Pinarello Dogma XC

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Gebruikersavatar
Bontrek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: za 4 juni 2011, 20:52
Mijn mountainbike: Scott Spark

Inderdaad...de nuance ontbreekt soms. Is bekend probleem in de maatschappij.

Pinarello is op zich natuurlijk een kwaliteitsmerk. Heeft zich inmiddels bewezen.
Op zich wijkt deze MTB een beetje af van de standaard smaak. Zonder te testen/te rijden weten heel veel mensen al dat er " nieuw rubber" onder moet etc.
Als Cannondale zich iets van de gangbare "experts" meningen had aangetrokken denk ik niet dat we de lefty nu hadden gehad. Zo ook het 29er concept, waren we nooit op de maan geweest en bestonden merken als Scott (Twinlock), Specialized (brain) en Cannondale (lefty) niet want Amerika was nooit ontdekt.

Over smaak valt te twisten maar dit is (mijn mening) toch echt een vrij normale MTB met een redelijk goede kleurstelling. Zie soms bekende merken voorbij komen met kleuren die op een kermis nog licht geven.
Geen reden dus om kotsneigingen van deze mtb te krijgen en misschien iets....genuanceerder.
Aut viam inveniam aut faciam
Ecko
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1150
Lid geworden op: do 3 juni 2004, 22:17
Mijn mountainbike: Bulls Black Adder 29 / KOGA X29 Runner

Ik weet niet of het functioneel is, maar ik vind die achterbrug erg gaaf.
Als het leven geen zin heeft dan maakt het maar zin!!
biky miky
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: za 17 oktober 2009, 15:10

@ bontrk e.a.
Wat betreft de bandjes, deze passen beter op een ''trekking'' bike, ik rij niet graag met hele dunne bandjes door mul zand/blubber,
Persoonlijk vind ik het een goed streven, als fiets bouwers eens iets anders durven.
Wat betreft the looks vind ik het frame best mooi, maar ik zou wel enkele aanpassingen doen.(zoals op elke bike die ik ooit gekocht heb)
Ofwel er valt best wat van te maken!
BM
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Als ze die gekke bochten uit de liggende achtervork zouden halen zou ik het best fraai vinden. Is echt wel iets heel moois van te maken. Qua kleurenschema veel, heeeeeeel veel beter dan vele andere merken.
En wie kan deze zadelpenklem nu lelijk vinden? IMHO de mooiste ooit gemaakt!

Afbeelding
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
Bontrek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: za 4 juni 2011, 20:52
Mijn mountainbike: Scott Spark

Helemaal mee eens.
Aut viam inveniam aut faciam
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Misleidende foto: zo zou je denken, fraai. Maar zie plaatje 3 pagina 1, en oordeel zelf. Mooie lijnen? Vreselijk. Daar kan die zadelpenklem helaas niets mee aan goed maken.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Ik vind die kronkels op de liggende achtervorken hier ook niet mooi. Maar het ding heeft absoluut ook wel mooie elementen. En gelukkig verschillen smaken. Niks persoonlijk, maar voor mij wel een mooi voorbeeld: ik vind tomacs juist enorm lomp en grof ogen, terwijl anderen dan prachtig vinden.
Bicycle, bicycle, bicycle
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

in 1 woord: bizar!
Sneeuwmonster
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

daniel1975 schreef:Ik vind die kronkels op de liggende achtervorken hier ook niet mooi. Maar het ding heeft absoluut ook wel mooie elementen. En gelukkig verschillen smaken. Niks persoonlijk, maar voor mij wel een mooi voorbeeld: ik vind tomacs juist enorm lomp en grof ogen, terwijl anderen dan prachtig vinden.
Ik heb dan ook moeite noch kosten gespaard om 'm niet meer op een Tomac te laten lijken. Nooit aan beginnen, wordt nooit meer wat, net als met deze Pinarello, ik snap precies wat je bedoelt :-q .
Een onbekend Curacao's spreekwoord zegt: je kunt een ezel uit het bos halen, maar het bos niet uit de ezel :wink: .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Overigens is die Tomac van jou wel behoorlijk opgeknapt met die grotere wielen.
Het frame oogt minder lomp en meer in verhouding.
Bicycle, bicycle, bicycle
Jan R
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 330
Lid geworden op: do 24 maart 2011, 20:05
Mijn mountainbike: S-Works Epic '11 - Specialized Enduro '10 - Demo '08

daniel1975 schreef:Als ze die gekke bochten uit de liggende achtervork zouden halen zou ik het best fraai vinden. Is echt wel iets heel moois van te maken. Qua kleurenschema veel, heeeeeeel veel beter dan vele andere merken.
En wie kan deze zadelpenklem nu lelijk vinden? IMHO de mooiste ooit gemaakt!

Afbeelding
Helemaal mee eens :wink:
Waarom altijd binnen de lijntjes kleuren, je mag er ook wel eens buiten gaan proberen. Zo zijn vele grote successen ontstaan denk ik.
Gebruikersavatar
Clawhammer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: di 5 juli 2011, 14:30
Mijn mountainbike: Trek 4900 (26) SS

Volgens mij zit de kronkel alleen in de rechter achtervork, dat is waarschijnlijk geen vorm keuze maar een functionele keuze geweest. (Als vorm keuze is die eigenlijk niet te rechtvaardigen.)

Toch een van de betere 29'ers kwa uiterlijk, 1 van de eerste die niet aan het "te korte wielbasis" syndroom lijdt. Het ziet er licht en behendig uit, de vraag is natuurlijk of die het ook is. :) Als ik ooit op een hardtail MOET zitten dan zou ik deze wel aardig vinden.
cisco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6335
Lid geworden op: vr 18 augustus 2006, 10:56

Ben net weer terug uit Italië van een vakantie en natuurlijk van Pinarello.
Ik heb deze 29er in het echt mogen aanschouwen en berijden door de straten van Treviso.
In het echt is deze veel mooier dan op een foto, wat een mooi ding zeg.
Frame is van het zelfde carbon gemaakt als de Dogma reetfiets
En dan natuurlijk de discussie over de achterbrug.....
Ik heb met één van de monteurs gesprokken waarom ze voor deze achterbrug hebben gekozen.
Dit is puur gedaan voor het opheffen van de klappen op de achterbrug, demping dus.
Na een kort proefritje door de straten (natuurlijk niet echt goed kunnen testen) ben ik echt tevreden over dezemooie Italliaanse schone.
Toevallig kwam ik Giovani Pinarello ook nog tegen die al dik in de 80 is en erg ziek is maar nog elke dag door de fabriek en zijn winkel in Treviso loopt.
En dan de prijzen....tussen de €2000 en €6000 afhankelijk van de afmontage in Italië
A-j Plat Könt Proatn, mö-j ’t nich loatn!
A-j oolder wördt, wo'j wa wiezer mer nich altied verstaandiger
biky miky
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: za 17 oktober 2009, 15:10

kijk een stukje inside info, daar hebben we tenminste wat aan!
Leuk verhaal!

bm
cisco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6335
Lid geworden op: vr 18 augustus 2006, 10:56

Job1 schreef:Dat ze het maar lekker bij hun reetfietsjes houden!!!!
Kijk dat zijn nou kreten waar je niks aan hebt en totaal geen inhoud hebben.
Verdiep je eerst eens in de materie en de gedachte erachter hoe en waarom een frame zo gebouwd is.
A-j Plat Könt Proatn, mö-j ’t nich loatn!
A-j oolder wördt, wo'j wa wiezer mer nich altied verstaandiger
Plaats reactie