vielsalm

België heeft prachtige bikegebieden en hier kun je er alles over kwijt. Van vragen tot ervaringen.
marco-turn-me-on
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 4 januari 2011, 19:46
Mijn mountainbike: turner flux 2009 / cotic BFe 2011 / salsa el mariachi 2013
Contacteer:

Ardennen zijn meestal nat.
Ook na een paar weken droog weer vind je meestal wel weer een paar modderstukken tijdens een rit.
Maar nu heb je het over december dus net als in Nederland is de kans op regen zeer groot en dan zijn de temperaturen overdag meestal te laag om er voor te zorgen dat alles weer verdampt is.
Dus kans op water in de vorm van regen natte sneeuw of waterplassen en modder is 99,9%.
Rustig aan in de Ardennen is natuurlijk een understatement, het is daar tenslotte heuvelachtig dus klim en daalwerk kan je niet echt vermijden.
Zou dan gaan voor vaste routes omdat die meestal niet al te technisch zijn.
Maar als de keuze ook een lekker warme streek in Frankrijk, Italie of Spanje zou kunnen zijn dan weet
ik persoonlijk wel een keuze te maken :winkie: :winkie: :bier:
Geewee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 17 januari 2012, 21:02
Mijn mountainbike: heeft 2 wielen en een stuur...

Op sommige plaatsen kan het inderdaad nog nattig zijn na een droge periode,hangt af van de plaats en ondergrond waar je gaat rijden. In het najaar als het traditioneel regelmatig regent moet je de modder en nattigheid erbij pakken en dat kan op sommige plaatsen best veel zijn :wink:

Sneeuw is niet het grootste probleem,als die vers en zacht is heb je daar veel grip op,als die kei hard aan gereden is zoals op een verharde weg wordt het tricky. Het grootste probleem in de herfst/winter in de ardennen vind ik de bladeren,die vallen met zekerheid en liggen er altijd in tegenstelling tot sneeuw. Als je in een afdaling zit bedekken de bladeren de rotsen en stenen waardoor het gevaarlijk kan worden als je graag snel afdaalt.
Niet twijfelen... Doen!!
Gebbetje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1355
Lid geworden op: zo 25 juli 2010, 05:11
Mijn mountainbike: 26er logischerwijs

Ok, dit gaat het dus niet worden. Mijn vrouw gaat dit echt niet met heel veel plezier fietsen.

Bedankt voor de reacties :-q
Wa nie rekt da scheurt wa!
Beste MTB voor NL....een CX?
Biking skills or hospital bills
Gravity beats doping
Geewee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 17 januari 2012, 21:02
Mijn mountainbike: heeft 2 wielen en een stuur...

Gebbetje schreef:Ok, dit gaat het dus niet worden. Mijn vrouw gaat dit echt niet met heel veel plezier fietsen.

Bedankt voor de reacties :-q

Laat dit je niet afschrikken,het is echt wel mogelijk om te biken in december. De meeste bladerden gaan nu bijna vallen en tegen eind december zijn de paden meestal wel een beetje vrij. Je moet gewoon niet schrikken als je wat nattigheid tegen komt en als je niet de meest technische routes rijd is het zeker wel te doen hoor. :wink:

En het is ook best wel leuk denk ik een winter vakantie in die streek,kan je ook leuk wandelen enzo. En als er toch sneeuw ligt is er ook een ski/langlauf piste aan de baraque de fraiture :-q
Niet twijfelen... Doen!!
willy1986
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 258
Lid geworden op: vr 4 juli 2008, 11:25
Mijn mountainbike: 29'er: Trek GF Paragon 2011 + Giant Defy Rabo 2010 (racefiets)

Even een tip: neem je eigen fietsen mee. Leonard is open op zaterdag van half 2 tot vier en een andere verhuurder was gesloten vanwege einde seizoen. 15 km doorrijden naar Houffalize: Houffa bike is wel open...
marco-turn-me-on
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 4 januari 2011, 19:46
Mijn mountainbike: turner flux 2009 / cotic BFe 2011 / salsa el mariachi 2013
Contacteer:

