Deel je koop ervaring GPS, de + en -

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Heb nu de Edge 800 een aantal weken in bezit.
Gekocht bij http://www.hartslagmetershop.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;.
Snelle correcte service van http://www.hartslagmetershop.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;.
Daarnaast ook topo Benelux, 2gb microsd, 2 snelheids/cadans meters, Zagg shield, rubber beschermhoesje en hartslagmeter aangeschaft.

+ Duidelijke simpele bediening (geen handleiding nodig).
+ Goed instelbare schermen.
+ Garmin connect.
+ goed afleesbaar scherm.
+ lange levensduur batterij ook bij de grote ritten (dan wel de schermverlichting automatisch uit laten gaan).
+ kompas zichtbaar op kaart.

- De hoogtemeter werkt niet correct als het onweert
- Kleur van een track is tijdens het rijden niet aan te passen en lijkt soms op de kleur van bepaalde wegen op de kaart.
- Bij de snelheids/cadansmeter is het cadans magneetje juist installeren een tricky business

Meest fantastische fietscomputer die ik tot nu toe heb gehad.
Gei-Kek
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1269
Lid geworden op: za 9 januari 2010, 00:33
Mijn mountainbike: On-One Inbred

Ze zeggen dat stomme vragen niet bestaan maar toch ga ik het proberen.

Volgens mij hebben alleen de egde705/800 (of nog meer van andere merken)een scherm met kaart.

Hoe werkt het dan met de andere systemen.
Pijltjes links/rechts/rechtdoor.
Of een soort kompasnaald??
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮ otb-koning ╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮

What do you mean i ain't kind, just not your kind.

Liever te dik in de kist als weer een feesie gemist
Ramon 73
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:33
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3

Gei-Kek schreef:Ze zeggen dat stomme vragen niet bestaan maar toch ga ik het proberen.

Volgens mij hebben alleen de egde705/800 (of nog meer van andere merken)een scherm met kaart.

Hoe werkt het dan met de andere systemen.
Pijltjes links/rechts/rechtdoor.
Of een soort kompasnaald??
Dit soort vragen hoort niet in dit topic. Ik heb een mod gevraagd dit naar een eigen topic te verplaatsen. Lees je eerst even goed in, genoeg leesvoer in mijn onderschrift, en stel dan je vraag nog eens. Er zijn ook buiten Edge toestellen met kaart (GPSmap, Oregon, Dakota, Montana). Buiten Garmin is er niet heel veel, Magellan kan of anders "iets" met een smartphone.
Laatst gewijzigd door Ramon 73 op ma 19 september 2011, 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gratis GPS topo kaarten? Kijk eens op:
OpenMtbMap en de weekly updates.

Never argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

Gebruikservaringen, graag, geen vragen. Dat houdt het wat overzichtelijker ;)

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
remcow
All rounder
All rounder
Berichten: 137
Lid geworden op: do 3 september 2009, 19:47
Mijn mountainbike: Cannondale flash 29 carbon 1 USA frame

edge 500 icm gsc10 jaar in gebruik
-top device, doet qua registreren wat het moet doen
-Ghost riding: eerder gereden koers op het display zien met daarbij een tweetal stippen, "vorige en huidige koers",
zodat je jezelf motiveert om telkens weer een tandje bij te zetten om toch maar weer te proberen sneller te zijn of
op z'n minst dezelfde tijd te registreren
-nadeel is lange gedownloade koersen: ik heb ervaren dat koersen boven de 75 kilometer soms problemen geven,
daaronder heb ik geen enkel probleem ervaren (hangt uiteraard wel van de hoeveelheid waypoints af)
Voorbeeld met een route: de M3 montafon met 145 km 4400hm.
problemen die ik tegenkom:
-De route lijn verdwijnt soms spontaan,
-soms zoomt ie zover uit dat op een bergwand met parallelle weggetjes niet meer is te zien welk pad je moet nemen
-het uitzoomen lijkt het apparaat zelf te bepalen...soms wel...soms niet ?
-diverse keren totale vastlopers waardoor alleen een harde reset van het apparaat 'm weer tot leven wekt
-na de harde reset loopt de koers gewoon verder alleen de calorieën teller staat op nul
Deze klachten zijn ook veelvuldig terug te vinden op het garmin edge forum, garmin doet er alleen helemaal niets mee...software ondersteuning is niet hun sterkste kant (zacht uitgedrukt)

