The beginning without an ending

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
dramenia
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 12 augustus 2012, 14:24

om het maar spectaculair te laten klinken:

Om de bossen in wageningen en omgeving onveilig te maken, is gekocht:
Haibike Power SL 2011!!!
specs: (verkregen van een site, weet volgens mij kloppen deze specs met hetgeen ik heb)
  • Frame Aluminium 6061 double butted, hydroforced tubes
    Voorvork Suntour XCT MLO lockout, 80 mm veerweg
    Achterderailleur Shimano Alivio M 430, 24-Speed
    Voorderailleur Shimano M 190, Dual Pull, Top Swing, 34,9 mm
    Shifters Shimano SL-M 310, Rapidfire
    Remmen Tektro Draco, hydraulic disc brakes, 180/160 mm
    Crankset Shimano M 171, 42-34-24 T
    Wielen XLC Alu naven + zwarte spaken + Ryde Taurus alu velgen
    Banden XLC MTB, 26x2,1, AV Ventiel
    Zadel XLC Body Optimized
    Zadelpen XLC 31,6 mm, Alu Patent
    Stuurdelen XLC Lowriser Alu
    Balhoofd VP A42E, A-Head, semi-geïntegreerd, 1 1/8“
    Gewicht 13,9 kg
foto's:
Afbeelding
Hele fiets (maat 55, zadelpen max, mijn lengte 1.98...)
Afbeelding
Eerste fiets met schrijfremmen en hydrolic system
Afbeelding

Afbeelding
Stuur met hydrolische remmen en rapid fire schakelsysteem. komen nog barends op.
Afbeelding
En de eerste fiets voor mij met front suspension.

Wat vinden jullie, en nog tips voor onderhoud/vervangen?
Michel 203
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 565
Lid geworden op: do 1 september 2005, 08:22
Mijn mountainbike: Niner Air9 black anodized

Keurige bike met een lekker clean frame. Hou ik wel van.
Upgrade mogelijkheden zijn er genoeg, te denken valt aan een lichtere set wielen en betere banden. Daar ga je al snel een hoop voordeel mee halen.

Maar eerst lekker rondrijden zo. Geniet!
Hier komt mijn onderschrift
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Wil je dat echt eerlijk weten? Een echte instap-MTB, lekker rustig wat toeren, dat zal zeker lukken. Maar het is geen sportkanon waarmee je scherp door zwaarder terrein kunt raggen, daar is 'ie over de hele linie te mager voor afgemonteerd. Vork, remmen, schakelmateriaal, wielen, het heeft daarvoor allemaal te weinig reserve.
Als je dat ooit wel wil zou ik lekker op deze fiets beginnen en ooit overstappen op een geheel nieuwe of goed afgemonteerde 2e handse. Ik zou bij deze fiets niet weten waar ik met upgraden zou moeten beginnen om er een goed geheel van te maken, kan kostbaar worden als je daar eenmaal aan begint.
Dan liever lekker gaan genieten van deze, en dan sparen voor iets mooiers, voor als je later de smaak te pakken hebt gekregen en tegen de grenzen van deze fiets bent aangelopen.
Geen fiets om op 'door te groeien' dus, als je eraan toe bent tzt 'overstappen'. Deze op rijden, niets/ weinig upgraden, sparen voor later.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
mountain-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 898
Lid geworden op: zo 5 februari 2006, 10:23
Mijn mountainbike: Singular Swift, Salsa El Mariachi

Helemaal met Aurelius eens.
Prachtige fiets! Mooi ding om te zien en mooi om te beginnen. Als je gepakt wordt door het MTB virus zou ik sparen voor de volgende stap en niet te veel upgraden aan deze fiets. Tenzij er iets kapot is natuurlijk.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Nog een tip: een van de goedkoopste upgrades die toch het karakter van je fiets zeer kunnen beïnvloeden: evt andere banden. Als deze versleten zijn, of als je ze te glibberig vindt, als het nat is, of in bochten.
Schwalbe Nobby Nick voor, Racing Ralph achter, 2,25" breed. Lichte banden, prima combi van tractie, grip, goede bochtligging, lage rolweerstand, een mooie allround setje. Afhankelijk van je gewicht met ongeveer 1,7-2 bar erin in het terrein. Of Continental X-Kings, 2,4" breed, omdat ze erg smal uitvallen, voor en achter.
Op internet bij bv de Duitse webshops vaak gunstig te vinden.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
dramenia
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 12 augustus 2012, 14:24

goede tips. ook van die banden.
zou ik hier wel marathons mee kunnen rijden denk je? of is dat te zwaar en te slecht materiaal?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Als je bedoelt competitieve lange wedstrijden, in het buitenland met name, op tempo rijden: niet echt.
Bedoel je lange recreatieve toertochten in makkelijk terrein: ja hoor, als je rustig aan doet en de boel goed onderhoudt.
Maar een Mergel Heuvelland Twee Daagse (MH2D) binnenkort, de Bart Brentjens Challenge in Okt., beiden in Zuid Limburg, zullen jou op deze fiets, en dez fiets zelf, al aardig op de proef stellen. Zeker als het allemaal ook nog wat modderiger gaat worden. Limburgs Mooiste is al geweest, maar dat is nog de technisch makkelijkste lange toertocht in Limburg. Gewoon lekker eens meedoen en genieten, proberen maar!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
mountain-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 898
Lid geworden op: zo 5 februari 2006, 10:23
Mijn mountainbike: Singular Swift, Salsa El Mariachi

