Wind vs Klimmen

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
El Duder
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 20 augustus 2008, 19:08
Mijn mountainbike: VN

Gezien de afgelopen paar ritjes en het komende seizoen vroeg ik me wat af. In hoeverre kan je fietsen met tegenwind vergelijken met het bergop fietsen? Afgelopen paar keer toch redelijke afstanden (tussen 25 en 40km) met tegenwind afgelegd om vervolgens met wind mee weer richting huis te gaan...

Ik wil me namelijk (een keer) inschrijven voor Alpduzes of zoiets dergelijks, maar het trainen van de hoogtemeters is hier in en om Rotterdam geen vetpot. Een paar flinke bruggen zijn er wel, maar dat is geen klim van (ivm bijv Alpdu6) substanciele waarde als je het mij vraagt.

Heeft veel tegen de wind in fietsen/trainen een echt voordeel voor het klimmen, of moet je dan toch meer aan krachttraining denken?
MTB should be muddy!
faxe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2784
Lid geworden op: vr 16 juli 2004, 18:10
Contacteer:

Lang hard solo tegen de wind in fietsen op 80% van je kunnen is denk ik redelijk vergelijkbaar met de inspanning van Alddu6. Enige verschil is wel dat je bij tegenwind geen of minder last hebt van overgewicht. Bij klimmen is te kort zijn voor je gewicht een nadeel.
Greyfox
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: za 10 augustus 2002, 12:52
Mijn mountainbike: Specialized Epic

Wat ik een goede vergelijkende training vind is tegenwind op het strand rijden. Als je zwaar bent zak je dieper weg, dus wordt het nog zwaarder.
Even Hoek van Holland naar Scheveningen (of Noordwijk) en weer terug, prima training.
Salzkammergut Trophy 2011 A-Strecke finisher :-)
Grand Raid 2011 finisher
Transalp 2021 finisher
2023 - Stoneman Arduenna + Stoneman Glaciara
lenf
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1299
Lid geworden op: do 29 november 2007, 20:48
Mijn mountainbike: My bike is Fly!

faxe schreef: Bij klimmen is te kort zijn voor je gewicht een nadeel.
:-q

Ik vind tegen de wind in rijden, k*t terwijl ik van klimmen we kan genieten.
De wind is doorgaans koud, terwijl ik het van klimmen juist warm krijg.
Bij klimmen ga ik iets naar voren op het zadel, tegen de wind in kruip ik in elkaar, maak ik me zo klein mogelijk, dan pak ik alle lengte die de fiets mij biedt.
Bij een klim kan ik lang de zelfde inspanning leveren, tegen de wind in hang dit weer af van de wind, (vlakkerig heet dat ofzo) ...dan weer harder wind dan weer minder, dan weer een maisveld of bos wat de wind tegen houd, dan weer een kruispunt waar je niet door kunt rijden, zoals tegen een berg op.
Tegen de wind heb je in elk geval altijd grip, terwijl dat op de mtb wel eens minder kan zijn.
Op de race zijn er ook verschillen.
Ik vind het geen verglijk !

Klimmen doe je op een berg.
Tegen de wind in rijden is tegen de wind in rijden.
Klimmen én de wind op kop is ook k*t.

Krachttraining, mischien op tacx of spinbike met redelijk weerstand, komt denk ik het dichtst in de buurt, ook warm, kun je, je HF redelijk vast houden, en de weerstand nog een beetje doseren.

Die alp is een klim van een uur toch ? Dan zou ik maar eens een weekendje gaan plannen, stuk of wat zelfs, de ardennen of nog iets verder naar het zuiden.
6xuur, is niet nix, dan kun je al behoorlijk een MTB marathon rijden :-q
Dieser Weg wird kein leichter sein, Dieser Weg wird steinig und schwer...
El Duder
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 20 augustus 2008, 19:08
Mijn mountainbike: VN

lenf schreef: Klimmen doe je op een berg.
Tegen de wind in rijden is tegen de wind in rijden.
Op deze 2 feiten na ben ik het bijna nergens mee eens wat je allemaal post.