verder een top apparaat: registratie is top en uitgebreid, ik gebruik sporttracks om de bestanden in te laden en te reviewen. Alleen het probleem met koersen zou nog opgelost moeten worden om 'm voor mij een 10 te laten scoren
R-Know
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 524
Lid geworden op: ma 12 september 2011, 10:06
Mijn mountainbike: Cannondale F500, XT 1996

Ik heb sinds kort een gebruikte Garmin Edge 705 bundel. Hiervoor heb ik minder dan de helft betaald van wat een nieuwe 800 kost. Zou zonde zijn als ik hem niet zou gebruiken. Maar na een paar ritjes ben ik erachter dat dit geweldig is. Ik kan bijna alles wat ik wil doen met het machine.
Het enige wat mij niet lukt is het gebruiken van topo kaarten uit de nieuwsgroepen in de Garmin. Een orginele op een sd kaart gaat zonder problemen.
Zelf al routes etc gemaakt en geupload, ritten terug gezet naar Endomondo en vice versa.
Erg blij hiermee. Nu wil ik me gaan verdiepen in trainingsschema's, eens zien of dit iets voor mij is.
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Vallen Apps ook onder dit topic of alleen "echte" apparaten ?

Sinds een week gebruik ik op mijn iPhone de App "GPS Lite"
http://itunes.apple.com/nl/app/location ... 64617?mt=8" onclick="window.open(this.href);return false;

Is gratis en het voordeel van deze app is dat tracking blijft functioneren ook al zet ik de iPhone in de stand-by mode met het scherm uit. Dit blijkt bj veel apps een reden om dan meteen niet meer te functioneren.
Dus geen last van snel leeglopende accu.
Bij thuiskomst stop ik de tracking en kan via export de .kml en .gpx naar email verzenden.

Op de PC thuis als ik het .gpx betand open in Google Earth krijg ik onderstaand te zien:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-PDEGRFMY.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik vindt het een super app en kan zo mijn traningsvorderingen en gefietste paden terugkijken.
R-Know
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 524
Lid geworden op: ma 12 september 2011, 10:06
Mijn mountainbike: Cannondale F500, XT 1996

@ Oystein: Heb je endomondo ook al op je iphone staan. Zeker eens proberen en vergelijken.
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Endomondo ken/heb ik niet maar zal het eens opzoeken en installeren.

Bedankt voor de tip
robertjan12
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 163
Lid geworden op: do 21 juli 2011, 11:02

afgelopen zondag met mijn HTC radar + runkeeper de route van apeldoorn gereden en ik moet zeggen dat ik echt blij verrast was hoe goed die werkte, totaal ben ik 3 uur en 45min onderweg geweest met de navigatie aan en toen had ik nog 10% accu over dus opzich netjes al zeg ik het zelf.. de htc zit een shock/water proef case waar ik een fiets steun op gemaakt hebt van 2 kilometer tellers van de action :D
Gebruikersavatar
Hannibal
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 611
Lid geworden op: do 4 september 2003, 13:57
Mijn mountainbike: Curve GMX+

Kan niet anders zeggen dan dat ik positief ben over mijn Garmin Edge 800 op 1 punt na:
- de batterij is mij te snel leeg.