Het is een prachtige fiets om in nederland bv te fietsen en te kijken of je MTB en leuk vindt.
Ga je een marathon oid rijden, zit je snel aan de grenzen van je vork. Schakelen onder belasting, als je al aan het klimmen bent, zal moeizamer. Enz.
Als je een keer een marathon wilt doen gaat dit echt wel lukken, zeker als je je fiets een bertje kent en snapt dat je geen fox vork hebt, xtr/X0 schakel materiaal en remmen hebt, enz
Dus wil je een marathon doen of een tocht in limburg, gewoon doen!!
P.s. Banden klopt ook weer van aurelius! Je kunt er niet enkel het gewicht mee omlasg brengen, maar ook grip, lagere rol weerstand, enz. Echt wel een aanrader.
dramenia
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 12 augustus 2012, 14:24

de eerste race/marathon waaraan ik mee wil doen is de mbc cyclo midden nederland. dit is een marathon van of 50km of 100km.
het terrein ligt bij mij vlakbij (10 km) dus dat is voor mij ideaal om voor te trainen als eerste race.

Denk je dat me materiaal dat wel aankan? (de race staat omschreven als een moelijkheidsgraad voor gemiddelde MTBer)
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

Zal er vanaf hangen wat jouw conditie, techniek en kracht is.
Als je behoorlijk kan fietsen, zal de rit geen probleem geven, maar je fiets wordt dan wel op de proef gesteld.

Mijn eerste mtb was begin 90 een Giant Terrago van 1100 gulden.
Na een jaartje spelen wilde ik wat serieuzer fietsen en kocht een Specialized Rock Hopper van 2200 gulden.
Na 1 maandje was zowat de gehele STX set van Shimano overleden. Die fiets was dus ook niet bestand tegen raggen.
Daarna is het upgraden van alles en nog wat op een ander frame (Gt Zaskar) begonnen. Alles XT of hoger gemonteerd, dat bleef tenminste wel heel.
Geewee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 17 januari 2012, 21:02
Mijn mountainbike: heeft 2 wielen en een stuur...

Tuurlijk wel,rijden maar... :D :D :D

En liefst zo veel mogelijk tot je helemaal aan het mtb virus verkocht bent . Je zult zelf gaande weg wel leren wat de grenzen van het kunnen van je bike zijn. Het is zeker geen top materiaal maar het is goed genoeg voor een beginner om de mtb wereld te leren kennen en als je er helemaal aan verknocht geraakt kun je sparen voor een nieuwe met beter materiaal.

En ga nu maar vlug wat plezier maken op je bike. :-q :-q
Niet twijfelen... Doen!!
mountain-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 898
Lid geworden op: zo 5 februari 2006, 10:23
Mijn mountainbike: Singular Swift, Salsa El Mariachi

+1!!!
Gebruikersavatar
Biking Rebel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2436
Lid geworden op: vr 13 oktober 2006, 10:53
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel HT

dramenia schreef: Denk je dat me materiaal dat wel aankan? (de race staat omschreven als een moelijkheidsgraad voor gemiddelde MTBer)
Je hoor, mits alles goed afgesteld is, moet de fiets geen problemen geven! Je eigen conditie zal de doorslaggevende factor zijn. :wink:
kevinvanhoof
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 28 oktober 2011, 16:47
Mijn mountainbike: Bronto Reverend 29

Ik had idd wel iets spectaculairder verwacht bij het openen van dit topic 8)

succes met je bike!
clucluc
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 879
Lid geworden op: wo 16 april 2008, 20:26
Mijn mountainbike: Scott Scale 925+Trek supercaliber 9.7 Black2022

Mooie beginners bike ! Net al hier eerder is gemeld loopje zelf tzt wel tegen de knelpunten van de bike, op banden na niets opwaarderen en gewoon als het zijn tijd is, doorverkopen.
Tot dan lekker fietsen genieten :)

Cluc
Giant X-1500, Focus Black compo, Cube AMS HPC K18Cube 29 Reaction GTC pro ,
Scott Scale 925 2018
+ trek supercaliber 9.7 black 2022
Plaats reactie