Schoorl inside out! Nieuwe routes nog niet geopend!

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Sascha TF9
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: di 6 juli 2010, 16:33
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9 2010, Trek Feul EX 8 2010 Giant XTC 3

Net nog een mooie tijd gereden.
00:38:25
Blij dat ik fiets
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

natuurlijk moet Schoorl ook geen funpark of bmx baan worden, maar ik denk dat de route wel meer te bieden heeft dan wat hij nu doet.
Schoorl is zeker qua zwaarte een van de beste routes van Nederland maar wat er gewoon mist is een technische uitdaging. (en dan heb ik het niet alleen over een paar boompje)
Moeilijk is de route zeker niet, zie het aantal recreanten die op de route rondrijden op een "halfords bike".
Routes als Lage Vuursche, Spaarnwoude en zelfs Geestmerambacht zijn wat mij betreft een stuk moeilijker te rijden (technischer)

Ook denk ik dat een brug of nothshore element in Schoorl de natuur meer goed doet dan kwaad, het probleem in Schoorl zijn juist de zandplekken die kapot gereden worden of waar mensen zelf een weg er om heen zoeken, door een brug te bouwen ben je hier van af.

Ik probeer zeker de route niet af te zeiken maar vind het jammer dat Schoorl steeds minder een mtb route aan het worden is en steeds meer een racebaan t.o.v 15 jaar geleden.
Toen zaten er nog gewoon kuilen (drops) van 70 cm diep in het begin van een afdaling nu klagen mensen over "rembultjes"

Ik hoop dat de aanpassing van de route voor snelle rondetijden als voor de meer technische rijders een nieuwe uitdaging kan gaan bieden.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Arjan1
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2019
Lid geworden op: di 14 april 2009, 21:43
Mijn mountainbike: Idworx RnR-Cannondale Scalpel SE 2

Sascha TF9 schreef:Net nog een mooie tijd gereden.
00:38:25
Had vanmiddag 41.70....dacht dat ik goed was.. :P
ras8176
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: di 16 maart 2010, 23:29
Mijn mountainbike: scott spark 920
Contacteer:

Sascha TF9 schreef:Net nog een mooie tijd gereden.
00:38:25
Mooie tijd des te meer voor mij ook, dit laat mij weer eens de motivatie geven om schoorl toch maar
weer eens te berijden ondanks de gevolgen na die verwoesting.
tekkie2009
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 1 januari 2010, 20:01
Mijn mountainbike: Scott genius 10 RC carbon

ras8176 schreef:. Het zou
nog leuker worden als er een lengte in de duinen speciaal voor mountainbikers, vanuit Zandvoort naar Den-Helder gerealiseerdt zal worden.


Tja dat wordt wat.. en dan het kanaal overzwemmen via het bunker eiland ?? :D
Life is what you make it, celebrate it.. (talk Talk )
maw geniet van het leven , het duurt maar even ..
ras8176
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: di 16 maart 2010, 23:29
Mijn mountainbike: scott spark 920
Contacteer:

tekkie2009 schreef:
ras8176 schreef:. Het zou
nog leuker worden als er een lengte in de duinen speciaal voor mountainbikers, vanuit Zandvoort naar Den-Helder gerealiseerdt zal worden.


Tja dat wordt wat.. en dan het kanaal overzwemmen via het bunker eiland ?? :D
Nee dit uitgezonderd dan moeten we wel over de sluisen en door naar wijk aan zee, om weer in de duinen
te komen.. 8)
Spook-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2278
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 12:30

funride schreef:Schoorl is zeker qua zwaarte een van de beste routes van Nederland maar wat er gewoon mist is een technische uitdaging. (en dan heb ik het niet alleen over een paar boompje)
Moeilijk is de route zeker niet, zie het aantal recreanten die op de route rondrijden op een "halfords bike".
Routes als Lage Vuursche, Spaarnwoude en zelfs Geestmerambacht zijn wat mij betreft een stuk moeilijker te rijden (technischer)
Ik weet niet wat jij gewent bent en wat je niveau als mtb'er is maar deze vergelijking gaat natuurlijk niet op. LV of Spaarnwoude zijn zeker niet technischer dan Schoorl. Voor techniek zul je toch naar het buitenland moeten, maar helaas wil niemand dat begrijpen. Een rotsige afdaling van 20% ga je domweg niet vinden in NL, reken maar dat je daar techniek voor nodig hebt.
adjheli
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 20 juli 2011, 20:00
Mijn mountainbike: Trek 3700, Specialized Crosstrail sport disc 2011

