Vaste route Ruinen

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Bjarte
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: do 18 april 2013, 21:50

Ik heb gezocht, maar kon nog geen topic vinden over deze route (alleen in let's ride wel eentje).

Sommige mensen zijn heel positief over deze route, veel meer singletracks dan bijvoorbeeld Dwingelderveld, soms behoorlijk technisch en goed onderhouden. Maar ik hoor ook berichten als saai, te veel wortels en te drassig. Ook op MTBroutes.nl zijn de berichten erg wisselend. Als ik het routeverloop en een filmpje op Youtube bekijk lijkt mij het best een aardige route.

Nou wil ik deze route komende week eens gaan rijden (ga alle routes in de buurt af), maar heb nu totaal geen beeld van wat ik kan verwachten. Ook weet ik niet of de route überhaupt te rijden is met de storm van vorige week door omgevallen bomen? Iemand die mij wat kan zeggen over de route Ruinen?
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

woensdag na de storm heb ik nog een rondje gereden. maar er lagen erg veel bomen over de route, 40-50?
had hem ook nog nooit gefietst, mijn auto moest in Hoogeveen naar de garage, dus ondertussen een rondje gedaan. maar bepaalde stukken zijn wel eg veel wortels. en hooge verschil is niet of nauwlijks aanwezig.
Bjarte
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: do 18 april 2013, 21:50

Oke, bedankt. Jammer, ik heb geen zin om 40 keer af te stappen. Maar hij blijft op mijn verlanglijstje staan.
Gerwinator
All rounder
All rounder
Berichten: 109
Lid geworden op: do 8 maart 2012, 22:06
Mijn mountainbike: Specialized Epic

Gisteren de route van Ruinen gefietst, op zich wel een leuk rondje maar weinig echte uitdaging. Geen hoogteverschillen, wel enorm veel boomwortels en modderige stukken. Zitten veel aangelegde single tracks in de soms redelijk technisch zijn.

Leuk om een keer gedaan te hebben, daar blijft het bij.
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Ik vindt het een lekker rondje om te kijken of alles nog vast aan je fiets zit Door al die wortels :o . of voor de kilometers maar een aanrader is het zeker niet. Technisch ook niet erg bijzonder.
Meestal rij ik hem aan dwingeloo vast op de terugweg en dan alleen het 2e deel. het eerste deel is nat recht en vlak in mijn ogen.
Thunder Bart
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 16 augustus 2015, 14:49

Ik zou er inderdaad niet langer dan een halfuur voor in de auto gaan zitten. We trainen er wel eens en voor de wortel rij techniek (of hoe je het maar wilt noemen) is het wel een geschikte route. Je moet er echt de snelheid inhouden om er een beetje soepel doorheen te komen. Maar verder inderdaad niet zo spectaculair maar wel leuk voor de afwisseling of bijvoorbeeld de route van Zuidwolde.
Starling MurMur - Kona Honzo ST - Planet-X Tempest - Rose the Bruce

Rider and Photographer for mtboffcamber | www.mtboffcamber.nl
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Even een kick na 4 jaar: Ik las op mtbroutes.nl dat de route Ruinen een update heeft gehad (en men volgens mij nog bezig was). Dus maar geprobeerd. Ik startte vanaf de parkeerplaats aan de Ruinenseweg. Na een stukje verhard rechtsaf een singletrack op, en direct 1km met heerlijke flow, met kombochtjes. Daarna stukje breed pad en weer een singletrack met flow op. En zo wisselde het elkaar af. Tracks waren na een nachtje regen behoorlijk droog, alleen de oude paden wat minder.
Toen rond de Pessekoelen een flinke stortbui. Het smalle stukje rondom dat ven zorgde door het hoge gras voor natte voeten.
Na het oversteken van de Gijsselterweg weer een heerlijke stukje singletrack met kombochten langs het comm. Cramerpad. Super aangelegd! Daarna nog een stukje singletrack tussen de dennen (gladde bochten!!), en vervolgens een paar kilometer saai rechttoe-rechtaan en breed.