Koude wind kan je je op kleden...
Zo klein mogelijk en alle lengte van de fiets pakken...????
Bergen lopen ook niet lineair omhoog, al zijn de verschillen wel minder als bij de wind...
Op tacx/spinbike met weerstand denk ik juist niet, omdat je dan binnen bent en daar de ervaring+fietshouding juist heel anders is dan bij "echt" fietsen...
In en om Rotterdam is niet de Ardennen of verder....
En heb jij aandelen in komma's ofzo? :-D
MTB should be muddy!
Tweemeter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 18 november 2010, 21:39
Mijn mountainbike: Giant XTC 29er 2011
Contacteer:

Ik vind tegen de wind in rijden ook een prima training voor een klim. Wanneer je in je omgeving de mogelijkheid hebt lijkt een lange rechte dijk het meest op een klim, je hebt dan een constante tegenwind. En dan met een iets lagere trapfrequentie dan wat je gewend bent. Met een beetje wind zie je mij nog wel eens op de dijk Almere-Lelystad. De terugweg vergelijk ik dan maar met een afdaling, ook leuk :wink:. Ik doe dit trouwens wel altijd met de racefiets.

Wat trouwens ook nog een belangrijke training is om fatsoenlijk lange klimmen te kunnen volbrengen is het ouderwetse kilometers maken in D1.
jjwvangils
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: di 11 oktober 2011, 13:04
Mijn mountainbike: van Tuyl 250(winterbike) en stumpjumper 2010

Wat wind met trainen te maken heeft is mij niet duidelijk. Wind is een externe factor. Dus als ik met tegenwind op een hartslag van 130 rijdt train ik goed? Volgens mij is trainen in hartslag zonnes belangrijker.

Door tegenwind kun je sterker worden. Echter train dan wel in de goede zone(s).

Tegenwind en los mul zand zorgen ervoor dat je sterker word onder de voorwaarde dat je in de goede zone(s) traint!
Na elke bocht aanzetten! Vol gas!!!
El Duder
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 20 augustus 2008, 19:08
Mijn mountainbike: VN

Wat wind met trainen te maken heeft is dat je er niet aan ontkomt als je in de huidige weersomstandigheden gaat fietsen.
Als je een bepaald doel wil bereiken zal je daar toch op moeten trainen. Je moet alleen niet je hele trainingsschema vervangen door (bijv) klimtraining, maar het wel met enige regelmaat erin opnemen als je er sterk in wilt worden.

Ik zoek een alternatief voor de bergen die we in Nederland niet hebben om wat "klimtraining" te kunnen doen, zonder daarvoor te hoeven verhuizen naar het buitenland. Wind hebben we wel hier, maar is dat een goed alternatief??
MTB should be muddy!
Gebruikersavatar
van Tuyl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1060
Lid geworden op: ma 1 februari 2010, 15:54
Mijn mountainbike: Specialized epic expert 2021
Contacteer:

Ik denk niet dat wind een echt alternatief is.
Trainen kan wel een beetje in limburg, wat dan relatief niet ver rijden is (in vergelijking met de Alpen of andere bergachtige gebieden).
Maar zelfs dat is niet te vergelijken met een klim van 1 uur+.
krosser
All rounder
All rounder
Berichten: 117
Lid geworden op: di 14 december 2010, 03:19

Ben het eens met Lenf en van Tuyl, wat mij betreft is tegen de wind ook geen alternatief voor klimmen. Dus als je niet naar het buitenland wilt, kun je ook niet ECHT klimmen trainen.
praten = praten / fietsen = fietsen
martijnvang
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: do 5 augustus 2010, 20:45
Mijn mountainbike: merida o.nine pro xt edition

je kunt het beste gewoon een aantal weekendjes plannen naar de ardennen of zoiets om ook te wennen aan het klimmen en deze te trainen.
tegen de wind in fietsen zal wel helpen om makkelijker omhoog te gaan maar of het een goed alternatief is weet ik nie.

