Ik heb een mountainbike geprobeerd waarvan de versnelling (linkerhand) niet direct van de ene naar de volgende/vorige versnelling ging.
Er waren meerdere clicks nodig. Dus op mijn gevoel en gehoor (ratelen) moest ik hem leiden.
Met de rechterhand ging dat wel met 1 click
Bestaat er een systeem dat ook links met 1 click schakelt?
Met 1 click naar de volgende/vorige versnelling (linkerhand)
Zag die shifter er ongeveer zo uit (bovenste foto)? http://balandaeyes.blogspot.nl/2011/09/ ... ng-up.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Anders is het gewoon slecht afgesteld geweest. Het moet in één klik kunnen ja.
Anders is het gewoon slecht afgesteld geweest. Het moet in één klik kunnen ja.
@Tom
Nee de shifter zag er niet zo uit.
Het was net als met de hand gas geven zeg maar. Zowel links als rechts.
Maar het moet met dit systeem dus ook met 1 click kunnen zowel links als rechts?
Ik vraag me dan af:
Ik ben op zoek naar een goede MTB. Als ik een mooie, goed onderhouden fiets, zie waarvan dit niet lekker werkt, is dat dan een reden om naar een andere fiets verder te kijken?
Of is dat makkelijk verholpen?
Ik heb de bovenstaande MTB dus afgeslagen op dit probleem.
Nee de shifter zag er niet zo uit.
Het was net als met de hand gas geven zeg maar. Zowel links als rechts.
Maar het moet met dit systeem dus ook met 1 click kunnen zowel links als rechts?
Ik vraag me dan af:
Ik ben op zoek naar een goede MTB. Als ik een mooie, goed onderhouden fiets, zie waarvan dit niet lekker werkt, is dat dan een reden om naar een andere fiets verder te kijken?
Of is dat makkelijk verholpen?
Ik heb de bovenstaande MTB dus afgeslagen op dit probleem.
gripshifts hebben inderdaad vaak meerdere kliks nodig voor hij in de volgende zit. hier zijn (geloof ik) directe voor te halen.
het voordeel van gripshift (vind ik) is als je nog niet zo handig ben met afstellen, je met het draaien hem toch makkelijk in de goede versnellig kan krijgen. maar dat is natuurlijk niet de manier.
het voordeel van gripshift (vind ik) is als je nog niet zo handig ben met afstellen, je met het draaien hem toch makkelijk in de goede versnellig kan krijgen. maar dat is natuurlijk niet de manier.
Hoe heet het systeem dat 1 click nodig heeft om naar een andere versnelling te gaan?
Is duimshift niet directer?
Want daar zou ik dan voor gaan.
Ik vind het persoonlijk vrij irri om zo te lopen "zoeken" totdat de versnelling is gevonden.
Is duimshift niet directer?
Want daar zou ik dan voor gaan.
Ik vind het persoonlijk vrij irri om zo te lopen "zoeken" totdat de versnelling is gevonden.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 723
- Lid geworden op: za 28 juli 2012, 20:36
- Mijn mountainbike: Cube
Nieuwe rapid fire heeft dat volgens mij helemaal niet meer meer.Koop je vanaf 10 euro per kant.Makkelijker schakelen dan grip shift.Al doet mijn oude fiets die dat ook heeft het in 1 keer .
http://www.nonstopwebshops.nl/epages/No ... s/07486558" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonstopwebshops.nl/epages/No ... s/07486558" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.strava.com/athletes/6069768" onclick="window.open(this.href);return false;
- cheeta
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7386
- Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
- Mijn mountainbike: Plopsaland
Zoiets...?rarazxp schreef:Het was net als met de hand gas geven zeg maar. Zowel links als rechts.
Voor de voorzijde bestaan er twee varianten:
1. Index,
2. Micro-index
... die respectievelijk alleen een stand voor de eigenlijke drie versnellingen en tussenstapjes heeft. Zoeken is gewoon een beetje gewenning...
Gripshift, triggers, etc... is uiteindelijk gewoon persoonlijke voorkeur, welke dan wel weer zwaar discipline afhankelijk kan zijn... Op XC fietsen wordt zeer veel Gripshifts gebruikt, terwijl het in DH en zeker 4X eigenlijk zo goed als niet gemonteerd wordt.
Ik zou overigens van ultra-goedkope shifters als Altus afblijven. De indexering zit in de shifter, de derailleur volgt dom... Als er een onderdeel is waar je het verschil tussen een Altus en XT wel heel duidelijk gaat voelen, zelfs op een parkeerplaats rondje, dan zijn het wel shifters. Betere lagering en toleranties resulteert toch in een beter (~ preciezer) schakelgevoel.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
@cheeta
Dat zijn ze inderdaad...Gripshifters dus.