Maar onderweg naar de parkeerplaats had ik naast de Ruinerweg al een slingerende singletrack zien liggen, dus ik wist dat de finale leuk zou worden. En inderdaad, nog een dikke kilometer singletrack, met kombochtjes, max 2 meter hoogteverschil, snelle knikken. Mooi!!

Concluderend: ik kende de oude route niet, maar de nieuwe heeft echt mooie stukken singletrack. Weliswaar moeten deze verder ingereden worden (nu na de regen mooi ingezakt), maar zeker potentie. Nog een paar saaie stukken (met name dus de zuidoost-hoek, tot je weer in Echten komt) eruit werken, en je hebt een erg leuke route. Is redelijk vergelijkbaar met Hardenberg (mix van natuurlijke en aangelegde singletracks, nauwelijks hoogteverschil, en wat verbindende saaiere stukken). Vooral wanneer je op tempo wil sturen, is dit een prima route!!
Vergeleken met andere Drentse routes die ik heb gereden: Sleen, Assen en Gieten zijn mooier en uitdagender, maar ik vond deze leuker dan Ees/Exloo, Grolloo en Zuidwolde.
Gebruikersavatar
RonaldB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: za 25 januari 2014, 14:14
Mijn mountainbike: Merida Big Nine 6000

Dit weekend net als voorgaande jaren familieweekend in Echten, mtb gaat altijd mee om in de ochtenduren even rondje te doen in Ruinen,
Deze route was altijd wat saai met lange rechte stukken, maar in ieder geval even lekker met de bike in het bos.
Ik was dan ook blij verrast :-D toen ik zaterdag de route op reed en ineens allemaal prachtig nieuw aangelegde singeltracks aantrof en ook nog eens een heerlijke flow erin.

Dikke pluim voor de mensen die hieraan gewerkt hebben, is een top route geworden :-q
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

Vandaag de route van Ruinen maar eens gefietst was alweer twee jaar geleden. De route heeft een aardige update gehad veel nieuwe singeltracks.
Op een paar mulle stukken na was de route goed te fietsen verder was het lekker rustig.
grunnfred
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 213
Lid geworden op: do 5 april 2012, 21:16
Mijn mountainbike: Trek procaliber 9.7

Ik wil deze route morgen fietsen. Is het te doen? Of is het erg mul. Het heeft vandaag wel weer geregend.
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

grunnfred schreef: vr 22 mei 2020, 19:40 Ik wil deze route morgen fietsen. Is het te doen? Of is het erg mul. Het heeft vandaag wel weer geregend.
Deels redelijk mul, deels prima hard. regen zal weinig op de route hebben gedaan denk ik qua mulheid. Denk dat het wel kan, maar vooral stuk langs de weg tussen Echten en Ruinen zal slecht zijn, dus daar evt. op het fietspad.
S-Wapse
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 766
Lid geworden op: zo 24 april 2011, 21:38
Mijn mountainbike: Giant XTC 29 Composite 0

Route Ruinen is prima te fietsen paar mulle stukjes maar zeker niet noemenswaardig. Kommetjes rijden kan gewoon 👍 Route is zeker ook de moeite waard, ook leuk te combineren met Zuidwolde...
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

Vandaag de route weer gefietst de route ligt er erg goed bij en het was lekker rustig maar twee fietsers tegen gekomen
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

Zo zie je maar, ik was daar vanmiddag maar ik vond het druk. Niet alleen met wandelaars maar ook mtb-rs. In rij de route vaker maar meestal kom je zaterdagmiddag niemand tegen.
pjot0206
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: za 28 juli 2012, 09:22

Gezien de reacties is Ruinen niet echt een populaire route.... Klopt ook wel gezien mijn ervaringen van 14-08, bijna niemand tegengekomen, terwijl toch midden in vakantie periode.

14-08 dus gereden; Parcours lag er schitterend en kurkdroog bij, in tegenstelling tot Diever-Hoogersmilde is de afwatering perfect aangelegd. Mooi aangelegde route. Grootste gedeelte perfecte flow gecreëerd door de bouwers, complimenten!!

Goed te combineren met routes in de buurt, en/of zeker leuk rondje om eens 2 of 3x achter elkaar te rijden.
Plaats reactie