het is misschien ook een idee om op een kleiner verzetje te trainen aangezien je deze waarschijnlijk ook gebruikt tijdens het klimmen.
een echte biker heeft weinig z'n rem nodig :wink:
maar het zou wel fijn zijn als hij goed werkt, vooral in de bergen :D
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

El Duder schreef:Gezien de afgelopen paar ritjes en het komende seizoen vroeg ik me wat af. In hoeverre kan je fietsen met tegenwind vergelijken met het bergop fietsen? Afgelopen paar keer toch redelijke afstanden (tussen 25 en 40km) met tegenwind afgelegd om vervolgens met wind mee weer richting huis te gaan...

Ik wil me namelijk (een keer) inschrijven voor Alpduzes of zoiets dergelijks, maar het trainen van de hoogtemeters is hier in en om Rotterdam geen vetpot. Een paar flinke bruggen zijn er wel, maar dat is geen klim van (ivm bijv Alpdu6) substanciele waarde als je het mij vraagt.

Heeft veel tegen de wind in fietsen/trainen een echt voordeel voor het klimmen, of moet je dan toch meer aan krachttraining denken?
Ben jij wel eens in Bergschenhoek geweest?
Als je nou redelijk wat D1 traint van 3 tot 5 uur per training (2 a 3 p/w) met 1 interval p/w en 1 dag p/w 5 a 6 uur Bergschenhoek.
Dan kom je toch een heel eind als voorbereiding voor een Alpduzes?
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

wat is het verschil tussen tegen de wind in rijden en gewoon een stuk rijden met je hartslag rond je omslagpunt?
voornamelijk dat je tegen de wind in "niet van het gas af kan", psychologisch dus, wat je bij het klimmen best van pas zal komen.

ik zou het meer dus meer zoeken in gewone duurtrainingen en klimmen op bergschenhoek, brienennoordbrug en beneluxtunnel(overdekt ;-) ), waarbij je nog kan wisselen tussen trainingsperiodes met een lage cadans en periodes met een hoge cadans.
lorenz666
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 175
Lid geworden op: zo 23 augustus 2009, 23:02
Mijn mountainbike: lapierre spicy 516

hoi,

ik heb duZes van het jaar ook gefietst voor het eerst. Door dat ik schouder blessure had ( ac luxatie ) veroordeeld aan me AM mtb van 14,5 kg ipv me reetfiets ivm de druk op me schouder. gewicht bergop is de grootste beperkende factor ben zelf ook vrij zwaar, bouw en de gevolgen van het gerstenat, en dat is het grootste punt.
ik ben nu dus ook hard aan het trainen om die kilos kwijt te raken, ik ga dus proberen met de fiets (racefiets ipv mtb ) zo een 20 kilo lichter naar boven te trappen in juni 2013

daarnaast moet je veel duurtrainen, intervallen heb je niet zo heel veel aan op een constante klim van 13km. ga wennen aan langdurig weerstand trappen en mijn inziens kan dat wel met flinke tegenwind. Heb ik ook gedaan veel rondjes ringvaart gemaakt en daar heb ondanks het een rondje is altijd tegenwind. daar had ik wel profijt van.

ik weet niet hoe goed jij fietst maar er zijn er zeker niet zo heel veel die de alp zes opfietsen in een uur!!
een keer oke maar zes keer nee, zeker niet als de temp dik boven de 30 graden is.

een aantal van onze teamleden reden hem woensdag op rond de 50 min, maar tijdens de alp op donderdag kwammen ze gemiddeld rond de 1 uur 15. tis natuurlijk ook geen wedstrijd he, maar houd dat iig ook in je achterhoofd.

veel succes met trainen, het is een magisch evenement voor een top doel
Live your dream ride lapierre
Plaats reactie