1) wedstrijden rijden met licentie
2) wedstrijden rijden zonder licentie.
Wedstrijden rijden met licentie kun je beoefenen in verschillende gradaties. De hoogste gradatie is "Elite", daaronder vind je in willekeurige volgorde:
Masters30+
Masters40+
Amateurs
Beloften (dit kun je vergelijken met de aanstormende elite-renners)
junioren
diverse jeugdklasses
en wat andere varianten die ik hier nu even niet ga uitdiepen.
Omdat je net van het voetballen af bent, ga ik er even van uit dat je nog geen licentie hebt, en dat je nog niet lid bent geworden van een wieler- of mountainbikevereniging. In dat geval is het het meest voor de hand liggend dat je eerst eens gaat "proberen" in de funklasse. De funklasse is de instapklasse voor mountainbikewedstrijden, ze zijn laagdrempelig en kennen een breed assortiment aan kwaliteit.
Zoek in de kalender in dit forumonderdeel een nationale wedstrijd uit, of kijk of er toevallig bij jou in de buurt een regionale- of clubwedstrijd is. Schrijf je eventueel van tevoren in (kan vaak via mail of een webformulier), maar dat is niet strikt noodzakelijk.
Zorg ervoor dat jij en je fiets tiptop in orde zijn. Mountainbikewedstrijden zijn relatief relaxed qua sfeer, maar ze kennen een paar basisregels:
1) een mountainbike (brede banden, vlak stuur)
2) een helm
3) een shirt met tenminste mouwen (mag T zijn, als het maar geen hempie is)
Als dat in orde is, dan kun je gaan zorgen dat je ruim op tijd op de wedstrijdlocatie bent. Heb je je al voor-ingeschreven, dan sta je al ergens op een lijst, en hoef je alleen nog de formaliteiten in te vullen. Vroeger vulde je een formulier in om voor één dag verzekerd te zijn, de zogenaamde daglicentie. Tegenwoordig werkt dat anders.
Als je op de "permanence" (duur woord voor de start-en-andere-faciliteiten-area) aankomt, zoek je de tent/hut/kantine op waar je je in kunt tekenen danwel in kunt schrijven. Daar geef je bij de organisatie aan (meestal zitten ze achter zo'n lange tafel met meerdere mensen) dat je nog geen basislidmaatschap hebt. Zij gaan jou dan verder helpen met het verkrijgen van het basislidmaatschap. Dat is een minimaal lidmaatschap bij de organiserende club (meestal is het een club), met daaraanvast het basislidmaatschap bij de KNWU. Zeg maar een licentie-light. Die heb je nodig om verzekerd je wedstrijd te kunnen en mogen rijden.
je basislidmaatschap geldt het hele jaar, dus die hoef je maar éénmalig te regelen. De kosten ervoor liggen rond de 10-15 euro, afhankelijk van het lidmaatschapsgeld dat de club rekent. Een wedstrijd kost je daarnaast nog eens een euro of 6-7 aan inschrijfgeld.
Hou één ding in je achterhoofd:
bij veel wedstrijden is er een inschrijving, en daarnaast een intekening. Inschrijven kan van tevoren, maar dat hoeft niet, het kan ook op de wedstrijddag. Intekenen kan alleen op de wedstrijddag. Als je je ingetekend hebt, krijg je ook je stuurbordnummer, als je geluk hebt met een paar tie-wraps om hem aan je stuur je bevestigen. Lever hem na de wedstrijd weer in, dat is wel zo prettig voor de organisatie.
heb je alles ingevuld, is alles gereed? Dan kun je je op gaan maken voor de start!
denk bijvoorbeeld aan de volgende omgekeerde planning:
9:15 starten
9:00 beginnen met opstellen
8:30 warm rijden
8:00 parcours verkennen
7:40 intekenen / inschrijven / basislidmaatschap regelen
7:30 fiets en jezelf uitladen
Ik kies er altijd voor om overal ruim de tijd voor te nemen, aan het eind blijkt toch weer dat je ergens tijd tekort komt of verprutst hebt.
Mountainbike-XC (crosscountry) wedstrijden zijn wedstrijden op een relatief kort parcours, meest rond de 5-6 km. afhankelijk van je snelheid en de aard van het parcours doe je hier 15-25 minuten over om een rondje te maken, en bij verkennen natuurlijk nog wat langer. Neem als je dat nodig acht even de tijd om een moeilijkere afdaling even nader te bekijken, en probeer ook te kijken hoe anderen hem nemen.