Terug van het weekend Vielsalm.
Veel geluk gehad met het weer.
Maar één dag met lichte regen, de rest droog en zelfs zon!
Omgeving Vielsalm is mooi maar qua technische paadjes wat minder.
We hebben de eerste dag vanuit Petit Thier een rondje richting Stavelot gemaakt.
Niet technisch maar wel best zwaar door het vele klimwerk.
Hoogtepunten ;afdaling bij Stavelot naar het riviertje en enkele mooie wortelpaden.
Dag twee toch maar richting Nonceveux gereden en daar een track uit de O2bikers gereden.
Zeer zwaar, technisch en fantastisch mooi.
Wel midden in een drijfjacht terecht gekomen maar gelukkig heelhuids uit het bos kunnen vluchten.
De laatste dag wederom een track uit de O2bikers; Grand Halleux.
Ook niet super technisch maar wel enkele heftige paadjes afgewisseld met mooie bos en veldwegen.
En ook niet geheel onbelangrijk, een super mooi chalet met haard ,stalling voor de bikes en een wasmachine.
http://www.pinkbike.com/video/289298/" onclick="window.open(this.href);return false;
jurgen1982
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 27 april 2011, 13:22

Hallo,

We gaan in het pinksterweekend naar Vielsalm.
weet er iemand een goed bungalow park in deze omgeving?
Aangezien onze vrouwen meegaan en een klein kind willen we het liefst een huisje.
Johnny D
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 493
Lid geworden op: ma 10 mei 2004, 20:15
Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010, Santa Cruz Tallboy

Volgens mij heb je daar een Sunparks of zoiets. Zit vrijwel direct aan de rand van Vielsalm.
Always ride with a smile!!!!!!
marco-turn-me-on
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 4 januari 2011, 19:46
Mijn mountainbike: turner flux 2009 / cotic BFe 2011 / salsa el mariachi 2013
Contacteer:

Klopt, daar zijn we de laatste dag twee keer langs gereden.
Daar kan je best leuk rijden.
We zijn daar bordjes van een vaste route tegen gekomen.
En voor het geval je gps hebt kan je ook wel wat tracks vinden .
Je_Zo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: do 28 maart 2013, 11:04

Ik ga voor het eerst nu een weekje naar Vielsalm met een maatje van me. We fietsen ongeveer een jaartje. Zijn er nog goede tips? of route's welke we echt gereden moeten hebben? We kunnen hoogstwaarschijnlijk een GPS lenen.

Is het goed te doen met een hardtail?
marco-turn-me-on
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 4 januari 2011, 19:46
Mijn mountainbike: turner flux 2009 / cotic BFe 2011 / salsa el mariachi 2013
Contacteer:

Er liggen wat vaste routes daar.
Niet echt heel technisch en goed te doen op een HT.
Heb eventueel wel wat tracks voor je.
Op de site van 02bikers kan je ook diverse tracks in de directe omgeving vinden.
PB je mailadres ff dan kan ik wel wat voor je regelen.
Je_Zo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: do 28 maart 2013, 11:04

Ik heb zelf ook wat tracks gevonden maar geen idee wat het niveau etc is.
Is het hebben van een HT echt een min punt of is het alleen een comfort ding in de Ardennen?
wibas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 802
Lid geworden op: ma 29 december 2008, 15:20
Mijn mountainbike: Cannondale FSI-1 Cannondale scalpel

comfort ding, Met Ht kun je ook goed uit de voeden aldaar.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Vielsalm is niet zo spannend.

De bossen in de driehoek Vielsalm-Lierneux-Troisponts zijn wel leuk om te ontdekken, buiten de vaste routes om.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Je_Zo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: do 28 maart 2013, 11:04

Wat moet ik me voorstellen? een vaste route? of zijn er ook zeer zeker mogelijkheden bij splitsingen zelf een route te bedenken? Ik neem aan dat er wel mtb padden zijn weer je op moet blijven.

Is er iets van een kleur code voor de moeilijkheidsgraad? vergelijkbaar als op een skipiste, blauw, rood zwart.
Plaats reactie