Als ik een hele dag aan het toeren ben, loop ik vaak het risico dat hij tegen het einde van de rit/dag leeg is. Ook als ik de scherminstellingen zo laag mogelijk instel. Ik heb dus maar een externe battery pack aangeschaft maar vind eigenlijk dat dit niet nodig zou moeten zijn.. Helemaal als je meerdaagse tochten doet bijvoorbeeld met een tentje (en geen stroomvoorziening) vind ik het een beetje irritant. De battery pack heeft ook een solar panel, hoewel ik die nog niet geprobeerd heb - tot nu toe nog niet meer dan 2 dagen achter elkaar zonder stroom gereden..
zwaantje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2230
Lid geworden op: wo 16 juni 2010, 15:51
Mijn mountainbike: Trek
Contacteer:

Hannibal schreef:Kan niet anders zeggen dan dat ik positief ben over mijn Garmin Edge 800 op 1 punt na:
- de batterij is mij te snel leeg.

Als ik een hele dag aan het toeren ben, loop ik vaak het risico dat hij tegen het einde van de rit/dag leeg is. Ook als ik de scherminstellingen zo laag mogelijk instel. Ik heb dus maar een externe battery pack aangeschaft maar vind eigenlijk dat dit niet nodig zou moeten zijn.. Helemaal als je meerdaagse tochten doet bijvoorbeeld met een tentje (en geen stroomvoorziening) vind ik het een beetje irritant. De battery pack heeft ook een solar panel, hoewel ik die nog niet geprobeerd heb - tot nu toe nog niet meer dan 2 dagen achter elkaar zonder stroom gereden..
@Hannibal je kan de schermverlichting na een paar seconden uit laten gaan. Dan gaat tie langer mee op een accu.
Het is maar een mening wat ik geef.

Geef mij maar rekenwerk in taal ben ik slecht in.
RLos
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: di 29 mei 2012, 22:28
Mijn mountainbike: Focus Super Bud Ltd
Contacteer:

Ik heb sinds een aantal weken de Bryton Rider T50 in gebruik incl borstband en cadanssensor ... wat een super apparaat. In drie woorden GE WEL DIG! :D
Zeer gedetailleerde kaarten, duidelijk in display. Eenvoudige bediening, ook tijdens het fietsen.
Ook gemakkelijk om tracks te uploaden en vervolgens te rijden.

:-q
Will you bite the hand that feeds?
Gebruikersavatar
Cyberwhoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 583
Lid geworden op: zo 5 juni 2011, 21:59
Mijn mountainbike: PYGA Hyrax, Whyte S-150W, Dartmoor & Surly
Contacteer:

Net een Dakota 20 gekocht en openstreetmap op de sd kaart gezet, ging wonderlijk eenvoudig via de pc direct op de sd. Via Basecamp een route geladen en dat was ook vrij eenvoudig. Softplate en ram mount zijn ook binnen. (dank aan forumlid Blu-Ray voor Dakota en softplate kooptip) Nu nog testen op de bike...
dramenia
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 12 augustus 2012, 14:24

Garmin Etrex H (voorloper van de garmin Etrex 10).
mooi stevig model, niet te groot en zeker duidelijk.
een Eink scherm (bekend van de e-readers) met een beschermglas er over heen.

intensie van het zwart instelbaar, en 3 modus waarop je kan fietsen/lopen.

heb daarbij een steun gehaald voor op de fiets, waar je hem zo opklikt en daar gaat hij ook niet zomaar af.

+ batterij duur, 2 penlites (mits goed merk) goed voor 4 uurtjes +/-
+ Duidelijk scherm
+ geen bijzondere flatsen erop (vind ik een voordeel)
+ Stevige steun voor op de fiets

- seriele aansluiting nodig, of een usb verloop (rs232 aansluiting)
- geen kaarten op de garmin zelf
- verliest soms signaal, waardoor je snelheid e.d. niet meer klopt


Heb deze GPS gebruikt in frankrijk met het backpacken. had de routes via google earth en basecamp (geloof ik) erop geladen, en maar 1 keer verkeerd gelopen (wat een fout van mezelf was).

zou hem zo weer aanschaffen, vooral omdat dit model zo goedkoop is in verhouding met de andere modellen.
Plaats reactie