Ben er zelf ook al een aantal keren geweest.
Naast Limburg een van de mooiste plekken vind ik zelf.
Heb de tijd nog niet bijgehouden, de volgende keer zal ik wel even kijken.
I'm Specialized...
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Spook-E schreef:
funride schreef:Schoorl is zeker qua zwaarte een van de beste routes van Nederland maar wat er gewoon mist is een technische uitdaging. (en dan heb ik het niet alleen over een paar boompje)
Moeilijk is de route zeker niet, zie het aantal recreanten die op de route rondrijden op een "halfords bike".
Routes als Lage Vuursche, Spaarnwoude en zelfs Geestmerambacht zijn wat mij betreft een stuk moeilijker te rijden (technischer)
Ik weet niet wat jij gewent bent en wat je niveau als mtb'er is maar deze vergelijking gaat natuurlijk niet op. LV of Spaarnwoude zijn zeker niet technischer dan Schoorl. Voor techniek zul je toch naar het buitenland moeten, maar helaas wil niemand dat begrijpen. Een rotsige afdaling van 20% ga je domweg niet vinden in NL, reken maar dat je daar techniek voor nodig hebt.

Ieder zo zij eigen mening, natuurlijk echt technisch zal het in Nederland nooit worden. Alleen mag het wel iets meer worden dan wat het nu is.
De vergelijking wat Schoorl en LV gaat wat mij betreft zeker wel op, ondergronden lijken heel erg op elkaar alleen probeert men in Schoorl elke bobbel en wortel weg te werken terwijl er op de route LV veel meer natuurlijke elementen in de route zitten (wortels,kleine drops,kuilen etc)
GA en SW zijn wat mij betreft iets technischer omdat je veel meer moet draaien en keren zeker nu SW een upgrade heeft gehad.

Mij niveau schat ik zelf niet zo heel hoog in maar is wel van dien aard dan een bunny hop over een dergelijke boomstam als op de route
geen probleem is.
(zag overigens dat iemand het ook jammer vond dat hij weg gehaald is want zaterdagmiddag lag het weggezaagde deel weer op de route)
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Sascha TF9
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: di 6 juli 2010, 16:33
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9 2010, Trek Feul EX 8 2010 Giant XTC 3

funride schreef:Mij niveau schat ik zelf niet zo heel hoog in, maar zag overigens dat iemand het ook jammer vond dat hij weg gehaald is want zaterdagmiddag lag het weggezaagde deel weer op de route)
Ik denk dat die boomstam daar niet is neer gelegd door iemand die het jammer vond dat deze was weg gehaald.
Dit is waarschijnlijk gedaan door iemand met een niet zo heel hoog hersens niveau.
Iemand die het leuk vind troep op het parcours te leggen.

Dit zie je op GMA ook regelmatig.
Daar worden complete vreugde vuren gesticht in de avonduren.

Kan mij niet wijs maken dat dit door mensen gedaan word die graag bunny hopjes doen.
Blij dat ik fiets
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

troep???? het is natuurlijk wel een bos, in een bos staan bomen en deze waaien wel eens om.
in rondje één lag de boom er nog niet, rondje twee was hij teruggelegd.

Maar goed het word zo een beetje wellis nietes verhaal, ik hoop alleen dat de nieuwe route wat meer technische elementen krijgt dan de route nu.
De boom op de route was alleen aanleiding om dit aan te kaarten.

zie ook dit topic:
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... =1&t=76313" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
BOSS
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1302
Lid geworden op: zo 11 januari 2004, 21:46
Contacteer:

Ik weet niet of ik dit al eens gepost heb in dit topic.....wellicht schept het wat duidelijkheid.....:

Omdat er diverse vragen komen over de veranderingen rond de route van Schoorl, hierbij een kleine uitleg over de situatie zoals die nu bij ons(MTB-Noordwest) bekend is.

Op het gehele bosgebied zit een Natura2000 wetgeving.
Deze stelt een aantal richtlijnen op waar beheerders zich aan dienen te houden. Één daarvan is dat stuifduinen een uitbreidingsprioriteit hebben, een tweede is dat er niet zomaar paden bijgemaakt mogen worden.
Alle veranderingen in het gebied dienen getoetst te worden aan de Natura2000 wetgeving door de beheerder.

Het gebied voor de Zwarte Blink, het bos na de Zwarte Blink en het bos tot aan De Kerf stond al op de lijst om gekapt te worden in de komende 10-15 jaar. Nu is dit gehele gebied verbrand, de bomen zijn dood en deze zullen versneld gekapt worden. Versneld omdat de bomen nu nog iets opbrengen voor de houtoogst. Als men ze langer laat staan gaan ze rotten en kost het SBB geld om ze te laten verwijderen. En geld hebben ze nou net een tekort aan.....
De stronken worden uit de grond gehaald en dit gebied zal een stuifduinen gebied worden.
Waarschijnlijk worden de stukken bos al eind dit jaar of begin volgend jaar gekapt.
Een MTB route in een stuifduinen gebied is niet te handhaven.

Zoals het er nu naar uitziet zal het stuk van het MTB parcours tussen de Julianalaan(nabij de Berenkuil) en het schelpenpad net voor de Zuidwest hoek(nabij Bergen aan Zee) in de toekomst verdwijnen.