Voor het opstellen voor de start wordt er door de wedstrijdrijders ergens nabij de start verzameld. meestal geeft de jury aan waar je moet gaan wachten, en anders doe je gewoon wat de rest doet. Je rijdt niet eerder naar de startstrook als dat de jury je nummer heeft geroepen. Vaak wordt in blokken naar voren geroepen; 1-5, 5 tot 10, dat idee.
Vlak voor de start is het "handjes van de hekken", en wachten tot het startsignaal (vaak een fluitje of een knal van wat voor aard dan ook). In principe worden "laatste minuut" en "dertig seconden" beiden nog omgeroepen. Vanaf 30 seconden kan ieder moment het startschot vallen; dus die dertig seconden kunnen ook in 25 seconden al voorbij zijn
Een funklassewedstrijd duurt meest 60 minuten. Dat houdt in dat de kop van de wedstrijd ongeveer een uur rijdt. Dat proberen ze meestal iets langer te houden, maar soms is dat een stukje korter. Omdat het parcours al bekend is, heeft de jury of de starter al enig idee hoeveel ronden de snelleren zullen rijden, en vaak delen ze dat ook wel mede.
Je rijdt niet persé evenveel rondjes als de nummer één. Als hij je binnen het uur een keer inhaalt, rij je vrijwel zeker een rondje minder. Ook als de kop je niet inhaalt, kun je toch eerder uit de wedstrijd worden gehaald. Meestal krijgt iedereen voor de aanvang van zijn laatste ronde de bel om dat aan te geven, maar dat lukt niet altijd. Wees alert op je tijden, aan je rondetijden kun je wel een beetje zien hoe je uitkomt.
Over de wedstrijdindeling zou ik veel kunnen vertellen, maar dat moet je gewoon zelf ervaren.
Voor nu tot slot:
Je kunt ook eerst lid worden van een club bij jou in de buurt, die jou dan weer verder helpen aan je basislidmaatschap. Als het wedstrijdrijden je op een gegeven moment gegrepen heeft, dan kun je altijd de stap nemen om een volwaardige licentie te nemen. Daarvoor moet je echter medisch gekeurd worden, en het is een redelijk kostbare zaak.
Vergis je niet; hoewel funklasse mild lijkt, wordt daar vooraan ook behoorlijk hard gereden!
Tip: in de regio zuid-gelderland zijn de bergraces een aanrader. deze werken wel volgens een andere indeling, namelijk 3 "open" wedstrijden van 75, 105 en 150 minuten waar alle klassen aan deel kunnen nemen, ook funklasse.
In 2011 faciliteren de bergrace iets extra aantrekkelijks. Als je alle 4 de wedstrijden rijdt, is het lidmaatschap uiteindelijk kosteloos! Bergrace heeft hiervoor de Holland MTB Club voor opgericht, waar je voor een gering bedrag lid kunt worden.
Als je meer wilt weten: schiet maar.
g60 schreef:ik wil dus dit jaar eens funklasse mee gaan rijden. moet ik me nu ook verplicht aansluiten bij een club en de clubkleding dragen? ik zie door de licenties en regelingen het bos nie meer zeg maar.. en heb toch alles zo'n beetje doorgelezen hier..
Lucifer schreef:Om wedstrijden te kunnen rijden in de funklasse heb je een basislidmaatschap van de KNWU nodig, deze kun je op 2 manieren krijgen:Marke schreef:Je hoeft je niet verplicht aan te sluiten bij een club (ook al heeft natuurlijk ook positieve kanten om een club te zoeken in de buurt die mtb trainingen geeft). Bij je eerste wedstrijd kun je ook ter plaatse nog een basislidmaatschap kopen, want die heb je wel nodig, en daar kun je dan alle funklasses dit jaar mee rijden.
In de funklasse mag je altijd de kleding dragen die je wilt. In de licentie categorieën is het wat anders (ik zie basislidmaatschap niet als licentie).
1. Rechtstreeks lid worden van de KNWU zonder tussenkomst van een vereniging (kosten € 35,-)
2. Via een vereniging lid worden van de KNWU, kosten bedragen dan € 7,50 voor het basislidmaatschap*)
*) Hier komen de kosten voor het clublidmaatschap uiteraard nog bij, maar er zijn flink wat verenigingen die een aspirant-lidmaatschap van de club aanbieden icm het basislidmaatschap. Aspirant lidmaatschap komt er vaak op neer dat je geen toegang hebt tot clubactiviteiten en geen zeggenschap hebt als lid. Je moet dit aspirant lidmaatschap zien als een tegemoetkoming in de administratiekosten en handelingen die een vereniging moet doen om je aan te melden bij de KNWU. Het aspirant-lidmaatschap bij de club ligt meestal rond de € 5,- a € 10,-