen, maar als ik al zie wat dat voor protestbewegingen losmaakt bij de altijd en immer alleenrecht eisende wandelbeweging, dan kan je dat gebied zeker uitsluiten.

Noorden en Oosten: Nationaal Park Zuid Kennemerland. Heeft recent (helaas) nogmaals besloten dat MTB-en buiten het park dient plaats te vinden.

Westen: strand is verboden voor fietsers.

Enige mogelijkheid lijken mij verder de paden rond het circuit of een openstelling van het wandelpad tussen Zandvoort en Langevelderslag (eigendom Staatsbosbeheer).
Ik heb begrepen dat het inderdaad om een vast parcours rond het circuit zou gaan. Verder heb ik gehoord van iemand uit Zandvoort dat de gemeente de plannen al heeft goedgekeurd. Verder weet ik ook niets, maar misschien binnenkort meer info als ik de betreffende persoon weer spreek.
Shrek
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 20 maart 2011, 14:29
Mijn mountainbike: BMC FS

Waar begint de officiele route, bij de ingang van het circuit?
Volgens mij is hier geen route 'uitgezet'?
james
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 26 april 2011, 11:34

Er bestaat officieel geen route in Zandvoort. Rond het circuit kan er wat getrapt worden. Het duingebied rondom het circuit mag absoluut niet bereden worden. Logisch ook eigenlijk, want dit is beschermd natuurgebied. De duinbeheerder PWN controleert hier de laatste tijd streng op. Overtreders krijgen steevast een boete van 90 euro. Doe dat dus maar niet....
Volgens de duinwachters kan er gereden worden op het grindpad rond het circuit en de heuveltjes bij de Tarzanbocht, waar vroeger een schietbaan was. Daarmee houdt het op....ook als je onderlangs het pad langs het circuit rijdt waar al wat houtsnippers zijn gestrooid, doen ze nu ook al moeilijk. Ik zie het dan ook somber in voor Zandvoort...
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Rond het circuit loopt een leuke singletrack die naar mijn weten volledig legaal gereden kan worden. Ik heb er de vorige winter een aantal keer met veel plezier gereden. Vooral aan de noordkant van het circuit zijn de paadjes leuk. Wel veel doornstruiken dus latex is aan te raden. Het omliggende duingebied (buiten het terrein van het circuit) is inderdaad niet legaal.
Je kunt het beste een keer met een local meegaan om de route te vinden.
Shrek
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 20 maart 2011, 14:29
Mijn mountainbike: BMC FS

Ik had begrepen dat er zeer concrete plannen zijn voor een officieel mtb track, hier is verder bij jullie dus ook niets van bekend?!
james
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 26 april 2011, 11:34

Ik heb nagevraagd bij gemeente: er is is kans op een route direct langs circuit en op circuitterrein. Info van PWN: wil onder geen enkele voorwaarden fietsers door het duingebied. Overtreders worden bekeurd; op de piekdagen in weekends bv. zal extra worden gecontroleerd. Er zijn routes in Egmond en Noordwijk. Dus zeker geen nieuw pad in de duinen....aldus.

(veel bikers gaan nu over een leuk pad onderlangs de geluidswal van het circuit, maar ook dat schijnt beschermd duin/wandelgebied te zijn en fietsen wordt door PWN niet getolereerd. Er is wel iemand die daar af en toe houtsnippers neerlegd, maar kennelijk op plekkken waar dat dan ook niet mag....Ook bij die meertjes mag je niet rijden. Je moet dus wel oppassen waar je rijdt, want het kost je 90 euro als ze je pakken)

Maar rond dat pad van het circuit en de heuveljes bij die oude schietbaan is op zich ook prima te doen!
Shrek
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 20 maart 2011, 14:29
Mijn mountainbike: BMC FS

Ze hebben niets gezegd over wanneer er eventueel een route komt ? Als ze zeggen dat er een kans is dat er een route kom.....moet er toch waarschijnlijk een procedure lopen lijkt me....
james
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 26 april 2011, 11:34

Ze zijn dat aan het bezien, ja...zolang het op gemeentegrond is kan het wel, lijkt me...maar je hebt gelijk: voor alles is tegenwoordig een uitgebreide langdurige procedure voor nodig. Dus we wachten af...
marcel frenk
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 719
Lid geworden op: za 29 november 2003, 16:14
Mijn mountainbike: S-Works Epic Carbon `07

Wat ben ik blij dat ik in Nijmegen woon!
bikybiky
Genius
Genius
Berichten: 3715
Lid geworden op: za 27 september 2003, 20:53
Mijn mountainbike: Ibis Ripley v4
Contacteer:

Vanuit Versteege word alles geregeld voor het rondje om en bij het Circuit.
Wat ik begrepen heb zijn ze druk bezig om een vaste route te maken in samenwerking met de gemeente / het circuitpark zandvoort en het duingebied. (voor dit laatste is er een strook van zo´n 800m vrijgegeven alleen moet hier nog een hek geplaatst worden om verder betreden van het duingebied tegen te gaan)

Heb alleen niet het idee dat hier grote vaart achter zit, maar ze kunnen beter rustig aan doen dan onrust te stoken.

de afgelopen winter gingen er zondag rond 8.30 / 9.00 uur 2 groepen en ook woensdagavond werd gereden

Deze mannen rijden een ronde van zo´n 18km
Ride First Work Later!!
Gebruikersavatar
Koelman
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 239
Lid geworden op: vr 24 augustus 2007, 19:17
Mijn mountainbike: YT Jeffsy Pro Race 29
Contacteer:

Even een up'je!

Ik las laatst via de Gesichtsbuch van MTB Spaarnwoude dat ze door de tijdelijke sluiting uitwijken naar het nieuwe parcours van Zandvoort. Hoe concreet is dit rondje nu dan?

Lijkt me namelijk wel leuk om dit eens te combineren met een lange rit vanuit Beverwijk! :)
bikybiky
Genius
Genius
Berichten: 3715
Lid geworden op: za 27 september 2003, 20:53
Mijn mountainbike: Ibis Ripley v4
Contacteer:

We zijn idd woensdagavond naar zandvoort geweest en doordat een aantal van onze goep al meerdere keren met de locals in de winter de route hebben gereden was de weg goed te vinden.

voor onbekende zijn er leuke paden te rijden maar is er nog een touw aan vast te knopen hoe en wat.

Wat ik begrepen heb zullen er in de komende maande palen worden geslagen en om het mulle zand weg te werken worden er flinke ladingen hout snippers aangevoerd.

De geruchten gaan dat rond oktober de route klaar moet zijn.

Het viel mij alles mee met de mulle ondergrond maar zal staks als de route op de kaart staat in de zomer erg moeilijk zijn bij te houden voor de onderhoudsploeg als het drukker word in de droge periode..

succes aan de bouwers en mag het net zo enthousiast ontvangen worden als ons spaarnwoude!!
Ride First Work Later!!
Plaats reactie