Hoe zonde het ook is en hoe jammer dat de Zwarte Blink wellicht zal verdwijnen.....biedt dit ook weer perspectieven voor de MTBer.
Samen met SBB gaan we kijken naar uitbreiding/verplaatsing van de route richting het bezoekerscentrum en Groet. De blik zal daarbij voornamelijk gericht zijn op het beboste, heuvelachtige gedeelte met hier en daar een uitkijkpunt oid.

Het kijken naar deze verplaatsing zal al op korte termijn gaan plaatsvinden. De wens van SBB is om het nieuwe stuk klaar te hebben zodra de bomen gerooid gaan worden, zodat er ten alle tijden een fatsoenlijk te berijden parcours blijft om van te genieten.
Ook is SBB welwillend om te kijken naar uitbreiding in km's van de route, immers de huidge 15km is gebaseerd op het gebruik tijdens de aanleg van de route.......tegenwoordig gaat er een veelvoud van rijders over het parcours.

Tevens is de wens van MTB-Noordwest om hier en daar wat "spannendere" stukjes aan de route toe te voegen, al dan niet met een "chicken run" ernaast. Ook gaan we op zoek naar verduurzaming van de route zodat langdurige droogte en erosie minder gevolgen heeft voor de berijdbaarheid van de route en het kostenplaatje onderhoud. Op wat voor manier dit gaat gebeuren is nog niet bekend.

Hoe, wat, waar en wanneer is ons nog niet precies duidelijk. SBB is aan het onderzoeken wat er mogelijk is binnen de Natura2000 wetgeving.....zodra hier uitsluitsel over is kunnen we verder.

Tot die tijd zou ik zeggen; Geniet van het huidige parcours!!!!
tigern
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 359
Lid geworden op: za 17 juli 2010, 13:58
Mijn mountainbike: heeft 2 wielen

Ga ik zeker doen! Net terug van 2 rondjes, wat een fijne baan is het toch. Ik kan sommige wel begrijpen dat het niet spannend genoeg is, maar ik vind het m wel lekker hoor.
Misschien dat als het nieuwe stuk aangelegd gaat worden er evt. naar gekeken kan worden of er nog extra mogelijkheden zijn, ik denk dat niet direct aan een bikepark, maar alternatieve stukken met extra moeilijkheden, waarna je vanzelf weer op de "hoofd"route terug komt.
PHakaPat
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 29 juli 2009, 16:34
Mijn mountainbike: Yeti SB115 Custom, Trek X-Caliber 9

Het is mij nu al 2x gebeurd dat ik mensen op een stadsfiets op het parcours tref??? vorige week een stel van rond de 55 onderaan de lange afdaling(zwarte blink, heet die geloof ik, ik moet er niet aan denken om daar naar beneden te denderen op mijn stadsfiets;-)) en vandaag een heel gezin met kinderen van rond de 15 jaar, midden in het bos???
Ik vind het nooit erg om achter een langzamer iemand te blijven hangen en te wachten op een mooi stuk om in te halen, ieder zijn eigen tempo en kunnen............. maar dit irriteerde mij behoorlijk.
Gebeurd dit vaker of heb ik gewoon 2x geluk gehad.
Gebruikersavatar
HVM
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 16:13
Mijn mountainbike: Canyon Spectral AL 29
Contacteer:

PHakaPat schreef:Het is mij nu al 2x gebeurd dat ik mensen op een stadsfiets op het parcours tref??? vorige week een stel van rond de 55 onderaan de lange afdaling(zwarte blink, heet die geloof ik, ik moet er niet aan denken om daar naar beneden te denderen op mijn stadsfiets;-)) en vandaag een heel gezin met kinderen van rond de 15 jaar, midden in het bos???
Ik vind het nooit erg om achter een langzamer iemand te blijven hangen en te wachten op een mooi stuk om in te halen, ieder zijn eigen tempo en kunnen............. maar dit irriteerde mij behoorlijk.
Gebeurd dit vaker of heb ik gewoon 2x geluk gehad.
Ik was er vanmorgen ook, en heb ook dat gezin gezien ja. vader met drie jongens. Waarvan de jongste een jaartje of 6 op iets van een city bike. Ik heb er zeker niets op tegen als je lekker gaat biken met je zoons, ik doe het zelf ook wel eens met mijn zoontje van 7, maar zoek dan een route uit waar je de andere niet in de weg rijd. En dat realistischer is voor zo een jongetje. Ik zelf ga wel eens met mijn zoontje op Langedijk rijden op een doordeweekse dag. Lekker rustig dan. Vind ie prachtig. Maar ik ga hem echt niet op Schoorl laten rijden nog. Komt nog wel eens als ie ouder is.
"Ik worstel en kom boven"
Plaats reactie