Pinarello Dogma XC

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Lelijke achterkant zeg, bizar gewoon, oogt alles behalve uitgebalanceerd. Design dat doorslaat. Maar wie weet fietst ' ie wel als een tierelier.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Job1
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1098
Lid geworden op: vr 4 januari 2008, 15:51

Dat ze het maar lekker bij hun reetfietsjes houden!!!!
Luuc91
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 25 augustus 2009, 17:12
Mijn mountainbike: N + 1
Contacteer:

Nu heb ik een 'normale' Dogma (framesetje) en merk wel verschil met andere frames. Comfort uit de zadelpen hoef je niet te verwachten met die diameter en had ook verwacht dat m'n eerste rit ook wel een redelijk harde rit zou zijn. Nu viel me dat dus enorm mee. Het is niet zo dat de fiets een softtail wordt, maar mijn frame filtert er wel wát uit.

Deze Dogma XC is een stukje extremer. Zelf vind ik de race frames wel gaaf. Tikje brutaal, maar qua vormgeving naar mijn mening dik in orde. De prijs is natuurlijk exotisch hoog en slaat eigenlijk helemaal nergens op. Het is geen lichtgewicht, de bracketstijfheid is niet torenhoog en ga zo maar door. Bij de Dogma XC is er verder helaas nog niks bekend. Ik ben ergens wel benieuwd naar de getallen. Als de mtb frames net zo hard zijn als de race frames, twijfel ik of de filterende technologie van Pina echt verschil gaat maken in het terrein. Máár, ik ben wel benieuwd.

Groeten,
Luuc91
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 25 augustus 2009, 17:12
Mijn mountainbike: N + 1
Contacteer:

2 nachtjes over geslapen en nog eens goed naar gekeken. Nee, hij is gewoon écht lelijk. Maar wat is er dan het lelijkste aan deze bike? de lompe vorkstopper? Of toch de liggende gekronkelde achtervork? Of toch de aansluiting van de staande achtervork op de zitbuis in combinatie met de zadelpenklem?

Voor een subtiele vorkstopper had je naar mijn mening beter een mooi Acros balhoofd kunnen monteren, veel subtieler. Maar ik knap nog het meeste af op die liggende achtervork. Imo gevalletje 'back to the drawing table'.

Groeten,
Dingeske
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 12 april 2006, 22:55

mmmm, raar ding. Bij ons zeggen ze "schoenmaker blijf bij je leest".
RoelS
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 17 januari 2011, 14:57
Mijn mountainbike: Planet X Dirty Harry

Ze hadden al bewezen foeilelijke en overpriced racefietsen te maken, maar zo te zien lukt ze dat ook prima bij de MTB's... :(
Gebruikersavatar
speedrider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1575
Lid geworden op: do 13 mei 2004, 01:12

Wè un lilluk ding!!
Pina maakt in mijn ogen best mooie "way overpriced" racefietsen, maar dit ziet er echt niet uit :cry: .
Life is short.....................enjoy it!!!
HaaVee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 364
Lid geworden op: za 18 september 2010, 10:47
Mijn mountainbike: Tomac Cortez 2010 in opbouw

Dingeske schreef:mmmm, raar ding. Bij ons zeggen ze "schoenmaker blijf bij je leest".
Wat is dat nou voor onzin! Er zijn 10-tallen fabrikanten die zowel racefietsen als mountainbikes bouwen. En omdat Pinarello zich totnogtoe richtten op racefietsen mogen ze zich niet wagen aan mountainbikes of hybride-achtigen?

Jouw opmerking zou meer opgaan voor Neil Pryde: "wij hebben al 10-tallen jaren ervaring met carbon, dus laten we ook maar 's een fiets bouwen".

Pinarello heeft in ieder geval ervaring met fietsbouw, wat van Neil Pryde niet kan worden gezegd (een carbon mast is immers geen fietsframe).

Wat ik gewelding vind aan de achterbrugverbinding is dat ze "out of the box" denken en nieuwe dingen proberen die het fietsen mogelijk alleen maar leuker maken.

Over smaak valt niet te twisten, maar toch jammer dat dit soort initiatieven al op voorhand worden afgeschoten.
cisco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6335
Lid geworden op: vr 18 augustus 2006, 10:56

HaaVee schreef: Over smaak valt niet te twisten, maar toch jammer dat dit soort initiatieven al op voorhand worden afgeschoten.
Helemaal met @HaaVee eens :-q
A-j Plat Könt Proatn, mö-j ’t nich loatn!
A-j oolder wördt, wo'j wa wiezer mer nich altied verstaandiger
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

[/quote]
Wat is dat nou voor onzin!
Over smaak valt niet te twisten, maar toch jammer dat dit soort initiatieven al op voorhand worden afgeschoten.[/quote]

Tsja... Het schiet zich zelf eigenlijk af, hoeven wij niet meer te doen. Voor hetzelfde geld functioneert eea helemaal top, maar een verkoopkanon gaat het niet worden, daar durf ik wel een wedje op te leggen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
mtbdriver
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4491
Lid geworden op: ma 10 december 2007, 20:52
Mijn mountainbike: heeft jeuk
Contacteer:

Iets doet mij vermoeden dat de prijs waarschijnlijk net zo belachelijk zal zijn als hoe ie eruit ziet.

Als ze er bandjes op zouden plaatsen met 'iets' meer volume dan deze reetfiets bandjes dan zou het al iets meer mountainbike ogen dan reetfiets.
Maar dat past natuurlijk niet :lol:
www.vaude.com

http://www.lukevanleeuwen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
illuminatastigmata
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1171
Lid geworden op: wo 23 november 2005, 15:05

Kan het moeilijk zien op de foto, maar zou hier nou ook zo'n belachelijke balhoofdconstructie inzitten als in hun reetfietsen?
Daar blijven ze ook aan vasthouden ondanks de kansloze functionaliteit van het geheel.
Wèl weer apart (lees:lelijk) net als de rest van hun collectie.
Ik mis nog de metal-flake lak.......
THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!!
biky miky
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: za 17 oktober 2009, 15:10

Met ander rubber ziet het er volgens mij al een stuk beter uit!
De achterbrug vind ik wel grappig, al heb ik geen idee of het fuctioneel is.
Maar om gelijk alles af te branden???, een hoop van jullie die vroeger een 29er spuug lelijk vonden en afbrande, rijden er nu op een! (schaapjes)
Dus een tikkie genuancerder kan geen kwaad.
Bm
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

tja, wokkel racefietsen kunnen mij ook al niet bekoren.....

dit is echt pure wansmaak!
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

biky miky schreef:Met ander rubber ziet het er volgens mij al een stuk beter uit!
De achterbrug vind ik wel grappig, al heb ik geen idee of het fuctioneel is.
Maar om gelijk alles af te branden???, een hoop van jullie die vroeger een 29er spuug lelijk vonden en afbrande, rijden er nu op een! (schaapjes)
Dus een tikkie genuancerder kan geen kwaad.
Bm
Genuanceerd op het web? :lol:

Ik vind het vooral grappig dat de helft van dit topic gebruikt wordt om de race-afdeling af te kraken.
Scott is van origine een producent van ski-benodigdheden, daarna ATB's en daarna racers. Die had dus ook maar gewoon lange latten moeten blijven produceren? Dan valt de stap van racefietsen naar ATB's wel mee ;-)
En iedereen loopt maar te piepen dat Pina's zo slap zijn: iedereen die Cav de laatste 2x heeft zien sprinten moet zichzelf realiseren dat dat dus ruimschoots stijf genoeg is voor normale stervelingen als wij.
Bicycle, bicycle, bicycle
Plaats reactie