De bike waar ik op reed zal wel niet goed afgesteld zijn geweest.
Alleen vraag ik me dus af of je zo een verkeerd afgestelde bike met de afstelling alleen al weer helemaal goed kunt krijgen of zijn er meerdere factoren die daarvoor verantwoordelijk kunnen zijn.
Ok, ik neem aam als het er roestig uitziet dat het nooit goed kan komen.Maar als het er gewoon nog glimmend en goed uit ziet?
Dat zijn ze inderdaad...Gripshifters dus.
De bike waar ik op reed zal wel niet goed afgesteld zijn geweest.
Alleen vraag ik me dus af of je zo een verkeerd afgestelde bike met de afstelling alleen al weer helemaal goed kunt krijgen of zijn er meerdere factoren die daarvoor verantwoordelijk kunnen zijn.
Ok, ik neem aam als het er roestig uitziet dat het nooit goed kan komen.Maar als het er gewoon nog glimmend en goed uit ziet?
-
- Pro Biker
- Berichten: 904
- Lid geworden op: di 7 september 2010, 18:50
Met gripshift hoef je echt niet te zoeken naar het juiste kettingblad. Dat noem ik nou geneuzel. Het grote voordeel is dat je de voorderailleur kunt trimmen door die meerdere klikjes. Het grote nadeel van triggers van Shimano is dat je makkelijk een halve of anderhalve shift maakt, die je dan weer moet corrigeren. Niet voor niets gebruiken heel veel topriders GripShift, zoals Kulhavy en Spitz. Nog los van de gewichtsbesparing.
Ik gebruik beide, overigens.
Ik gebruik beide, overigens.
http://www.dekaleberg.nl/voorbereiding2 ... t#tot-slot" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat volg ik niet helemaal, kan iemand mij dat uitleggen, achter is het dus wel 1 klick= 1 versnelling?ventourist schreef:Met gripshift hoef je echt niet te zoeken naar het juiste kettingblad. Het grote voordeel is dat je de voorderailleur kunt trimmen door die meerdere klikjes.
En voor dan, en wat houd dat trimmen in dan?
-
- Extreme Biker
- Berichten: 514
- Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 13:12
- Mijn mountainbike: Snowdon RP29 MK10
Heb je een fiets gekocht/op het oog, of is het meer algemene interesse in (het niet goed werken van) de techniek? Voordat er allerlei shifters worden af- of aangeraden door mensen..rarazxp schreef:Alleen vraag ik me dus af of je zo een verkeerd afgestelde bike met de afstelling alleen al weer helemaal goed kunt krijgen of zijn er meerdere factoren die daarvoor verantwoordelijk kunnen zijn.
Ok, ik neem aam als het er roestig uitziet dat het nooit goed kan komen.Maar als het er gewoon nog glimmend en goed uit ziet?
Bike repair is 95% hex keys and 5% the tool you probably don't have at home.
Snowdon RP29 MK10
Banden kopen?
Snowdon RP29 MK10
Banden kopen?
-
- Pro Biker
- Berichten: 1255
- Lid geworden op: do 18 november 2010, 21:39
- Mijn mountainbike: Giant XTC 29er 2011
- Contacteer:
Ik denk toch als eerste aan een afstellingsprobleem.
Ben je je tijdens het schakelen ook bewust van de kettinglijn? Wanneer je ketting aan de achterzijde behoorlijk aan de binnenkant zit (grotere bladen) dan zal het aan de voorzijde niet zo lekker schakelen naar het grote blad, de kettinglijn wordt erg schuin (en omgekeerd). Ook schakelen niet alle systemen even lekker wanneer je veel druk op de pedalen zet, soms help te om even wat minder krachtig te trappen.
Ben je je tijdens het schakelen ook bewust van de kettinglijn? Wanneer je ketting aan de achterzijde behoorlijk aan de binnenkant zit (grotere bladen) dan zal het aan de voorzijde niet zo lekker schakelen naar het grote blad, de kettinglijn wordt erg schuin (en omgekeerd). Ook schakelen niet alle systemen even lekker wanneer je veel druk op de pedalen zet, soms help te om even wat minder krachtig te trappen.
Ik volg nog steeds niet hoe het nu precies werkt. Ventourist schreef:
En dan schrijft zenegroen weer:
En wat bedoel je met dat trimmen?ventourist schreef: Het grote voordeel is dat je de voorderailleur kunt trimmen door die meerdere klikjes.
En dan schrijft zenegroen weer:
Geld dat 1 klik 1 versnelling nu voor voor en achter of alleen achter en moet je voor meerdere klikjes draaien voor je een versnelling hoger of lager schakelt?zenegroen schreef:Heb zelf sindskort gripshift en werkt altijd. Mits goed afgesteld natuurlijk! (bij mij door LBS) 1 klik en schakelen.