Garmin edge 705 gekocht. Welke kaart gebruiken jullie?

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
arjan174
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 september 2009, 20:56
Mijn mountainbike: Heuvel fs 29 (Vitus Rapide fs)

Er zal al wel 100 keer naar gevragen zijn maar bij deze. Ik ben sinds 2 weken de trotse eigenaar van een garmin edge 705 bundel gps. Ik had dit al eerder moeten doen maar goed.

Ik wil het liefst gebruik maken van openstreetmaps dit omdat het gratis is (echte nederlander) en ik lees en hoor er veel positieve dingen over. Na al wat aardige kennis opgedaan te hebben de afgelopen weken ben ik benieuwd welek kaarten jullie gebruiken. Naat mtb rijdt ik ook af en toe op de racefiets.

Ik heb mijn oog laten vallen op de openmtbmaps met name nederland en Duitsland zijn de landen waar ik het meest te vinden ben. wat me nu opvalt bij openmtbmaps is dat er bijv in het Reichswald maar weinig paden staan. en clubgenoot heeft de officiele topo kaarten van dit gebied en daar staan de kleinere paden ook op.

De vraag die ik eigenlijk wil weten welke kaarten jullie gebruiken. Het is denk ik ook kijken wat het beste bevalt. Ik ben benieuwd welke kaart nou het meest gebruikt wordt van openstreetmaps of openmtbmaps. En is de betaalde uitvoering van openmtbmaps dan ook veel uitgebreider? want voor dat bedrag wat gevraagd wordt is het zeker de moeite waard. Ik hoor jullie feedback wel en ga er lekker mee aan de gang.
Ramon 73
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:33
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3

De betaalde openmtbmaps zijn net zo goed als de gratis varianten. Met je bijdrage hou je wel het systeem overeind en kun je een aaneensluitende europa kaart downloaden.
Ik gebruik openmtbmap op de 62s en topo Benelux op de pc (staat ook op de gps, maar vind hem daar niet overzichtelijk genoeg).
Gratis GPS topo kaarten? Kijk eens op:
OpenMtbMap en de weekly updates.

Never argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
tekkie2009
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 1 januari 2010, 20:01
Mijn mountainbike: Scott genius 10 RC carbon

De Wandelkaart van NL en de Fiestkaart NL , en daarnaast de Benelux kaart , kom zelden in Duitsland

Heb ook OpenMTB map van diverse landen
Life is what you make it, celebrate it.. (talk Talk )
maw geniet van het leven , het duurt maar even ..
arjan174
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 september 2009, 20:56
Mijn mountainbike: Heuvel fs 29 (Vitus Rapide fs)

Grappig om te lezen dat jullie bijv ook wandelkaarten gebruiken zijn deze dan gedetaillerder bijv de kleinere paden ook zichtbaar? Denk dat ik voor die 20 euro wel overweeg om de gehel europa kaart te downloaden. Verder rijdt ik redelijk wat marathons en tochten in Duitsland en ik mountainbike veel in Groesbeek en Reichswald. Ik heb momenteel de Openfietsmap geinstalleerd. Deze heeft ook het reichswald erop staan alleen verder in Duitsland niet maar daar wil ik dan weer de openmtbmap van Duitsland voor gebruiken.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Ik gebruik OpenMTB en Topo van NL (en de omringende landen) door elkaar heen.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
arjan174
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 september 2009, 20:56
Mijn mountainbike: Heuvel fs 29 (Vitus Rapide fs)

ok ik heb nog niet onder de knie hoe ik de bestanden moet samenvoegen begrijp dat ik maar 1 kaartbestand op de edge kan zetten. ik lees overal dat dit kan met mapsource kan het ook met basecamp?
Ramon 73
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:33
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3

Kan ook met Basecamp. Extra->kaarten installeren en daar kaart voor kaart alle tegels kiezen die je nodig hebt. Mapsource is echter wel makkelijker, daar zie je tenminste welke tegels over gezet worden. Ik gebruik BC liever niet, al kan het wel.
Gratis GPS topo kaarten? Kijk eens op:
OpenMtbMap en de weekly updates.

Never argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
arjan174
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 september 2009, 20:56
Mijn mountainbike: Heuvel fs 29 (Vitus Rapide fs)

Zo net bezoek gehad van mijn fietsmaat die heeft uitgelegd hoe het werkt om meerdere kaarten te installeren op de garmin nu aan de slag.
Gebruikersavatar
rcoenders
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1215
Lid geworden op: di 4 januari 2005, 14:20
Mijn mountainbike: SANTOS 4.29 Rohloff/Gates

Ik gebruik eigenlijk alleen maar topografie kaarten van Garmin.

Topo NL
Topo Belux
Topo France
Topo duitsland en Oostenrijk
en toch nog een openstreetmap nm die van Frankrijk.

Kaarten combineren doe ik niet of nauwelijks ik switch wel als het nodig is.
Rob Coenders
Deelnemer: Duchenne Heroes 2008, Duchenne 2009, Duchenne 2011, Duchenne Heroes 2012, Duchenne Heroes 2013, Duchenne Heroes 2014 Duchenne Heroes 2015 Duchenne Heroes 2017

Mijn bikes: Santos 4.29 - Rohloff - Gates Belt
mountain-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 898
Lid geworden op: zo 5 februari 2006, 10:23
Mijn mountainbike: Singular Swift, Salsa El Mariachi

topo benelux of Open Street Map op mijn computer om track te bekijken, controleren (als ik ze heb gedownload, aanradertje kan ik zeggen), maken, enz.
klink misschien gek, maar soms is de OSM beter als de Topo!
Ik heb open mtb map ook op mijn computer, maar die gebruik ik eigenlijk zelden

op mijn GPS: de OSM!

Ik denk niet dat ik een Topo zou kopen, vindt ik een beetje begrotelijk (heb hem nu uit "het grijze circuit").
OSM bevalt prima, en het mooie ervan is natuurlijk: ga je op vakanite naar bv de UK, dan zet je dit stukje van de werld op je computer en GPS en klaar!
arjan174
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 september 2009, 20:56
Mijn mountainbike: Heuvel fs 29 (Vitus Rapide fs)

Nou weer 3 weken verder heb nu wat kunnen testen met de open street maps en de open mtb maps. ze zijn beide erg gebruiksvriendelijk en erg duidelijk ook de navigatie functie met de osm werkt perfect. alleen als hij de straatnaam niet kent noemt hij het een steeg maar verder nog niet 1 keer verkeerd gereden.

de openmtb maps laden soms wat traag op de gps ik heb dan het beelddetail ook op normaal gezet ipv meest. wat erg opvalt is inderdaad mountain biker dat je met de open street maps ook de meeste grote bospaden hebt.

kortom voor iedere beginnende gps gebruiker kan ik deze kaarten van harte aanbevelen je bent er even mee aan het puzzelen maar eenmaal gedaan is het kinderspel en dat alles voor nada noppa. wat mij blijft verbazen is dat heel veel mensen de kaarten zelf bijwerken. dat wordt de volgende stap denk ik om ook mijn bijdrage te leveren aan deze kaarten want ze zijn tenslotte gratis.
Plaats reactie